Snabbtitt: Das Keyboard Model S och Filco Majestouch 2

Permalänk
Avstängd

Rätt sugen på ett Das Keyboard med tecken nån som vet nån bra affär som säljer det i Sverige ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheFuq:

De flesta mekaniska tangentbord väger sådär 2kilo....

Du menar inte Qpad MK-85? Har själv det och tycker det känns bättre än ett daskeyboard. Rekommenderar qpads mekaniska till alla.

Har du testat Duckys eller Filcos tangentbord? Annars kan jag nog tyvärr inte se din rekommendation som tillräckligt grundad.

Men det är min åsikt. Själv kör jag på Steelseries och upplever det som bra, men rekommenderar alla att testa fler märken. Särskilt de två jag nämnde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att CM Storm Quickfire Rapid också tillverkas också av Costar och kostar hälften så mycket som Filco. Dock saknar det numpad (vilket är mer ergonomiskt, om man klarar sig utan), synd bara att i Sverige tas det endast in med svarta eller röda brytare.

Permalänk
Medlem

Har inte mycket o säga om tangentborden i recensionen men har själv ett Ducky Shine 2 tenkeyless med blå brytare och vit belysning, bästa investeringen jag gjort på länge faktiskt. Precis det jag vill och inget mer... perfekt

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Går i tankarna på att skaffa ett nytt tangentbord. Har bl.a läst en del omdömen om Filco, Ducky och DasKeyboard men kan inte riktigt sätta fingret på varför dem är så bra. Kvalitet? Ja men kan ni utveckla lite mer till just varför dessa är så pass mycket bättre än ex. Korshårs K70 (undantaget extrafunktionerna) om den nu är det. Är det verkligen så stor skillnad?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vet ni människor om det finns en butik i Stockholm där man kan testa tangentbord?

Permalänk
Snusfri

Filco's påminner väldigt mycket om mitt Ducky Shine 2 som jag är väldigt nöjd med

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Kommer nog ha kvar mitt Filco ninja tills jag dör

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skog1s:

Märkligt vad många rekommenderar Filco Majesouch 2, helt plötsligt

Jag rekommenderar Ducky

Det är väl inte så konstigt? Personligen så finner jag att Filco borden är skönare att skriva på än Ducky förmodligen mycket tack vare Costar brädorna. Har ägt både ett Filco Majestouch-2 och ett Ducky G2Pro.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande förälskad i mitt Ducky Shine II med reds.. Jag fnyser åt allt annat i keyboard väg!
Men, om Ducky inte fanns så skulle det nog luta åt ett Filco.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Man kanske ska uppgradera DELL-keyboarden från 2004 då...

Permalänk

Tack Jonas för en utmärkt snabbtitt/utvärdering. Skall köpa in till jobbet till folk som behöver bättre grejer än Dell standard. Blir Filco Majestouch-2 för hela slanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Väntar fortfarande på ett trådlöst tangentbord med mekaniska brytare.

Det finns en väldigt gammal Majestouch som är trådlös. Har dock hört att det ska komma något intressant väldigt snart som det är NDA på Antar att det är en wireless Majestouch 2, det är vad jag fått hintat till mig iaf.

Permalänk

Själv skaffade jag ett mekaniskt Bluetooth-tangentbord från KBTalking, det är sjukt najs! Kostade mer än 1500 inkl frakten men det var det nog bannemej värt.... http://kbtalkingusa.com

En grym bonus för mig som skriver Svorak är att när jag spelar starcraft så funkar alla hotkeys precis som i qwerty men så fort jag trycker på enter för att skriva i chatten blir det Svorak igen. Fattar inte hur det fungerar men det är helt episkt najs. Funkar att lira custom maps igen. Inte haft några problem alls med svarstid eller key rollover från tangentbordet när jag kör det över BT heller. Rekommenderas! Finns dock bara i US-layout, lite segt. Man kan ju alltid beställa keycaps från WASD, men det är nog största minuset.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kul att ni nämner min guide i artikeln!

Kanske ska ta och skicka över mitt Filco med alucase så att ni får känna på robust tangentbord. Det väger dryga 5kg.
Jag hoppas innerligt att andra tillverkare kommer fram till att aluminium is the way to go, än så länge är det väl bara corsair och tesoro som gjort någon sorts hybrid, men ett tjockt alucase rakt igenom är inte att leka med. Det är helt sanslös skillnad mot "vanliga" mekaniskta tangentbord som bara har stålplattan som håller switcharna.

Permalänk
Medlem

Jag har ett majestouch 2 med blanka tangenter, köpte tangeterna i efterhand och böt ut allihop.

Det är ju det roliga med mekaniska brytare, man kan byta till lite vad man vill, när det gäller det visuella.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag gick nydligen från Blackwidow (blåa brytare) till Quickfire rapid (röda, costar-tillverkat). Väldigt nöjd än så länge, jag skulle aldrig få för mig att skaffa ett blankt tangentbord igen då den ytan känns plastig och är svårt att hålla ren.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Filco Majestouch-2 TKL med bruna brytare på jobbet, och det är helt klart riktigt bra. Förutom ABS-tangenterna.

Det Ducky G2Pro TKL med dyesub PBT-tangenter jag har hemma vinner dock, tack vara tangenterna (men även pga mediatangenterna, trots att jag egentligen hatar Fn-tangenten och helst villl ha den traditionella menyknappen där istället).

Som vanligt passar jag även på att nämna att Filcos handlovsstöd har mycket högre kvalité än Duckys budgetskräp, och är lätt värt det betydligt högre priset. Vet inte om de finns att på tag på i Sverige dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kul att ni nämner min guide i artikeln!

Kanske ska ta och skicka över mitt Filco med alucase så att ni får känna på robust tangentbord. Det väger dryga 5kg.
Jag hoppas innerligt att andra tillverkare kommer fram till att aluminium is the way to go, än så länge är det väl bara corsair och tesoro som gjort någon sorts hybrid, men ett tjockt alucase rakt igenom är inte att leka med. Det är helt sanslös skillnad mot "vanliga" mekaniskta tangentbord som bara har stålplattan som håller switcharna.

Argh, inte frestas så där!

Ett TKL på 5 kg borde nästan klassas som vapen, med licenskrav.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det kanske är dags att slänga mitt gamla IBM Model M och köpa ett nytt mekaniskt tangentbord?
Skulle vara kul att testa hur dom nya känns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kul att ni nämner min guide i artikeln!

Kanske ska ta och skicka över mitt Filco med alucase så att ni får känna på robust tangentbord. Det väger dryga 5kg.
Jag hoppas innerligt att andra tillverkare kommer fram till att aluminium is the way to go, än så länge är det väl bara corsair och tesoro som gjort någon sorts hybrid, men ett tjockt alucase rakt igenom är inte att leka med. Det är helt sanslös skillnad mot "vanliga" mekaniskta tangentbord som bara har stålplattan som håller switcharna.

http://i.imgur.com/FsAbPdo.jpg

Skicka det gärna till mig, förvänta dig inte att få tillbaka det dock

Ni borde tagit upp skillnaden mellan PBT caps och ABS caps också, jag kanske är en PBT torsk men för mig är det sjuk skillnad i känsla.

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört med ett Filco Majestouch 2 med Cherry MX Brown i nästan två år nu. Nöjd med allt utom just slitaget på tangenterna (märks speciellt på WASD av någon underlig anledning...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Vet ni människor om det finns en butik i Stockholm där man kan testa tangentbord?

Inet vid Hötorget har dom 4 populäraste MX cherry brytarna tillgängliga för testning.

OnT:
Kan också starkt rekommendera Filco Magestouch 2 Ninja med MX Browns, haft mitt exemplar i ca 2 månader och det blir helt enkelt inte bättre.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med de som nämner positiva saker om Filco Majestouch 2 Tenkeyless. Har haft mitt med MX Brown i 2 år på jobbet. Printen sitter kvar sånär som en liten fläck på en halv gånger en halv millimeter på V-tangenten.

Seriöst dock, vem bryr sig om printen på tangenterna? Hade jag sluppit betala extra för att bli av med det så hade jag gjort det direkt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahl:

Kan bara hålla med alla positiva kommentarer om Filco. Har ett majestouch-2 (mx Brown), ett klart kvalitetssteg uppåt jämfört med mer gamingbetonade mekaniska (qpad ex).

Ja, jag kör på det samma.
Lite dyrt men man får verkligen vad man betalar för. Qpad, razor, steelseries och andra gaming tangentbord ligger lååååångt efter i kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har kört med ett Filco Majestouch 2 med Cherry MX Brown i nästan två år nu. Nöjd med allt utom just slitaget på tangenterna (märks speciellt på WASD av någon underlig anledning...).

Vad ska du dit med fingrarna och nöta på just de tangenterna hela tiden? Bokstawen W är inte ens särskilt vanlig i svenskan
Har även jag ett Filco Majestouch 2 sen ett par år tillbaka, men som tenkeyless. Härligt tangentbord!

Permalänk
Medlem

En snabbtitt 3månader, nu snackar vi!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Själv använder jag ett Unicomp "Model M" med buckling spring, ett av mina bästa köp. Man kan lätt byta keycaps, otroligt taktil och ljudet är fantastiskt PING PJUING. Robust pansarvagnstangentbord för riktiga datamän.

Har ändå tittat många gånger på Filco Majestouch. Verkar vara ett mycket bra tangentbord!

PS. Trådlöst suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Blev så för mig med, sjukt nöjd, inget "onödigt" runt knapparna precis som filco !

Högblanka plasten och de onödigt stora kanterna var det som fick mig att välja bort das keyboard !
Högblankt tangentbord, hur tänkte de ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Har även jag ett Filco Majestouch 2 sen ett par år tillbaka, men som tenkeyless. Härligt tangentbord!

Samma här, händer dock att jag saknar numpaden (när man betalar räkningar mm). Borde beställa till en extern sådan.

Ångrar att jag köpte mitt Majestouch innan de släppte Ninja-varianten. Går ju beställa en full uppsättning omärkta tangenter, men inte orkat.