Permalänk

Testbygge startar icke!

God kväll kära sweclockers!

Sitter nu har med mitt testbygge(moderkort, cpu, gpu, ram och nätagg) som jag satt ihop på moderkortslådan. Har följt denna video; http://m.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls&feature=relmfu

Men nu när jag tänkte starta bygget genom att kortsluta de två "power" piggarna så händer inte ett någe! Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga nu men snabba och alla sorters svar på vad jag kan ha gjort fel eller vad jag kan göra för att åtgärda detta uppskattas mer än vad ni tror.

Tack på förhand

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem

Ta gärna en bild på hela så vi får se hur det ser ut ...

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Skrivet av Brajg:

Ta gärna en bild på hela så vi får se hur det ser ut ...

http://db.tt/DJVIoL9f

http://db.tt/OmoJe18J

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem

Det första jag ser är att du har inte någon ström till ditt grafikkort ...

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk

Kopplade bort den utav någon dum anledning innan jag tog kortet... Laddar upp en ny strax!

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk

Är du säker på att du försöker att kortsluta rätt piggar? har du satt på nätagget?
Finns det några leds som indikerar att moderkortet får ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepforce:

Är du säker på att du försöker att kortsluta rätt piggar? har du satt på nätagget?
Finns det några leds som indikerar att moderkortet får ström?

Precis för pinsen är olika beroende på vilket kort du har. Så kolla i manualen så att du kortsluter rätt pins...

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk

Ganska säker, kortsluter dom två piggarna som ska vara power enligt manualen till moderkortet. Japp, nätagget är på!

Nya bilder:

http://db.tt/7S0zN6Hv
http://db.tt/D0WE9Qi5

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem

Tycker att det ser ok ut. Du har kopplat alla 3 strömkablar som ska komma från agget (CPU, STora och GPU) och grejorna verkar sitta där de ska. Enligt manualen ska man använda de 2 pins som sitter närmast där det saknas ett stift (raden med 4 stift). Och agget är påslaget på brytaren. Då ska det funka...

Får du något ljud i den ?

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk

Tryck till ram-minnena för säkerhetsskull. Har moderkortet ingen "högtalare" så upplevs det bara som dött ibland.

Edit: sitter ramminnena i rätt slots?

Permalänk
Skrivet av Brajg:

Tycker att det ser ok ut. Du har kopplat alla 3 strömkablar som ska komma från agget (CPU, STora och GPU) och grejorna verkar sitta där de ska. Enligt manualen ska man använda de 2 pins som sitter närmast där det saknas ett stift (raden med 4 stift). Och agget är påslaget på brytaren. Då ska det funka...

Får du något ljud i den ?

Jomen precis, tycker det jag med! Men någe vänster är det ju eftersom det är helt dött.

Skrivet av Caprisonne:

Tryck till ram-minnena för säkerhetsskull. Har moderkortet ingen "högtalare" så upplevs det bara som dött ibland.

Edit: sitter ramminnena i rätt slots?

Tröck till dom och det gjorde ingen skillnad från förut och jag har kopplat in dom i 2 & 4 vilket det ska vara enligt manualen.

Jag har ju ingen extern högtalare som man kan koppla in i moderkortet och jag tror inte moderkortet har någon heller. Men vilket fall så ska ju ju fläktarna börja snurra och ha sig men det är inte ens det. Det händer absolut ingenting, inte det minsta lilla.

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Skrivet av foretshaun:

Jomen precis, tycker det jag med! Men någe vänster är det ju eftersom det är helt dött.

Tröck till dom och det gjorde ingen skillnad från förut och jag har kopplat in dom i 2 & 4 vilket det ska vara enligt manualen.

Jag har ju ingen extern högtalare som man kan koppla in i moderkortet och jag tror inte moderkortet har någon heller. Men vilket fall så ska ju ju fläktarna börja snurra och ha sig men det är inte ens det. Det händer absolut ingenting, inte det minsta lilla.

Testa att ta ut allt förutom processor och se om det går igång, så man kan utesluta om det är nätagg/moderkort iaf.

Permalänk
Skrivet av deepforce:

Testa att ta ut allt förutom processor och se om det går igång, så man kan utesluta om det är nätagg/moderkort iaf.

Tog ut grafikkortet och ramen men det händer fortfarande absolut ingenting, helt sopslut. Känns ju otroligt drygt om jag fick någon felande komponent för det absolut första bygget jag gör.

Sen ska jag ut på praktik i sex veckor på tisdag så inte fan hinner jag få en ny komponent tills dess.
Om det nu skulle vara så att något är trasigt dvs! Men det hoppas jag verkligen inte på, så vad kan det vara för fel annars då? Har kollat i boken minst femton gånger att det är rätt piggar jag kortsluter så det måste vara dom, kan inte tänka mig att det är något annat.

Vill ni att jag ska lägga upp nå fler bilder på moderkortet eller nå? Vettefan vad man ska hitta på nu.

Hjälp mig nu mitt kära herrskap!

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk

Kom på att jag har ett silver power 500W(har cx500m nu) nätagg hemma till övers, vad jag vet så ska det funka helt felfritt. Frågan är nu bara om jag törs koppla in det istället? Och ska jag koppla in grafikkortet och ramen igen eller ska jag prova med bara CPU igen?

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem

Har du kollat att strömbrytaren på nätagget är på?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Skrivet av CyberSpace:

Har du kollat att strömbrytaren på nätagget är på?

Jajamän, en massa gånger!

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem

Nätagget kan ju va defekt också? :/ eller att jordfels brytaren gått hemma? xD

Permalänk
Medlem

Att sakerna ska vara defekta har jag väldigt svårt att tro, gör som de andra sa, testa med bara prolle och mobo!
Är du ens säker på att du "startar" rätt?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk

Om du har ett chassi är det bara att släppa ditt det och sätta in powerknappen i morderkortet och testa?

Permalänk
Medlem

får jag fråga varför du håller på med detta "testbygge" äger du inget chassi?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av foretshaun:

Tog ut grafikkortet och ramen men det händer fortfarande absolut ingenting, helt sopslut. Känns ju otroligt drygt om jag fick någon felande komponent för det absolut första bygget jag gör.

Sen ska jag ut på praktik i sex veckor på tisdag så inte fan hinner jag få en ny komponent tills dess.
Om det nu skulle vara så att något är trasigt dvs! Men det hoppas jag verkligen inte på, så vad kan det vara för fel annars då? Har kollat i boken minst femton gånger att det är rätt piggar jag kortsluter så det måste vara dom, kan inte tänka mig att det är något annat.

Vill ni att jag ska lägga upp nå fler bilder på moderkortet eller nå? Vettefan vad man ska hitta på nu.

Hjälp mig nu mitt kära herrskap!

Tyvärr låter det som att antingen ditt moderkort eller nätagg är trasigt, tycker det är helt klart värt att testa med ditt andra nätagg för att utesluta vad felet är.

Permalänk
Skrivet av tazk3n:

Nätagget kan ju va defekt också? :/ eller att jordfels brytaren gått hemma? xD

Har nu testat med ett annat nätagg och fick samma resultat, inget.

Skrivet av CyberSpace:

Att sakerna ska vara defekta har jag väldigt svårt att tro, gör som de andra sa, testa med bara prolle och mobo!
Är du ens säker på att du "startar" rätt?

Prolle och mobo?? Ja med största sannolikhet så, kortsluter de två piggarna som enligt manualen är powerpiggarna.

Skrivet av Joelschub:

Om du har ett chassi är det bara att släppa ditt det och sätta in powerknappen i morderkortet och testa?

Jo, funderar på att försöka med det imorgon!

Skrivet av Oliver91:

får jag fråga varför du håller på med detta "testbygge" äger du inget chassi?

Du med din värstingburk må väl ha hört att man kan koppla ihop moderkortet, cpun, gpun, ramen och nätagget innan man sätter in det i datorlådan för att kolla att dessa komponenter är funktionella med varandra osv.
Nej jag äger inget chassi, tänkte använda mig av en flyttlåda....

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Skrivet av deepforce:

Tyvärr låter det som att antingen ditt moderkort eller nätagg är trasigt, tycker det är helt klart värt att testa med ditt andra nätagg för att utesluta vad felet är.

Fan också... I såna fall är det väl det förbannade moderkortet som är felande, provade med nätagget men det funkade inte heller.
Tänkte gå och sova nu och får väl försöka ta kontakt med inet imorgon och kolla hur vi ska göra.
Om ingen har några andra saker som jag kan prova med?

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk

Det finns ett sätt där du kortsluter nätagget för att prova så det fungerar. Jag kan dock i ärlighetens namn inte rekommendera någon som inte är helt 100% på hur man gör att göra detta då det faktiskt kan vara farligt.
Testa det endast med jordfelsbrytare inkopplad och om du är HELT säker. Googla ..

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

hur startar du datorn då.... en kortis eller ????

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av foretshaun:

Fan också... I såna fall är det väl det förbannade moderkortet som är felande, provade med nätagget men det funkade inte heller.
Tänkte gå och sova nu och får väl försöka ta kontakt med inet imorgon och kolla hur vi ska göra.
Om ingen har några andra saker som jag kan prova med?

Du kan ju alltid testa med en annan skruvmejsel, den du testar med kanske inte leder ström?

Permalänk

Hej

Du har nog inte lyckats hitta power knappen rätt eller så har du kortslutit mobo eller prollen som någon annan sa

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kille för ett tag sen med liknande problem och han var helt förstörd och trodde han skulle vara tvungen att betala ännu mer pengar. Tog mig dit (bodde ett 10tal mil ifrån) och när jag kom in såg jag att han hade glömt slå på brytaren som satt i förgreningsdosan. Allt funkade perfekt

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fighthunt:

Du har nog inte lyckats hitta power knappen rätt eller så har du kortslutit mobo eller prollen som någon annan sa

För att inte fler ska undra så ta ett foto på pinsen (kontakten) du byglar...

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem

Det som hade varit bäst i det här fallet hade varit att du skickar tillbaka minne,moderkort och cpu till inet. De skickar en ny av den trasiga + de fungerande 2. Men borde vara moderkortet, om du inte monterat cpun fel och böjt pins.