Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vilken version av booten? 5.2 (DSM 5.2.x) eller Jun's loader 1.02b (DSM 6.1.x)?

Logga in via SSH och starta om den mha "reboot" eller "sudo reboot".

Jag kör med juns loader 1.02b.

Testade att starta om via SSH men problemet kvarstår

Permalänk
Vila i frid

Försöker du ansluta via admin-interfacet, dvs http://ip:5000 eller https://ip:5001 ?
Användarlogin-sidan dvs http://ip/ kör mot port 80 och den kan man stänga av/på efter behag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Försöker du ansluta via admin-interfacet, dvs http://ip:5000 eller https://ip:5001 ?
Användarlogin-sidan dvs http://ip/ kör mot port 80 och den kan man stänga av/på efter behag.

Jag får samma fel på samtliga portar, mycket märkligt. Det fungerade utan problem i fredags och i måndags hade problemet uppstått.

Permalänk
Vila i frid

Har den automatuppdaterat sig över helgen? Det var en uppdatering 2017-11-10 som Synology drog tillbaks den fredagen och släppte en buggfixad version veckan efter. Det påstås att det bara var vpn-meny relaterat men det tror inte jag inte ett dugg på. Finns fler än oss som "xpenology" borkat för.

Bara att börja om från början med den server jag nyss installerat. Fick boota med en Linux-CD via ILO för att kunna bryta upp dmraid set'et och sen skriva nollor i börjar av diskarna så att den inte skulle börja reparera sig själv.

Permalänk
Skrivet av lojden:

Har kört xpenology bare metal på en hp microserver gen8 på jobbet ett par månader men nu när jag skulle logga in på webgränssnittet så står det att sidan du söker hittades inte. Kommer åt nasen både genom ssh och nätverksutdelningarna. Hittar den inte genom find.synology.com heller..

Har försökt söka efter någon lösning men hittar inget vettigt.

vanligt problem oavsett dsm version. Ominstallation är det enda som hjälper tyvärr, startfilen är korrupt, finns info i xpen forumet.

Permalänk
Medlem

Lever detta projekt fortfarande?
Tyvärr rasade min UPS så min server stannade på 981 dagars upptid
Har därmed inte uppgraderat på länge.
Vilken version ska jag kasta in?
Kör mest med övervaknings verktyget för kamerorna.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk

@Provetector: Jag skulle rekommendera bootloader v1.03b och dsm version 6.2-23739 Update 2. Det är den version som har stöd för mest hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Moby_Dick:

@Provetector: Jag skulle rekommendera bootloader v1.03b och dsm version 6.2-23739 Update 2. Det är den version som har stöd för mest hårdvara.

Undrar lite samma saker...
Syftar du på DS3617xs eller DS3615xs? Jag har tänkte köra DS3615xs på en Intel i7 4770k... Bättre att köra DS3617xs?
Bättre att köra 6.2 istället för 6.2.2? Mer problem med 6.2.2?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

@TobiasStockholm: Ska inte spela någon större roll om du kör 3615 eller 3617.
Om du vill köra 3615/3617 så har de senare DSM-versionerna har haft problem med interna nätverkskort och problem med att omstarter inte fungerar korrekt. Många kör därför fortfarande 6.1.X eftersom Synology ändrade en hel del grejer i DSM 6.2.X vilket gjorde att äldre hårdvara fick problem. Problemen uppkom efter DSM-version 6.2-23739 Update 2.

(Om du vill köra senaste DSM, vilket går eftersom du har en Haswell-CPU så du kan köra 6.2.X med den senaste loadern v.1.04b (för modell 918+) Det ska fungera stabilt.

Här har du en länk till en tabell med lämpliga loaders/DSM-versioner.
https://xpenology.com/forum/topic/13333-tutorialreference-6x-...

Permalänk
Skrivet av Moby_Dick:

@TobiasStockholm: Ska inte spela någon större roll om du kör 3615 eller 3617.
Om du vill köra 3615/3617 så har de senare DSM-versionerna har haft problem med interna nätverkskort och problem med att omstarter inte fungerar korrekt. Många kör därför fortfarande 6.1.X eftersom Synology ändrade en hel del grejer i DSM 6.2.X vilket gjorde att äldre hårdvara fick problem. Problemen uppkom efter DSM-version 6.2-23739 Update 2.

Men eftersom du har en Haswell-CPU så du kan köra 6.2.X med den senaste loadern v.1.04b (för modell 918+)
Det ska fungera stabilt nu.

Här har du en länk till en tabell med lämpliga loaders/DSM-versioner.
https://xpenology.com/forum/topic/13333-tutorialreference-6x-...

Ok tack, fördel att köra 918+?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

@TobiasStockholm: Fördelen är väl att du får stöd för nvme-diskar samt hårdvaru-transcode om du kör Plex.
Du får en nyare Kernel med några säkerhetsuppdateringar men om du mestadels håller åtkomsten inom ditt LAN så spelar det ingen större roll.

Permalänk

Äntligen fått till min Xpenology server.
Någon som kan förklara enkelt för mig vad som är bäst att köra för lagringspool, volymer och modes?
Behöver absolut inte redundans på allt (nästan inget alls) men vore bra att kunna välja redundans på enstaka mappar om möjligt? Kommer förmodligen ha diskar av olika storlek om det inte medför någon större nackdel, om det gör det så kan jag absolut lösa det så att alla diskar är lika stora.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

@TobiasStockholm: Nu vet jag ju inte vad du ska lagra för något men om du har viktiga filer/foton osv så skulle jag skapa en raid 1 med två lika stora diskar. Välj Btrfs som filsystem och aktivera schema för scrubbing och snapshots så att du är mer skyddad mot bitrot och virus.

Har du filer som du inte gråter blod av att förlora så kan du köra resten av diskarna i SHR så att du kan blanda storlekar och lätt utöka efterhand. Filsystemet kan då vara ext4 för att få lite extra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moby_Dick:

@TobiasStockholm: Nu vet jag ju inte vad du ska lagra för något men om du har viktiga filer/foton osv så skulle jag skapa en raid 1 med två lika stora diskar. Välj Btrfs som filsystem och aktivera schema för scrubbing och snapshots så att du är mer skyddad mot bitrot och virus.

Har du filer som du inte gråter blod av att förlora så kan du köra resten av diskarna i SHR så att du kan blanda storlekar och lätt utöka efterhand. Filsystemet kan då vara ext4 för att få lite extra prestanda.

Har man viktiga filer så ska man självklart ha backup på dessa. Att välja en viss raid-metod eller visst filsystem kan öka tillgängligheten, men det är inte på något sätt en metod för att skydda viktig data.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

@whisky: Nu undrar han ju över redundans och då duger raid1 för hemmabruk. Backup nämner varken @TobiasStockholm eller jag men det får man ju själv avgöra om man behöver eller inte.

Permalänk

99% av datan behöver jag ingen redundans på, resterande 1% vore trevligt att ha redundans på men absolut inte nödvändigt. Hur löser jag det bäst? Kan jag välja att enstaka mappar får redundans med SHR (Synology Hybrid Raid) och filsystemet Btrfs? Eller finns det lämpligare val för mitt scenario, har de inga fördelar och jag bör välja JBOD och ext4 istället?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

99% av datan behöver jag ingen redundans på, resterande 1% vore trevligt att ha redundans på men absolut inte nödvändigt. Hur löser jag det bäst? Kan jag välja att enstaka mappar får redundans med SHR (Synology Hybrid Raid) och filsystemet Btrfs? Eller finns det lämpligare val för mitt scenario, har de inga fördelar och jag bör välja JBOD och ext4 istället?

Du kan inte välja raid-typ och filsystem per mapp, det gör man på volymnivå. Vad vill du uppnå med redundans?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av whisky:

Du kan inte välja raid-typ och filsystem per mapp, det gör man på volymnivå. Vad vill du uppnå med redundans?

OK nej fick bara för mig att det gick med SHR. Vill väl uppnå en extra dålig backup antar jag (vet att raid inte är backup så den diskussionen behöver vi inte ha). Backup har jag redan så det behövs som sagt inte.

Om vi bortser helt från redundans då, vad är bäst val då? SHR? Btrfs?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

@TobiasStockholm: SHR är en typ av raid som innebär att du kan köra diskar av olika storlekar i en och samma volym.
Beroende på om du tar SHR 1 eller SHR 2 så kan 1-2 diskar gå sönder utan att du förlorar din data.

EXT4 och Btrfs är filsystem, där Btrfs har stöd för datascrubbing och snapshots så att du kan vara säkrare på att din data är intakt och snapshots är en "enkel" backup ifall du råkar radera något av misstag eller om du skulle få nått virus eller annat skit.

Du kan ju givetvis även sätta upp jbod eller "basic" och då är varje disk separat, du kan sedan replikera vissa shares/mappar mellan dina enskilda diskar. Fördelen här är att du inte förlorar något diskutrymme till redundansen.

Permalänk
Skrivet av Moby_Dick:

@TobiasStockholm: SHR är en typ av raid som innebär att du kan köra diskar av olika storlekar i en och samma volym.
Beroende på om du tar SHR 1 eller SHR 2 så kan 1-2 diskar gå sönder utan att du förlorar din data.

EXT4 och Btrfs är filsystem, där Btrfs har stöd för datascrubbing och snapshots så att du kan vara säkrare på att din data är intakt och snapshots är en "enkel" backup ifall du råkar radera något av misstag eller om du skulle få nått virus eller annat skit.

Du kan ju givetvis även sätta upp jbod eller "basic" och då är varje disk separat, du kan sedan replikera vissa shares/mappar mellan dina enskilda diskar. Fördelen här är att du inte förlorar något diskutrymme till redundansen.

Jo tack jag har koll på vad de olika alternativen innebär, jag vet dock inte vad som blir bäst för mig. Kan jag köra SHR1 med flera diskar utan redundans och utan att förlora utrymme, om jag i framtiden vill köra redundans? Vad har Btrfs för fördelar/nackdelar jämfört med ext4?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Jo tack jag har koll på vad de olika alternativen innebär, jag vet dock inte vad som blir bäst för mig. Kan jag köra SHR1 med flera diskar utan redundans och utan att förlora utrymme, om jag i framtiden vill köra redundans? Vad har Btrfs för fördelar/nackdelar jämfört med ext4?

Ditt svar tyder på att du faktiskt inte har koll på de olika alternativen
SHR är raid med redundans och går inte att få utan. Då får du köra JBOD/Raid 0 istället.

Observera att du inte kan konvertera till SHR i efterhand (förutom från SHR1 -> SHR2) Så det måste du bestämma från början. Du kan dock konvertera vanlig JBOD/Basic till raid 1, 5 eller 6 om du vill ha redundans längre fram.

Fördelen med Btrfs skrev jag i mitt tidigare svar som du citerade...

Permalänk
Skrivet av Moby_Dick:

Ditt svar tyder på att du faktiskt inte har koll på de olika alternativen
SHR är raid med redundans och går inte att få utan. Då får du köra JBOD/Raid 0 istället.

Observera att du inte kan konvertera till SHR i efterhand (förutom från SHR1 -> SHR2) Så det måste du bestämma från början. Du kan dock konvertera vanlig JBOD/Basic till raid 1, 5 eller 6 om du vill ha redundans längre fram.

Fördelen med Btrfs skrev jag i mitt tidigare svar som du citerade...

Absolut, har inte koll på alternativen, menade att jag vet vad skillnaden mellan filsystem och RAID.
Tack för svaret 😃
Just nu har jag lite problem med rättigheter för appar och mappar 😕

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag fundera på att uppgradera min nas (nuvarande DS214play) till en nyare dock så vill jag ha en "SUPER NAS" haha nej men grejen är att jag vill ha den ska vara snabb.

Då jag har ett gammlt r5 och massor små ssd och hdd liggandes så tänkte jag bygga mig en och köra detta xpenology. MEN!

Min kunskap inom nätverk är skit dåligt. men ge 8k uppåt tycker jag inte värt det så jag tänkte om nån har lust och ge mig alla nackdelar med xpenology så hade jag varit mycket tacksam.

var inne på att köpa följande delar:

CPU 10400
moderkort med 2.5gbit
nån psu på 550watt
och 32gb ram

resten av delar har jag.

tack..

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Lever Projektet? Några som fortfarande kör? Va kör ni för version?
Min Installation 6.1 börjar bli lite gammal och då jag drog igång test servern för yta utgåvor visade loggen att servern varit avstängd i två år... Därmed har daglig drift servern tuffat på i två år bekymmersfritt

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Lever Projektet? Några som fortfarande kör? Va kör ni för version?
Min Installation 6.1 börjar bli lite gammal och då jag drog igång test servern för yta utgåvor visade loggen att servern varit avstängd i två år... Därmed har daglig drift servern tuffat på i två år bekymmersfritt

I allra högsta grad, om än i ny form som RedPill Loader. Jag kör en Supermicro X9-baserad server där jag simulerar en DS3615xs, samt en installation på en Dell PowerEdge R230 där jag simulerar en DS3617xs. Det är absolut inget för den otekniske då det är lite piller att uppgradera eftersom du måste påbörja uppgraderingen, starta om och gå in i Tiny Core Redpill loader (TCRP) och kompilera en ny loader för den aktuella versionen, det kan vara bra att säkerställa att det ens är ordnat med loader för den version du uppgraderar innan så du inte brickar din NAS. Men om man bara har lite is i magen så går det bra.

Jag uppgraderade min DS3615xs från Jun's loader 1.03b/DSM6 till Redpill/DSM7.1 utan några större bekymmer när jag väl insåg att jag var tvungen att köra just DS3615xs fortsatt på grund utav att jag har ett LSI/SAS2-kort (IT-mode) i burken, vilket jag inte fick att fungera med DS3617xs. Men jag är på gång att uppgradera till Supermicro X10, en v4 Xeon och LSI/SAS3 så då tänker jag byta antingen till DS3622xs+ eller kanske rent utav en DVA3221 just för Surveillance Station-bitarna.

Värt att känna till är att DSM 7.x tog bort alternativet för SHR/SHR2-volymer på xs-modellerna. Men om du kör Xpenology så kan du bara modifiera bootloaderns inställningar och lägga till följande rader som då hamnar i synoinfo.conf filen per automatik.
support_syno_hybrid_raid ="yes"
supportraidgroup="no"

Länken till TCRP
https://github.com/pocopico/tinycore-redpill

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

I allra högsta grad, om än i ny form som RedPill Loader. Jag kör en Supermicro X9-baserad server där jag simulerar en DS3615xs, samt en installation på en Dell PowerEdge R230 där jag simulerar en DS3617xs. Det är absolut inget för den otekniske då det är lite piller att uppgradera eftersom du måste påbörja uppgraderingen, starta om och gå in i Tiny Core Redpill loader (TCRP) och kompilera en ny loader för den aktuella versionen, det kan vara bra att säkerställa att det ens är ordnat med loader för den version du uppgraderar innan så du inte brickar din NAS. Men om man bara har lite is i magen så går det bra.

Jag uppgraderade min DS3615xs från Jun's loader 1.03b/DSM6 till Redpill/DSM7.1 utan några större bekymmer när jag väl insåg att jag var tvungen att köra just DS3615xs fortsatt på grund utav att jag har ett LSI/SAS2-kort (IT-mode) i burken, vilket jag inte fick att fungera med DS3617xs. Men jag är på gång att uppgradera till Supermicro X10, en v4 Xeon och LSI/SAS3 så då tänker jag byta antingen till DS3622xs+ eller kanske rent utav en DVA3221 just för Surveillance Station-bitarna.

Värt att känna till är att DSM 7.x tog bort alternativet för SHR/SHR2-volymer på xs-modellerna. Men om du kör Xpenology så kan du bara modifiera bootloaderns inställningar och lägga till följande rader som då hamnar i synoinfo.conf filen per automatik.
support_syno_hybrid_raid ="yes"
supportraidgroup="no"

Länken till TCRP
https://github.com/pocopico/tinycore-redpill

Finns det några större fördelar med att uppdatera till DSM 7? Jag kör fortfarande v 6.2.3 och den rullar på så stabilt, funderar på om jag orkar mecka med att uppdatera. Har du någon bra guide för att uppdatera på enklast sätt utan att förlora någon data/inställningar?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Illa, Jag brickade precis drift servern vid uppdatering från 6.2.2 till 6.2.3 för att köra vidare som i Tobias fall.
Utförde uppdateringen precis på samma sätt som på testservern. Ändå går det inte installera .PAT filen när servern startat om och vill starta en migrering. Jag får felkod 13 när gör själva installationen. Oavsett vilken .pat fil jag lägger in.
synoboot_3615 Jun1_03b och DSM_DS3615xs_25426.pat

Tog ut en av diskarna (som innehåller en egen volym) och körde in uppdateringen i testservern och då gick installationen igenom.
Dock startar den inte upp efteråt.
Har ju ett försök att få igång raiden kvar. Vet inte vad jag ska prova nu... :-/

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Provetector:

Illa, Jag brickade precis drift servern vid uppdatering från 6.2.2 till 6.2.3 för att köra vidare som i Tobias fall.
Utförde uppdateringen precis på samma sätt som på testservern. Ändå går det inte installera .PAT filen när servern startat om och vill starta en migrering. Jag får felkod 13 när gör själva installationen. Oavsett vilken .pat fil jag lägger in.
synoboot_3615 Jun1_03b och DSM_DS3615xs_25426.pat

Tog ut en av diskarna (som innehåller en egen volym) och körde in uppdateringen i testservern och då gick installationen igenom.
Dock startar den inte upp efteråt.
Har ju ett försök att få igång raiden kvar. Vet inte vad jag ska prova nu... :-/

Finns det något mer än "Error code 13" att ta del av?

Det säger inte mycket mer än att det är konfigurations fel på bootloadern. Står det att en fil är korrupt så är det cfg för att loada rätt, antagligen kernel command line som inte uppgraderats korrekt eller blev av någon anledning installationen inte uppdaterad.

Mer än så kan man säga säga med bara error 13 som error code

Är det såhär det ser ut:

Eller är det något annat? Det beror lite på vart det dyker upp.

Finns inget alls att gå på från synoboot som kan peka mig i rätt riktning ens med kod 13. Finns något mer så kan jag försöka igen.

Hämtade dessa: http://down.nas2x.com/synology/dsm/6.2/synoboot/

Försökte men vette tusan vad vad det kan vara för error det finns nämligen inte ens på synology dsm error code table, det är om det är som på bilden ovan dock då är det inte bootloader relaterad men annars är det bootloader, dvs den filen jag letar i nu

Kan försöka igen om det finns något mer att gå på.

Skulle du komma in så kan du mounta disken om den är krypterad såhär:
https://github.com/wuseman/Synology/blob/master/scripts/wsynd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Finns det något mer än "Error code 13" att ta del av?

https://github.com/wuseman/Synology/blob/master/scripts/wsynd...

Det är precis den bilden du lagt upp som jag får felmeddelandet i!
Jättetacksam för svaret och då kanske det finns hopp.

Skall försöka sätta samman ett mer ingående PM med precis vad jag gjort och på vilken hårdvara som jag utfört vad.
Det stör mig att en simulerad lyckad uppdatering i en testmiljö, senare går åt pipan när man gör samma uppdatering på drift servern.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Felet ovan va hårdvarubaserat. :-/
Fick ta ut diskar ur drift servern, montera dem i testservern för att sedan köra in uppdateringen.... Nu har det rullat på klockrent i ett halvår
DSM 6.2.3 DSM_DS3615xs_25426

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge