Windows 8.1 lanseras den 17 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Hoppas detta kommer låta mig installera VMware Workstation. Blev så förbannad på Windows 8 pga. att jag inte kunde det.

Workstation 9 funkar alldeles utmärkt för mig på Win 8 Pro. Däremot var jag tvungen att avinstallera Avast för att kunna installera Workstation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Rekomenderar att ni gör en ominstallation av Windows 8 innan ni uppgraderar till 8.1
Var mycket som blev skumt för mig när jag inte gjorde det gällandes olika program, drivrutiner osv.

Konstigt, jag hade inga som helst problem när jag gick från 8:an - 8.1, vad exakt var det för problem du hade? Funkade ingen av drivrutinerna?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kommer Microsoft någonsin gå tillbaka till det gamla gränssnittet som typ Win7 i något kommande Windows?

Får vi hoppas att dom ej gör.

Segt och massa tjat hela tiden.kopiera filer tex är ju överlägset i win 8

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Får vi hoppas att dom ej gör.

Segt och massa tjat hela tiden.kopiera filer tex är ju överlägset i win 8

Överlägset på vilket sätt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Hoppas detta kommer låta mig installera VMware Workstation. Blev så förbannad på Windows 8 pga. att jag inte kunde det.

Använder Vmware workstation under Windows 8 på jobbet utan några som helst problem? Försökte du installera en gammal version som är gjort för XP/Win7?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Verkar som att ingen (förutom OEM) kommer få Windows 8.1 före GA (general availability). Det gäller i alla fall Windows Server 2012 R2 och dessa följs historiskt åt ganska väl.

http://www.zdnet.com/they-dont-make-windows-like-they-used-to...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ptja, det kan ju inte blir sämre.........?

Det är precis sånt här barnen i Afrika pratar om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så gott som allt jag stör mig på med 8.0 är kvar i 8.1, enda skillnaden är att man kan gömma det lite bättre.

Väck mig när de åter ger mig valmöjligheten att köra startmenyn direkt från Windows, utan tredjepartsprogram, Modern UI, appar, och integration med varenda jävla Microsofttjänst.

Ja fy bubblan - jag instämmer. Men det som ändå stör mig allra mest är att hela anledningen till att MS tvingat folk att gå igenom hela den här soppan är att MS vill få fart på sin telefonförsäljning (WP8). För att nå detta mål så skiter de fullständigt i datoranvändarna (oss) i syfte att få gränssnittet att se likadant ut över PC-platta-telefon. De vill göra en Apple och få folk att köpa alla delar för att det ser likadant ut. Att folk vill använda mus och tangentbord på en PC struntade MS fullständigt i när de lanserade 8:an. Sedan tvingades de backa när de insåg att kanske ingen skulle köpa något alls.

Det är enda sättet att få MS att förstå vad kunderna vill ha - köp inte deras produkter så länge de är undermåliga eller de vill tvinga oss på saker, utan hänsyn till användarupplevelsen.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Minns jag rätt när jag tänker att Microsoft har sagt att de ska släppa årliga updates(så nästa år blir det 8.2's tur?) eller har jag fått det om bakfoten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Umbrellas:

Minns jag rätt när jag tänker att Microsoft har sagt att de ska släppa årliga updates(så nästa år blir det 8.2's tur?) eller har jag fått det om bakfoten?

Nä det stämmer. "Rapid release" kallar de det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja fy bubblan - jag instämmer. Men det som ändå stör mig allra mest är att hela anledningen till att MS tvingat folk att gå igenom hela den här soppan är att MS vill få fart på sin telefonförsäljning (WP8). För att nå detta mål så skiter de fullständigt i datoranvändarna (oss) i syfte att få gränssnittet att se likadant ut över PC-platta-telefon. De vill göra en Apple och få folk att köpa alla delar för att det ser likadant ut. Att folk vill använda mus och tangentbord på en PC struntade MS fullständigt i när de lanserade 8:an. Sedan tvingades de backa när de insåg att kanske ingen skulle köpa något alls.

Det är enda sättet att få MS att förstå vad kunderna vill ha - köp inte deras produkter så länge de är undermåliga eller de vill tvinga oss på saker, utan hänsyn till användarupplevelsen.

.

Microsofts ekosystem är väl inte det enda som tillkommit, men absolut, det borde finnas en "opt out" inställning om man inte är intresserad av Microsofts tjänster, appar eller touchskärm, eller deras andra produkter. Då skulle Windows 8 sälja som smör i solsken. De flesta jag pratat med som inte köpt ny PC har låtit bli för att de inte gillar Windows 8 och de lär inte bli mycket gladare av 8.1 heller, så Microsofts envis het lär väl snart börja kännas i kassan för dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Microsofts ekosystem är väl inte det enda som tillkommit, men absolut, det borde finnas en "opt out" inställning om man inte är intresserad av Microsofts tjänster, appar eller touchskärm, eller deras andra produkter. Då skulle Windows 8 sälja som smör i solsken. De flesta jag pratat med som inte köpt ny PC har låtit bli för att de inte gillar Windows 8 och de lär inte bli mycket gladare av 8.1 heller, så Microsofts envis het lär väl snart börja kännas i kassan för dem.

Så om det gick att låta bli att skapa ett konto på Skype, Skydrive, Outlook.com, avinstallera alla appar, inte köpa pekskärm eller något från Microsoft (förutom Windows då) så skulle Windows 8/8.1 sälja som smör?

Jaaa *tänk* om det var möjligt...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av strejf:

Så om det gick att låta bli att skapa ett konto på Skype, Skydrive, Outlook.com, avinstallera alla appar, inte köpa pekskärm eller något från Microsoft (förutom Windows då) så skulle Windows 8/8.1 sälja som smör?

Jaaa *tänk* om det var möjligt...

Grejen är mer att OSet inte är tänkt att fungera så från början. Alltså kommer det vara massa att kladda med innan man får ett fungerande OS vid färsk installation. Det är inte riktigt det jag vill hålla på med faktiskt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så om det gick att låta bli att skapa ett konto på Skype, Skydrive, Outlook.com, avinstallera alla appar, inte köpa pekskärm eller något från Microsoft (förutom Windows då) så skulle Windows 8/8.1 sälja som smör?

Jaaa *tänk* om det var möjligt...

Nej, jag sa om det fanns "opt out". Att låta bli att använda funktioner är överhuvudtaget inte samma sak som att slippa dem. Det är som att säga att telefonförsäljare inte stör sålänge man låter bli att köpa något av dem när de ringer.

Såhär då. Om Windows 8.1 var som det blir med ex7forw8 och "ribbon disabler" from Winaero, men "direkt ur kartongen"... DÅ tror jag det skulle sälja som smör. Då blir det liksom "Inga tillsatser - bara Windows", som många vill ha det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nej, jag sa om det fanns "opt out". Att låta bli att använda funktioner är överhuvudtaget inte samma sak som att slippa dem. Det är som att säga att telefonförsäljare inte stör sålänge man låter bli att köpa något av dem när de ringer.

Såhär då. Om Windows 8.1 var som det blir med ex7forw8 och "ribbon disabler" from Winaero, men "direkt ur kartongen"... DÅ tror jag det skulle sälja som smör. Då blir det liksom "Inga tillsatser - bara Windows", som många vill ha det.

Ja det är vad du tror. Möjligtvis kan det finnas en poäng i det här på Sweclockers. Men inte en chans att det skulle fungera ute i verkligheten, folk vill ha saker som fungerar out-of-the-box utan extra handpåläggning.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Törs man återvända till Windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det är vad du tror. Möjligtvis kan det finnas en poäng i det här på Sweclockers. Men inte en chans att det skulle fungera ute i verkligheten, folk vill ha saker som fungerar out-of-the-box utan extra handpåläggning.

Ja, det är därför ingen köpte datorer innan Windows 8 fanns, för de tyckte det var för jobbigt att installera program själv, eller hur tänkte du nu?

Saken är snarare att många tycker att Windows 8 inte fungerar "out of the box" utan de måste jaga runt på tredjeparts ditten och datten innan det funkar som de vill ha det.

Det har skrivits spaltmil om hur Windows 8 har skapat två läger av Windowsanvändarna. Vad Microsoft behöver är ett operativsystem som alla kan trivas med, men som det är nu puttar man det ena lägret i sjön.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Törs man återvända till Windows 8?

Om du gick ifrån Windows 8 för att du inte gillade Modern UI, appar, "touch first" eller den aldrig sinande smygreklamen för Microsofts egna tjänster - Nej.

Om du gick ifrån Windows 8 för att du saknade startknappen och global sökning, och inte har något emot att den globala sökningen slänger reklam i ansiktet på dig - Ja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sitter med 8,1 beta i min Surface RT. Vette fan vad som vart nytt mot 8.0, men jag gillar det känns nytt och fräscht..

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Om du menar den gamla startmenyn så blir svaret antagligen nej. Den gamla startmenyn var inte speciellt bra och vill man ha den tillbaka finns 3dje parts mjukvaror som fixar det.
Sedan anser jag att skillnaden i användning mellan Win7 och Win8 är tämligen liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag anser det motsatta. Win8 är som om man skulle ge bilen fyrkantiga hjul.

kör man ett program i gången skulle kanske gå, men om man använder flera skärmar och 10-30 program samtidigt då är Win8 ett totalt fiasko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har skrivits spaltmil om hur Windows 8 har skapat två läger av Windowsanvändarna. Vad Microsoft behöver är ett operativsystem som alla kan trivas med, men som det är nu puttar man det ena lägret i sjön.

Hur tänkte du nu? Ett operativsystem som alla trivs med? Du får gärna passa vidare det du röker för det verkar vara braaaa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Jag anser det motsatta. Win8 är som om man skulle ge bilen fyrkantiga hjul.

kör man ett program i gången skulle kanske gå, men om man använder flera skärmar och 10-30 program samtidigt då är Win8 ett totalt fiasko.

På vilket sätt är win7 bättre då? För att det har en startmeny som man kan tappa bort saker i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Hur tänkte du nu? Ett operativsystem som alla trivs med? Du får gärna passa vidare det du röker för det verkar vara braaaa

Skickades från m.sweclockers.com

De lyckades ju hyffsat med Windows 7 får man ju säga, eller fanns det en djup delning mellan folk som jag totalt missat? De flesta jag har pratat med var nöjda med Windows 7. Det fanns en som satt kvar på XP för att han hatade UAC men när han fick reda på att det gick att stänga av skaffade han Windows 7 också. Så idén att Microsoft är kapabla att skapa ett operativsystem som de flesta trivs med behöver man inte röka någonting för att ta till sig. Det har hänt förr, uppenbarligen.

Skillnaden är väl att man tidigare har kunnat ställa in samtliga Windowsversioner så att man får det att se ut och bete sig som tidigare versioner, men det går inte med Windows 8, och därför är det sådant liv om det. Från att alla fick som de ville blir nu bara de som håller med Microsoft om hur det ska se ut nöjda, och hur många håller egentligen med Microsoft?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Azodan:

På vilket sätt är win7 bättre då? För att det har en startmeny som man kan tappa bort saker i.

Skickades från m.sweclockers.com

Det räcker att säga snabbheten. Att starta och visa alla program som man själv vill ska fungera och se ut.
visst, det kräver kunnandet (bl.a skripter och vissa program) men det går.

och menyn? jag kan starta allt jag vill på 3 olika sätt (minst). Jag har i startmenyn endast det jag använder och behöver och rensat all skit som jag inte behöver.

tappa bort?
verkligen inte. jag har 13 st "snabbikoner" 10 ikoner i "alla program" (de flesta är systemprogram för att städa och Backup) och 2 kataloger (autostart och tillbehör)

dessutom "SÖK" "kontrollpanelen" och "stäng av" fält som används mycket.

så att tappa bort är det minsta problemet som finns om man är van med "explorer" och installerar allt precis dit man vill.

Permalänk
Medlem

Ligger inte Redmond i Washington som är nio timmar efter oss? Isf blir Win 8.1 tillgängligt först kl. 13.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk

För de som använder Windows 8 är detta bra att Microsoft får ut denna uppdateringen men vet inte om det är något att uppgradera till behåller nog Windows 7 ett tag till.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

wow, tack gode gud att jag lever år 2013

Citat:

Nästa milstolpe för Microsofts operativsystem är kommande Windows 8.1. Uppdateringen innebär bland annat möjlighet att starta direkt till skrivbordet, inbyggda guider och tips, bättre stöd för flera skärmar samt en unifierad sökfunktion.

Skrivet av baxee:

Detta blir spännande.

jag ryser inombords av spänning... vet inte vad jag ska ta mig till...
jag menar, först Einstein, och nu det här?
asså, siken grej detta e, göbbar...
asså jag menar att starta direkt till skrivbordet... samt en unifierad sökfunktion... pissar ner mig ju...

ON TOPIC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
detta hade inte ens godkänts som examensarbete (hahaha) i vare sig UI design eller datavetenskap... och så lanseras det som nyhet från ett företag som tjänar milijarder...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Har du Windows Pro kan du testa Hyper-V istället som är inbyggt.

Vm Ware fungerar utmärkt på min dator

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Gillar Windows 8 och kommer nog gilla 8.1 ännu mer, så detta ser jag framemot!

Samma här! Väldigt förväntansfull då jag inte provat någon beta heller.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Någon som har koll ifall man har sin nyckel som man köpte när w8 var så billigt ifall man kan använda denna vid en ren installation av 8.1?

Det som har hänt är att jag aktiverade min Windows 8 nyckel och allt var frid och fröjd. Moderkortet sa hejdå, lämnade in datorn, man lade in ett nytt och wops så är ju min nyckel redan aktiverad från föregående installation. Har pratat med MS och bad mig ringa in så kunde dom ta bort den gamla aktiveringen men det har inte blivit av sitter med w7 just nu och känner ingen brådska.

Men 8.1 verkar ju vara ett steg i rätt riktning. Så är det någon som har koll för jag skulle helst inte blåsa datorn och se att detta inte kommer att gå.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s