Asus RT-N56U problem med hårddisklagring

Permalänk

Asus RT-N56U problem med hårddisklagring

Hej!

Jag köpte härom dagen en 3TB disk från WD och pluggade in till ovan nämnda router och storleken på denna skall vara okej enligt Asus (http://event.asus.com/2009/networks/disksupport/). Är osäker på vad de menar med "Read-only" och "Write-only" vid NTFS, men det står 3TB på bägge och det såg ut att fungera okej både via Samba (som nätverksdisk i Windows) och FTP. Senaste firmware på routern: 3.0.0.4.374_239.

Efter att jag lagt över några gigabyte (anslöt disken som nätverksenhet i Windows) så började jag få felmeddelande om att filerna inte kunde kopieras. Försökte ta bort de "halva" filerna som kopierats utan framgång (inget hände när man tryckte delete). Gick in via FTP och det var samma problem där (Cannot delete file). Pluggade ur disken från routern och in i datorn där man kunde konstatera att filerna blivit korrupta och jag fick laga felen genom att köra en chkdsk /F /R. När felen var rättade provade jag igen, men felet återuppstod.

Min fundering är om felet ligger i routern eller i min nyinköpta disk? Jag har lagt över filer på disken direkt från datorn via USB och det fungerar smärtfritt, så enligt mig så ser det ut som om routern inte vill leka med min disk.

Något jag också funderat på är om NTFS krånglar till det hela och om man då istället skulle köra t.ex. ext4 eftersom routern kör linux. En kort följdfråga på detta blir då om jag fortfarande kan ansluta den som nätverkshårddisk trots att det är ett filsystem som inte stöds av Windows? Via FTP är det ju inget problem, men är osäker på hur väl det fungerar med Windows, Samba och ext4.

Tackar för alla möjliga inputs!

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Tycker du ska testa med att göra 2 partitioner på disken och se om det inte går bättre.
Kanske anslutna datorer som har problem med 3Tb stora partitioner hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt, inte routern.

Men osäker, men över 2Tb i kombination med hårdiskar i advanced format kan ge en del märkliga problem om inte fullt stöd finns i alla delar för det.

Såg för övrigt att routern hade lite dåligt stöd för stora filer, max 8Gb i filstorlek.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Testa med att köra custom firmware istället. Denna fungerar helt lysande LÄNK

Permalänk

Tackar för svaren!

Provade med flera partitioner också utan framgång, tyvärr. Orkar inte pyssla med custom firmware, jag har blivit lite lat på sistone och vill att sakerna skall fungera utan att jag behöver lägga onödigt mycket tid på det. Blev till slut så att jag åkte och lämnade tillbaks routern, så nu får jag se mig om efter en ny som skall klara detta...

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Läs fölande http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=12615 , den behandlar visserlugen 3 TB disk på Merlins f/w men du kan läsa igenom det
för det tar upp ditt problem.

Skrivet av Christhebalrog:

Tackar för svaren!

Provade med flera partitioner också utan framgång, tyvärr. Orkar inte pyssla med custom firmware, jag har blivit lite lat på sistone och vill att sakerna skall fungera utan att jag behöver lägga onödigt mycket tid på det. Blev till slut så att jag åkte och lämnade tillbaks routern, så nu får jag se mig om efter en ny som skall klara detta...

Tack för hjälpen.