Permalänk
Medlem

Risk med smart TV?

Hej!

Funderar på att köpa en smart TV.
Det jag funderar på är om det finns risker med att surfa via en Smart TV?
En smart TV har en inbyggd hårddisk om jag förstått allt rätt.
Då kan man väl på något sätt komma åt hårddisken, eller?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk

Varför ska du surfa med en TV?

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
OS: Windows 7 64-bitars samt Ubuntu
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av harald705:

Varför ska du surfa med en TV?

För det är extra roligt att skriva www.facebook.com med en fjärrkontroll även om det tar 5 minuter.

Det ska inte finnas några större risker. Du kommer mest troligt inte använda din hårddisk till surfa. Och risken finns alltid att dun tv ska få virus men den är nog otroligt liten. Går väl direkt att jämföra med att ett man ska krocka med ett flygplan när man åker tåg. För marknaden med smart tv är så liten och alla olika märken har sina egna system. Och ingen buse kommer satsa på göra virus som max kan nå ut till en hand full med personer.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Nej folk kan inte ta sig in på din TV om du inte moddar den och installerar windows, men varför i hela friden skulle någon vilja komma åt dina kanalinställningar?

Permalänk
Medlem

http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/accessories/VG-KBD1000/XE?subsubtype=multimedia-and-generalHej!

Då kan jag vara lugn.
Går det inte att surfa med ett tangentbord och mus?
Har fått för mig att någon kan installera något på Smart TV:ns hårddisk.
Förmodar att den har sin unika MAC adress mm.
Inte rädd att någon skall ändra kanal när jag kollar på sporten.
Mest rädd att någon ser när jag tittar på mer personliga saker, t.ex när jag läser mail och alla foton som man har på Smart TV:ns hårddisk.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan använda min hårddisk till är pausa sändningar eller spela in program.

Du ska inte behöva vara orolig. Ingen kommer hacka din tv.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Nej folk kan inte ta sig in på din TV om du inte moddar den och installerar windows, men varför i hela friden skulle någon vilja komma åt dina kanalinställningar?

Läste för ett tag sen att alla smartTV var i praktiken helt oskyddade och de som har en kamera kan folk slå på och titta =D
Samma hål gick ju också att ta vara på, kolla vad din TV gör när du inte är hemma (vakta barnen?:)
Samma gällde nästan allt som ska vara smart atm (Kylskåp osv).

NAT och simpel brandvägg ska dock täcka det(och så ska någon jävel ens bry sig).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

SmartTV är ännu ett argument för att öka försäljningen av TV-apparater. Det tillför tyvärr inte så mycket i sig. Som någon av de tidigare skrev så bara att skriva ett inlägg på Facebook eller söka efter en video på Youtube kommer ta 10 gånger så lång tid som du vill. Tangentbord borde man kunna koppla in och då går det givetvis snabbare, men det är långt ifrån optimerat att använda ett tangentbord till de flesta SmartTV apparaterna idag.

Och inbyggd hårddisk i en SmartTV har jag faktiskt aldrig hört talas om. Har du länk eller är det bara ett rykte du hört?

Själv använder jag aldrig min SmartTV-funktion då det är så jäkla opolerat och långsamt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svaren.
Trodde att en Smart TV har en hårddisk.
Har tyvärr ingen länk.
Kanske bättre att köpa en vanlig platt TV.
Bättre att koppla en laptop till en vanlig TV...

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Skrivet av Putte333:

Hej!

Kanske bättre att köpa en vanlig platt TV.
Bättre att koppla en laptop till en vanlig TV...

Med vänlig hälsning

Putte333

Jag det tror jag blir bättre! Kör trådlöst tgb med eller utan integrerad mus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Putte333:

Hej!

Funderar på att köpa en smart TV.
Det jag funderar på är om det finns risker med att surfa via en Smart TV?
En smart TV har en inbyggd hårddisk om jag förstått allt rätt.
Då kan man väl på något sätt komma åt hårddisken, eller?

Med vänlig hälsning

Putte333

Det spelar ingen som helst roll om din TV har hårddisk eller inte. Det är absolut ingen risk med att ha en smart TV. Dagens elektronikprodukter är väldigt säkra på de allra flesta vis. Det låter som om du har fått det mesta om bakfoten i mina ögon

Oftast använder "smart tv" hårddisken för att exempelvis kunna pausa i tv, spara ner program eller lagra musik, bilder eller annat du lägger in på den. Det har inte på något vis något alls att göra med att du skulle på något sätt bli hackad.

Vill du hellre ha en vanlig TV du inte kan surfa på kan du givetvis köpa det. Själv har jag en dator kopplad till min TV

"Mest rädd att någon ser när jag tittar på mer personliga saker, t.ex när jag läser mail och alla foton som man har på Smart TV:ns hårddisk."
Ja, de som tittar på skärmen kan se? Eller hur menar du. Det är inte någon som kommer att titta på vad din TV visar för bild över internet. Det finns inte stöd för sådant???

"Förmodar att den har sin unika MAC adress mm"
Ja det har alla produkter, vad har det med saken att göra?

Permalänk
Medlem

Killbom

Skrivet av anon81912:

Det spelar ingen som helst roll om din TV har hårddisk eller inte. Det är absolut ingen risk med att ha en smart TV. Dagens elektronikprodukter är väldigt säkra på de allra flesta vis. Det låter som om du har fått det mesta om bakfoten i mina ögon

Oftast använder "smart tv" hårddisken för att exempelvis kunna pausa i tv, spara ner program eller lagra musik, bilder eller annat du lägger in på den. Det har inte på något vis något alls att göra med att du skulle på något sätt bli hackad.

Vill du hellre ha en vanlig TV du inte kan surfa på kan du givetvis köpa det. Själv har jag en dator kopplad till min TV

"Mest rädd att någon ser när jag tittar på mer personliga saker, t.ex när jag läser mail och alla foton som man har på Smart TV:ns hårddisk."
Ja, de som tittar på skärmen kan se? Eller hur menar du. Det är inte någon som kommer att titta på vad din TV visar för bild över internet. Det finns inte stöd

"Förmodar att den har sin unika MAC adress mm"
Ja det har alla produkter, vad har det med saken att göra?

Hej!

Tack för ditt svar.
Och tack alla andra.
Då har jag får svar på mina funderingar.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Putte333:

Hej!

Tack för ditt svar.
Och tack alla andra.
Då har jag får svar på mina funderingar.

Med vänlig hälsning

Putte333

Kalas! Lycka till med ditt köp!