AMD FX-9590 i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

AMD FX-9590 i prestandatest

Rekordhöga klockfrekvenser är receptet när AMD utmanar Intel i prestandaklassen. Nu publiceras de första testresultaten med AMD FX-9590, en processor som kan kliva upp till hela 5,0 GHz.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Flopp

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag ifall dom testar och jämför det dom har skapat... Hur kan man ta så mycket för något som inte presterar bättre än något som kostar 1/3 del så mycket.

Hade dom satt en prislapp på 2600kr så fine, grattis AMD, ni är tillbaka i matchen. Men detta är ju bara patetiskt.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Entusiast

De ligger lite efter men jag är iaf glad att de försöker. Vi behöver konkurrenter för att allt ska rulla på fint

Permalänk
Medlem

Någon som är förvånad ens? Vad hade man förväntat sig liksom?

Permalänk
Medlem

AMD flopp AMD flipp och AMD flopp.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag förstår faktiskt inte vitsen med att släppa en sådan processor till det priset.

Permalänk
Medlem

Nej inte jag heller!

Permalänk
Inaktiv

Bra kämpat Amd det tar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreez:

Jag förstår faktiskt inte vitsen med att släppa en sådan processor till det priset.

Skrivet av Dubadai:

Ibland undrar jag ifall dom testar och jämför det dom har skapat... Hur kan man ta så mycket för något som inte presterar bättre än något som kostar 1/3 del så mycket.

Hade dom satt en prislapp på 2600kr så fine, grattis AMD, ni är tillbaka i matchen. Men detta är ju bara patetiskt.

Skrivet av Flygarfisken:

Eftersom det är en processor som inte riktar sig mot konsumenter som skall surfa på internet där en arm processor och en linux distrobution räcker gott och väl.

Detta är en handplockad processor för folk som har pengar att slösa och som kommer att överclocka. Att se resultat på flytande helium skulle vara roligt att se istället för vanliga benchmarks dock.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Eftersom det är en processor som inte riktar sig mot konsumenter som skall surfa på internet där en arm processor och en linux distrobution räcker gott och väl.

Detta är en processor för folk som har pengar att slösa och som kommer att överclocka. Att se resultat på flytande helium skulle vara roligt att se istället för vanliga benchmarks dock.

Jag förstår ditt argument, men en produkt måste ju i grund och botten kunna väga upp för sin prislapp. Om en processor som jag köper i butiken för 2700kr presterar som denna, då är ju något fel.

Eftersom jag kan klocka och få ut mer prestanda från båda processorerna så är det ju prislappen samt prestandan vid stock som faktiskt gör skillnaden.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Som väntat, AMD är fortfarande flera år efter Intel. De borde dra sig ur PC-marknaden och satsa mer på konsoller,laptops och mobiler

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Ibland undrar jag ifall dom testar och jämför det dom har skapat... Hur kan man ta så mycket för något som inte presterar bättre än något som kostar 1/3 del så mycket.

Hade dom satt en prislapp på 2600kr så fine, grattis AMD, ni är tillbaka i matchen. Men detta är ju bara patetiskt.

Man kan göra mer saker än att kolla på porr och spela på en dator. Finns många flertårade applikationer där Intel inte hänger med.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jag förstår ditt argument, men en produkt måste ju i grund och botten kunna väga upp för sin prislapp. Om en processor som jag köper i butiken för 2700kr presterar som denna, då är ju något fel.

Eftersom jag kan klocka och få ut mer prestanda från båda processorerna så är det ju prislappen samt prestandan vid stock som faktiskt gör skillnaden.

Nej det måste den inte. Allt handlar om prestige och samlarvärde. Vi ser idag Apple datorer som säljs för flera miljoner. Vi ser många andra objekt som säljs för höga summor.

Detta är en handplockad processor som på flytande helium möjligvis kan sätta världsrekord i överclocking. Detta är som sakt inte riktat mot konsumenter och priset återspeglar detta mer eller mindre.

http://hwbot.org/benchmark/cpu_frequency

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Som väntat, AMD är fortfarande flera år efter Intel. De borde dra sig ur PC-marknaden och satsa mer på konsoller,laptops och mobiler

Nej dom ska fortsätta kämpa, och sänka priset på denna processorn till 2800kr.

Kanske Intel skulle tag tummen ur röven också och fixa Haswell temperaturerna när motståndarna levererar likvärdig prestanda.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jag förstår ditt argument, men en produkt måste ju i grund och botten kunna väga upp för sin prislapp. Om en processor som jag köper i butiken för 2700kr presterar som denna, då är ju något fel.

Eftersom jag kan klocka och få ut mer prestanda från båda processorerna så är det ju prislappen samt prestandan vid stock som faktiskt gör skillnaden.

I fallet med den här handlar det om prestige och reklam (och e-p**is för den som bara vill ha AMD's värsta i burken). Lyckas överklockarna få den här till vansinnesnivåer världen över så kommer det talas mycket AMD överlag. Om så blir fallet så är försäljningen av den här processorn en billig reklam i jämförelse med vad det kanske kosta dem att plocka ut dem, testa dem, döpa om dem. Pengarna ligger i mellansegmentet, inte entusiastsegmentet. Det är helt sant. Men entusiastsegmentet är en viktig reklampelare för både Intel och AMD.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Eftersom det är en processor som inte riktar sig mot konsumenter som skall surfa på internet där en arm processor och en linux distrobution räcker gott och väl.

Detta är en handplockad processor för folk som har pengar att slösa och som kommer att överclocka. Att se resultat på flytande helium skulle vara roligt att se istället för vanliga benchmarks dock.

En riktig penisförlängare med andra ord. En processor som visar att man kan nå höga frekvenser, men till ingen nytta i verkligheten. Tur att det finns en marknad för sådant i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Som väntat, AMD är fortfarande flera år efter Intel. De borde dra sig ur PC-marknaden och satsa mer på konsoller,laptops och mobiler

Precis som Intel vill så dom kan öka priset på sina proppar med 500%..

Visste inte att AMD´s grafikkort inte höll måttet längre?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Vilket skämt..

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk

så: amds kärnor är svagare än intels så de klockar up dem?
intels är lika bra/eller lite sämre, fast har 3.5ghz mot 5ghz? kan man inte bara köpa ett msi moderkort som har auto 4500+ om man nu inte kan klocka? (behöver inte vara msi, då många har den funktionen) så är det billigare och bättre?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

AMD borde satsa mer på grafikkort och laptops. Där har dom något att komma med.. Det här är bara tragisk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

De kanske kan klippa isär dem och sälja tvåkärniga istället och marknadsföra dem som bra på enkeltrådade applikationer, vilket är det de flesta vill ha i alla fall. Tyvärr får de nog storstryk av Xeon även med deras 5GHz, och kanske även stryk av i7or i många fall också.

Personligen har jag börjat tröttna på att ha 3 kärnor sitta och idla 99% av tiden. Det borde finnas en marknad här.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knuckles:

Som väntat, AMD är fortfarande flera år efter Intel. De borde dra sig ur PC-marknaden och satsa mer på konsoller,laptops och mobiler

Drar AMD sig ur PC marknaden så är det monopol för Intel, då kan du verkligen drömma om att köpa nästa Mid-End i5'a för under 2000 lappen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Detta är ingen CPU som är menade åt oss konsumenter, så varför gnäller ni så jäkligt? För tunga flertrådade arbetsapplikationer presterar säkert den där CPU:n helt utmärkt, och förmodligen bättre än Intels 4770k.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Hur många på amd får sparken nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Hur många på amd får sparken nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Är du go eller?

Skrivet av milo_:

En riktig penisförlängare med andra ord. En processor som visar att man kan nå höga frekvenser, men till ingen nytta i verkligheten. Tur att det finns en marknad för sådant i alla fall.

Världsrekord i överclockning är en reklampelare för en processor tillverkare. Likaså inom GPU etc. Detta kan bli ett bra PR vilket företaget också behöver.

Likaså försöker Creative med sina Fatal!ty stunt. Eller Intel som försöker synas på esporter eller cebit. Reklam inget annat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Som väntat, AMD är fortfarande flera år efter Intel. De borde dra sig ur PC-marknaden och satsa mer på konsoller,laptops och mobiler

Nej, hade hellre sett att de endast fokuserade på grafikkort, problemet blir dock att Intel får monopol.

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Detta är ingen CPU som är menade åt oss konsumenter, så varför gnäller ni så jäkligt? För tunga flertrådade arbetsapplikationer presterar säkert den där CPU:n helt utmärkt, och förmodligen bättre än Intels 4770k.

Verkar som folk bara läste sista biten i artikeln, men jag kan förstå dem då intels 4770k fortfarande har relativt stor oc marginal från stock (på luft/vatten), medans jag tvivlar starkt på att AMD har det utan att gå till helium.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Drar AMD sig ur PC marknaden så är det monopol för Intel, då kan du verkligen drömma om att köpa nästa Mid-End i5'a för under 2000 lappen.

Då blir väl o andra sidan Intel tvungen att dela företaget då man inte får ha monopol?

Självklart hoppas jag att AMD överlever och ännu hellre piskar Intel, jag tror inte det är bra när något företag har övertaget för länge, vare sig det skulle vara AMD eller Intel.

Men visst har jag som många andra svårt att se att dom lyckas komma ikapp nånång snart, och om dom gör det har förmodligen Intel redan bunkrat upp med teknik som dom sitter och ruvar på så dom kan dra ifrån igen.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jilted:

Man kan göra mer saker än att kolla på porr och spela på en dator. Finns många flertårade applikationer där Intel inte hänger med.

Ibland tror jag att man måste vara 12 för att få skriva här. Å andra sidan är det inte bättre bland företagen som levererar delar. 16:9 skärmar är bra bevis på att folk inte tror att man kan göra något annat än glo på film/video/porr och surfa facebook med en dator. Tragiskt men mänskligheten är ju lite bakom som vi alla vet.