Permalänk
Medlem

Är min dator FÖR kall?

Hej!

Hade i våras extrema värmeproblem med min dator då den ibland var över 80C. Så jag öppnade den, fixade iordning alla kablar så jag fick fin luftgång, sen ställde jag även in den i ett litet vindsrum som jag har i sidan av mitt rum då det var mycket kallare där.

Har varit kanon under sommaren då datorn bara varit runt 40C, men nu på hösten har det blivit bra mkt kallare. Skulle gissa på att det håller sig några grader varmare än vad det är utomhus, skulle aldrig frysa där inne så under 1-2 minus tror jag inte det blir iaf. Bor i centrala sthlm så ni vet tempen där.

här är en bild tagen as we speak på mina temperaturer (tagen 01:27).

http://tinypic.com/r/xfx1ew/5

Läste lite på internet om att det inte är farligt när den är igång.. Jag stänger aldrig av datorn så den får inga chockstarter eller något liknande. Dessa tempraturer har varit väldigt stabila senaste veckan.

Tackar för svar! Känns lite läskigt att den blivit såhär kall och vill veta hur jag skall göra under vintern.

Tack:)

Permalänk
Medlem

Se bara upp så det inte bildas kondens så borde det vara ofarligt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Ska väl främst vara mekaniska hårddiskar som är känsliga mot kyla. Men så länge det inte är fuktigt där datorn står så ska det nog inte vara några problem med resten av datorn.

Permalänk

bara det inte är under 12-13 grader så är det lungt

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Så även när det är 10- ute är det lugnt? Vid vilken temp skall jag börja oroa mig? Tempen i det rummet dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Ska väl främst vara mekaniska hårddiskar som är känsliga mot kyla. Men så länge det inte är fuktigt där datorn står så ska det nog inte vara några problem med resten av datorn.

Ja fuktar är ju inget kul. Dock med för kraftig kyla ofta även fukt.

Permalänk

Har för mig att Google sa att optimal temperatur för hårddiskar var 36 grader

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Speedfan är skit. Använd t.ex CoreTemp istället.
Din CPU temp kan aldrig vara lägre än rums temp

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

Så även när det är 10- ute är det lugnt? Vid vilken temp skall jag börja oroa mig? Tempen i det rummet dvs

Nej, om det bli kallare än 10 grader, eller det lägsta angivna operations temperaturen på din hårddisk så finns det risk för trycket i disken sjunker och nålen kan inte "flyta" ovanför diskarna.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

corempt säger mellan 18-30, studsar lite.

Men tror nog jag lyfter in datorn imorogn, vill inte chansa.. Tror det är btätre att safea och kör 45 ca än detta. Vet som sagt inte hur fuktigt eller kallt det kan bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Speedfan är skit. Använd t.ex CoreTemp istället.
Din CPU temp kan aldrig vara lägre än rums temp

Han har ju den i ett kallt rum.

Permalänk
Medlem

Som andra sa största risken är fukt.. annars mår datorn bra av låga temps... sen vet jag inte om hårddiskarna men räkna med att dom är kallare än cpun lr grafikkortet då dom inte genererar lika mkt värme

Permalänk
Medlem

Min foldingrigg står i garaget och där var det 6 plus i vintras. Bara man kör 24/7 och minskar jenomströmningen på luft något.
Grejjen är det att fläktarna vill inte gå i gång och datorn stänger av sig av någon anledning. Det är då lite dumt att ta in maskinen och köra i gång den utan den bör värmas upp lite mer långsamt. Altså inget spelande den kvällen vilket kan vara surt.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Till Ts
Har du mindre insug så skulle jag tro det är lungt med fukten...
(inga fläktar som suger in vid hårddiskarna och montera dem två ganska tätt med varandra
(alltså inte ha en plats mellan diskarna, Så de håller sig lite varmare då är det nog ganska lungt. Och att även justera in en egen fläktkurva på grafikkortet så det håller värmen uppe lite i chassiet :3)

Med tanske på att det är så kallt där så kan du nog ha ett insug i botten och ett utsug på chassiet bara när den står där inne.
(om du har pengar och spendera så kan du ju köpa långsammare fläktar medans datorn står där och snurrar på)
du kan nog överklocka lite extra när den väl står där också på processorn.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Min foldingrigg står i garaget och där var det 6 plus i vintras. Bara man kör 24/7 och minskar jenomströmningen på luft något.
Grejjen är det att fläktarna vill inte gå i gång och datorn stänger av sig av någon anledning. Det är då lite dumt att ta in maskinen och köra i gång den utan den bör värmas upp lite mer långsamt. Altså inget spelande den kvällen vilket kan vara surt.

udda att fläktarna inte vill igång.
kanske kan köpa långsammare fläktar och minska antalet som sitter på chassiet och sedan ha dem igång konstant ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Dra ner fläktarna på vintern och överklocka hårdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Nej, om det bli kallare än 10 grader, eller det lägsta angivna operations temperaturen på din hårddisk så finns det risk för trycket i disken sjunker och nålen kan inte "flyta" ovanför diskarna.

har du öppnat en hårddisk förut? det är inte ett vakuum i dem.. det finns ett flertal öppningar som är damm och fuktskyddade.... så att det skulle vara någon tryckskillnad är bara en myt.

anledningen till att det isf skulle sluta fungera vid lägre temperaturer är att metallen krymper litegrann vilket innebär att läsarnålen kommer ligga fel i höjdled

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

har du öppnat en hårddisk förut? det är inte ett vakuum i dem.. det finns ett flertal öppningar som är damm och fuktskyddade.... så att det skulle vara någon tryckskillnad är bara en myt.

anledningen till att det isf skulle sluta fungera vid lägre temperaturer är att metallen krymper litegrann vilket innebär att läsarnålen kommer ligga fel i höjdled

Nu gissar jag bara, men jag tror inte ens att det skulle vara ett problem.
Jag har aldrig tänkt på det innan, och kom på det här nu, men troligen är läshuvudet upphängt i två motkompenserande metaller.
Svårt att förklara, men pendel-ur har använt det länge. http://sv.wikipedia.org/wiki/Pendelur

Man har alltså två metaller som utvidgar sig olika mycket vid temperaturskillnader, och väljer dessa bitar till att exakt motverka varandra.
Men som sagt, bara en gissning från mitt håll.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Så länge datorn inte blir kallare än omgivningen så behöver du inte oroa dig för kondens.
Med andra ord så är det lugnt om du har datorn igång 24/7.

Det du bör tänka på är att isolera lite runt diskarna bara så de håller tempen uppe.

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Speedfan är skit. Använd t.ex CoreTemp istället.
Din CPU temp kan aldrig vara lägre än rums temp

Dagens "jag läser bara titeln och kollar på bilden innan jag svarar"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Är datorn alltid igång? Isf blir det inga problem...

1. Det blir inte kondens på en varm dator i kall luft!
Tänk er själva, när ser ni kondens? Jo när ett KALLT glas står i VARM luft.

2. Luftfuktighet är inte dåligt för datorer! På vintern i Sverige är det större risk att det blir för torr luft och att statisk elektricitet bildas. En luftfuktighet på nånstans mellan 45-65% är bra. Under ca 20% är dåligt och över ca 80% är inte heller bra då risken för korrosion ökar.

3. Diskars optimala drifttemp är inte konstant och den skiljer sig från olika tillverkare. Den står oftast på tillverkarens hemsida.
Kommer inte ihåg exakt men mina diskars rekommenderade drifttemp är mellan ca 0 och 50 grader. På vintern när det är riktigt kallt där datorn står (typ -10) så ligger mina disktemps på ca 0, då brukar jag koppla ur hdfläktarna så kommer hd-tempen upp i ca 20 grader.

Har haft min burk ståendes på en inglasad balkong i snart 3 år året runt och den rullar fortf. fint. 24/7.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Nej, om det bli kallare än 10 grader, eller det lägsta angivna operations temperaturen på din hårddisk så finns det risk för trycket i disken sjunker och nålen kan inte "flyta" ovanför diskarna.

Nej, det har inget med tryck att göra. Snarare att de få oljor och fetter som finns i disken fryser ihop helt enkelt.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Även om sensorerna har en viss temperatur så kommer ju svalare delar av lådan hålla en lägre temp.
Och runt 9grader så bildas kondens som kan rinna vidare...

Jag hade inte ställt ut min dator under vintern. Det finns ju ingen "vinst" i att hålla så pass låg temperatur om man inte jagar något överklockningsrekod.

Permalänk
Medlem

Instämmer med Trexpsy och lägger min röst på att det blir problem med viskositeten på smörjmedlen när temperaturen sjunker för lågt. Huvudets position är endast några nanometer över skivan och det är rotationen av spindeln som ger en "luftkudde" som huvudet svävar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Är datorn alltid igång? Isf blir det inga problem...

1. Det blir inte kondens på en varm dator i kall luft!
Tänk er själva, när ser ni kondens? Jo när ett KALLT glas står i VARM luft.

2. Luftfuktighet är inte dåligt för datorer! På vintern i Sverige är det större risk att det blir för torr luft och att statisk elektricitet bildas. En luftfuktighet på nånstans mellan 45-65% är bra. Under ca 20% är dåligt och över ca 80% är inte heller bra då risken för korrosion ökar.

3. Diskars optimala drifttemp är inte konstant och den skiljer sig från olika tillverkare. Den står oftast på tillverkarens hemsida.
Kommer inte ihåg exakt men mina diskars rekommenderade drifttemp är mellan ca 0 och 50 grader. På vintern när det är riktigt kallt där datorn står (typ -10) så ligger mina disktemps på ca 0, då brukar jag koppla ur hdfläktarna så kommer hd-tempen upp i ca 20 grader.

Har haft min burk ståendes på en inglasad balkong i snart 3 år året runt och den rullar fortf. fint. 24/7.

okej låter rimligt.

Har faktikst kollat upp hur kallt det bör bli under vinternet och tydligen skall det aldrig gå under Nollan utan snarare vara runt 2-3 grader i det rummet. Luftfuktigheten är väl högre än i ett rum men aldrig över 80%.

Är det någon skillnad mellan ssd och en vanlig sata? för jag har en av varje.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för disk men om jag kolla på tex Intels 520 SSD så är rekommenderad drifttemp 0 till 70 C

Inne i din låda kommer det alltid vara varmare än utanför.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

okej låter rimligt.

Har faktikst kollat upp hur kallt det bör bli under vinternet och tydligen skall det aldrig gå under Nollan utan snarare vara runt 2-3 grader i det rummet. Luftfuktigheten är väl högre än i ett rum men aldrig över 80%.

Är det någon skillnad mellan ssd och en vanlig sata? för jag har en av varje.

Trexpsy har rätt.

I många serverlabb och utvecklingslabb så brukar man ha fuktmaskiner för att hålla en högre fuktighet. Det är för ESD risken, ESD risken är större vid torrare luft, så allt förr torr luft kan bli farligt. Luften är som torrast vid vintertid. Om din dator alltid är på 24/7 och har någon fläktgenomströmning på luften genom lådan kan det aldrig bildas kondens som i sin tur kan rinna ihop och bli vattendroppar.

Den optimala är 40-60% luftfuktighet, med hälsa/miljö/skydd i åtanke. Det är inte bra för oss människor att jobba längre stunder i ett klimat med högre än 60% luftfuktighet. Mer om fukt här:
http://www.armeka.se/epost/befuktning.htm

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

T.ex., om din dator är avstängd och kall, startar den så kommer det bildas kondens på de områdena som blir varma (CPU och kylare, nätagg, grafikkort, hårddisk etc).

Du har fel här...

Det blir som jag skrev i tidigare inlägg inte kondens på en varm pryl i kall luft.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Du har fel här...

Det blir som jag skrev i tidigare inlägg inte kondens på en varm pryl i kall luft.

My bad, lätt och blanda ihop ibland.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Är det ett oisolerat ouppvärmt rum kan man tänka sig flera scenarion där datorn blir fuktskadad.

För det första kan fukten i rummet vara tillräckligt hög redan som det är för att det ska vara ohälsosamt för datorkomponenter och dels kan det skapas kondens på datorn när den inte är på. Eller om det vill sig illa, på chassit när den är på, som sedan rinner in i datorn. Kondensen uppstår ju när luften kyls av och inte kan hålla lika mycket vatten och då "fäller" vattnet på golv och väggar.

Däremot blir det såklart ingen kondens direkt på varma datorkomponenter i ett kallt rum.