Trasig hårddisk syns i BIOS men ingen annanstans

Permalänk
Medlem

Trasig hårddisk syns i BIOS men ingen annanstans

Jag har försökt att rädda data från en trasig mekanisk hårddisk (en Seagate Momentus 500GB ST9500325AS) de senaste dagarna och tror att det är dags att ge upp. Jag undrar dock vad problemet kan vara: hårddisken syns i BIOS och jag får en S.M.A.R.T.-varning varje gång jag startar datorn med disken ikopplad. När jag väl kommit in i OS så är dock disken spårlöst försvunnen -- i Windows syns den inte under Diskhantering, inget testprogram som jag provat hittar den (TestDisk, CrystalDiskInfo, GetBackData, Seagates eget program SeaTools), och den hittas inte heller när jag bootar Ubuntu (via startdisken Ubuntu Rescue Remix).

Vad kan det tänkas bero på?

(Jag frågade om det här som en följdfråga i en tidigare tråd om ett annat ämne. Jag hoppas att ingen moderator bedömer det som korspostning, i så fall har jag självklart inget emot en låsning.)

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3 | CPU: Intel i7 2600K | Minne: 4x4GB 1600Mhz CL8 | GPU: XFX HD7970 | SSD: 1xSamsung 830 256GB 1xIntel 510 120GB | PSU: Corsair Enthusiast Series TX850 V2 | Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Vila i frid

Får du meddelanden från SMART hjälper det nog inte heller att byta PCB't på disken. Vill du ha tillbaka någonting från disken rekommenderas ahlbergdata eller ibas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Får du meddelanden från SMART hjälper det nog inte heller att byta PCB't på disken. Vill du ha tillbaka någonting från disken rekommenderas ahlbergdata eller ibas.

Jag förstår -- får fundera på om det är värt kostnaden. Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3 | CPU: Intel i7 2600K | Minne: 4x4GB 1600Mhz CL8 | GPU: XFX HD7970 | SSD: 1xSamsung 830 256GB 1xIntel 510 120GB | PSU: Corsair Enthusiast Series TX850 V2 | Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Ansluten till en hårddiskkontroller du inte laddat drivrutiner?
Syns i bios borde ge någon information i enhetshanteraren.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ansluten till en hårddiskkontroller du inte laddat drivrutiner?
Syns i bios borde ge någon information i enhetshanteraren.

Utplockad ur laptopen där den satt och ansluten till moderkortet i stationära datorn. Borde jag göra annorlunda?

Den syns som sagt i BIOS men finns i alla fall inte bland diskarna i enhetshanteraren eller någon annanstans där den borde synas i Windows. Inte heller någon oidentifierad hårdvara eller liknande. Märkligt, inte sant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3 | CPU: Intel i7 2600K | Minne: 4x4GB 1600Mhz CL8 | GPU: XFX HD7970 | SSD: 1xSamsung 830 256GB 1xIntel 510 120GB | PSU: Corsair Enthusiast Series TX850 V2 | Chassi: Fractal Design Define R3