Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk
Medlem

Läser just nu Alastair Reynolds senaste skapelse. "Poseidon's Wake" är tredje delen av hans Poseidon's Children-story. Enligt Amazon så är det en fristående berättelse men jag kan inte riktigt hålla med om det. Läses bäst efter "Blue Remembered Earth" och "On the Steel Breeze".

Har läst runt 30% och kan bara saga att det är riktigt, riktigt bra! Alastair Reynolds i högform!

Ett tips till er som är intresserade av att ge sig in och läsa en massa spännande Sci-Fi är att skaffa en Kindle och köpa böckerna från Amazon.com. Har inte läst en pappersbok sedan 2007 och är inne på min tredje Kindle (Kindle Paperwhite gen 1). Läsupplevelsen är överlägsen pappersböcker och priset på böckerna är mycket under det du betalar i Sverige.

http://www.amazon.com/gp/product/B00I15SB16/ref=topnav_storetab_kinh

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Har läst runt 30% och kan bara saga att det är riktigt, riktigt bra! Alastair Reynolds i högform!

Hm, det låter ju inte så tokigt, men hur är den jämfört med de två tidigare? Jag tycker inte att den riktigt episka science fiction-känslan (som den gode Alastair brukar leverera) har infunnit sig än (även om det har varit nära ibland), men det kanske är dags nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Hm, det låter ju inte så tokigt, men hur är den jämfört med de två tidigare? Jag tycker inte att den riktigt episka science fiction-känslan (som den gode Alastair brukar leverera) har infunnit sig än (även om det har varit nära ibland), men det kanske är dags nu...

Så långt som jag hunnit läsa är jag mycket nöjd med storyn. Det är dock svårt att slå Revelation Space-serien som jag på alla sätt tycker var suverän. Men jag skulle säga att Poseidon's Children-trilogin (så här långt) inte är fy skam. Men visst det episka var mer påtagligt i Revelation Space-serien. Gillar det annorlunda anslaget med Afrika och elefanter som grundbult i historien, sällan eller aldrig man stöter på det i Sci-Fi. Enda störande är att alla medverkande konstant kokar och dricker chai te, där borde någon redaktör gjort sitt jobb...

PS! Alastair jobbar ihop med Stephen Baxter (!) på en ny roman, The Medusa Chronicles som ska släppas i februari nästa år, hur jävla bra kan detta inte bli!

http://www.amazon.com/Medusa-Chronicles-Alastair-Reynolds/dp/1473210194/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1431189552&sr=8-2&keywords=The+Medusa+Chronicles

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Gillar det annorlunda anslaget med Afrika och elefanter som grundbult i historien, sällan eller aldrig man stöter på det i Sci-Fi. Enda störande är att alla medverkande konstant kokar och dricker chai te, där borde någon redaktör gjort sitt jobb...

Normalt är ju hans böcker dock så välplanerade att alla detaljer som nämns någonstans visar sig vara kritiska senare. Följaktligen förväntar jag mig en upplösning där både te och elefanter är helt avgörande...

Dold text
Skrivet av Bascule666:

PS! Alastair jobbar ihop med Stephen Baxter (!) på en ny roman, The Medusa Chronicles som ska släppas i februari nästa år, hur jävla bra kan detta inte bli!

Slow bullets, som kommer i juni, verkar ju också ha fått en del goda omdömen. Den är lite kort dock.

Permalänk
Medlem

Läser inte alls ofta faktiskt. Men när jag väl har läst så tycker jag om boken. Jag är väl mer kräsen? Eller svårt att hitta "min" bok. Har läst igenom tråden och skall faktiskt ta mig ett försök till någon titel. Någon som kan tipsa mig om en bra relativt lättläst och gripbar bok som finns på apple?

Permalänk
Medlem

Neal Stephenson senaste roman Seveneves är nu ute till Kindle (och i pappersformat) på Amazon.

Verkar vara riktigt bra (4.4 av 5 i betyg på Amazon) och ska inhandlas och läsas inom kort. Ser verkligen fram emot detta, flera av mina absoluta favoriter är skrivna av Neal Stephenson och denna gången är det tydligen ren Sci-Fi!

Seveneves

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av odesjord:

Läser inte alls ofta faktiskt. Men när jag väl har läst så tycker jag om boken. Jag är väl mer kräsen? Eller svårt att hitta "min" bok. Har läst igenom tråden och skall faktiskt ta mig ett försök till någon titel. Någon som kan tipsa mig om en bra relativt lättläst och gripbar bok som finns på apple?

@odesjord

Citerar mig själv från tidigare i tråden:

"Peter F Hamilton har skrivit en hel del och jag har läst det mesta. Inte en enda dålig roman där. Hans första tre böcker (Greg Mandel Trilogy) är dock mer av detektivhistorier och inte lika bra som de andra. Kan varmt rekommendera hans senaste Great North Road som är otroligt proffsigt skriven. Dessutom verkar den vara helt fristående till skillnad från de flesta av hans andra böcker. Sedan när du plöjt allt av Peter F Hamilton så tar du steget över till Neal Asher och Alastair Reynolds."

Testa och se om du kan hitta Great North Road av Peter F Hamilton på Apple, riktig bergodalbana och inte speciellt svår, bara jäkligt bra.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag föredrar gritty fantasy men har snubblat över ett par riktigt bra Sci-Fi. En jag varmt kan rekomendera är "Ressurection" av Arwen Elys Dayton http://www.amazon.com/Resurrection-Arwen-Elys-Dayton/dp/16121...
och även Atlantis serien Atlanantis gene/plauge/world av A.G Riddle. http://www.amazon.com/A.G.-Riddle/e/B00C32LQBK/ref=dp_byline_...

Böckerna är inga spaceshooter böcker utan handlar egentligen om vår uppkomst men är verkligen sci-fi.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag föredrar gritty fantasy men har snubblat över ett par riktigt bra Sci-Fi. En jag varmt kan rekomendera är "Ressurection" av Arwen Elys Dayton http://www.amazon.com/Resurrection-Arwen-Elys-Dayton/dp/16121...
och även Atlantis serien Atlanantis gene/plauge/world av A.G Riddle. http://www.amazon.com/A.G.-Riddle/e/B00C32LQBK/ref=dp_byline_...

Böckerna är inga spaceshooter böcker utan handlar egentligen om vår uppkomst men är verkligen sci-fi.

Tack för två bra tips! Har faktiskt inte alls hört talats om dessa två författare tidigare men det kan bli en testkörning efter att ha läst Neal Stephensons Seveneves.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Kevin J Anderson och hans Saga of the seven suns serien. Grymt bra skriven episk strid mellan flera olika raser i hans universum och man kan verkligen hata och älska personerna i böckerna.

https://www.sfbok.se/asp/serie.asp?Serie=1247

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Ni som läst Iain M. Banks, är alla hans Culture böcker fristående? Har precis läst Consider Phlebas och börjat med the Player of Games, där det stora spelet liknar ett intergalaktiskt Risk

Måste säga av det jag läst av Banks gillar jag skarpt

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ni som läst Iain M. Banks, är alla hans Culture böcker fristående? Har precis läst Consider Phlebas och börjat med the Player of Games, där det stora spelet liknar ett intergalaktiskt Risk

Måste säga av det jag läst av Banks gillar jag skarpt

Iain Banks är bäst! så enkelt är det! Böckerna är fristående.

Själv har jag mot alla odds på det sista läst alla delar av Stephen Kings The Dark Tower. Trodde det skulle vara en halvkass version av Sagan om Ringen. Men jag hade ordentligt fel, storyn är grymt bra och persongalleriet är top notch! Mr. King kan verkligen skriva bra om den amerikanska vardagen...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Behöver nya boktips. Helt tomt i bokhyllan nu.
Sci-Fi, helst utan rymdfärder eller Fantasy utan oändliga vandringar, drakar och för mycket magi.

Senast utlästa som är värda att nämna:

The Just City av Jo Walton
History/Philosophical-Fiction (om än innehållandes robotar). Riktigt bra och jag tror att en uppfölljare håller på att släppas nu när som helst.

The Watchmaker of Filigree Street av Natasha Pulley
Inte heller denna är faller inom Sci-Fi genren, snarare någon typ av Historical-Fiction/Sherlock Holmig Steampunk som utspelas i London under Viktorianska eran. Bra även om den har en del brister.

The Water Knife av Paolo Bacigalupi
Framtids dystopi med vattenbrist. Gillar man Paolo Bacigalupi så gillar man nog även denna. Tycker dock att hans The Windup Girl var bättre.

Seveneves av Neal Stephenson
Behöver nog inte någon vidare presentation. När Neal släpper något nytt så är det ju bara att köpa det. Helt klart läsvärt även om det inte är något av hans bästa verk.

Resurrection av Arwen Elys Dayton
Som tipsats om här ovan. Helt klart en Sci-Fi roman även om stora delar utspelas på jorden, både i nutid och i historisk miljö.

Foxglove Summer av Ben Aaronovitch
Snabbläst Urban Fantasy. Femte boken i samma serie och det börjar kännas lite som att han vridit ur vad som går ur detta. Finns dock ett par trådar kvar att knyta ihop så det lär nog bli ett par böcker till.

Quarantine och Distress av Greg Egan
Två rena Sci-Fi romaner som har några år på nacken men jag tycker de har hållit sig bra.

Kallocain av Karin Boye
Behöver nog inte heller någon vidare presentation och jag undrar varför jag inte läst den tidigare.

CoMa av Annika Lidne
Ytterligare en Sci-Fi roman som jag tyckte funkade trots att den inte är helt ny. Tveksamt om den finns att köpa någonstans men om någon snubblar över den, likt jag gjorde, så är den läsvärd.

The Peripheral av William Gibson
Stabil författare som nästan alltid är läsvärd. Denna roman som utspelar sig i två olika "tidszoner" är inget undantag.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Jag gillar Sci-fi och böcker men jag har nog aldrig läst någon Sci-fi bok förutom The Martian som jag läste efter jag såg filmen.

Ska ta till mig av denna tråden och se om jag hittar något intressant!

Edit: Tror jag börjar med Seveneves!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezper:

Behöver nya boktips.

Baserat på din lista och vad jag läser mellan raderna, The Book of the New Sun av Gene Wolfe.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@jezper

Ifall du inte har läst Ender's Game så rekommenderar jag att du gör det. Även böckerna efter Ender's Game är bra.

The Name of The Wind och sedan den andra boken The Wise Man's Fear. Mina favoritböcker. Inget som jag har läst tills nu har slagit dessa.

Ready Player One. En bok som man utan problem kan läsa på en dag. Väldigt spännande och intressant.

Hyperion. En väldigt bra bok som är skriven på ett unikt sätt. Sett från sju personers perspektiv. Den ligger utan tvekan i min topp 10 lista.

Och till sist The Way of Kings. Brilliant bok där man följer flera karaktärer som är kopplade till varandra på ett eller annat sätt. Jag hade lite svårt att komma in i den först men som tur är så blir den bara bättre och bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. De skall kollas upp.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Kul att se så många rekommendationer, fick upp ögonen för denna genre förra sommaren och försöker beta av topplistorna så bra det går. Själv vill jag rekommendera The Forever War av Joe Haldeman. Uppföljarna är inte lika bra men Forever War är en klassiker som är mycket läsvärd. Annars kan jag tycka att Greg Bear, Alastair Reynolds och de andra jag läst saknar humor och att det blir lite segt att läsa då, särskilt då The Reality Dysfunction som jag håller på med nu. För mer humor kan man läsa Ben "Yahtzee" Croshaws Mogworld, grymt kul bok för oss turbonördar.

Permalänk

Man behöver ju inte välja antingen eller, jag läser både SciFi (Har nog läst allt som OP nämnde eller nästan, svårt att minnas på rak hand) och Fantasy i lika mått och det finns dessutom mängder av exempel på vad jag skulle klassa som crossovers av dessa två genrer

Några exempel som kommer för mig:

Terry Pratchetts strata och the dark side of the sun och han och och steven baxters Long Earth serie

Larry Nivens Ringworld serie

Walter M miller A canticle for lebowitz

Ursula K. Le Guins Hainish cycle

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Har läst SF sedan början på 70 talet. Det har på senare år minskat en del pga att jag läser mindre totalt sett
och att utbudet av SF har minskat rejält. Så det har blivit en hel del fantasy där det finns en hel del bra att läsa
numera. I början när genren var ny var det bara vitt mot svart sedan dess har gråskalan utvecklats det ser man
inte minst i Game of Thrones.

Tänkte här tipsa om äldre SF böcker som jag tyckte/tycker är läsvärda.

  1. Whipping Star samt The Dosadi Experiment av Frank Herbert mindre kända böcker av honom

  2. The Left Hand of Darkness av Ursula K LeGuin, mycket tänkvärd bok på många sätt

  3. Faded Sun Trilogy av C. J. Cherryh, En av mina absoluta favoriter

  4. Against the Fall of Night av Arthur C. Clarke, Gillar den fortfarande

  5. Riverworld av Philip Jose Farmer, Cool story, längesedan jag läste den

  6. The Morphodite Trilogy av M. A. Foster, en av mina favoriter läste om dem nyligen. Finns inte i nytryck men på Amazon.com

  7. The Door into Summer av Robert A Heinlein, En riktigt gullig bok som får mig än idag att le då jag tänker på den

  8. Dorsai serien av Gordon R. Dickson, Var länge sedan jag läste dem tror att de håller än idag

  9. The Mote in God's Eye av Larry Niven & Jerry Pournelle, också längesedan den var bra då, klassik SF

  10. Smile on the void av Stuart Gordon inte ren "SF" men jag lägger in den här på listan som en absolut favorit

@Bascule666 Eftersom du gillar Iain M. Banks så kan jag tipsa dig om C. J. Cherryh.
https://en.wikipedia.org/wiki/C._J._Cherryh_bibliography
Om du går in på länken ser du att hon har skrivit flera serier där den mest kända är The Company Wars

Hoppas att något kan falla er i smaken. Passade på att byta avatar så det passar in på temat.

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat Sci-Fi mer än Fantasy. Dock har jag mer eller mindre endast läst Drew Karpyshyns Mess Effect böcker. Så någon råkar veta nån bra samlingsbok eller så så kan dom gärna få länka några tips Läser helst på engelska också, men svenska funkar ju det med

Permalänk
Medlem

@TheYardbird: Läs Dune serien av Frank Herbert
Finns att köpa här: https://www.sfbok.se/

Permalänk
Medlem

Räknas bibeln som seriös sci-fi?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hyperion - Dan Simons (Värd att nämna igen)
Star Carrier serien - Ian Douglas.
Peter F. Hamilton har ett Commonwealth universum med en 2-böckers serie och en trilogi-uppföljare.
Neal Asher - Owner Trilogin samt Transformation serien (bara en bok än så länge).
Starplex - Robert J. Sawyer

Star Carrier är helt klart lättast att läsa.

Sedan har vi så klart alla klassiker:
Isaac Asimow och hans Foundation-serie
Enders Serien är bra mysig.

Vill man introducera kids:en till att läsa så rekommenderar jag:
Arcot, Morey and Wade av John W Campbell. Mycket lättsamma böcker att läsa.

Vill man ha något alternativt så är War of the Worlds showen bra mysig att lyssna till, även om den inte är allt för mycket story i

Till samtliga böcker kan man lyssna på Jean Michael Jarres - Oxygene.

@Bascule666:
Insåg att du hade ett inlägg där du rekommenderade både Neal Asher och Peter F Hamilton. Den tredje, Alistar har jag dragit i ett par gånger på bokhandeln men inte tagit mig in i. Några raka rekommendationer?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Ska nog ta mig til biblioteket och låna mig en och annan bok som tipsats om här i tråden!

Har mest läst Isaac Asimov och Arthur C. Clarke, eftersom det varit (någorlunda) lättillgängligt på svenska. Började för 4-5 år sen läsa på engelska, trodde det skulle vara mycket svårare men det var ju inga problem alls!

Förutom Asimovs Stiftelsen och robotromanerna kan jag varmt rekommendera Själva gudarna och Tidens död. Minns dock inte orginaltitlarna.

I Själva gudarna får man besöka ett parallellt universum med andra naturlagar än vårt, lite flummigt kan tyckas men Asimov genomför det väl. Kul när en bok får en att verkligen tänka "outside the box", när Asimov beskriver intelligent liv i en helt annan värld än vår.

Tidens död kan också verka lite flummig, då den handlar om tidsresor. Men än en gång har Asimov gjort ett bra jobb, helt klart läsvärd. Sen är det ju dock svårt att toppa stiftelse-trilogin.

Kul att Hammar tipsar om Peter Nilson, Rymdväktaren är en av mina absoluta favoriter och har just börjat läsa Nyaga. Kan varmt rekommendera Arken som väl visserligen inte är sci-fi, men en fantastisk historia som utspelar sig från tidens början till tidens slut.

Har också läst Metro 2033 och Metro 2034 av Dmitrij Gluchovskij även om de kanske inte är riktigt den typen av sci-fi jag vanligtvis drar mig till så slukade jag första boken över en natt, den andra under en flygresa och en fristående uppföljare av en annan författare (Resan till ljuset) också över en natt. Rejäl spänning och mystik, och allt utspelar sig i en hemsk och bisarr värld. Läsvärt!

Jag visste väl att spelet fanns som en bok! Kört spelet lite, gillade stämningen och hur allt var uppbyggt. Gillar när det är post apokalyptisk värld med monster oså

Reamde verkar vara bra bok. Ni säger att den är bra om man gillar dataspel? Är den mörk elker hur är den, blev sugen på att läsa när jag läser kommentarerna! Tack ts, nu kanske jag läser mycket och kanske får A i svenska!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@seraj5: Går med fördel att även läsa Engelska böcker alternativt lyssna på dem som engelska ljudböcker!

Även bra för minnet då man övar upp att komma ihåg karaktärerna och vad de gjorde tidigare i boken.
Jag gillar Ljudböcker främst för att man kan lyssna i bilen när man kör långa sträckor, eller när man går kvällspromenader.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@seraj5

Ready Player One är perfekt för dig ifall du gillar spel Lättläst och väldigt intressant

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag gillar Ljudböcker främst för att man kan lyssna i bilen när man kör långa sträckor, eller när man går kvällspromenader.

En annan fördel är att man kan ta sig igenom även ganska tråkiga böcker/partier utan att somna oavbrutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Räknas bibeln som seriös sci-fi?

Fantasy kanske? Verkar iaf vara aningen osammanhängande, men vad vet jag. Jag har knappt öppnat en bibel.

Permalänk
Medlem

Jag har nu läst igenom Nexus-serien (alla 3 böcker) av Ramez Naam.
Intressanta böcker som inte utspelar sig så långt in i framtiden.
Handlar om transhumanism och posthumanism.

Rent filosofiskt håller böckerna, ganska få som utforskat området tycker jag på ett sådant politiskt och filosofiskt plan. Böckerna kan dock kännas som en Tom Clancy-bok när det blir till action-sekvenser och jag är inte allt för förtjust i den delen av böckerna.
Men kan rekommendera om man vill ge sig in i en värld av biologisk enhancement.
Författaren är väldigt påläst inom området också.