Permalänk
Medlem

Tv frågor och undringar

Jag har nu en 28" tjock TV som jag vill byta ut mot en HD platt TV. Vill kunna se HD TV och filmer men också vanlig SD TV. Dessutom avser jag att koppla en dator till TV för att använda VIA PLay eller netflix. Jag har comhem abonnemang. Att välja är inte lätt. Men några konkreta frågor kan ställas
1) När det gäller att se HD film. Blir det lika bra bild om jag ser en HD film från datorn jämfört med från en blue ray spelare ?
2) Likaså om man jämför en HD TV kanal med dator och blue ray ?
3) Har hört att SD TV sändningar kan ge sämre bild jämfört med tjock TV. Hur stort är detta problem ?
4) Funderar på för och nackdelar med comhems kommande TiVO jämfört med att använda en CA modul i TVn.
5) När det gäller CA alternativet vilken prisvärd USB enhet skulle man kunna köpa. Ett problem med hårddiskar är att dom ofta saknar extern strömförsörjning
vilket fodras med mina tilltänkta TV (samt alternativ jag tittat på)
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-40-43-tum/andersson-l4222fdcpvr/172124.6155/

Permalänk
Medlem

1. Nej. Bluray är bättre.
2. Nej. Bluray är bättre.
3. Stämmer inte. Skillnaden är att "platt-tv" har mycket skarpare bild så därför uppfattas bilden som sämre för att källan är lågupplöst.
Tjock tv = suddig bild. Platt-tv = skarp bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

1. Nej. Bluray är bättre.
2. Nej. Bluray är bättre.
3. Stämmer inte. Skillnaden är att "platt-tv" har mycket skarpare bild så därför uppfattas bilden som sämre för att källan är lågupplöst.
Tjock tv = suddig bild. Platt-tv = skarp bild.

Att bilden kan förlora kvalitet genom en analog VGA kontakt verkar logiskt. Men varför behöver en digital HD sändning göra det ? Upplösningen är i alla fallen den samma om det är full HD. Hur stor är skillnaden ?
Kan mindre tumstorlek vara ett alternativ för mig ? Sitter cirka 2.5 m från TVn.