Windows 8.1 lanseras den 17 oktober

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 lanseras den 17 oktober

Efter gott om spekulationer och mer eller mindre vilda gissningar spikar Microsoft datumet för nästa version av Windows. Den 17 oktober är dagen att ringa in för alla uppdateringssugna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gillar Windows 8 och kommer nog gilla 8.1 ännu mer, så detta ser jag framemot!

Permalänk
Avstängd

Detta blir spännande.

Permalänk
Medlem

Microsoft är äntligen åtminstonde på bättringsvägen när det gäller deras produkter. Hoppas att Windows 8.1 blir ett steg i rätt riktning så vi slipper alla Windows 8 sux kommentarer.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Avstängd

Någon borde skriva ett batch eller PowerShell skript som åtgärdar alla dumma defaultinställningar i Windows 8.

* Öppna ljudfiler med Windows Media Player istället för Modern UI Music appen.
* Öppna bildfiler med Windows fotovisare tället för Modern UI bildvisare appen.
* Slå på logga-in-direkt-till-skrivbordet.
* Slå av måste-klicka-på-låsskärmen för att logga in.

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kör 8.1 Preview nu och kan bara vara hoppfull.

Permalänk
Medlem

När 8.1 kommer blir det en uppdatering. Vet att Windows 8 fått mycket skit mot sig, kanske rättfärdigt, men jag tånker då inte vänta 3-4 år till Windows 9 eller vad det blir. Tur man kan hacka och ändra på grejer i OSet.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Kör 8.1 Preview nu och kan bara vara hoppfull.

hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Kan man uppdatera kostnadsfritt från 8.0?

Permalänk
Inaktiverat konto
Skrivet av FiftyFifty:

Kan man uppdatera kostnadsfritt från 8.0?

Svar, ja.

Permalänk

Hoppas detta kommer låta mig installera VMware Workstation. Blev så förbannad på Windows 8 pga. att jag inte kunde det.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Alltså jag sitter fortfarande kvar på Windows 7 och jag har varken hängt med detaljerad om Windows 8 nyheterna sen den lanserades förra året.

Jag ska köpa Windows 8 om 1 månad så, här är min fråga! Är 8.1 en uppdatering alltså som man laddar ner eller uppdateras via update?

Eller är det en produkt som man köper?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Läser ni inte nyheterna ni kommenterar?

Skrivet av FiftyFifty:

Kan man uppdatera kostnadsfritt från 8.0?

Ja, står i texten. Inte meningen att låta grinig, men det är mycket sånt här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Kommer Microsoft någonsin gå tillbaka till det gamla gränssnittet som typ Win7 i något kommande Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Är 8.1 en uppdatering alltså som man laddar ner eller uppdateras via update?

Kan laddas ner via inbyggda Store eller köpas som produkt i butik där den kommer att ersätta 8.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kommer Microsoft någonsin gå tillbaka till det gamla gränssnittet som typ Win7 i något kommande Windows?

Om du menar den gamla startmenyn så blir svaret antagligen nej. Den gamla startmenyn var inte speciellt bra och vill man ha den tillbaka finns 3dje parts mjukvaror som fixar det.
Sedan anser jag att skillnaden i användning mellan Win7 och Win8 är tämligen liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sitter på Windows 7, helt onödigt att byta OS bara för att.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

jag undrar om microsoft nånsin kommer få metro att funka bra ihop med desktop, der är säkerligen möjligt men snart har ett år gått(...), tex genom att kunnan överblicka flera skrivbord i metro(kommer aldrig att genomföras), tror m$ måste ner under 50% marknadsandel för att det skall börja hända grejer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Sitter på Windows 7, helt onödigt att byta OS bara för att.

Ja, för det är ju inga förbättringar i Windows 8 jämfört med 7.

(Ironi för den som inte förstod)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Om du menar den gamla startmenyn så blir svaret antagligen nej. Den gamla startmenyn var inte speciellt bra och vill man ha den tillbaka finns 3dje parts mjukvaror som fixar det.
Sedan anser jag att skillnaden i användning mellan Win7 och Win8 är tämligen liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag gillar startmenyn och tydligt kunna se i aktivitetsfältet vilka program jag har igång etc.

Permalänk
Medlem

Kör också win 8 och är nyfiken på hur det ska bli.
Undrar hur det blir med startmenyknappen som dom har pratat så mycket om?
Räknas detta som sp1 eller?

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HElephant:

Hoppas detta kommer låta mig installera VMware Workstation. Blev så förbannad på Windows 8 pga. att jag inte kunde det.

Har du Windows Pro kan du testa Hyper-V istället som är inbyggt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, för det är ju inga förbättringar i Windows 8 jämfört med 7.

(Ironi för den som inte förstod)

Det är viktigt att skilja på förändring och förbättring.
W8 innehåller många förändringar som inte nödvändigtvis är förbättringar (t.ex UI'et)
Det finns ju även ett gäng förbättringar, men frågan är om den normala användaren har någon glädje av dom.

Permalänk
Medlem

Ptja, det kan ju inte blir sämre.........?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nice, får det nog slutet på aug på MSDN yaaaay.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Så gott som allt jag stör mig på med 8.0 är kvar i 8.1, enda skillnaden är att man kan gömma det lite bättre.

Väck mig när de åter ger mig valmöjligheten att köra startmenyn direkt från Windows, utan tredjepartsprogram, Modern UI, appar, och integration med varenda jävla Microsofttjänst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Rekomenderar att ni gör en ominstallation av Windows 8 innan ni uppgraderar till 8.1
Var mycket som blev skumt för mig när jag inte gjorde det gällandes olika program, drivrutiner osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ska bli skoj att se hur detta blir, provade 8.1 vid första releasen hoppas detta blir awesome.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av THB:

Rekomenderar att ni gör en ominstallation av Windows 8 innan ni uppgraderar till 8.1
Var mycket som blev skumt för mig när jag inte gjorde det gällandes olika program, drivrutiner osv.

Tror du det gäller även om man väntar på det släpps på riktigt? (alltså inte som test/beta eller vad det kallas) Har för mig uppgraderingen från win7 och win8 fungerade ganska problemfritt nämligen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb