Sony Vaio Pro 11/13 (1:a generationen, hösten 2013) – Uppdateras kontinuerligt!

Permalänk

Verkar vara mycket trubbel med datorn ifråga. Har det mesta fixat sig? Är det värt att satsa på elgigantens 7000 kronors erbjudande? Kommer användas till studerande, surf och film.

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hobbydiktatorn:

Verkar vara mycket trubbel med datorn ifråga. Har det mesta fixat sig? Är det värt att satsa på elgigantens 7000 kronors erbjudande? Kommer användas till studerande, surf och film.

Mycket trubbel tycker jag är att ta i. Jag har inte haft några problem med min, förutom det där att både Sony och Intel ville bestämma skärmljusstyrkan i början, om det nu räknas som problem. Relativt många har haft/har problem med Wi-Fi, men det verkar vara främst räckvidden som är undermålig. Det har släppts ett antal drivrutiner för WLAN-kortet nu, och jag skulle nog påstå att räckvidden och "snabbheten" har blivit bättre, trots att jag inte kände att det var något problem i början.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hobbydiktatorn:

Verkar vara mycket trubbel med datorn ifråga. Har det mesta fixat sig? Är det värt att satsa på elgigantens 7000 kronors erbjudande? Kommer användas till studerande, surf och film.

Jag tycker helt klart det är värt. Ha i åtanke att denna dator som sagt inte kommer helt utan kompromisser, men för 7000kr får du inte en bättre ultrabook enligt mig.

Jag är överlag nöjd med min. Byggkvaliten är väl inte det bästa. På mitt exemplar sitter pekplattan "löst", och glappar lite på ena sidan. Går inte heller att trycka till den underifrån för att få den att sitta ordentligt, även om det kan hjälpa temporärt.

Kör datorn i "silence mode", vilket är ett måste för att hålla ljudnivån nere. Vid lite belastning låter datorn lite trots detta.

Har även lite problem med wi-fi. Ibland tappar den kontakten i några sekunder, för att sedan fungera som vanligt igen. Vid surfning, räcker det oftast att jag laddar om sidan ett par sekunder senare för att jag ska få kontakt igen.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Skrivet av clarkbones:

Om man vill uppgradera SSD till något större, hur gör man med installationen av Windows på den nya SSD:n? Jag vill fortsätta använda samma licens och har inget installationsmedia.

Går att flytta över nuvarande installation till en ny SSD.
Båda måste vara ansluta, så antingen genom ett externt USB kabinett eller via en stationär dator.
Intel har tex "Intel Data Migration Software", övriga tillverkare antar jag har egna program, annars finns andra.
http://www.intel.com/design/flash/nand/managessd.htm
Video: http://www.youtube.com/watch?v=SxNyDBSBNxg

Ett tips är att köpa en SSD som har 5års garanti. Har själv haft som gick sönder strax efter garantin gick ut.

Visa signatur

VISA med minst 1% Cashback på ALLT du handlar - ÖVERALLT! Använd min länk - få 200kr! https://www.refunder.se/b/54ef91636f489

Permalänk
Medlem

Win 8.1

Hej!

Jag har uppdaterat till 8.1 för ett tag sedan och min dator fungerar bra - jag har inte upplevt några av buggarna som nämns tidigare i tråden. Däremot fick jag krångla lite innan jag fick Vaio Update att fungera som folk. Det enda som stör mig nu är att jag har en okänd enhet i enhetshanteraren, ACPI\NXP5442\2&DABA3FF&2 heter den. vad jag kan förstå handlar ACPI om strömbesparing och samarbete mellan olika komponenter i datan (Wikipedia). Har någon mer sett detta och hur fixade ni i så fall problemet? Burken är en i7 med touch och 256 GB SSD om det har någon betydelse.

//Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av maroli:

Hej!

Jag har uppdaterat till 8.1 för ett tag sedan och min dator fungerar bra - jag har inte upplevt några av buggarna som nämns tidigare i tråden. Däremot fick jag krångla lite innan jag fick Vaio Update att fungera som folk. Det enda som stör mig nu är att jag har en okänd enhet i enhetshanteraren, ACPI\NXP5442\2&DABA3FF&2 heter den. vad jag kan förstå handlar ACPI om strömbesparing och samarbete mellan olika komponenter i datan (Wikipedia). Har någon mer sett detta och hur fixade ni i så fall problemet? Burken är en i7 med touch och 256 GB SSD om det har någon betydelse.

//Martin

Formaterade om och installerade 8.1. Nästan allt fungerar. Men jag kan inte få igång Vaio Update. Hur gjorde du?

Angående ACPI har du installerat alla filer från sonys supportsida? Jag har inga problem med saknade drivrutiner (11" utan touch).

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Formaterade om och installerade 8.1. Nästan allt fungerar. Men jag kan inte få igång Vaio Update. Hur gjorde du?

Angående ACPI har du installerat alla filer från sonys supportsida? Jag har inga problem med saknade drivrutiner (11" utan touch).

Hej!

Jag krånglade lite innan jag fick fart på det. Jag försökte först med filer jag laddade från Sonys sida, det funkade inte. Det gick heller inte att avinstallera från kontrollpanelen. Därefter hittade jag en äldre fil här: C:\ProgramData\Sony Corporation\VAIO Update Installer filen heter EP0000300555.exe - den fungerade. Därefter kör jag programmet och installerade alla uppdateringar som pluppade upp. Nu vill själva Vaio Update att jag ska uppdatera det programmet också men det har jag inte gjort.

Jag har som sagt kört alla uppdateringar genom Vaio Update och även kollat på sidan och jag hittar ingen drivrutin som verkar kunna råda bot på mitt problem.

Med vänlig hälsning Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av maroli:

Hej!

Jag krånglade lite innan jag fick fart på det. Jag försökte först med filer jag laddade från Sonys sida, det funkade inte. Det gick heller inte att avinstallera från kontrollpanelen. Därefter hittade jag en äldre fil här: C:\ProgramData\Sony Corporation\VAIO Update Installer filen heter EP0000300555.exe - den fungerade. Därefter kör jag programmet och installerade alla uppdateringar som pluppade upp. Nu vill själva Vaio Update att jag ska uppdatera det programmet också men det har jag inte gjort.

Jag har som sagt kört alla uppdateringar genom Vaio Update och även kollat på sidan och jag hittar ingen drivrutin som verkar kunna råda bot på mitt problem.

Med vänlig hälsning Martin

Okej! Det borde ju vara någon av de filerna som finns på sonys supportsida om det inte har med själva touchfunktionen att göra (eftersom allt fungerar för mig utan touch). Hade nämligen ett liknande problem som fixades med en fil därifrån.

Hittade EP0000300555.exe som du nämnde och försökte installera. Får ett felmeddelande:
"The installation failed because detailed information for your VAIO could not be acquired."

Laddade ner filen från:
http://download.sony-asia.com.edgesuite.net/vaio/downloads/57...
SHA-1:
A3E14B1473647BB2D35071B33760B838BF335990

Är det samma checksum som du har på din VAIO Update fil så är det något annat som saknas på min dator efter formateringen...

Edit: Kom på vad det är du saknar antagligen. "ACPI\NXP5442\2&DABA3FF&1" = Proximity devices, NXP NearFieldProximity Provider. Enligt enhetshanteraren. Filen finns på sonys supportsida.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Okej! Det borde ju vara någon av de filerna som finns på sonys supportsida om det inte har med själva touchfunktionen att göra (eftersom allt fungerar för mig utan touch). Hade nämligen ett liknande problem som fixades med en fil därifrån.

Hittade EP0000300555.exe som du nämnde och försökte installera. Får ett felmeddelande:
"The installation failed because detailed information for your VAIO could not be acquired."

Laddade ner filen från:
http://download.sony-asia.com.edgesuite.net/vaio/downloads/57...
SHA-1:
A3E14B1473647BB2D35071B33760B838BF335990

Är det samma checksum som du har på din VAIO Update fil så är det något annat som saknas på min dator efter formateringen...

Edit: Kom på vad det är du saknar antagligen. "ACPI\NXP5442\2&DABA3FF&1" = Proximity devices, NXP NearFieldProximity Provider. Enligt enhetshanteraren. Filen finns på sonys supportsida.

Hej!

Jag laddade ner nåt som heter "MD5 & SHA utility 2.0" och fick sha-1 = A3E14B1473647BB2D35071B33760B838BF335990 vilket ser ut att vara samma som du hade och det var ju synd. Vissla till om du vill ha min fil i alla fall. Kom på en sak till - har du provat att avinstallera innan du kör filen? Det gjorde jag - det går inte men man får en ruta där man ska ange en sökväg till någon fil som jag inte kommer ihåg vad den heter. Det kanske förändrar något.

Ska leta på filen hos Sony och prova.

/Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Hittade EP0000300555.exe som du nämnde och försökte installera. Får ett felmeddelande:
"The installation failed because detailed information for your VAIO could not be acquired."

Testa följande:
1. Radera mappen "Vaio Update" (och ev. mappen "Vaio Update Installer" om den finns) i C:\ProgramData\Sony Corporation\
- Märk att mappen ProgramData är dold.

2. Installera...
a. Sony Firmware Extension Parser Device,
b. Sony Shared Library,
c. Hotkey Utilities,
d. VAIO Location Utility.

3. Installera till sist Vaio Update...

(Källa)

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Har ni allihopa installerat alla de senaste programmen och drivrutinerna till Win 8.1 från Sonys hemsida? http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321C5E/updates

Ska inte Vaio Update sköta sånt, eller måste man gå in manuellt själv och ladda ner nyare drivrutiner?

Visa signatur

VISA med minst 1% Cashback på ALLT du handlar - ÖVERALLT! Använd min länk - få 200kr! https://www.refunder.se/b/54ef91636f489

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrStrumpan:

Ska inte Vaio Update sköta sånt, eller måste man gå in manuellt själv och ladda ner nyare drivrutiner?

Det ska sköta det, men jag litar inte riktigt på ett sådant program precis när man uppdaterat till ett nytt OS. När jag köpte min, i juli, var jag tvungen att installera en viss uppdatering innan Vaio Update började hitta uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydberg:

Testa följande:
1. Radera mappen "Vaio Update" (och ev. mappen "Vaio Update Installer" om den finns) i C:\ProgramData\Sony Corporation\
- Märk att mappen ProgramData är dold.

2. Installera...
a. Sony Firmware Extension Parser Device,
b. Sony Shared Library,
c. Hotkey Utilities,
d. VAIO Location Utility.

3. Installera till sist Vaio Update...

(Källa)

Det var det sista programmet jag hade missat, "d. VAIO Location Utility.", när det väl var installerat gick det alldeles utmärkt att installera och köra Vaio Update. Tack!

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Tjena!
Bra tråd, tack för tips! Dock har jag ett problem som jag verkar vara ensam med hittils. Ofta går inte datorn igång utan sladden i, och ibland dör den spontant. Läste i tråden att en person löste det med batterirestetknappen under luckan till extrabatteri men det hjälpte inte. Har kollat alla uppdateringar och tänkte slutligen testa en total återställning innan jag skickar in den. Om inte någon har en ide på nåt annat som behöver göras.
Känns som att det är ett glapp till batteriet då den ofta inte startar efter att ha flyttats och därmed skakats om.
Har någon erfarenhet av sony pick-up service? Verkar hårda med att mjukvarufel inte går på garantin och de hämtar utan att ringa då man måste sitta hemma tre dagar... Men gör de sitt jobb schysst, eller servar någon annan datorn om jag lämnar in den på media markt där den köptes?

Ska som sagt testa en återställning nu men tar tacksamt emot andra tips!

Mvh
Edvin

Permalänk
Medlem

Hej!

Är det någon här som har installerat Ubuntu på datorn? Eller någon form av Linux-dist överhuvudtaget?

Jag har jätteproblem med att datorn inte alls vill starta upp grub eller liknande.
Försök massvis med guider jag har hittat på nätet, men inget har funkat.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Hej!

Är det någon här som har installerat Ubuntu på datorn? Eller någon form av Linux-dist överhuvudtaget?

Jag har jätteproblem med att datorn inte alls vill starta upp grub eller liknande.
Försök massvis med guider jag har hittat på nätet, men inget har funkat.

Jag kör dualboot win8/linux på min vaio pro..
Nu var det rätt länge sen jag installerade den, men kan inte minnas att det skulle varit några problem..

Kör du som uefi/gpt? installerar du grub på rätt sätt för uefi?
När min maskin var ny körde jag på uefi men ändrade till legacy boot mode i bios och kör med mbr för att kunna köra truecrypts bootloader och köra whole drive encryption på windows installationen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag kör dualboot win8/linux på min vaio pro..
Nu var det rätt länge sen jag installerade den, men kan inte minnas att det skulle varit några problem..

Kör du som uefi/gpt? installerar du grub på rätt sätt för uefi?
När min maskin var ny körde jag på uefi men ändrade till legacy bot mode i bios och kör med mbr för att kunna köra truecrypts bootloader och köra whole drive encryption på windows installationen..

Till att börja med så får du ursäkta min potentiella okunnighet!
Jag kör med på UEFI inställt i BIOS, då jag läst att det ska gå. Har testat installera på lite olika sätt och följt lite guider där man skriver över filer i efi-partitionen. Har testat försöka få till en dual boot med windows, men senaste försöket installerade jag från ren disk. Då följde jag denna guiden. Inga errors på vägen, men kunde ändå inte boota upp till grub.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Till att börja med så får du ursäkta min potentiella okunnighet!
Jag kör med på UEFI inställt i BIOS, då jag läst att det ska gå. Har testat installera på lite olika sätt och följt lite guider där man skriver över filer i efi-partitionen. Har testat försöka få till en dual boot med windows, men senaste försöket installerade jag från ren disk. Då följde jag denna guiden. Inga errors på vägen, men kunde ändå inte boota upp till grub.

Hittade lite anteckningar jag gjorde när jag installerade den första gången och jag insåg att jag sket i att köra uefi då också just för att kunna använda truecrypt så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dina problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Hittade lite anteckningar jag gjorde när jag installerade den första gången och jag insåg att jag sket i att köra uefi då också just för att kunna använda truecrypt så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dina problem..

Men du hade inga problem när du körde legacy?
Har testat det också, men då får jag felmeddelandet "File not found", /casper/vmlinuz, typ. Alltså fallerar installationen direkt då.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Men du hade inga problem när du körde legacy?
Har testat det också, men då får jag felmeddelandet "File not found", /casper/vmlinuz, typ. Alltså fallerar installationen direkt då.

Nä, med legacy boot var det inga problem alls, kan vara så att jag stängt av secure boot också.. har inte min bärbara i närheten så jag kan kolla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Nä, med legacy boot var det inga problem alls, kan vara så att jag stängt av secure boot också.. har inte min bärbara i närheten så jag kan kolla..

Hmm. Jag har försökt med allt sånt avstängt också...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Hmm. Jag har försökt med allt sånt avstängt också...

Så stickan(?) du installerade med under uefi funkar inte när du försöker installera under legacy? Är det samma sticka?
Vad har du använt för image för installationen? den är inte anpassad att köras för uefi på någon vänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Så stickan(?) du installerade med under uefi funkar inte när du försöker installera under legacy? Är det samma sticka?
Vad har du använt för image för installationen? den är inte anpassad att köras för uefi på någon vänster?

Precis. Samma sticka, med kanske 30 minuters mellanrum.
Laddade ner ubuntu från deras hemsida och lagt den på stickan med lili USB creator. Det stod ju faktiskt att lili officielt inte stödde så ny version av ubuntu, men det tycker jag att det nästan alltid verkar ha gjort.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Precis. Samma sticka, med kanske 30 minuters mellanrum.
Laddade ner ubuntu från deras hemsida och lagt den på stickan med lili USB creator. Det stod ju faktiskt att lili officielt inte stödde så ny version av ubuntu, men det tycker jag att det nästan alltid verkar ha gjort.

Du har inte råkat skriva över stickan under föregående installation? och därav att varken din installation eller sticka fungerar?

Jag tesade nyss att dra ner Ubuntu 14.04 LTS 64-bit och skapa bootabar sticka med universal usb installer 1.9.5.2 och sen starta burken genom assistent knappen och välja boot från media/usb.. bootade utan problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Du har inte råkat skriva över stickan under föregående installation? och därav att varken din installation eller sticka fungerar?

Jag tesade nyss att dra ner Ubuntu 14.04 LTS 64-bit och skapa bootabar sticka med universal usb installer 1.9.5.2 och sen starta burken genom assistent knappen och välja boot från media/usb.. bootade utan problem..

Att installera med UEFI inställt funkar klockrent, även att köra stickan i live-läge.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har en Vaio Pro 13 inköpt i månadsskiftet nov/dec 2013, alltså innan modellen uppdaterades. Det mesta snurrar på bra och jag är i stort sett mycket nöjd med PC:n; inga problem med fläkt eller touchpad och Wifi har för det mesta fungerat utan problem.

Efter 8.1 (+Update) uppför sig batterimätaren lite underligt. Bland annat kan den först indikera att extrabatteriet (kör oftast med detta på plats) har laddning kvar, fast det egentligen är tomt. När det gäller kritiska nivåer så bevakas inte varje batteri för sig, utan laddas ur till 0 innan det interna kopplas in. Det är hela tiden den totala kapaciteten som mäts. Om jag exv har satt kritisk nivå till 15 % så går först extrabatteriet ner till 0 och när det interna når 30% (som ju är 15% av total kapacitet) så kommer varningsmeddelande alternativt aktivering av viloläge (beroende på vad man angett ska hända)
Någon annan som haft liknande problem?

Jag har även lite knepigheter angående uppdatering av drivrutiner. Wifi-kortet är enligt systeminfo Intel Dual Band Wireless-N 7260, vilket det ju bör vara på Vaio Pro från december. Men när jag går till Intel och kör deras Driver Utility så påstår denna att jag har AC 7260!?! Jag testade och körde på denna drivrutin och och allt verkar funka bra. Men nu klagar Vaio Update på att det är fel drivrutin till Wifi och Bluetooth.
Känner inte Intel igen sina egna produkter, eller vet/visste inte Sony vad man använde för komponenter? Skumt hur som helst!

Intel Driver Utility hittar även en nyare grafikdrivrutin, men denna går inte att installera. Installationen avbryts med hänvisning till att drivrutinen inte har validerats för denna dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ftwhc:

Har en Vaio Pro 13 inköpt i månadsskiftet nov/dec 2013, alltså innan modellen uppdaterades. Det mesta snurrar på bra och jag är i stort sett mycket nöjd med PC:n; inga problem med fläkt eller touchpad och Wifi har för det mesta fungerat utan problem.

Efter 8.1 (+Update) uppför sig batterimätaren lite underligt. Bland annat kan den först indikera att extrabatteriet (kör oftast med detta på plats) har laddning kvar, fast det egentligen är tomt. När det gäller kritiska nivåer så bevakas inte varje batteri för sig, utan laddas ur till 0 innan det interna kopplas in. Det är hela tiden den totala kapaciteten som mäts. Om jag exv har satt kritisk nivå till 15 % så går först extrabatteriet ner till 0 och när det interna når 30% (som ju är 15% av total kapacitet) så kommer varningsmeddelande alternativt aktivering av viloläge (beroende på vad man angett ska hända)
Någon annan som haft liknande problem?

Jag har även lite knepigheter angående uppdatering av drivrutiner. Wifi-kortet är enligt systeminfo Intel Dual Band Wireless-N 7260, vilket det ju bör vara på Vaio Pro från december. Men när jag går till Intel och kör deras Driver Utility så påstår denna att jag har AC 7260!?! Jag testade och körde på denna drivrutin och och allt verkar funka bra. Men nu klagar Vaio Update på att det är fel drivrutin till Wifi och Bluetooth.
Känner inte Intel igen sina egna produkter, eller vet/visste inte Sony vad man använde för komponenter? Skumt hur som helst!

Intel Driver Utility hittar även en nyare grafikdrivrutin, men denna går inte att installera. Installationen avbryts med hänvisning till att drivrutinen inte har validerats för denna dator.

Hej!

På problem 1a(extrabatteriet visar laddning trots urladdning) har jag ingen lösning. Testa att göra en Hot-swap och se om det hjälper.

På problem 1b(kritisk batterinivå) ser jag inget problem. Om du vill att den ska stänga av sig när det är totalt 7,5 %, dvs 15% på det interna, kvar kan du väl göra om den inställningen till det?

Angående dina andra problem så får jag nog säga att du borde ladda ner drivers direkt från Sonys hemsida. Tillverkare av datorer kan släppa specialdrivers till t ex grafikkort(har fått uppleva det på min Vaio S15), vilket gör att det kan bli bökigt att installera dem direkt från komponenttillverkarens hemsida. Det kan förklara varför Intel driver utility inte känner igen kortet för det det är och inte kan genomföra en lyckad installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Hej!

På problem 1a(extrabatteriet visar laddning trots urladdning) har jag ingen lösning. Testa att göra en Hot-swap och se om det hjälper.

På problem 1b(kritisk batterinivå) ser jag inget problem. Om du vill att den ska stänga av sig när det är totalt 7,5 %, dvs 15% på det interna, kvar kan du väl göra om den inställningen till det?

Angående dina andra problem så får jag nog säga att du borde ladda ner drivers direkt från Sonys hemsida. Tillverkare av datorer kan släppa specialdrivers till t ex grafikkort(har fått uppleva det på min Vaio S15), vilket gör att det kan bli bökigt att installera dem direkt från komponenttillverkarens hemsida. Det kan förklara varför Intel driver utility inte känner igen kortet för det det är och inte kan genomföra en lyckad installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Det skumma med batteriindikeringen är att jag inte upplevde några problem från början, utan detta dök upp någon gång i samband med att jag gick upp till 8.1 i början av maj.
Det mest irriterande är ju att jag inte kan lita på indikeringen avseende extrabatteriet.

Visst kan man sätta kritisk nivå till ett lägre tal, men jag får ju då hålla på och ändra när jag ibland kör utan extrabatteri.
Sedan är batterikontrollen ganska korkad. För batteriets "hälsa" borde ju inte heller extrabatteriet gå ner till 0 innan det slår över till internt. Men så gör det nu i alla fall. Jag är osäker, men jag tror inte det var så från början, utan att det var något som också ändrades vid uppgradering till Win 8.1.
Fast åt "andra hållet" fungerar det fortfarande. Jag har satt max laddning till 80% och där laddas batterierna snällt var för sig upp till denna nivå.

Att det inte funkar med grafikdrivrutinen direkt från Intel är kanske inte så konstigt och det kan säkert ha den förklaring som du nämner. Fast man kan tycka att Sony borde gett sin drivrutin en OEM-markering. Här hittar Intel Driver Utility "rätt" krets (4400), men det är först vid försök att installera som denna stannar med hänvisning till att drivrutinen inte är validerad. Anyway, grafik och bildskärm fungerar bra ändå, så detta spelar ingen roll utan det är bara att fortsätta köra på befintlig driver.

Men Wifi-kortet tycker jag är mer underligt. I stort har som sagt Wifi fungerat bra ända från start, utan de problem som andra rapporterat (fast jag körde förstås alla befintliga uppdateringar direkt). På en plats hemma där jag sitter har det emellertid ibland varit lite sämre nivå så att förbindelsen bryts. När nu inga ytterligare nya versioner av drivrutin dök upp via Vaio Update, så fick jag alltså för mig att kolla direkt från Intel. Det mystiska är då att Intel hittar AC 7260 istället för N 7260. Detta borde inte bero på att Sony modifierat drivrutinen. En orsak kan förstås vara att det av någon anledning trots allt sitter ett AC-kort i min Vaio, men att Sony ändå använt drivrutin till N-varianten. Hur som helst AC 7260 17.0.2.5 gick fint att installera och denna fungerar bra (faktisk tycker jag nog att det går bättre än före denna uppdatering).
Konstigt att detta inte har uppmärksammats av någon annan, för det är ju flera andra här som hämtats sina drivrutiner direkt från Intel. Det är ju inte direkt något problem - mer än att Vaio Update tycker att jag har "gamla" drivrutiner till Wifi och Bluetooth - men jag tänkte att det kunde vara bra att informationen finns tillgänglig här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Bloatware: Ta bort allt som inte ha ”Vaio” i namnet till att börja med.

Jag tror att du syftar på det som har "Vaio" i namnet, och inte tvärs om?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Jag tror att du syftar på det som har "Vaio" i namnet, och inte tvärs om?

Nej.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E