Så mycket får du betala till Copyswede

Permalänk
Medlem

I wouldn't steal a hard drive, but I would download one if I could.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Kanske skulle skriva till dem och stilla föreslå att de börjar ta en taxa på internettrafiken med?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Kanske skulle skriva till dem och stilla föreslå att de börjar ta en taxa på internettrafiken med?

Dom har redan planer på att gå loss på molnlagring också så uppmuntra dom inte ännu mera...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jahopp, då blir det ingen SSD för Erik inom de närmaste åren. Fuck you, copyswede.

Skrivet av sQuille:

I wouldn't steal a hard drive, but I would download one if I could.

You wouldn't download a car.

Permalänk
Medlem

Alla i det här landet är rövknullade av såna här gangsters och det värsta är att vi kan knappt göra någonting åt det. Är det rättvist? Först var det Radiotjänst, nu dyker upp Copyswede från ingenstans på nån vecka och vänta ett par månader till så kommer vi betala avgift för att vi köper Wi-Fi, Bluetooth eller mus med scrollen i och massa andra skit. Förlåt för språket men blir så förbannad på de jävla Mongoliet alltså.

De går in frivilligt i mitt hem med sina smutsiga skor och jag kan inte göra något. Så känner jag i alla fall.

Permalänk
Medlem

Men om nu Samsung skulle vägra är det bara att köpa deras produkter. Förhoppningsvis hoppar fler på det tåget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Några email adresser jag letade fram till butiker så ni kan ge dom kraft på benen mot Copyswede att ni inte kommer handla inom Sverige.

support@komplett.se, info@inet.se, kundservice@cdon.com,
support@proshop.se, kundservice@inwarehouse.se, info@webhallen.com

Permalänk
Medlem

Men dra åt helvete med er då copyswede

Permalänk
Inaktiv

Privatkopiering går emellan vänner och bekanta som jag förstått det?

Kan vi inte skapa en facebook grupp, där alla blir vänner? då får jag dela med mig mitt material till alla mina "vänner" ?

Permalänk
Medlem

Samlingstråd?

Finns det någon samlad tråd med information om hur man går runt detta här på Sweclockers? Vilka sidor från vilka länder som kan rekommenderas?

Sen, varför påpeka att det gäller privatkopiering? Det är ren och skär bullshit för att rippa skivor, folk som gör detta blir färre och färre för varje år. Det är fortfarande en ursäkt för att en bransch som inte klarar av att anpassa sig till nya tider och marknader. Marginalerna per artist sjunker och etern fylls allt mer av fler och fler. Tro fan kakan blir mindre. Alla kan inte få allt av den men här har vi exemplet på politiskt kvacksalveri på hög nivå.

Många nya artister som når etern idag på 2010-talet och framåt som får publicitet, det är dem som vet hur de sprider sig och sina verk och skaffar trogna digitala kunder, kanske till och med säljer genom egna kanaler. Men som samtidigt också slutar benhårt räkna ekonomi per såld enhet. De som inte lyckas, de får allt återkomma till allas vår verklighet, fixa ett jobb och sluta drömma.

Jag tror det här är en bransch som kan haverera ekonomiskt i framtiden om de fortsätter tro att de kan dra in samma mängd pengar som innan den digitala eran.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Varför bor man kvar i detta land? Allt ska skattas! Helt sjukt!

Detta är ju inte riktigt en skatt, utan ett jävla privatföretag som tar våra pengar. När jag betalar skatt vet jag i alla fall att jag får något tillbaka.
Jag kommer nog börja importera, kan nog få ihop några och beställa tillsammans (billigare frakt per enhet).

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm:

Ersättning vid tillverkning och införsel av anordningar för ljud- eller bildupptagning
26 k § När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.
Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,

2. föras ut ur landet eller
3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359).

För analoga magnetband som enbart kan och skall användas till ljud- eller bild-upptagning får denna avgift enligt lag.
Hårddiskar och SSD används till att driva t.ex. ett operativsystem, används till att lagra samt läsa dokument vilket kan vara av det läsbara typen (text, doc, xml m.fl.) samt binära icke läsbara typen (exe,. bin m.fl.) och till sist användas till att lagra temporär programdata (cache filer).
Dessa "anordningar" används främst till annat än till "framställning av exemplar av verk för privat bruk".

Eftersom lagen säger exakt:
Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk.
Vilket betyder det följande:

  1. Om anordningen skall användas till annat än "privatkopiering", som att installera ett OS eller datorprogram, får anordningen inte avgiftsbeläggas.

  2. Om anordningen kan användas till att lagra ljud och bild får anordningen inte avgiftsbeläggas om den skall användas till annat än "privatkopiering" som ex. OS installation (se punkt 1)

Punkt 1 gäller då lagen inte gäller för datorprogram, därmed klassas datorprogram som "annat" i meningen ... till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk...
Punkt 2 gäller då lagen utesluter all eventuell avgift om "anordningen" skall användas till annat än "privatkopiering", även om anordningen kan användas till "privatkopiering" så säger lagen om anordningen skall användas till annat utesluts avgiften.

disclaimer: Jag kan och tror att jag har fel, därmed uppskattar om någon nisse kan motbevisa med lagtext tack

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mest med det här är att pengar är ett maktmedel, och de nya pengarna och makten kan - och kommer - användas för att köpa, pressa och lobbya sig till ännu mer befängd lagstiftning om vad som ska avgiftsbeläggas. Vi har att göra med en ond cirkel. Ju mer pengar och i förlängningen makt de har, desto sämre motiverade påhitt kan de få igenom.

Det är väl bara en tidsfråga innan var och en som har en hjärna, och därmed kan komma ihåg låtar att nynna på, får ett inbetalningskort om året i brevlådan...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hur fan Privatkopierar jag med/från en tv eller digitalbox?
Ja ja jag vet att det går, men det är inte så att många kan det bara för att man har en digitalbox med hdd så kan man inte enkelt få över det på ett USB minne. Dessutom så skulle man betala 2 - 3 gånger kopierinsavgift. Min inspeningsbara dekoder - USB/DVD/flyttbar media - mottagare. 3x avgifter bara för att jag kopierar Allsång på Skansen till Mammsen

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

När fan ska politikerna stoppa den här idiotin... Ska man behöva betala mer i "privatkopierings"-avgift än vad man lägger på att köpa media. När mitt kylskåp får inbyggd hårddisk ska jag betala för den också? Allt fler och fler saker blir smartare och får någon sorts lagring. Det är INGEN som privatkopierar längre!

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Kolla man upp dom via allabolag så kan man ju se att de flesta som sitter i styrelsen har egna bolag inom musik o tv branshen.. frågan är ju hur mycket de pumpar in pengar i sina egna bolag.. och om någon har koll påt

Permalänk
Medlem

Helt sjukt detta. Jag köpte mig en 2tb disk och en 3tb disk så nu har jag så jag klarar mig. Copyswede kan dra åt helvete tycker jag.

Permalänk
Inaktiv

Alltså jag trodde det var olagligt i Sverige med kollektiv bestraffning, men icke.
Och med detta så menar jag alla som inte privatkopierar.

Permalänk

Jag vet vilka som kommer vinna Golden Poo priset i år, idioter...

Permalänk
Medlem

Nu får man snart ta och starta ett eget land för faan...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag tar lite bilder ibland och har en egen firma. Skickade in ansökan för att få ersättning av copyswede. Måste ta tillbaka nu!

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, det är ju så mycket enklare att beställa en processor från Amazon, jämfört att ta en sväng förbi Inet och plocka upp den direkt.

....

Köper nästan allt från utlandet mega mycket större utbud och billigare så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Inet och flera borde kunna kringgå detta genom agera medlare och ha lagren på hd, mobiler samt avgiftsbelagda produkter utomlands där utländskt dotterbolag säljer till Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Jahopp, då blir det ingen SSD för Erik inom de närmaste åren. Fuck you, copyswede.

You wouldn't download a car.

Det är faktiskt en snubbe som gjort det... Håller på och bygger en jaguar har jag för mig att det är av 3d-printade delar... Som han laddat ner...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk

Vem är det som har tagit fram förslaget från första början?

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

detta är som rån på rån....

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Det hade vart intressant med en uträkning på hur mycket pengar alla piratkopierare är skyldiga. Då får man kanske ett bättre perspektiv på hur lite den här avgiften egentligen är..

Säger inte att jag är för avgift, hade nog vart bättre med hårdare straff mot piratkopierare eller något liknande. Och till alla er som säger att det gäller PRIVATKOPIERING och inte piratkopiering så är det ju så att hade inte privatkopiering funnits så hade det ju vart piratkopiering. Det är något man har hittat på för att täcka förlusten vid piratkopiering.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Kan någon säga mig vad man kan göra åt detta? Vi kan väl inte vara helt maktlösa i sådana här idiotiska beslut? Inte fan ska Copyswede tjäna mer än återförsäljarna genom att bara sitta på sina feta arslen och leka diktatorer?

Skrivet av Pimpim666:

Tråkiga är att många röstar på piratpartiet just efter stora händelser men sedan struntar man i partiet. Bästa vore om man skulle vara lojal mot partiet och se till att vi blir av med svammel som copyswede.

Jag tror att det effektivaste vore om alla återförsäljare skulle stort skriva ut precis hur mycket som går till Copyswede. Jag tänker liksom när en medelsvensson går till Elgiganten (eller var det nu är medelsvensson köper sina prylar) och ser "1TB hårddisk 850kr varav 100kr (80kr exklusive moms) går till Copyswede" och kanske en QR kod till någon sida som förklarar tydligt hur det fungerar (och varför det är fel, ifall det inte är självklart för någon) varje gång de köper elektronik.

Då skulle det kanske hända lite mer än när vi sweclockare sitter och är arga här på forumet.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Oj, 400:- på en mobil i mellansegmentet på 2000-4000:- klassen är ju en rejäl prishöjning....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Inet och flera borde kunna kringgå detta genom agera medlare och ha lagren på hd, mobiler samt avgiftsbelagda produkter utomlands där utländskt dotterbolag säljer till Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antagligen kommer det att gå däråt. Avgiften är såpass hög att det är lönsamt att göra ansträngnigar för att kringgå den. Snart har vi bara de stora handlarna med dotterbolag utomlands kvar. Kalles IT i Färila har nog inte de finansiella musklerna för att dra igång ett sådant projekt...