Iphone 5 kopplar ner Wifi

Permalänk
Medlem

Iphone 5 kopplar ner Wifi

Hej

Min sambo har köpt en Iphone 5 som vägrar att hålla kopplingen mot vårat trådlösa nätverk. Ibland räcker det att hon låser mobilen, för att se att den går på 3G när hon låser upp den igen. Den vill inte heller koppla upp sig automatiskt mot vårat nätverk när den kommer i närheten.

Jag har försökt att googla på detta, men utan resultat. Vi har ställt om inställningarna, dock utan någon påverkan.

Någon som har upplevt samma sak och har någon lösning på detta irriterade problem?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Aciero:

Hej

Min sambo har köpt en Iphone 5 som vägrar att hålla kopplingen mot vårat trådlösa nätverk. Ibland räcker det att hon låser mobilen, för att se att den går på 3G när hon låser upp den igen. Den vill inte heller koppla upp sig automatiskt mot vårat nätverk när den kommer i närheten.

Jag har försökt att googla på detta, men utan resultat. Vi har ställt om inställningarna, dock utan någon påverkan.

Någon som har upplevt samma sak och har någon lösning på detta irriterade problem?

Kolla routerns inställningar, vet att iphone kan vara lite allergisk mot nätverk som är krypterade med wep. Ändra då till wps2.
Jag antar att ni slagit av "fråga om anslutning"?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kolla routerns inställningar, vet att iphone kan vara lite allergisk mot nätverk som är krypterade med wep. Ändra då till wps2.
Jag antar att ni slagit av "fråga om anslutning"?

WPA2 menar du.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Hade samma problem när jag införskaffade mig min iPhone 5. Jag löste det genom att manuellt ansluta till nätverket genom att skriva in SSID och lösenordet själv, istället för att välja det ur listan. Sedan dess har det fungerat utmärkt.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av LemonIllusion:

WPA2 menar du.

Ja, såklart. Ställer ifrån mig whiskyn nu (förkyld)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kolla routerns inställningar, vet att iphone kan vara lite allergisk mot nätverk som är krypterade med wep. Ändra då till wps2.
Jag antar att ni slagit av "fråga om anslutning"?

Den är redan iställd på "WPA2-PSK [AES]"

Skrivet av aadam1337:

Hade samma problem när jag införskaffade mig min iPhone 5. Jag löste det genom att manuellt ansluta till nätverket genom att skriva in SSID och lösenordet själv, istället för att välja det ur listan. Sedan dess har det fungerat utmärkt.

Jag prövade detta, men den tappade fortfarande kopplingen efter att man låst och sen låst upp den.

Permalänk
Medlem

Gissar på taskig router eller att ngt är felinställt i routern. Har inga sånna problem alls. Varken hos mina föräldrar, hemma eller ngn annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Gissar på taskig router eller att ngt är felinställt i routern. Har inga sånna problem alls. Varken hos mina föräldrar, hemma eller ngn annanstans.

Routern är en Netgear WNR2000. Då detta problem endast verkar vara med Iphone 5 (jag har Samsung, samt har haft Iphone 3GS) så verkar detta vara taskig firmware på mobilen.

Folk får jättegärna fortsätta spåna idéer om eventuella lösningar, både ändringar i mobilens samt routerns inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Routern är en Netgear WNR2000. Då detta problem endast verkar vara med Iphone 5 (jag har Samsung, samt har haft Iphone 3GS) så verkar detta vara taskig firmware på mobilen.

Folk får jättegärna fortsätta spåna idéer om eventuella lösningar, både ändringar i mobilens samt routerns inställningar.

hadde samma problem dock lite värre med men jag skickade in min iphone 5 till media markt

Permalänk
Medlem

Är nog vajsing med telefonen! är inte detta ett känt fenomen med iphone?

Permalänk
Medlem

iOS kopplar ner sig från WiFi-nätverk när man stänger av skärmen oavsett vilka inställningar man har. Däremot så ska den också återansluta om det är möjligt. Har ni provat om det fungerar med någon annan router, d.v.s. om den återansluter utan problem?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Är nog vajsing med telefonen! är inte detta ett känt fenomen med iphone?

tydligen finns det ett hårdvaru problem på vissa iphone 5 och även vissa iphone 4s

Permalänk
Medlem

Iphone 5 är känd för att ha dåligt wifi, den når inte alls långt, dock är min router en trappa upp men i vissa delar av huset kopplar den ner sig, men som tur är så har jag wifi i sängen

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Iphone 5 är känd för att ha dåligt wifi, den når inte alls långt, dock är min router en trappa upp men i vissa delar av huset kopplar den ner sig, men som tur är så har jag wifi i sängen

vissa har dock väldigt bra wifi medans andra har helt värdelöst lämnade som sagt in min till media markt för ett tag sen och hoppas på att dom ger mig en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

vissa har dock väldigt bra wifi medans andra har helt värdelöst lämnade som sagt in min till media markt för ett tag sen och hoppas på att dom ger mig en ny

mm jo, mitt är dock inte så farligt att jag måste läman in det. Har dock ett annat problem, att det känns som batteritiden är lite kass, kanske bara jag som använder den fel, har du märkt något gällande det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

mm jo, mitt är dock inte så farligt att jag måste läman in det. Har dock ett annat problem, att det känns som batteritiden är lite kass, kanske bara jag som använder den fel, har du märkt något gällande det?

jo jag märkte iaf att mitt batteri tog slut ganska fort och det var med blåtand,wifi och platstjänster av dock så surfade jag ganska mycket över 3g men jag brukade ha ungefär 50 % när totala användings tiden är runt 2-3 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

jo jag märkte iaf att mitt batteri tog slut ganska fort och det var med blåtand,wifi och platstjänster av dock så surfade jag ganska mycket över 3g men jag brukade ha ungefär 50 % när totala användings tiden är runt 2-3 timmar

Aja, men ska du få en helt ny iphone eller bara få den reparerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Aja, men ska du få en helt ny iphone eller bara få den reparerad?

Vet inte jag fick sms från mediamarkt idag och dom skrev iaf att min iphone fanns att hämta i butiken men om dom har gett mig en helt ny eller om dom har fixat min gamla står det dock inget om, ska hämta iphonen imorgon

EDIT: fick en helt ny iphone