Rykte: Expert tar över Media Markt i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det låter ju inte som en jättebra deal för oss konsumenter.
Mediamarkt har ju haft rätt bra priser och hyfsat kunnig personal, det kan man ju verkligen inte säga om de expertbutiker som funnits tidigare..

Om man med bra priser syftar på saltade priser och lockvaror som aldrig finns i lager. 2500 papp skulle de ha för en 20" widescreen. Inet tog 1500 för en 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Att det är billigare utomlands betyder inte att elektronik är dyrt i Sverige. Det är precis som att du skulle göra jämförelsen med thaimat i Sverige kontra Thailand - Jäklar vad dyrt thaikäk är i Sverige!

Jag förstår hur du tänker men det du kanske egentligen skulle skrivit är att _allt_ är dyrt i Sverige, inte att elektronik är dyrt.. Tvärtom är elektronik svinbilligt i Sverige.

Jo, kanske skulle sagt att allt är dyrt. Men nu menar inte jag i jämförelsevis med Thailand. Utan grannländer som, England, Tyskland även dom är billigare.
Egentligen är alla länder jag kan komma på billigare, och nej då menar jag inte fattiga u-länder utan dom flesta.

Visst många kan tycka att det är dum jämförelse eftersom det är många faktorer som spelar roll, men samtidigt måste man få jämföra med resten av världen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag får passa på att handla nu under mitt halvår i taiwan alltså... iofs billigare redan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jo, kanske skulle sagt att allt är dyrt. Men nu menar inte jag i jämförelsevis med Thailand. Utan grannländer som, England, Tyskland även dom är billigare.
Egentligen är alla länder jag kan komma på billigare, och nej då menar jag inte fattiga u-länder utan dom flesta.

Visst många kan tycka att det är dum jämförelse eftersom det är många faktorer som spelar roll, men samtidigt måste man få jämföra med resten av världen.

Det är momsen som är skillnaden 25% moms i Sverige och i Tyskland är det 19% och i England är det 20% det gör en viss skillnaden sen är marknaden större i de båda länderna.

Ifall du jämför oss med Danmark och Finland så är priserna ganska lika då momsen hos Finland ligger på 24% och 25% i Danmark.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

jobbar nära Nacka Forum o strosar hyggligt ofta på MediaMarkt på lunchen, på flera års strosande så har jag handlat 1st iPad fodral och 1 par hörlurar till sonen.

MM är som alla andra kedjor, de försöker kränga förra säsongens grejor till samma pris som de nya modellerna. Vill man ha det låga priset så kan man inte handla i deras butik utan måste beställa online iallafall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Det är momsen som är skillnaden 25% moms i Sverige och i Tyskland är det 19% och i England är det 20% det gör en viss skillnaden sen är marknaden större i de båda länderna.

Ifall du jämför oss med Danmark och Finland så är priserna ganska lika då momsen hos Finland ligger på 24% och 25% i Danmark.

Momsen är väl en av den stora boven. Poängen är att vi har inte mycket utrymme att höja priserna.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, det där är ju ganska uniformt när det kommer till kedjor med massförsäljning och produktdiversitet som affärsidé. Det är inte bara i elektroniksvängen man ser det; gå till Bauhaus eller nåt, och be någon av de där 20-åriga grabbarna att fixa fram en låda M8x35 med sexkantskalle åt dig, de kommer med stor sannolikhet se ut som frågetecken. Går du till någon specialiserad järnhandlare och frågar silverryggen som jobbar där, så kommer han fråga dig om du vill ha 8.8:or eller 12.9:or, om de ska vara förnicklade eller galvade, och så vidare

Istället för att anställa killen som sålt elektronik i 30 år, och verkligen har koll på det han säljer, så väljer man unga människor, som kanske inte gör så stora anspråk vad det gäller lön och sådant, och som dessutom är lätta att byta ut. Utöver det ska de där stackarna som du säger hålla rätt på rent enorma sortiment. Det är inte så märkligt att kunnandet hos försäljarna brister ibland, och det är väl alternativkostnaden till de mindre butikernas högre priser.

Japp, tror väldigt få elektronikbutiker stället några krav på att personalen ska vara kunnig inom området. Det räcker med att man kan hantera en streckkodsläsare och en kassaapparat och har en liten gnutta social kompetens. Samma personer kunde lika gärna jobbat på ICA eller McDonald's.

Undantaget är då kanske små lokala datorhandlare där de bygger datorerna själva. Dessa har väl dock blivit mer eller mindre utkonkurrerade av "jättarna".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Att Media-Saturn skulle sälja sin affärer till Expert känns föga troligt. Att de skulle satsa på en extremt aggressiv marknadsföring och ett stort priskrig, och därmed gå back medvetet bara för att sedan sälja av med butikerna känns underligt. Då har de ju liksom inte hunnit tjäna igen de pengarna de satsade på att bli storspelare. De har ju trots allt redan fått Expert och OnOff från marknaden.

Saken är ju den att dom går back ganska mycket varje år, och det är inte bara i Sverige dom går back, så detta är väl en exit kan man säga för det är mer värt att satsa på större marknader.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det låter ju inte som en jättebra deal för oss konsumenter.
Mediamarkt har ju haft rätt bra priser och hyfsat kunnig personal, det kan man ju verkligen inte säga om de expertbutiker som funnits tidigare..

Vill jag få reda på vad google har att säga om mina varor googlar jag själv, jag står inte på media Merkt och väntar på att personalen ska försöka googla fram informationen jag vill ha.

Skrivet av skog1s:

Undrar bara varför man behöver "kunnig personal" när E-Handel finns och man (Läs:jag) själv tar reda på fakta, på vad som är bäst beroende pris/prestanda.

Orkar man bara ta sig tiden i ett antal timmar och göra research och ställa olika produkter mot varandra, så kommer man väldigt fort fram till vad som är bäst.
Och jag kan lova, det är inte det "väldigt kunnig personal" på Expert eller What ever kommit fram till.

Det är iallafall min erfarenhet.

Sen att man har bättre villkor genom e-handel än i fysisk butik, gör ju inte det hela sämre. Tvärtom!

Nä, det är många år sen jag köpte elrelaterade saker i fysisk butik, och det är ingenting jag kommer att sluta med.
Sen om det gäller Tv, HiFi, kylskåp & frys, eller datorhårdvara, spelar ingen roll, www och egen research är det som gäller för min del.

Beror på vad jag vill köpa om jag går till butik eller internet, en surfplatta, mus, TV, tangentbord osv vill jag gärna känna på, och om det nu skiljer 50-100 kr efter frakt, som det ofta gör så varför inte handla där man fått hjälp att få veta att varan verkar vara den jag vill ha och där jag bara kan bära in skiten om den slutar fungera i stället för att strula med postpaket och liknande...

Skrivet av Devil May Cry:

Det som du säger stämmer, jag påstår inget annat. Men jämför man priserna med resten av världen så är vi inte speciellt billiga inom elektroniken.
Mycket högre priser än det vi har kommer resultera i att folk handlar från Amazon etc. Eftersom det är billigare utomlands redan nu.

Allt jag jämfört med Amazon och liknande skiljer det 50-100 kr på efetr frakt, inte värt för allt strul om det inte fungerar. Så slipper man också alla adaptrar och liknande för att kunna stoppa sakerna i eluttaget.

Skrivet av skruvis:

Lund är inte mycket bättre eller sämre?

Illa i alla fall, om de uttalar sig har de oftast antingen ett dumt svar som (om det är mottagningen i mobilen det handlar om är det bara operatören du ska koncentrera dig på) eller personal som går raka vägen ut på google för att ta reda på det man frågar om. Googla kan jag göra själv hemma.

Skrivet av ruotria:

Nej men vad tror du?
Det är ingen butik som är billigast i allt, så varför hålla på och försvara dem?
Ta folkets som stödjer siba för att det "är" svenskt. Den enda som tjänar på det är ju den svenske ägaren som nästa vecka kan köpa något fint till sig själv och sin familj. Medan konsumenten INTE kan köpa lika mycket nästa vecka till sig själv och sin familj. Nu vet jag dock inte om Siba har svenska ägare men om en utländsk ägare kan komma hit och ha bra priser varför kan då inte den svenska? Varför ska en konsument gå och göra en ägare rikare på grund av namnet. Det är ju konsumenten som förlorar på det.

Sedan så är väl inte media markt så värst billiga. Känns som de flummar rätt mycket på datasidan och köper in lite andra datorpaket likt elgiganten och siba för att man inte ska kunna jämföra rakt över. Sedan så ska man inte ha chuck krav på försäljarna för de är trots allt försäljare.

Personligen föredrar jag elgiganten+netonnet+inet för elektronik. Vitvaror är en annan femma och kringutrustning köper man inte på de stora kedjorna...

Att jag skrev att jag handlar från prisjakt och pricerunner gör ju gällande att alla köper ju in produkterna från samma ställe och butiker är ju bara ÅTERFÖRSÄLJARE. Produkterna tillverkar ju i kina och allt är ju samma skit. Därför handlar man på det billigaste stället oavsett namn med bäst konsumenträttigheter.

Sibas svenska ägare kan inte stoppa in pengar med storförlust varje år utan måste lägga sig på en nivå han har råd med...

Skrivet av Jink:

Att Media-Saturn skulle sälja sin affärer till Expert känns föga troligt. Att de skulle satsa på en extremt aggressiv marknadsföring och ett stort priskrig, och därmed gå back medvetet bara för att sedan sälja av med butikerna känns underligt. Då har de ju liksom inte hunnit tjäna igen de pengarna de satsade på att bli storspelare. De har ju trots allt redan fått Expert och OnOff från marknaden.

Förr eller senare måste man fatta ett beslut om det är värt förlusten att försöka slå sig in eller man ska anse det som ett förlorat slag och dra sig ur medan tid finns och man kan göra något annat för att försöka få tillbaka sina pengar. Inte värt att gå i konkurs eller liknande för att försöka komma in på en ny marknad, även om det kostat pengar...

Skrivet av Devil May Cry:

Jo, kanske skulle sagt att allt är dyrt. Men nu menar inte jag i jämförelsevis med Thailand. Utan grannländer som, England, Tyskland även dom är billigare.
Egentligen är alla länder jag kan komma på billigare, och nej då menar jag inte fattiga u-länder utan dom flesta.

Visst många kan tycka att det är dum jämförelse eftersom det är många faktorer som spelar roll, men samtidigt måste man få jämföra med resten av världen.

Tycker knappt det skiljer något när man väl betalat frakt, en eller ett par hundringar i värsta fall och det tycker jag själv det är värt för att slippa strul med garanti och adaptrar...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Saken är ju den att dom går back ganska mycket varje år, och det är inte bara i Sverige dom går back, så detta är väl en exit kan man säga för det är mer värt att satsa på större marknader.

MM trodde det skulle vara enklare att ta över marknaden i Sverige.
Men El-gigantens 75 varuhus och deras internethandel har starkt fäste.
Lägg sedan till Siba, NetOnNet, Komplett, Webhallen och övriga handlare som
Audio Video m.m så var det nog inte så lätt.

Visst, OnOff och Expert föll, men Onoff var på fallrepet sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Kan tillföra några tankar angående kunniga säljare.

Jag vågar påstå att min kompetensnivå på många områden var tillräckligt högt för att tillfredsställa s.k. entusiaster. Problemet är att entusiaster är såpass medvetna att de först scannar av marknaden, känner och klämmer och uppehåller en säljpersonal under en ganska lång period för att sedan gå hem och handla på nätet eller hos en konkurrent som är en hundring eller två billigare på en dyr produkt.

Säljsamtal med entusiaster var för mig motivationen i mitt arbete. Problematiken är ju dock att det inte finns några stora pengar att tjäna på entusiaster. Det är Svensson som föder butikerna.

Svensson orkar knappt stå still när man gör en behovsanalys medans ungarna springer runt och kladdar på varenda apparat i butiken med kladdiga fingrar. Svensson vill höra: "ja visst serru det är full HD å så måste du ju ha sextiotummaren så du har större tv än grannen. Nä den e grym den här apparaten! Vi slår väl till på en sån!?"

Jag får väl öppet erkänna att jag aldrig blev någon toppsäljare för jag hatade den typen av sälj.

Svensson har köpkraften, that's it! I en bransch som redan blöder för att majoriteten inte är villiga att handla om det inte är nollmarginal och priskrig.

Jag förstår ärligt talat varför butikerna inte är överdrivet noga med att plocka in vettig personal. Det finns inte tillräckligt många Svensson som bryr sig, det ska bara gå fort och låta häftigt och bra. Entusiasterna tillskansar sig generellt sett bara hjälpen innan produkten beställs från en konkurrent.

Detta är mina högst personliga åsikter och jag förväntar mig inte att alla kommer dela dessa. Efter fyra år i branschen så är dock detta vad jag upplevt.

Skickat från telefonen så det har säkert smugit sig in lite felstavningar och konstigheter i texten.

Kan bara dela med mig som entusiast på ljud och bild inom medelåldern.

Vi lägger mycket pengar och vet vad vi ska handla. Men det viktiga för min del är att jag vet om nått händer
så får jag bra service och hjälp omgående utan krusiduller och allt extra på denna sida göra att jag återkommer
till denna butik.

Självklart ett bra pris också men detta är inte det viktigast utan kan lägga några hundra extra där service finns mot
kund.

Som tv som jag köpt som blev hos den lokala Audio Video butiken med bra kunnig personal och händer nått med
tv så kommer dom hem till en och kollar detta i hemmet och gör en service på plats hemma medans man är på jobbet
och byter det som ska bytas eller återkommer ett senare tillfälle när delar beställts så man aldrig blir utan tv eller har en
liten lånetv vid dessa tillfällen.

Eller som hemmbiofronten som högtalare och förstärkare så har den lokala lilla butiken med den extra service fått
alla mina inköp sedan första tillfället då han kom hem till en och körde demo på slutsteg utan krav på köp eller nått
och visa entusiasm och bra förslag och intryck och vi fika med kaffe och han tog verkligen sig tiden.

Detta är inget jag kan säga om den stora Entusiast butiken på ljud och bild i stan som aldrig visar sig intresserade eller
tar tid för en och bara försvinner och sedan återkommer och tror att man ska handla efter ett sådant besök och bara diskutterar
pris.

Så bra kundbemötande och visa sig intresserad och prata om bra service och visa att man kan hålla denna mot kund
är viktigast för mig.

Vad gör 500 kr lägre pris för mig om jag får krångel vid garanti ärenden eller ej kan få tag i butiken eller att dom ej bryr sig om kunden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kan bara dela med mig som entusiast på ljud och bild inom medelåldern.

Vi lägger mycket pengar och vet vad vi ska handla. Men det viktiga för min del är att jag vet om nått händer
så får jag bra service och hjälp omgående utan krusiduller och allt extra på denna sida göra att jag återkommer
till denna butik.

Självklart ett bra pris också men detta är inte det viktigast utan kan lägga några hundra extra där service finns mot
kund.

Som tv som jag köpt som blev hos den lokala Audio Video butiken med bra kunnig personal och händer nått med
tv så kommer dom hem till en och kollar detta i hemmet och gör en service på plats hemma medans man är på jobbet
och byter det som ska bytas eller återkommer ett senare tillfälle när delar beställts så man aldrig blir utan tv eller har en
liten lånetv vid dessa tillfällen.

Eller som hemmbiofronten som högtalare och förstärkare så har den lokala lilla butiken med den extra service fått
alla mina inköp sedan första tillfället då han kom hem till en och körde demo på slutsteg utan krav på köp eller nått
och visa entusiasm och bra förslag och intryck och vi fika med kaffe och han tog verkligen sig tiden.

Detta är inget jag kan säga om den stora Entusiast butiken på ljud och bild i stan som aldrig visar sig intresserade eller
tar tid för en och bara försvinner och sedan återkommer och tror att man ska handla efter ett sådant besök och bara diskutterar
pris.

Så bra kundbemötande och visa sig intresserad och prata om bra service och visa att man kan hålla denna mot kund
är viktigast för mig.

Vad gör 500 kr lägre pris för mig om jag får krångel vid garanti ärenden eller ej kan få tag i butiken eller att dom ej bryr sig om kunden.

Tyvärr har prishetsen de senaste 10-15 åren gjort att lågt pris tagit överhand gällande service.
Billigt, billigt, köp och släng samhälle. Vet inte om det är så mycket bättre nu än det var förr egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kan bara dela med mig som entusiast på ljud och bild inom medelåldern.

Vi lägger mycket pengar och vet vad vi ska handla. Men det viktiga för min del är att jag vet om nått händer
så får jag bra service och hjälp omgående utan krusiduller och allt extra på denna sida göra att jag återkommer
till denna butik.

Självklart ett bra pris också men detta är inte det viktigast utan kan lägga några hundra extra där service finns mot
kund.

Som tv som jag köpt som blev hos den lokala Audio Video butiken med bra kunnig personal och händer nått med
tv så kommer dom hem till en och kollar detta i hemmet och gör en service på plats hemma medans man är på jobbet
och byter det som ska bytas eller återkommer ett senare tillfälle när delar beställts så man aldrig blir utan tv eller har en
liten lånetv vid dessa tillfällen.

Eller som hemmbiofronten som högtalare och förstärkare så har den lokala lilla butiken med den extra service fått
alla mina inköp sedan första tillfället då han kom hem till en och körde demo på slutsteg utan krav på köp eller nått
och visa entusiasm och bra förslag och intryck och vi fika med kaffe och han tog verkligen sig tiden.

Detta är inget jag kan säga om den stora Entusiast butiken på ljud och bild i stan som aldrig visar sig intresserade eller
tar tid för en och bara försvinner och sedan återkommer och tror att man ska handla efter ett sådant besök och bara diskutterar
pris.

Så bra kundbemötande och visa sig intresserad och prata om bra service och visa att man kan hålla denna mot kund
är viktigast för mig.

Vad gör 500 kr lägre pris för mig om jag får krångel vid garanti ärenden eller ej kan få tag i butiken eller att dom ej bryr sig om kunden.

Du har helt rätt i vad du säger. Tyvärr är det dock så låga marginaler att det krävs en enorm volymförsäljning för att göra några som helst pengar. Jag lyfter på hatten åt en otroligt sund inställning, men tyvärr tillhör vi ett försvinnande släkte.

Folk får gärna handla på nätet, det handlar inte om det. Problemet är när folk börjar gnälla på en urvattnad bransch fast man redan tagit beslutet att inte stödja den.

I framtiden tror jag att vi kommer få se obemannade showrooms där du får informationen från en dator, kan pilla och sen få varan hemlevererad.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Kan bara dela med mig som entusiast på ljud och bild inom medelåldern.

Vi lägger mycket pengar och vet vad vi ska handla. Men det viktiga för min del är att jag vet om nått händer
så får jag bra service och hjälp omgående utan krusiduller och allt extra på denna sida göra att jag återkommer
till denna butik.

Självklart ett bra pris också men detta är inte det viktigast utan kan lägga några hundra extra där service finns mot
kund.

Som tv som jag köpt som blev hos den lokala Audio Video butiken med bra kunnig personal och händer nått med
tv så kommer dom hem till en och kollar detta i hemmet och gör en service på plats hemma medans man är på jobbet
och byter det som ska bytas eller återkommer ett senare tillfälle när delar beställts så man aldrig blir utan tv eller har en
liten lånetv vid dessa tillfällen.

Eller som hemmbiofronten som högtalare och förstärkare så har den lokala lilla butiken med den extra service fått
alla mina inköp sedan första tillfället då han kom hem till en och körde demo på slutsteg utan krav på köp eller nått
och visa entusiasm och bra förslag och intryck och vi fika med kaffe och han tog verkligen sig tiden.

Detta är inget jag kan säga om den stora Entusiast butiken på ljud och bild i stan som aldrig visar sig intresserade eller
tar tid för en och bara försvinner och sedan återkommer och tror att man ska handla efter ett sådant besök och bara diskutterar
pris.

Så bra kundbemötande och visa sig intresserad och prata om bra service och visa att man kan hålla denna mot kund
är viktigast för mig.

Vad gör 500 kr lägre pris för mig om jag får krångel vid garanti ärenden eller ej kan få tag i butiken eller att dom ej bryr sig om kunden.

Håller med, jag betalar gärna lite extra för att få bättre service ifall något skulle hända med varan man köpt. Köper jag en TV för 20k vad gör det då om den kostar 21k istället, eller ens 22k.
Sist jag var in på MM hade jag ungarna med mig, plus en väktare som gick efter oss i 30min, behöver jag säga att jag gick tomhänt?
Inte enda från personalen fanns tillgänglig för frågor om produkterna dom säljer, bara denna väktare...Känns ju som att MM verkligen hatar barn och tror att dom ska pilla sönder saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

NEJ! Kan de inte bara hålla sig döda. Vi slapp ju äntligen skiten.

Du har samma möjlighet att undvika ett köp hos Expert idag som du alltid har haft tidigare.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Anser de verkligen Expert vara ett varumärke som konsumenter litar på?

Permalänk
Medlem

Det känns lite skumt att Expert Sverige kunde få igenom en konkursansökan iom att företaget backas upp av Expert International som i sig äger ca 8000 butiker världen över. Jag har illusionen om att konkurs är det SISTA hoppet för en näringsidkare med stora förluster att faktiskt kunna klara sig ur krisen på ett sätt som fungerar för alla inblandade parter. Inte något som görs för att snabbt strypa förluster på ett jävligt billigt sätt.

Skumt att ett så stort företag med en så stor backup kan få en konkursansökan att gå igenom.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av €lysian:

Du har samma möjlighet att undvika ett köp hos Expert idag som du alltid har haft tidigare.

Fast det är fortfarande massa andra kunder som blir lurade av deras skit. De har inte på marknaden att göra. Marknaden för hemelektronik blev bättre när de försvann. De hade inte på marknaden att göra. Deras affärsidé med dålig service, personal som inte har koll och sällsynt höga priser passar inte riktigt in.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

VDn för Media Markt Sverige har dementerat dessa uppgifterna, det ska ha lämnats ett bud men varit såpass svagt att det inte ens var värt att överväga.

Permalänk
Medlem

Skit tar över skit...

Permalänk
Medlem

Fan jag såg en expertbutik strax utanför Jönköping när jag skulle tanka. Har inte all deras verksamhet lagt ner?

Permalänk
Medlem

Jag har starkt gillat mediamarkts butiker. De har grymt lager och det är få butiken man kan titta på och klämma på så mycket TV-apparater och kameror som hos dom.

Jag tycker ofta också de har bra personal - ofta unga intresserade killar som kan mycket om teknik.

Har dock förstått att mediamarkt gått med förlust i Sverige - är svenska marknaden för kunnig/kräsen/liten???

Permalänk

Har aldrig gillat Expert.. Media Markt är en av de bästa butiker jag vet.. Går detta igenom så kommer jag bara gå till El-Giganten vid köp av hemelektronik i framtiden..

Gillar att bilden är tagen i Jönköping

Visa signatur

Felstavningar skylles på alkohol, droger, sex och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Vad menar du med "allt möjligt som inte fungerar"?

Och det är då kompletteringen med recensioner och omdömen på internet kommer in.

Pseudo-bevisade recensioner tänker jag inte referera till, inte heller mutade tidningar eller sidor.
Jag tänker istället referera till en mega-thread som tar upp hur hjärnan lurar oss. Tror vi att saker ska låta bättre, så gör dom det.

I blind-tester så visar det pinsamt nog att man inte kan höra skillnad på en 36k kabels från hifiklubben (http://www.hifiklubben.se/Kablar/Hogtalarkabel/) eller en exempelvis galge. Det finns även flera (vissa refererade i tråden) stora tester emellan DACs, Förstärkare och dylikt. Där blind-lyssnarna inte kunnat höra skillnad på en 50k+ utrustning och rustas billigaste. Det är tyvärr så och HiFi klubbens (för mig) tveksamma råd om att alltid köpa det dyraste (gällande kablar, ria förstärkare, hörlurar, etc) känns väldigt obefogat och bara baserat på att sälja saker. Inte så personligt och mysigt som deras reklam vill påstå.

Det hela är väldigt Dr. Dre audio för HP datorer. (http://www.youtube.com/watch?v=Cdbn_pmxFic#t=34), vilket är skickligt när det gäller att lura folk, men inte mycket mer.

Nu påstår jag inte att all ljudutrustning i världen är hittepå, utan bara det att PRISET inte bestämmer vad som är bra. Därefter kan ni se min signatur gällande ljudkort.

Megathread på head-fi (http://www.head-fi.org/t/486598/testing-audiophile-claims-and...), att denna tråd får vara kvar trots hemsidans heliga tro på pseudovetenskap och mutor är ju fantastiskt.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

I blind-tester så visar det pinsamt nog att man inte kan höra skillnad på en 36k kabels från hifiklubben (http://www.hifiklubben.se/Kablar/Hogtalarkabel/) eller en exempelvis galge. Det finns även flera (vissa refererade i tråden) stora tester emellan DACs, Förstärkare och dylikt. Där blind-lyssnarna inte kunnat höra skillnad på en 50k+ utrustning och rustas billigaste. Det är tyvärr så och HiFi klubbens (för mig) tveksamma råd om att alltid köpa det dyraste (gällande kablar, ria förstärkare, hörlurar, etc) känns väldigt obefogat och bara baserat på att sälja saker. Inte så personligt och mysigt som deras reklam vill påstå.

Jag är ingenjör och lite smyg-audiofil. Jag äger en DAC för $1000 men endast vanliga billiga kablar med ren koppar. Så har jag röstat med plånboken

Permalänk
Medlem
Skrivet av DubStepBooy:

Har aldrig gillat Expert.. Media Markt är en av de bästa butiker jag vet.. Går detta igenom så kommer jag bara gå till El-Giganten vid köp av hemelektronik i framtiden..

Gillar att bilden är tagen i Jönköping

Att gå till en fysisk butik för att köpa elektronik känns så 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Att gå till en fysisk butik för att köpa elektronik känns så 2012.

Ja är ju helt klart bättre att köpa en vara man aldrig sett eller testat. Är ju billigare, de är ju viktigast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Ja är ju helt klart bättre att köpa en vara man aldrig sett eller testat. Är ju billigare, de är ju viktigast!

När det gäller elektronik får man ut mer av att läsa recensioner och omdömen online än av att klämma på varan i butik. Dessutom brukar ju varorna vara ordentligt förpackade så man ändå inte ser dem i butiken.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

När det gäller elektronik får man ut mer av att läsa recensioner och omdömen online än av att klämma på varan i butik. Dessutom brukar ju varorna vara ordentligt förpackade så man ändå inte ser dem i butiken.

Visst kan man tillgå en massa information på nätet, men det går inte att sätta siffror och bokstäver på allt. Hur bilden på en tv upplevs eller hur ett tangentbord känns är väldigt subjektivt. Jag har aldrig varit med om att man blivit nekad att känna/se på en förpackad vara i butiken ifall det inte finns något visningsexemplar.

Permalänk
Medlem

Nytt rykte!: H&M tar över mcdonalds ! Obekräftade uppgifter gör gällande att Hennnes och Maurits är på väg att göra comeback genom att ta över Mcdonalds svenska verksamhet, inklusive personal och butiker.

Otroligt nyhetsvärde i detta obekräftade rykte från "källor"

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.