Permalänk
Medlem

Sony W807 / Panasonic UT50

Står mellan dessa två.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1864592 (9.990:-)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1184840

Vad jag vet är att TV'n ifrån Sony har 16ms och UT50 har runt 40.
UT'n har bättre bild vilket förutom det billigare priset är en fördel.

Input fördröjningen på W807 är så bra som det kan bli, då i mitt tycke får spelkänslan lida om den minsta fördröjningen finns.

Det jag tvekar över är hur bildkvaliten sätter sig gentemot UT50 och hur den står för upp för sig rent generellt, för det vore ju trist om bilden bara är si-så-där.

edit: Synpunkter?

Permalänk
Medlem

*Sammanfattning längre ner*

Du misstar dig, ST60Y har bättre bild mot w807.

Du kan ställa w807 utmed UT50 utan att skämmas, men kom ihåg du jämför en plasma mot led(fördelar/nackdelar för båda jämför en man och en kvinna? vem har finare bröst? hehe).

UT50 ställs som den billiga plasman som bara slås av ST60Y i bildkvalite. Som gamer-tv räknas den som perfekt för casual gamern som vill ha bra filmkvalite.

Sony w807 ställs som den dyra Led/Lcd från Sony där tum vs tum i pris på Plasman logiskt säger att ST60Y är billigare och har en bättre bildkvalite. Det är som att jämnföra ST60Y mot W807 i "input lag kontra pris". Lägg till 3000 kr och du får 4ggr lägre input lag.

Som jämförelse i revs med prisjämförelse * 55tum w807 17 990:- vs 55tum ST60Y 14 780:-

Fördelen med w807 är att du får en stor ips dator-skärm med extremt låg input lag, sköt om den som din datornskärm. dvs "bry dig inte". Nackdelen det kostar, Bildkvaliten? Den är riktigt bra, reviews missvisar när de ställer betyget efter kostnad mot en plasma och även klagar på Smart-tv funktioner. Bildkvalite mot ST60Y? Inte lika fantastiskt, vilken Led/Lcd TV kan vi ställa utmed en ST60Y i bildkvalite? Hm om vi är snälla, Samsung 8005, då är vi snälla, eller Sony´s w905, nu ligger vi gode lika.

Jag är en Panasonic Fan-boy, men äger en 55tums Sony w807 (Låter lite knasigt då jag trashar Panasonic´s nya serie, men sanningen fram så ville jag få tag i en ST50Y för den låga input lag "16ms gamla mätmetoden". Jag hann inte dock, men jag måste erkänna att jag blev enormt överraskad av kvaliten på Sony´n. Jag är verkligen inte missnöjd, jag har min Hardcore gamer-TV).

Mitt val gick enbart på input lag, men såklart även bildkvalite, efter många tankar då jag kommer att ha dator konstant kopplad till TV´n i ett hus där jag inte är ensam om att sköta om den så tittade jag in Sony´n lite mer. Efter att ha testat TV´n så blev det ett köp (Jag fick den för 14 990:- på Elgigantens Rea).

Mina tankar är så här: När jag får råd kommer jag att köpa en ST60, typ mellandagsrean, för enbart filmvisning.

Dock måste jag säga att varje dag som går när jag tittar på film på min Sony och finputsar mina inställningar, desto bättre blir bilden. Det kanske slutar med att jag istället köper en w905 när de droppar i pris. Kvaliten är riktigt fin, men priset är väldigt högt. Är man en Hardcore gamer så rekommenderar jag Sony´n. Annars kan du ta en UT50Y. Den passar Casual gamern och har en riktigt bra bild för filmvisning kontra sitt pris.

Jag spelar på min PC med 2st GTX680 i SLI och köra spel som Crysis/Bf3/Sc2/Dota2/Assasin Creed, m.m. Hade besök tidigare av en polare som spelar Sc2 på lite högre nivå, så vi andra satt i soffan och såg på när han gamade. Så frågan alla frågar? Hur var input lagget? Svar: Vilket lagg?

För att sammanfatta

UT50 och Sony w807 eller 805 har likvärdig bildkvalite om man tvingas ställa en Led/Lcd mot en plasma och försöker ignorera skillnaden mellan en man och en kvinna (för det är just det man får göra, plasman är vad lcd/led vill eftersträva och plasman i sig vill eftersträva de feta CRT skärmarna).

UT50Y passar Casual gamern som älskar filmer och serier och vill få det absolut bästa du kan få till så lite kostnad som möjligt.

w807/805 passar Hardcore gamern som kräver det bästa för sitt personligt spelande och även älskar att se på film/serier/sport, men som är villig att betala för det lägre input lagget.

Permalänk
Medlem

Mina synpunkter handlar väl mest om svärtan på Sonyn. Det är som sagt en IPS-skärm och den gör sig egentligen bara bra i ljusa miljöer. Släck ljuset och den har medioker svärta. Dessutom verkar den inte hålla den kvalitet som Sony gjort sig kända för. 8-serien i år är på tok för högt prissatt för vad man får dessvärre. Inte i närheten av fjolårets 8-serie.

UT50 har en del nackdelar som bör tänkas på. Framförallt är att den är som en spegel. Är nästan bara i ett mörklagt rum som den ger en riktigt bra bild, men då är bilden verkligen bra. Andra nackdelar med den är buzzing. Den är byggd på ett sätt som gör att buzzingen kommer ut från ramen av TVn rakt mot sweetspot 2-3m bort vilket gör att den surrar mycket högre från soffan än de flesta andra plasmor. Detta gäller även ST- och GT-modellerna. Möjligtvis att de minskat på surret lite i årets modeller. Sedan har den mest troligt även vertical banding vilket istort sett alla 2012 års plasmor från Panasonic hade mer eller mindre problem med.

Ska TVn inte användas i ett mörkt rum ofta för film så skulle jag ta Sonyn. Slipper även risk för inbränningar. Men blir det mycket film där man vill ha bra svärta i ett mörkt rum så skulle jag ta UT50.

Permalänk
Medlem

Tackar för input.

Skrivet av koreinu:

*Sammanfattning längre ner*

..

Grejen är att jag inte kommer använda Tv'n som sekundär datorskärm, om det var tanken så hade valet varit självklart. Men i och för sig, jag blir nog mindre glad med en panel som är slö än en panel som är snabb men inte håller bildkvaliten lika "bra"

Hur är djupet alá kontrasten på din W807? Hur är vitan?

Skrivet av altair4:

Som du säger känns det ganska tråkigt med en medioker svärta, men tror faktiskt ändå Sony'n skulle passa bättre. Är även allergisk mot buzzing så den risken blir antagligen minimal, fast åt andra sidan så har LCD clouding/bleeding och det står jag inte ut med heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolodex:

Tackar för input.

Grejen är att jag inte kommer använda Tv'n som sekundär datorskärm, om det var tanken så hade valet varit självklart. Men i och för sig, jag blir nog mindre glad med en panel som är slö än en panel som är snabb men inte håller bildkvaliten lika "bra"

Hur är djupet alá kontrasten på din W807? Hur är vitan?

Jag tror att kontrasten och vitan (rgb "b" har jag endast ändrat för att få bättre vita) är ganska normal mot andra ips skärmar, jag har hört klagomål att kontrasten inte är den bästa med sämre betraktningsvinklar där djupet i kontrasten försvinner. Jag streamar mycket i bland och det är mycket beroende kvalite och vad för sorts filter till filmer som jag ibland, tar en paus och ställer till vitan och det är för mycket gulton i filmen, ex Gangster Squad "yify".

(oh ja det stämmer, ser du skärmen snett från sidan blir det sämre kontrast. Du märker det från den här betrakningsvinkeln).

Jag har ingen clouding och jag har inte haft TV´n i totalt mörker så jag ser ingen bleeding "än" (även i riktigt mörka scener har jag inte sett nån edge bleeding). Man får säga att jag är förskonad då jag inte har TV´n i totalt mörker.

w807 har en lätt spegling om du har ett fönster rakt bakom dig, eller något annat ljust som man kan se när det blir mörka scener.

Permalänk
Medlem

Har mörklagt vardagsrummet och ser en lätt bleeding i höger sida övre hörn och vänster sida nedre hörn när jag visar bilden med en total svart bakgrund.

Permalänk
Medlem

Hm okej. Betraktningsvinkeln är inget problem för jag sitter rakt framför.

Men en bild avsaknad på djup eller minimalt djup står jag gärna över om jag ska vara ärlig.. Om jag hade möjligheten skulle jag åkt och kollat för mig själv fast det skulle ändå inte bli rättvist för det är inte tillåtet att ändra inställningar i butiken vid mig.

W80'7an är beställd sedan förra veckan. Vill inte mista medlemspriset, men kan ännu avboka tills i morgon bitti.

edit: hittade en bild på avsforum, http://cdn.avsforum.com/2/2f/2f1bc2f3_20130602_1241321.jpeg

Tycker att det ser ganska platt ut. Men 1 bild säger naturligtvis inte allt, beror på källa osv. Lite säger det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolodex:

Hm okej. Betraktningsvinkeln är inget problem för jag sitter rakt framför.

Men en bild avsaknad på djup eller minimalt djup står jag gärna över om jag ska vara ärlig.. Om jag hade möjligheten skulle jag åkt och kollat för mig själv fast det skulle ändå inte bli rättvist för det är inte tillåtet att ändra inställningar i butiken vid mig.

W80'7an är beställd sedan förra veckan. Vill inte mista medlemspriset, men kan ännu avboka tills i morgon bitti.

edit: hittade en bild på avsforum, http://cdn.avsforum.com/2/2f/2f1bc2f3_20130602_1241321.jpeg

Tycker att det ser ganska platt ut. Men 1 bild säger naturligtvis inte allt, beror på källa osv. Lite säger det dock.

Testade lite själv och det är riktigt svårt att ens fota. Jag har ju lagt på en massa lakan för att mörklägga, var till slut tvungen ha en svag lampa igång för att kunna ta en inte allt för suddig bild. Bilderna säger inte så mycket. försökte hitta en scen som var mer än bara rakt på kontrast mörk, men det går inte se på fotot alla delajer som man egentligen ser på skärmen irl. *Edit* har ändrat inställningarna för att passa i mörkt rum, ingen backbleeding syns längre. Backlight "2".

Ja kollar man på AVS tråden så verkar jag vara en av de få som har haft tur med TV´n, men vanligtvis betyder det att de som är nöjda inte klagar

Har aldrig märkt backbleeding förrän jag mörk-lade rummet, men bara att ställa ner backlight lite grann så försvann det. Om du bestämmer dig för w807, kolla bleeding nivån, om du har tur som jag eller mindre tur som de som klagat på avs-forum. Kontrastet är ok, men aldrig lika fett som ST60Y.

Du har väl 30 dagars rätt från dagen du beställde att skicka tillbaka den. Jag skulle rekomendera att du ser den irl, men du måste själv få ställa in den. De streams jag ser på är alla så olika.

Permalänk
Medlem

Japp, eller 14 dagars ångerrätt är det. Ska testa Tv'n nu i veckan när den kommer fram, ska bli spännande.
Hade du fortfarande valt din W807'a om du inte skulle använda den som PC-monitor?

Tackar för bilderna, vilken upplösning/video bit rate är dem i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolodex:

Japp, eller 14 dagars ångerrätt är det. Ska testa Tv'n nu i veckan när den kommer fram, ska bli spännande.
Hade du fortfarande valt din W807'a om du inte skulle använda den som PC-monitor?

Tackar för bilderna, vilken upplösning/video bit rate är dem i?

Var mest intresserad av Sharps 60 tums LE741s, men clouding och bleeding fick mig att vänta tills den försvann, som ren datorskärm dvs. Prismässigt var det mycket tum för slanten och 16ms yes hell yeah. (Gamla mätmetoden).

Jag velade fram och tillbaka tills ST50Y försvann från marknaden ( den hade lägre ms än UT50Y och fick inte den gråa svärtan som UT50Y får i belyst rum på grund av att den inte har ultra black filtret). 16ms gamla mätmetoden på ST50.

Jag är enormt nöjd med TV'n.

Om jag inte skulle använt den som datorskärm och spelskärm för min kommande Ps4:a?

ST60Y och rent filmnöje!!

Om det stod mellan UT50 och W807?

Sony W807!

Oh angående streamen, YiFy

Evil Dead 1080p BluRay Download-YIFY 1.4GB

[Movie Title]…………………………… [Evil Dead]

[Genre]………………………………. [Horror]

[Size]……………………………. [1.44 GB]

[Resolution]…………………… [1920×804]

[Avg.Bit rate]………………… [2251 kb/s]

[Duration]…………….…….. [01:31:18]

[Frame rate]……………… [23.976 fps]

[Format]…………………………… [mkv]

[Language]……………… [English]

[Subtitle]………………………… [No]

[Source]…….. [1080p BrRip x264–YIFY]

Den skalar riktigt bra

Får lägga till att det är stream. Laddar inte ner.(Informationen på filen kommer från Google).

Permalänk
Medlem

Låter bra. Kommer nog med all del endast se film med bluray skivor.
Tråkigt nog beställde jag det sista exemplaret i lagret så om panelen är defektiv går den dessvärre inte byta ut den. Hmph.

Skrivet av koreinu:

Om jag inte skulle använt den som datorskärm och spelskärm för min kommande Ps4:a?

Till allt förutom som en datorskärm menar jag

Permalänk
Medlem

Ska se bluray till helgen, då blir det finjustering(blir woah upplevelse). Jag kan dock rekommendera streamen på Netflix, den är otroligt bra på deras egna serier och en del filmer, både med Atv3 och den inbyggda appen. Hyr film på Atv i 1080p har visat sig riktigt fin som stream.

Jag hoppas ditt ex inte har en massa clouding och bleeding, när du inte kan byta. Hör till då man ser sig omkring att LCD ska bedömas och bytas tills man får ett fint ex.

Men ska du mest se Blu-ray, kanske en sT60 hade gjort sig finare som en dag och natt skärm. Om du inte kommer att spela en massa.

*Edit: Jag skulle fortfarande ha kvar den pga Ps4, däremot om jag inte spelade konsol då skulle jag tagit en Plasma, ST60*

Permalänk
Medlem

Nej jag ska mest spela spel, men vill ändå inte kompensera bildkvalitén allt för mycket, Var i början insnöad på ST60 fast blev avskräckt av hög bildfördröjning.
Min nuvarande TV har runt 68ms, och vad ska man säga, sitter hellre vid min gamla CRT ifrån Sharp när jag spelar. Det är grynigt och texter går knappast att tyda, men visst fan är det roligare än min slöa TV.

Ja det är lotteri med att få tag på en Ok panel. Något står inte rätt till att i år 2013 ska behöva vara ett lotteri om att få en icke defektiv panel bland dem dyra modellerna. Det hände mig när jag köpte en Samsung plasma som buzzade och fick den utbytt tre gånger på raken. Dessvärre utan tur. Grädden på moset var att butikschefen blev så grinig att han vägrade fortsatt support och möjligheten att få häva köpet.

Permalänk
Medlem

Jag kommer direkt från PC miljö till konsol med Ps4:a. Jag pallar absolut inte hög input lag, bara tanken då man spelar Dota2, som kan ha en fördröjning på 60/70 ms över nätet, då vill man verkligen inte lägga till så mycket extra ms.

Många tänker oftast inte på andra aspekter som den fördröjning ett spel kan ge när det ex är låst på 30fps med sync och som kan droppa i fps i vissa scener där det är mycket tung grafik.

http://www.displaylag.com/lag-factor-the-last-of-us/

Lite intressant läsning. De har även andra spel som de testat.

För mig blir det bara mer viktigt att ha låg input lag och än mer lyckosamt om jag får en bra bild på köpet. Hade jag råd w905

Permalänk
Medlem

Förstår det. Om jag tänkte använda tangentbord och mus till spel över nätet så hade valet genast varit enklare.

Men jag tror att jag kommer bli nöjd med köpet. Så länge jag inte får en nitlott.

Den sidan var matnyttig. Nu har jag något att läsa, tack för länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolodex:

Förstår det. Om jag tänkte använda tangentbord och mus till spel över nätet så hade valet genast varit enklare.

Men jag tror att jag kommer bli nöjd med köpet. Så länge jag inte får en nitlott.

Den sidan var matnyttig. Nu har jag något att läsa, tack för länken.

Vassego~

Jag hade själv rejält tur, så jag hoppas verkligen att den blir bra för dig. Du verkar ha haft otur förr, "efter vad du skrivit" så man får väl tänka att det skall gå bra den här gången.

Vad jag sett då jag läst om min TV är att det är lite olika med backlight, en del får bäst bild på 2 "mörkt rum", en del hjälper inte 1 på den utan de måste gå ner på minsta i mörklagt rum(de har då haft en nitlott, med stark bleeding). Själv fick jag bra bild/kontrast med 2, men beroende film ändrar jag till 3 eller fyra för att behålla "vitan". I ljust rum har jag 6 eller 7+. Blir intressant att testa med bluray till helgen förväntar mig än bättre detaljrikedom i svärtan(framförallt dagtid).

Här har du en annan sida, om än många äldre tester. Antar att du redan besökt den tidigare.

http://www.hdtvtest.co.uk/

Permalänk
Medlem

Ja ibland hjälper det att vara optimistisk.

Jag fick TV'n i förmiddags och nu har jag suttit med den ett tag. Den är underbar att spela med.
Testat lite allt möjligt från Ninja Gaiden på NES och Street Fighter på SNES till moderna PC och PS3 spel.

Det kändes riktigt bra så nu blev min CRT helt plötsligt överflödig.

Slog på inställningen som tar bort motion blur från rörande objekt. Såg riktigt snyggt ut faktiskt, bra Sony. Det är nog framför allt fint till RPG och liknande, då funktionen tyvärr lägger på en del ms.

Bildkvalitén på Bluray filmer såg generellt helt okej ut mot min förvåning. Svärtan var lite tråkig i mörkret som sagt men det räknade jag med.

Jag har alltid haft plasma tidigare så jag blev besviken på det ojämna ljuset, likaså en del skuggiga kanter.

Undrar lite om mitt ex blev Ok eller inte.

koreinu: Kan du ha på Adv. Contrast Enchancer utan att bildstyrkan flimmrar; fluctuating brightness?

edit fellstavning

Permalänk
Medlem

Skönt att du är nöjd.

Jag har Contrast Ench på Low, annars flimrar den vid ljus, även på medium. Tror jag måste se en bluray för att se om den skiftar även på Low. Kör jag utan tycker jag det blir för dålig svärta. *Edit sitter på lunch hemma och kollar mot netflix's egna serier och även på Low är den inte perfekt, men inte så att man stör sig, jag iallafall. Dvs på high och medium är det synligt hela tiden.

Spelade du utan game mode aktiverat?

Jag har inte tänkt på det då jag kör auto-mode med datorn, när jag spelar flyter det och startar jag en film då byter den till film-läge.

Edit, nackdelen med TVn är att vi nu är extremt bortskämda på input lag, så nästa TV blir antagligen en Svindyr 4k variant med lika låg ms som w807 och med Panasonics bildkvalite ;P

Hur är det med blödning och clouding?

Har en nyfiken fråga då du spelar äldre konsoler. Hur fungerar skalningen? Kör du via omvandlare till HDMI eller med scart? Blir bilden suddig eller bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Edit, nackdelen med TVn är att vi nu är extremt bortskämda på input lag, så nästa TV blir antagligen en Svindyr 4k variant med lika låg ms som w807 och med Panasonics bildkvalite ;P

Haha, vi var redan bortskämda som köpte en W807. Du får gärna sponsra mig när Tv'n nämnt släpps.

Skrivet av koreinu:

Spelade du utan game mode aktiverat?

Game mode var igång.
Det roliga var att när jag spelade Fighting spel som street fighter, mortal combat och tekken, så fick man samma känsla som man hade när man var liten och satt i ett litet spelrum med kompisar och spelade mot varandra på en tjock TV. Tänk vad input lag kan göra stor skillnad även om det bara handlar om + -20-30ms.

Går knappast att se skillnaden med ögat men det märks tydligt i alla fall.

Min datornskärm (Yamakasi 27" 1440p @120hz) som naturligtvis är snabbare på alla sätt men spelkänslan är inte likadan på en datorskärm gentemot en stor TV i en skön soffa.

A.C.E måste jag också ha på low, men så länge det är rörliga bilder utan svarta bars på sidorna så funkar medium någolunda Ok.

Angående skalningen så skalar den riktigt, riktigt bra på äldre konsoler. Det låga input lagget + skalningen gör att det är som att spela på en gigantisk CRT vilket är helt underbart.

Kan fixa några bilder på det läckande ljuset. Det stör mig ganska väl. :/

Permalänk
Medlem

Blev så fett sugen att skaffa några gamla konsoler för fighting lir. Kom ihåg en gammal favorit till första Playstation "Bushido blade".

Skulle vilja hitta en gammal Amiga eller Commodore 64 med int karate+

Argh skall finnas ett 8bits Nintendo och 16bits hos pärorna någonstans(antagligen kastade).

Ha så taggad jag blev, måste ringa spelpolarna från förr ;D

Vill inte erkänna det men jag känner ingen skillnad när jag kör BF3 på dator eller TV. Jag säger istället att det är ett ålderstecken. Hush hush

Får du inte bort blödningen med lägre backlight på kvällen?

Permalänk
Medlem

Jag märker bara skillnad i spel som jag brukar köra i 120hz, vanligtvis extremt precision krävande sådana.

Provade att koppla in i datorn och satte igång CS 1.6 med mus och tangentbord. Blev bannad från servern efter några minuter pga. "aimbot". Så den är helt klart godkänd enligt mig och jag är rätt inbiten.

Okej tog några bilder precis. Känns riktigt tråkigt faktiskt nu när jag kollar på dom. Vet inte riktigt hur pass kräsen man borde vara med LCD/LED's.

Clouding,

http://tinypic.com/r/dvhrmr/5
http://tinypic.com/r/21kl2qt/5
http://tinypic.com/r/10fo0bb/5

Dirty screen effect,

http://tinypic.com/r/2h68ya0/5
http://tinypic.com/r/2rdhlpf/5

Banding,

http://tinypic.com/r/2zf4shi/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolodex:

Jag märker bara skillnad i spel som jag brukar köra i 120hz, vanligtvis extremt precision krävande sådana.

Provade att koppla in i datorn och satte igång CS 1.6 med mus och tangentbord. Blev bannad från servern efter några minuter pga. "aimbot". Så den är helt klart godkänd enligt mig och jag är rätt inbiten.

Låter som ett solklart MVG! Du lär bli lifetime banned om du säger att du spelar på en TV. Svårt som f-n att förklara för exempelvis en CoD spelare att det finns en TV som har så bra input lag att det går att äga med TV som skärm.

Citat:

Okej tog några bilder precis. Känns riktigt tråkigt faktiskt nu när jag kollar på dom. Vet inte riktigt hur pass kräsen man borde vara med LCD/LED's.

Clouding,

http://tinypic.com/r/dvhrmr/5
http://tinypic.com/r/21kl2qt/5
http://tinypic.com/r/10fo0bb/5

Dirty screen effect,

http://tinypic.com/r/2h68ya0/5
http://tinypic.com/r/2rdhlpf/5

Banding,

http://tinypic.com/r/2zf4shi/5

Jag får ingen uppskattning om det är ljust eller mörkt i rummet, med det verkar vara brusigt foto så jag antar att det är mörkare än det ser ut.

Clouding, ser riktigt trist ut, försvinner det inte ens med backligt i 2 eller lägre?. Jag ser även en lätt dirty screen skugga längst ner på min TV, oftast mest synligt vid sidovinkel i ljusa scener, men inget som jag stör mig på(Kan hända ser jag för mycket skräckfilmer och märker det om jag ser lite ljusare serier).

Har inte upplevt banding, ser det ut så där hela tiden?.

Cloudingen ser ändå betydligt bättre ut än av vad jag sett på vissa Samsung modeller.

Random Samsung - Below

Dock är mina problem inte så pass irriterande att jag stör mig på dem under en filmvisning.

Hur är det dagtid eller med lampor på i rummet, syns fortfarande de trista aspekterna för dig? Jag ser inget dagtid och med mörklagd rum så har jag inget synligt ljus på svärtan med låg backligt.

Typos
Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Låter som ett solklart MVG! Du lär bli lifetime banned om du säger att du spelar på en TV. Svårt som f-n att förklara för exempelvis en CoD spelare att det finns en TV som har så bra input lag att det går att äga med TV som skärm.

Undrar allt hur lång tid det kommer ta tills det släpps en ny TV-modell med lika lågt eller lägre input lag. Jag tror det kommer bli svårt eftersom nästan alla tillverkare satsar hellre på en så fin bild som möjligt.

Bild 1 och 3 är tagna i ett ljust rum med lampor och moln ute. Bild två är i samma ljussättning förutom en skinande sol från fönstret. Resten av fotona är tagna senare på kvällen utan lampor.

Backlighten är mellan 0 och 1, högre går absolut inte. Resten av inställningarna är för tillfälligt efter CNET's rekommendationer.

Bandningen syns lite ibland mest vid ljusa heltäckande färger, kanske inte lika extremt som på fotot då det var utöver det vanliga.

Permalänk
Medlem

Jag läste på AVforum att det skilde sig mellan olika köpares backlight på deras pjäser. Har haft tur med min då jag dagtid kör på 4-6 och inte ser det med ljuset runt om i TV-rummet. På 2 försvinner det och på 0 känns skärmen helt svart (ex om jag visar hdmi 1 utan kabel) i mörklagt rum. Jag har även ökat gråskalan för att få mer detalj i svärtan med lägre backlight med A.C.E på "Low". Ska testa medium också, ser att andra verkar ha mindre problem än jag med A.C.E på medium så jag hoppas att det kanske går att vänja in.

I stort sett är jag väldigt nöjd för en Hardcore gamer-TV. Eller helt ärligt mer än väldigt nöjd, för mig är det en stor j-la datorskärm.

Visst hade man fått en likvärdig input lag och betydligt bättre bild med w905, men priserna är hutlösa.

Som filmälskare har jag dock planer på att skaffa en ST60 för sovrummet, exempelvist när Julrean kommer (Så man hinner med Panasonics sista plasma).

Frågan är dock om hur viktigt det blir framöver. Nu kliar det hela tiden i fingrarna, man vill gama. i säng med ungarna, natta frugan, sparka ut hunden och sätta sig i soffan med sin fina feta gamer-TV.

Permalänk
Medlem

Märkligt det där, jag hade gärna velat kunna dra ner backlighten ännu mer. Blir tvungen att köra i impulsive mode om jag vill ha svagare ljus och bättre svärta.

En sak som är konstigt, cloudingen förstärks och förminskas tills det i princip inte syns längre beroende på vart ögonen är gentemot vart området där cloudingen befinner sig. Till exempel om jag sitter rakt framifrån så ser det ungefär ut som på bilderna, och lutar jag mig tills jag sitter i exakt rak vinkel mot cloudingen så syns det inte.

Skrivet av koreinu:

Frågan är dock om hur viktigt det blir framöver. Nu kliar det hela tiden i fingrarna, man vill gama. i säng med ungarna, natta frugan, sparka ut hunden och sätta sig i soffan med sin fina feta gamer-TV.

Haha, natta frugan. Fick en bild framför mig av en ivrig man som fummlar omkring i väntan på sovdags i huset, för att sedan på ett smidigt och kärleksfullt sätt övertala familjen att ta lite sömntabletter för att sedan smyga sig ner i soffan och dra i gång ett lir framför sin baúta TV med lågt input lag med ett stort leende på läpparna.

Hoppas det inte gått så långt i ditt fall.

Permalänk
Medlem

Jag har inte uppmärksammat vad du sett angående clouding, men av nyfikenhet så kollade jag och det stämmer för mig också. Det verkar som att i synvinkel från sidan eller om jag ställer mig upp så synd det ett svagt ljus. , sätter jag mig ner är det helt svart. Sett nu även i backlight 2 om jag går vid sidan om TV'n. Jag har TV'n ungefär 2.5 meter ifrån mig, närmare 3, oberoende var jag sitter på en 3 mans soffa så syns det ingen clouding. Kanske är en fördel man får med större skärm.

Gillar dina fantasier haha. Har inte gått så långt, men en dag kanske det räcker som en idé jag fått från dig Haah *ler ont*

Som det är idag får man ta tillvara på tiden så fort man får chansen

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Jag har inte uppmärksammat vad du sett angående clouding, men av nyfikenhet så kollade jag och det stämmer för mig också. Det verkar som att i synvinkel från sidan eller om jag ställer mig upp så synd det ett svagt ljus. , sätter jag mig ner är det helt svart. Sett nu även i backlight 2 om jag går vid sidan om TV'n. Jag har TV'n ungefär 2.5 meter ifrån mig, närmare 3, oberoende var jag sitter på en 3 mans soffa så syns det ingen clouding. Kanske är en fördel man får med större skärm.

Gillar dina fantasier haha. Har inte gått så långt, men en dag kanske det räcker som en idé jag fått från dig Haah *ler ont*

Som det är idag får man ta tillvara på tiden så fort man får chansen

Jag har varit fast på jobbet nu i 6 veckor, jobbar som soldat för övrigt, och läst hur du pratar så mycket bra om sonys tv, själv läst mycket om dem och nu bestämt mig för en 40 tums w905, uppgraderar från en gammal tjock tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Jag har varit fast på jobbet nu i 6 veckor, jobbar som soldat för övrigt, och läst hur du pratar så mycket bra om sonys tv, själv läst mycket om dem och nu bestämt mig för en 40 tums w905, uppgraderar från en gammal tjock tv

Låter najst att få lite frid efter 6 veckor! Går du direkt från CRT lär du bli nöjd

Finns en ZT60 plasma ägare här på SweC som inte alls är nöjd med sin 45 000kr Plasma i övergång från en värsting CRT, men jag känner mig säker på att w905 är det bästa du kan få från ett byte från CRT i just input lag och en redan fin "out of the box" bildkvalite' utan vare sig brus eller flimmer. Känner mig lite avis hehe.

Jag blir nöjdare för varje dag med min w807 och familjen lider nog kanske lite då jag spenderar så mycket tid med min pärla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Låter najst att få lite frid efter 6 veckor! Går du direkt från CRT lär du bli nöjd

Finns en ZT60 plasma ägare här på SweC som inte alls är nöjd med sin 45 000kr Plasma i övergång från en värsting CRT, men jag känner mig säker på att w905 är det bästa du kan få från ett byte från CRT i just input lag och en redan fin "out of the box" bildkvalite' utan vare sig brus eller flimmer. Känner mig lite avis hehe.

Jag blir nöjdare för varje dag med min w807 och familjen lider nog kanske lite då jag spenderar så mycket tid med min pärla.

När jag läser om Game mode på vissa forum så säger de att bilden blir sämre, men jag tänker, det är väl inget jag kan märka av då jag kommer från en tjock tv till en platt tv? För övrigt så har jag läst att Sonys Game Mode ger snyggast bild, säger de som ägt flera olika märken o modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

När jag läser om Game mode på vissa forum så säger de att bilden blir sämre, men jag tänker, det är väl inget jag kan märka av då jag kommer från en tjock tv till en platt tv? För övrigt så har jag läst att Sonys Game Mode ger snyggast bild, säger de som ägt flera olika märken o modeller

Bilden ser fortfarande bra ut. Med chroma 4:4:4 subsampling blir bilden skarp även med äldre konsoler.