Hjälp angånde NAS

Permalänk
Jubileumsmästare

Hjälp angånde NAS

Hej!
Behöver lite hjälp då jag för tillfället inte vet riktigt hur jag skall gå till väga för att uppnå de resultat jag söker...
Jag har en gammal Fujitsu Siemens dator stående som inte kommer till någon användning, och då tänkte jag: Ja jag försöker göra den till en enkel NAS. Jag vill nämligen kunna streama film till ipad och dator etc. me den.
Jag hittade FreeNAS och trodde jag hittat vad jag letar efter, men när jag installerar de så kommer ja fram till att ja måste ha lagring och OS på två olika diskar. Men jag har bara en hårddisk att tillgå och inget usb som är tillräckligt stort. Så jag vet inte riktigt om ja kan göra på något annat sätt.

Jag provade även Ubuntu server förut utan större framgång, är inte så kunnig när de gäller terminal.

Så är de någon som kan ge mig tips o råd hur jag kan lösa mitt lilla problem.

Mvh

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Varför måste du ha lagring och OS på två olika diskar ?
Det går alldeles utmärkt att köra lagring och OS på samma disk med freenas.

Läs följande guide.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/901894-freenas-dum...

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Varför måste du ha lagring och OS på två olika diskar ?
Det går alldeles utmärkt att köra lagring och OS på samma disk med freenas.

Läs följande guide.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/901894-freenas-dum...

Har ingen aning huruvida det fungerar fortfarande men att rekommendera en guide som är för en version som slutade underhållas 2011 och som inte delar kodbas med dagens Freenas känns väldigt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Hej!
Behöver lite hjälp då jag för tillfället inte vet riktigt hur jag skall gå till väga för att uppnå de resultat jag söker...
Jag har en gammal Fujitsu Siemens dator stående som inte kommer till någon användning, och då tänkte jag: Ja jag försöker göra den till en enkel NAS. Jag vill nämligen kunna streama film till ipad och dator etc. me den.
Jag hittade FreeNAS och trodde jag hittat vad jag letar efter, men när jag installerar de så kommer ja fram till att ja måste ha lagring och OS på två olika diskar. Men jag har bara en hårddisk att tillgå och inget usb som är tillräckligt stort. Så jag vet inte riktigt om ja kan göra på något annat sätt.

Jag provade även Ubuntu server förut utan större framgång, är inte så kunnig när de gäller terminal.

Så är de någon som kan ge mig tips o råd hur jag kan lösa mitt lilla problem.

Mvh

Är det två olika fysiska diskar som behövs verkligen? Kan du inte dela upp den disk du har i två partitioner bara? en för os, en för lagring? Brukar finnas bra verktyg för det vid installation av os, alternativt med programvaror som EASEUS Partition Magic genom windows som genomför ändringen efter en omstart.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Release:

Är det två olika fysiska diskar som behövs verkligen? Kan du inte dela upp den disk du har i två partitioner bara? en för os, en för lagring? Brukar finnas bra verktyg för det vid installation av os, alternativt med programvaror som EASEUS Partition Magic genom windows som genomför ändringen efter en omstart.

Nej, den informationen jag har fått genom enkla sökningar på Google har resulterat i att OS bör ligga på ett USB tex, och sen ha ee eller flera hårddiskar för endast lagring.
Och de finns inte något om partitionering vad ja kunde se.
Får väl ta mig besväret att skaffa mig ett Usb.

Mvh

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Drnisse:

Varför måste du ha lagring och OS på två olika diskar ?
Det går alldeles utmärkt att köra lagring och OS på samma disk med freenas.

Läs följande guide.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/901894-freenas-dum...

Nej, jag finner inte de alternativet att dela upp disken i installationen.

Mvh

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Hedersmedlem

Men hur stort USB behövs. Jag körde FreeNAS på en 4GB sticka tidigare och den använde mindre än 1GB. En 4GB USB-sticka kan man ju köpa för 99kr.

Edit: 2GB behövs. Kan ju inte vara något problem att hitta!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av giplet:

Men hur stort USB behövs. Jag körde FreeNAS på en 4GB sticka tidigare och den använde mindre än 1GB. En 4GB USB-sticka kan man ju köpa för 99kr.

Edit: 2GB behövs. Kan ju inte vara något problem att hitta!

Ja men de som är lite dumt är att ja bara har 1gb i nuläget o de gick inte att installera på. Men ja får väl bege mig ut på stan o fixa ett!

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Har ingen aning huruvida det fungerar fortfarande men att rekommendera en guide som är för en version som slutade underhållas 2011 och som inte delar kodbas med dagens Freenas känns väldigt onödigt.

Jag har inte kört freenas det senaste året och den sista versionen jag körde va 0.7 och i den kunde man dela upp disken så man hade OS på en del och lagring på den andra delen.
Därför rekommenderade jag den gamla versionen.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Nej, jag finner inte de alternativet att dela upp disken i installationen.

Mvh

Läs sista raden på sidan 3.
Sedan i själva konfigureringen av diskarna så kommer det att vara ganska självklart hur man ska göra.

Men som det även påpekats tidigare i tråden så gäller detta bara version 0.7 och inte den senare versionen 0.8.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Drnisse:

Läs sista raden på sidan 3.
Sedan i själva konfigureringen av diskarna så kommer det att vara ganska självklart hur man ska göra.

Men som det även påpekats tidigare i tråden så gäller detta bara version 0.7 och inte den senare versionen 0.8.

För de va 0.8 ja körde, får väl prova 0.7.

Skrivet av Drnisse:

Jag har inte kört freenas det senaste året och den sista versionen jag körde va 0.7 och i den kunde man dela upp disken så man hade OS på en del och lagring på den andra delen.
Därför rekommenderade jag den gamla versionen.

Får prova den äldre!

Visa signatur

You have come a long way, baby!