Permalänk
Medlem

Chassifläktar antec p280

Jag har tänkt köpa lite nya fläktar för att få ner temperaturen och ljudnivån på min rigg! Tanken är att fylla fronten med 2 eller 4st först och främst! Har dåliga erfarenheter av slipstream så dessa undviker jag helst!

Datorn:

Antec p280
Noctua nh-d14
Asus sabertooth
8320FX
Msi 660ti power edition x2 (sli)

Har ingen direkt budget men om jag ska fylla alla 4 slots i fronten så får det bli en bit under 200kr/fläkt!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Om du har som ungefärlig budget på 200kr/fläkt går det ju att ta 4x Noctua fläktar i alla 4 slots. Själv kör jag med 4x Arctic F12 som kostade 45kr/fläkt och de funkar prima (har också ett P280).

https://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-1300
https://www.inet.se/produkt/5322026/be-quiet-shadowwings-120m...
https://www.inet.se/produkt/5322109/enermax-cluster-uccl12-pw...

Är ju alla under budget av 200kr/fläkt. Vill du ha riktigt tyst verkar ju Enermax fläkten vara riktigt tyst med bara 14db men fortfarande ha väldigt bra luftflöde + att den är billigast av de 3.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Entusiast

Själv kör jag såhär i mitt Fractal Design Define R3:

1 Noctua NF P12 som blåser ut där bak
2 Noctua NF P12-or på min Corsair A70-kylare istället för de medföljande
2 Corsair AF120mm Performance längst fram som suger in luft
1 Corsair AF140mm i boten som blåser upp på grafikkortet

Köpte Corsairfläktarna väldigt nyligen och de är perfekta tycker jag! Ger ett väldigt bra luftflöde i 1650RPM till kostnaden av lite högre ljudnivå men fortfarande ingenting farligt när man spelar och har headset på sig och ett grafikkort överröstar såklart fläktarna ändå.

De kan även bli knäpptysta vid <1000RPM så det är perfekt för mig då det är så jag vill ha det, antingen fullt ös medvetslös eller knäpptyst. Dett reglerar jag med en fläktkontroller men annars så kan man ju använda en LN (Low-noise) adapter för att ta ner fläkten till 1150RPM.

Noctua-fläktarna är väl bra men ger inte tillräckligt mycket luftflöde som jag skulle vilja ha om jag hade dem som insugsfläktar för de flyttar inte lika mycket luft dock så ska det statiska trycket vara ganska bra och det var därför jag köpte 2 som fläktar på min kylare.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Själv kör jag såhär i mitt Fractal Design Define R3:

1 Noctua NF P12 som blåser ut där bak
2 Noctua NF P12-or på min Corsair A70-kylare istället för de medföljande
2 Corsair AF120mm Performance längst fram som suger in luft
1 Corsair AF140mm i boten som blåser upp på grafikkortet

Köpte Corsairfläktarna väldigt nyligen och de är perfekta tycker jag! Ger ett väldigt bra luftflöde i 1650RPM till kostnaden av lite högre ljudnivå men fortfarande ingenting farligt när man spelar och har headset på sig och ett grafikkort överröstar såklart fläktarna ändå.

De kan även bli knäpptysta vid <1000RPM så det är perfekt för mig då det är så jag vill ha det, antingen fullt ös medvetslös eller knäpptyst. Dett reglerar jag med en fläktkontroller men annars så kan man ju använda en LN (Low-noise) adapter för att ta ner fläkten till 1150RPM.

Noctua-fläktarna är väl bra men ger inte tillräckligt mycket luftflöde som jag skulle vilja ha om jag hade dem som insugsfläktar för de flyttar inte lika mycket luft dock så ska det statiska trycket vara ganska bra och det var därför jag köpte 2 som fläktar på min kylare.

Tack för svaren!

Blir nog en nzxt sentry mesh fläktkontroll samt 4st corsair AF120mm performance om ingen har några invändningar?

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm