AMD presenterar Radeon R9 290X – sex miljarder transistorer och över fem teraflops

Permalänk
Medlem

Ja men alla Nvidia fanboys (mig själv inkluderat antar jag) kan ju iaf hoppas på att en 300W tdp och en 512 bit minnesbuss kommer att göra dom här korten skitdåliga överklockare. Vid 6700mhz minne slåg en GTX780/Titan iväg från en 290X i minnes hastighet.

Sen får vi se hur bra "IPC" deras coreclock ger.. antagligen bättre.

Hade kortet kostat under 650 dollar så tror jag nog att dom skulle nämnt att det är billigare än båda konkurentens high-end kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Utan att blanda in någon fanboyism, vad är det som gör det så förvånande/osannolikt att toppkortet kan komma att slå ner Titan från prestandatronen?
Kommer priset vara märkbart lägre, eller kommer det dra märkbart mindre ström samtidigt?

Titan har ju som sagt funnits ute ett tag nu.

Vissa sidor pratar om 600 dollar pris. Det är 10% lägre än gtx780.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Någon som vet hur stor chipytan är på detta monsterchip.

Strax under 430mm², Titan är enligt deras egna uppgifter 30% större än 290X.

Skrivet av Dunder:

Utan att blanda in någon fanboyism, vad är det som gör det så förvånande/osannolikt att toppkortet kan komma att slå ner Titan från prestandatronen?
Kommer priset vara märkbart lägre, eller kommer det dra märkbart mindre ström samtidigt?

Titan har ju som sagt funnits ute ett tag nu.

Titan är 30% större till ytan och AMD har inte yttrat några ambitioner att ta prestandakronan för singel-GPU. De brukar inte försöka med det heller.

Permalänk
Medlem

Se på alla fanboys som nästan får kortslutning över det här, komigen andas nu och känn er lyckliga! NVIDIA kommer att få konstruera ett svar till det här kortet, det gynnar oss alla att AMD hänger med i svängarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Gjorde du det? I och med att den inte var på Youtube...
Och de nämnde inte prestanda jämfört med Titan någonstans vad jag vet. De sa över 5 Tflops. 5 Tflops är typ 22% snabbare än 7970GHz. Sedan finns det ju flera skäl att tro att de inte ligger på 5TFlops exakt och att de har ökat effektiviteten vilket ger mer spelprestanda. Men 10-20% högre prestanda än Titan är nog bara en dröm.

Jaha, ja jag kollade en livestream iallafall, jag vet inte vad du gjorde. Titan presterar ju ca 4.5 Tflops, vilket är ca 12% mindre än R9-290X. MSRP skulle ju enligt streamen igår vara runt 599USD, ungefär 3900.-. Bästa pris på Titan idag är väl ca 7.800.- ?

http://news.softpedia.com/news/AMD-Hawaii-Now-Live-Radeon-R9-...

Permalänk
Medlem

Jag anar en ny era ala 4870/4850!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jaha, ja jag kollade en livestream iallafall, jag vet inte vad du gjorde. Titan presterar ju ca 4.5 Tflops, vilket är ca 12% mindre än R9-290X. MSRP skulle ju enligt streamen igår vara runt 599USD, ungefär 3900.-. Bästa pris på Titan idag är väl ca 7.800.- ?

Och vad säger TFLOPS om spelprestanda? Ett 7970 i 1,1GHz ger också 4,5 TFLOPS.
7970GHz har lite högre TFLOPS än GTX 780 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jaha, ja jag kollade en livestream iallafall, jag vet inte vad du gjorde. Titan presterar ju ca 4.5 Tflops, vilket är ca 12% mindre än R9-290X. MSRP skulle ju enligt streamen igår vara runt 599USD, ungefär 3900.-. Bästa pris på Titan idag är väl ca 7.800.- ?

Titan kostar mest för att det är bäst, det är ett premium man betalar för att vara värst.

Jämför med 780 istället som är ett kort som man köper för att det är bra. Om AMD verkligen ligger 10% högre än titan så är det ju ligor ifrån ett 780 medans det kostar uppenbarligen 10% mindre.

Annars gäller ju samma grej med 780. "95% of the performance for 65% of the price!".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Och vad säger TFLOPS om spelprestanda? Ett 7970 i 1,1GHz ger också 4,5 TFLOPS.
7970GHz har lite högre TFLOPS än GTX 780 t.ex.

Precis, och skillnaden mellan 7970 GHz och Titan är inte så stor, förutom till priset. Du bekräftar min poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Är man otåligt dum om man köper ett 7970 1,1GHz för 2999:- nu istället för att vänta på ersättaren? Vad får man gissningsvis för under 3000:- när de nya korten kommer?

utan att kunna se in i framtiden och se precisa priser och prestanda på så skulle jag dra till med en gissning på ungefär samma prestanda till samma pris - fast med fördelarna som en ny generation ger i DX-stöd, strömförbrukning etc.

7970 ligger bra till i pris, och om man tar de nya kortens priser och lägger till "svenskskatt" så hamnar vi nog runt 3000kr ändå för samma prestandasegmet

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur dom skalar ner R9-290 och vad den kommer att kosta, är ju sällan "prisvärt" att köpa riktiga toppmodellen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jaha, ja jag kollade en livestream iallafall, jag vet inte vad du gjorde. Titan presterar ju ca 4.5 Tflops, vilket är ca 12% mindre än R9-290X. MSRP skulle ju enligt streamen igår vara runt 599USD, ungefär 3900.-. Bästa pris på Titan idag är väl ca 7.800.- ?

http://news.softpedia.com/news/AMD-Hawaii-Now-Live-Radeon-R9-...

599USD blir per automatik c:a 6000:- här. Mellan 5-6000:- kommer det bli.
Rakt översatt fungerar aldrig, och kommer aldrig att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

599USD blir per automatik c:a 6000:- här. Mellan 5-6000:- kommer det bli.
Rakt översatt fungerar aldrig, och kommer aldrig att göra

Fast det där har ju blivit bättre. Jag köpte mitt 780 för 4800kr och det kostar 659 dollards minimum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Ja men alla Nvidia fanboys (mig själv inkluderat antar jag) kan ju iaf hoppas på att en 300W tdp och en 512 bit minnesbuss kommer att göra dom här korten skitdåliga överklockare. Vid 6700mhz minne slåg en GTX780/Titan iväg från en 290X i minnes hastighet.

Sen får vi se hur bra "IPC" deras coreclock ger.. antagligen bättre.

Hade kortet kostat under 650 dollar så tror jag nog att dom skulle nämnt att det är billigare än båda konkurentens high-end kort.

Det dummaste jag har hört!

Varför vill man önska att kortet är dåligt? Konkurrensen gynnar ju oss alla!
Försvinner AMD så blir det ju riktigt dåligt kan jag lova. Självklart ska vi önska att kortet är kanon på alla sätt och vis, det eldar såklart på Nvidia lite extra

Permalänk
Medlem

Öland? Varför är våra öar sämst!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Det dummaste jag har hört!

Varför vill man önska att kortet är dåligt? Konkurrensen gynnar ju oss alla!
Försvinner AMD så blir det ju riktigt dåligt kan jag lova. Självklart ska vi önska att kortet är kanon på alla sätt och vis, det eldar såklart på Nvidia lite extra

Stock vill jag att det ska bryta ner titan på bakbenen, för stock räknas. Prestandamässigt hoppas jag att jag har gjort ett bra köp och att jag får mobba polaren som är AMD fanboy.

Därför hoppas man på dåliga överklockare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redundant:

Med en så pass påkostad krets så skulle jag gissa på mer.

Skulle tro att du har rätt där kompis...?

Folk som verkar tro att AMD skulle börja rea ut grafikkort i Titan-klassen el över för flera tusingar under Titans prislapp har nog ett önsketänkande imm? Jag menar bortsett ifrån fanboism och hardcore support för specifika företag, varför i hela friden skulle dom göra det för?
Nog för att jag personligen tror/tycker/misstänker att Nvidias top modeller säljs för överpriser så kvarstår ju faktum att dom satt ribban med Titan/780 och kan inte se AMD lägga sig tusingar under för att vara "hyggliga" el dyl..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vaneriuz:

599USD blir per automatik c:a 6000:- här. Mellan 5-6000:- kommer det bli.
Rakt översatt fungerar aldrig, och kommer aldrig att göra

Det vet jag, jag förutsätter plus moms. Och vad blir 6000 plus 40%? Vad var det du menade jag hade fel i då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Precis, och skillnaden mellan 7970 GHz och Titan är inte så stor, förutom till priset. Du bekräftar min poäng

Nej. Titan är 35% före i Sweclockers prestandaindex. Med 22%+ högre TFLOPS-prestanda på 790X än 7970GHz så kan du inte påstå att vi har 10-20% högre prestanda än Titan. Det saknas fortfarande runt 10%. Jag säger inte att 790X inte är snabbare, det jag säger att siffran på 5TFLOPS + inte är belägg nog för ett sådant påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

599USD blir per automatik c:a 6000:- här. Mellan 5-6000:- kommer det bli.
Rakt översatt fungerar aldrig, och kommer aldrig att göra

Nej. På datordelar brukar det vara 7,5-8,5 gånger dollarpriset. En sak där eftermarknadskylare inte påverkar är ju processorer. Där ligger vi ganska nära 8 gånger dollarpriset varje gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Nej. Titan är 35% före i Sweclockers prestandaindex. Med 22%+ högre TFLOPS-prestanda på 790X än 7970GHz så kan du inte påstå att vi har 10-20% högre prestanda än Titan. Det saknas fortfarande runt 10%. Jag säger inte att 790X inte är snabbare, det jag säger att siffran på 5TFLOPS + inte är belägg nog för ett sådant påstående.

Vi får väl se. Jag står fast vid att R9-290X kommer prestera 10-20% bättre "Real world" än Titan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Vi får väl se. Jag står fast vid att R9-290X kommer prestera 10-20% bättre "Real world" än Titan.

Du får tro det hur mycket du vill. Du har absolut noll belägg för det dock.

Permalänk

För min del så är det nog R9 280X, R9 270X eller GTX 760 får se hur de nya Radeon korten presterar och hur priserna blir.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av hwasser:

Öland? Varför är våra öar sämst!

För att dom inte är så vulkaniska

Och helt ärligt, vad gör du hellre: semestrar en vecka på Hawaii eller en vecka på Öland?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

*tråd fetrensad*

I don't even..

+1 på denna ^^

Sen får jag säga att jag nog kommer uppgradera när denna AMD best kommer ut, mest för att jag vill få upp min prestanda o slippa dubbla kort:)

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

som ägare av titan är detta ingen rolig morgon..

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Bakteria:

som ägare av titan är detta ingen rolig morgon..

Ditt kort blir väl inte sämre bara för att Amd släpper sina nya kort ? Du har det absolut bästa kortet som går att köpa för pengar, och innan det kommer några tester som visar att du inte har det så kan du sitta nöjd med vetskapen att Titan är allra allra bäst!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

som ägare av titan är detta ingen rolig morgon..

Tror du kan vara rätt lugn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon32713:

Det här med ljud låter ju intressant... Så man helt enkelt kan skippa vanliga ljudkort/inbyggda ljudkort och köra direkt från graffet då alltså? Undrar hur det står sig mot exempelvis Creatives senaste alster.

Creative, jag skulle inte ta i deras skräp med tång ens. Kommer aldrig glömma hur dom drog ut över ett år på tiden innan man släppte drivrutiner till Windows 7. Man fick köra på Vista-drivisar aom skapade konflikter, lovade mig själv att inte röra Creative-prylar igen efter det. Asus har mycket bättre produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När kan man hoppas på de första testerna? R9 280X verkar ju klart intressant för min del. (till nästa bygge)

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360