Datorn fryser på udda tillfällen och annat problem.

Permalänk
Medlem

Datorn fryser på udda tillfällen och annat problem.

Hejsan!

Nu är det så att min dator fryser sig när man öppnar vissa webbsidor. T.ex. inloggningssidan på Facebook. Vad är det som gör detta och hur fixar man det? Det är ganska så irriterande, allting fryser sig och jag kan inte röra musen, men jag kan höra ljud.

Mitt andra problem hände för ett tag sedan och jag vill veta vad som gjorde detta och hur man gör så att det inte händer igen.
Jag satt och spelade SC2 med en av mina polare och så stängdes min dator av helt, det gick inte att starta om den igen. Jag prövade att vänta några minuter, blåsa ur datorn på damm och byta uttag. Inget av dem fungerade.
Jag trodde det var nätagget som var dött då ingenting startade. Så jag sade detta till min moder och hon tyckte vi skulle lämna in datorn på felsökning, jag går med på detta och jag får låna min systers datorn så länge.

I alla fall, dagen innan vi skulle lämna in den så prövade jag starta den igen, bara för att, jag menar den skulle ju ha kunnat starta? Och det gör den! Jag blir lite fundersam och jag försöker leta upp på internet om vad problemet skulle kunna vara men hittar inget som pekar på att det är samma problem.

Det enda som verkade som om det kunde vara samma var "Chip creep" men det hände knappt på nyare datorer då dem har bättre kylning och chippen är oftast soldade i plats eller sitter i plats med hjälp av andra medel. Är det Chip creep som hände mig eller är det något annat och hur gör jag så att det inte händer igen?!

//Supermod

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMod:

Låter som en överbelastning.
Ifall det händer igen.. Dra ur kabeln ur nätaggregatet och sätt in den igen, och testa att starta. Ifall du har en av och på knapp på baksidan, klicka på den och vänta i 10 sek, eller något, och sen tillbaka till I igen, istället för att dra kabeln.

Jag rekommenderar dock att ni lämnar in den för service ifall ni inte kan något om datorer. Den kommer inte sluta krascha bara för att den fått stå och dra så där. Du kommer att bevittna fler krascher. Nätaggregatet kan behöva bytas.
Vad har du för specifikationer i datorn för övrigt?
Du behöver inte oroa dig för Chip Creep ifall dina grejor inte är uråldriga.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Låter som en överbelastning.
Ifall det händer igen.. Dra ur kabeln ur nätaggregatet och sätt in den igen, och testa att starta. Ifall du har en av och på knapp på baksidan, klicka på den och vänta i 10 sek, eller något, och sen tillbaka till I igen, istället för att dra kabeln.

Jag rekommenderar dock att ni lämnar in den för service ifall ni inte kan något om datorer. Den kommer inte sluta krascha bara för att den fått stå och dra så där. Du kommer att bevittna fler krascher. Nätaggregatet kan behöva bytas.
Vad har du för specifikationer i datorn för övrigt?
Du behöver inte oroa dig för Chip Creep ifall dina grejor inte är uråldriga.

Sitter med Gigabyte 460, i5 2400, MSI h61mu-e35, 4Gb ram, Samsung spinpoint 500Gb och XFX 450W.

Jag vet inte, jag tycker det känns ganska så onödigt att lämna in den och betala pengar utifall det är något som går att fixa hemma. Ska ändå köpa nytt grafikkort och PSU snart, så utifall det är nätagget som håller på att dö så känns det lite onödigt att lämna in den.

Den har inte kraschat sen den där gången, och jag vet inte utifall det var SC2 som gjorde det, jag har i alla fall inte rört spelet sen datorn kraschade. Allting annat fungerar utan krasch.

Vad kan det andra problemet vara då? Det händer alltid när man t.ex. loggar ut från facebook eller när man ska logga in för första gången under dagen. Satt även inne på Solomids hemsida när den frös sig sådär i dag. Väldigt irriterande faktiskt.

//SuperMod

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMod:

Sitter med Gigabyte 460, i5 2400, MSI h61mu-e35, 4Gb ram, Samsung spinpoint 500Gb och XFX 450W.

Jag vet inte, jag tycker det känns ganska så onödigt att lämna in den och betala pengar utifall det är något som går att fixa hemma. Ska ändå köpa nytt grafikkort och PSU snart, så utifall det är nätagget som håller på att dö så känns det lite onödigt att lämna in den.

Den har inte kraschat sen den där gången, och jag vet inte utifall det var SC2 som gjorde det, jag har i alla fall inte rört spelet sen datorn kraschade. Allting annat fungerar utan krasch.

Vad kan det andra problemet vara då? Det händer alltid när man t.ex. loggar ut från facebook eller när man ska logga in för första gången under dagen. Satt även inne på Solomids hemsida när den frös sig sådär i dag. Väldigt irriterande faktiskt.

//SuperMod

Kan vara både RAM minnes relaterat, hårddisk relaterat processor överbelastning, och en massa annat.
Mest troligt är väl att det är RAM eller hårddisk relaterat. Hör efter i datorn efter klickande ljud från hårddisken, eller andra konstiga ljud.
Kör även en runda med Memtest86 för att kolla om RAM minnena är defekta.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Kan vara både RAM minnes relaterat, hårddisk relaterat processor överbelastning, och en massa annat.
Mest troligt är väl att det är RAM eller hårddisk relaterat. Hör efter i datorn efter klickande ljud från hårddisken, eller andra konstiga ljud.
Kör även en runda med Memtest86 för att kolla om RAM minnena är defekta.

Jo, det skulle kunna vara hårddisken, den har blivit väldigt sen på sistone och det låter lite udda ibland. Det fixas enkelt dock genom att slå lite lätt på datorn.

Får pröva senare med memtest och se utifall det är minnena som är defekta, utifall det är dem så får jag ta och handla RAM samtidigt som grafikkort och nätagg. Skulle behöva en hårddisk då också.

Permalänk
Medlem

Jag hade en dator som stängde av sig ibland och sedan var svår att få igång. Felet var nätagget. Datorn var ny, men trodde butiken tagit något begagnat aggregat. Det kanske blev överbelastat. Du ska absolut inte lämna in burken till någon service, nästan lika dyrt som det nya aggregat du ska köpa. Jag tippar 90% chans att det är aggregatet. Hur som helst ska du ändå lära dig skruva ifall du inte är van det. Kanske kan modern övertygas om den ekonomiska fördelen i att lägga felsökningspengarna på agget direkt?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawil:

Jag hade en dator som stängde av sig ibland och sedan var svår att få igång. Felet var nätagget. Datorn var ny, men trodde butiken tagit något begagnat aggregat. Det kanske blev överbelastat. Du ska absolut inte lämna in burken till någon service, nästan lika dyrt som det nya aggregat du ska köpa. Jag tippar 90% chans att det är aggregatet. Hur som helst ska du ändå lära dig skruva ifall du inte är van det. Kanske kan modern övertygas om den ekonomiska fördelen i att lägga felsökningspengarna på agget direkt?!

Jo, det är oftast ganska så dyrt. Men har för mig att det är gratis felsökning där hon tänkte lämna in, vet dock inte hur bra deras service är då dock.
Det blir att köpa ett nytt nätaggregat ändå då jag måste ha det för det nya grafikkortet som kommer att inhandlas.

Datorn har inte stängt av sig sedan den där gången och jag får hoppas på att den inte gör det igen. Men vi får se, utifall den dör igen så vet jag i alla fall vad felet ligger i.

//SuperMod

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMod:

Jo, det skulle kunna vara hårddisken, den har blivit väldigt sen på sistone och det låter lite udda ibland. Det fixas enkelt dock genom att slå lite lätt på datorn.

Får pröva senare med memtest och se utifall det är minnena som är defekta, utifall det är dem så får jag ta och handla RAM samtidigt som grafikkort och nätagg. Skulle behöva en hårddisk då också.

Rätta takter ang. hårddisken. Nej men du får väl akta så du inte har sönder den helt tills du införskaffat ny.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Rätta takter ang. hårddisken. Nej men du får väl akta så du inte har sönder den helt tills du införskaffat ny.

Jo, det får jag vara. Skulle inte ens säga att jag slår på datorn, utan mer en lätt putt så slutar det låta.

Men jag tror nog att det blir att handla en hårddisk samtidigt som grafikkort och eventuellt RAM.

//SuperMod