Intel förbereder fastlödda systemkretsar för stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel förbereder fastlödda systemkretsar för stationära datorer

Arkitekturen Silvermont ska inte enbart användas i telefoner och surfplattor utan dyker även upp för stationära datorer. Samtidigt avslöjas flera nya strömsnåla processorer med BGA-förpackning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag förstår inte riktigt oron, att enbart gå över till fastlödda processorer skulle vara att skjuta sig i foten rejält. Som artikeln säger så är väl främsta användningsområdet för små kompakta system som t.ex. HTPC eller för inbyggnad i diverse apparater. Jag har väldigt svårt att tro att man skulle rulla ut konceptet för alla processorer även för vanliga stationära datorer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

tur som fan att jag tror tillräckligt hårt på att INTEL INTE HAR HYRT IN MICROSOFTS PR AVDELNING.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Hah skulle detta hända så skulle AMD ta över Processorerna framöver för alla entusiaster och Intel kommer hamna i AMD's sits.

Känns fan rätt så fort det finns företag som dominerar utan bra konkurrens så spårar dem ur med skit som detta fast lödda processorer glöm det aldrig att jag införskaffar mig nått sånt i mina kommande stationära datorer!!

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sulle82:

Hah skulle detta hända så skulle AMD ta över Processorerna framöver för alla entusiaster och Intel kommer hamna i AMD's sits.

Känns fan rätt så fort det finns företag som dominerar utan bra konkurrens så spårar dem ur med skit som detta fast lödda processorer glöm det aldrig att jag införskaffar mig nått sånt i mina kommande stationära datorer!!

tror det inte ligger någon större risk för oss som vill uppgradera kommande åren så lugna ner lite där vist INTEL har onödigt stor marknadsandel men AMD har inte heller riktigt kommit in i centrum senaste tiden med sina produkter.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Processorerna blir billigare att tillverka? Vad annars är anledningen till BGA?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Processorerna blir billigare att tillverka? Vad annars är anledningen till BGA?

Strömförbrukningen kan bli något lägre också.

Permalänk

Behöver nog inte oroa sig för att det ska påverka entusiastsegmentet. Den här typen av produkter lär främst vara avsedd för vanliga kontorsdatorer till folk som inte behöver så mycket råprestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte beröras så jätte mycket om detta skulle ske, jag har alltid minst köpt nytt moderkort,CPU, minne när det är dags att köpa nytt.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt klart vettig och långt ifrån något nytt, fastlödda processorer fanns det för 20 år sedan också i stationära datorer. Det är ytterst få förutom rena entusiaster som nån gång i livet byter ut en processor i en dator så det är knappast någon som förlorar på detta. Kan man slippa en förhållandevis dyr och komplex socket så finns det mycket plats och pengar att spara.

Entusiasterna lär få sitt med alla processorer i K-serien och säkert en hel del till.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kommer säkert bli bra på oem datorer. Misstänker att bga är billigare att tillverka, varför skulle de annars vilja ha det? Folk som köper oem vill oftast inte mecka med dem. I alla fall inte byta cpu. Riktiga entusiaster kör på extreme(?) platformar som 1366 och 2011. De skulle inte bli bga från vad jag hört. Htpc-byggare blir nog också glada då bga verkar ge lägre strömförbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Sista två htpc jag har byggt har moderkort och processor suttit ihop på iaf, en ion och en fusion så för min del är det lugnt så länge dom inte rör entusiastsegmentet är väl bara vi som brukar byta enbart cpu, även om jag personligen även brukar invänta en ny socket iaf.

Permalänk
Medlem

surt om mammakortet pajjar men CPUn lever, byta rubbet trotts CPUn rullar..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Sista två htpc jag har byggt har moderkort och processor suttit ihop på iaf, en ion och en fusion så för min del är det lugnt så länge dom inte rör entusiastsegmentet är väl bara vi som brukar byta enbart cpu, även om jag personligen även brukar invänta en ny socket iaf.

ja det är inte många gånger ett av mina moderkort har fått uppleva mer än en CPU sen jag började bygga själv för 18 år sedan. tror det hänt en eller två gånger. å då har man köpt en klenare CPU tills man haft råd med en värre efter man sommarjobbat eller dyligt, ett ex är när man hade Pentium 133mhz och väntade in på en 166mhz som senare blev utbytt mot en AMD K5 200mhz (minne ej om den hette K5, men tror så)

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Helt klart vettig och långt ifrån något nytt, fastlödda processorer fanns det för 20 år sedan också i stationära datorer. Det är ytterst få förutom rena entusiaster som nån gång i livet byter ut en processor i en dator så det är knappast någon som förlorar på detta. Kan man slippa en förhållandevis dyr och komplex socket så finns det mycket plats och pengar att spara.

Entusiasterna lär få sitt med alla processorer i K-serien och säkert en hel del till.

Jag kan hålla med där, men samtidigt blir det betydligt snävare urval och frihet att kombinera olika moderkort och processorer.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl inte så jätteviktigt om man inte kan byta processor för att man vill byta processor; inte ens de flesta datornördar gör inte det särskilt ofta, om ens någonsin. Själv har jag aldrig uppgraderat processor i en av mina datorer på över 10 år. Fastlödda kretsar är dessutom en fördel ur nästan varje synvinkel vad gäller strömförbrukning och prestanda; ingen sockel som ger extra resistans och kapacitans för höghastighetssignaler och strömförsörjning, osv.

Värre är väl om en CPU för flera tusen måste kastas i sjön för att en konding på moderkortet värd 10 öre pajar. Det är nog det som skulle störa mig mest. OK, om man har garanti är det inte en ekonomisk käftsmäll, men istället för att byta bara en komponent (till exempel flytta över den fungerande CPUn till ett äldre reserv-moderkort) blir man istället tvungen att lämna in/skicka iväg hela datorns primära inälvor för utbyte, vilket kan ta veckor i värsta fall. Sånt suger fett.

Permalänk
Medlem

om det inte kommer k-modeller till mItx (fastlödda) sen så kan de slänga sig i väggen och jag köper garanterat AMD (om de inte gör samma sak)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Kommer säkert bli bra på oem datorer. Misstänker att bga är billigare att tillverka, varför skulle de annars vilja ha det? Folk som köper oem vill oftast inte mecka med dem. I alla fall inte byta cpu. Riktiga entusiaster kör på extreme(?) platformar som 1366 och 2011. De skulle inte bli bga från vad jag hört. Htpc-byggare blir nog också glada då bga verkar ge lägre strömförbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryktet är ju att ALLA processorer kommer bli fastlödda inom en relativt snar framtid. Dock verkar det som att Skylake kommer få fristående cpu, men sen blir det nog mer och mer osäkert. Överklockning ser också ut att vara ett minne blott väldigt snart. Man får helt enkelt köpa den processor med den frekvens man vill ha från början

Men detta kanske inte gäller för Extreme-processorerna. Vet ej.

Men eftersom dom ändå byter socket mer eller mindre efter varje år så byter man väl ändå knappast processorn när man väl köpt en.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Så snart så lönar det sig inte att reparera kunders hemma datorer heller när moderkortet går sönder, precis som med laptoparna..

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Megacrash:

Jag skulle inte beröras så jätte mycket om detta skulle ske, jag har alltid minst köpt nytt moderkort,CPU, minne när det är dags att köpa nytt.

Skrivet av OSkar000:

Helt klart vettig och långt ifrån något nytt, fastlödda processorer fanns det för 20 år sedan också i stationära datorer. Det är ytterst få förutom rena entusiaster som nån gång i livet byter ut en processor i en dator så det är knappast någon som förlorar på detta. Kan man slippa en förhållandevis dyr och komplex socket så finns det mycket plats och pengar att spara.

Entusiasterna lär få sitt med alla processorer i K-serien och säkert en hel del till.

Förstår inte hur ni kan säga så. Det handlar inte bara om att kunna byta processor. Det handlar om att kunna välja processor och moderkort oberoende av varandra. Annars är ju nästa steg att löda fast RAM. Och sen GPU. Och sen SSD. Och sen PSU. Och till slut chassit. Och då har vi vad vi entusiaster avskyr: en färdig märkesdator.

Tycker ni att det också är OK?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har aldrig bytt processor men behållit moderkortet, fast då har jag heller aldrig köpt den billigaste processor till att börja med utan istället lagt undan nån extra hundring
dock tråkigt att det minskar valfriheten för oss konsumenter..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift

Tror att fastlöddning krävs vid senare krympningar för att det ska funka? Har för mig att jag läste det någonstans sen när vi väl har processorer som springer 8:or runt en 3930k idag så borde det räcka gott och väl :)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Förstår inte hur ni kan säga så. Det handlar inte bara om att kunna byta processor. Det handlar om att kunna välja processor och moderkort oberoende av varandra. Annars är ju nästa steg att löda fast RAM. Och sen GPU. Och sen SSD. Och sen PSU. Och till slut chassit. Och då har vi vad vi entusiaster avskyr: en färdig märkesdator.

Tycker ni att det också är OK?

Lär nog inte hända

Sen är det stor skillnad mellan det du skriver och det som är på gång här. Du väljer ju fortfarande moderkort, sen får du den processor som du vill ha på moderkortet.

OM dom däremot skulle begränsa antalet cpu, så du måste ta en viss cpu. Eller säger att du får bara ta moderkort från t ex Gigabyte. Då är det katastrof, men det lär ju också vara ett brott mot konkurrenslagarna.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Jaja får man en till anledning till att införskaffa en bga reballer station.

Permalänk
Avstängd

Som det tagits upp tidigare så verkar det bara gälla ett par utvalda lågenergi inriktade processorer. Entusiaster kommer fortfarande kunna köpa lösa CPU:er till valbart moderkort. Så tolkar iaf jag denna artikel. Denna typ av lösning har funnits i årtionden och är knappast något nytt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Det är ett oansvarigt steg av intel då varje krets som måste lämnas in så måste allt bytas i en modul och enda orsaken dom gör det är för att det är billigare att göra delarna samt att det är dom som ligger bakom delar till många moderkort + cpu och vill enbart hora in lite extra pengar på ett sätt som kommer det belasta miljön och användaren på ett negativt sätt

men det har alltid varit intels strategi att byta socket så ofta det går så användaren måste köpa hela systemet nytt men man får väll se det som nått bra att dom lärt sig löda nått i.a.f tråkigt att det var det fel sak

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir speciellt farligt. Som någon skrev ovan så är entusiastmarknaden så pass liten i förhållande till färdigbyggda system att det antagligen inte skulle löna sig. Antalet permutationer av moderkort och CPUer blir för högt för att kunna lagerhållas och isf lutar det ju åt att man får beställa den CPUn till det moderkortet man vill ha. Låter dyrt.

Jag bryr mig egentligen inte om att man inte kan byta CPU för jag har aldrig bytt CPU på ett moderkort utan att byta hela innandömmet i datorn. Samma sak med laptops med inbyggda batterier. Har haft en MBP med just det sedan 2009 och den börjar bli lite slö men batteriet är fortfarande bra i den och när det väl dör är den för slö för att använda så då kvittar det.

Sammanfattningsvis: att kunna byta CPU på ett moderkort är inget säljargument som fungerar på mig så länge jag får välja CPU fritt när jag väl köper moderkortet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ryktet är ju att ALLA processorer kommer bli fastlödda inom en relativt snar framtid. Dock verkar det som att Skylake kommer få fristående cpu, men sen blir det nog mer och mer osäkert. Överklockning ser också ut att vara ett minne blott väldigt snart. Man får helt enkelt köpa den processor med den frekvens man vill ha från början

Men detta kanske inte gäller för Extreme-processorerna. Vet ej.

Men eftersom dom ändå byter socket mer eller mindre efter varje år så byter man väl ändå knappast processorn när man väl köpt en.

Det var vad jag har hört. Men det är bara rykten som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Fastlödda processorer men IHS:en går minsann bra att bara klistra dit.

Mutter mutter...

Permalänk
Medlem

Om detta otyg stannar vid lågenergidatorer riktade till folk som inte vet, och aldrig heller kommer veta, och inte bryr sig om hur det ser ut i en dator, så visst... kul för dem om de får billigare datorer, men jag hoppas verkligen att vi entusiaster får ha kvar utbytbara processorer. Ända sedan jag började bygga PC själv har varje moderkort fått gå igenom minst 3 processorer, så det vore inget bra om detta slog igenom på bred front.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.