Windows 8 folket, har ni haft några kompatibilitetsproblem?

Permalänk

Windows 8 folket, har ni haft några kompatibilitetsproblem?

Go'kväll gott folk!

Sitter här i valet och kvalet om man kanske ska köpa sig Windows 8 ändå. Har ganska nyligen byggt mig en dator och installerat Windows 7 på den, däremot så var den en engelsk Home Premium och jag har fått tag på en SSD som jag tänkte lägga Windows på istället, så då tänkte jag om man kanske skulle ta och köpa Windows 8 när man ändå håller på och ska stöka.

Men då undrar jag hur det är med kompatibiliteten med Windows 8, är det någon som haft några problem med att installera eller få tag på drivrutiner till Windows 8? Någon som har haft några problem att installera Windows 8 eller har allt gått som smort?

Ha de bra!

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Avstängd

Ingen direkt skillnad mot windows 7, annat än i ovanliga undantagsfall.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kör 8.1 inga problem alls.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Inga som helst problem här, har aldrig krånglat och flyter på bra mycket bättre än win7 om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redundant:

Inga som helst problem här, har aldrig krånglat och flyter på bra mycket bättre än win7 om jag ska vara ärlig.

Om du har någorlunda modern hårdvara så borde det mesta funka perfekt:)
Mitt funkar utmärkt här iafall.
Om du skulle ha väldigt gammal kringutrustning så brukar det oftast funka med att köra med kompalitetsläge i värsta fall:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av foretshaun:

Go'kväll gott folk!

Sitter här i valet och kvalet om man kanske ska köpa sig Windows 8 ändå. Har ganska nyligen byggt mig en dator och installerat Windows 7 på den, däremot så var den en engelsk Home Premium och jag har fått tag på en SSD som jag tänkte lägga Windows på istället, så då tänkte jag om man kanske skulle ta och köpa Windows 8 när man ändå håller på och ska stöka.

Men då undrar jag hur det är med kompatibiliteten med Windows 8, är det någon som haft några problem med att installera eller få tag på drivrutiner till Windows 8? Någon som har haft några problem att installera Windows 8 eller har allt gått som smort?

Ha de bra!

Sött på ett problem ihop med world of tanks. Använder jag shift, så är det tydligen något snabbkomando (om man trycker flera gånger) och det är inte det enklaste att få av. Inte det där med tröga tangenter, utan något annat skit. Som inte finns i win 7.

Sen beror det på hur gamla spel du tänkt köra på datorn. Är nästan samma kompilatet som win 7. Men inte kört någon seriös testrunda vilka spel den inte klarar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Inga i Windows 8, en del i Windows 8.1 men det är inte släppt än så kan inte klaga.

Permalänk

Inget problem vad jag sett. Tycker W8an rullar bättre än 7an så! Helt nöjd för de ynka hundralapparna jag betalade för skiten så

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Föredrar w7 alla dagar. Ingen större skillnad på prestanda, men jag kan w7 till skillnad emot w8. Bara problem med inställningar osv eftersom jag inte vet hur man hittar saker helt enkelt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Inga problem alls

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Inga problem.

Permalänk
Medlem

Jag trodde jag hade problem med oblivion goty och securom, men det löste sig helt mystiskt då jag plötsligt fick igång det iaf. Det var installationen som bråkade.
Jag tror problemet är generellt med nyare windows, och securom relaterat vilket kanske inte är microsofts fel.
Nej jag har absolut inga problem, funkar minst lika bra som 7an.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Min nya laptop levererades med 8, jag själv uppgraderade till 8.1, så jag kan inte direkt säga nåt om det.
Däremot har interfacet en väldigt brant inlärningskurva. Det du tyckte och trodde var logiskt är plötsligt helt fel.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Föredrar w7 alla dagar. Ingen större skillnad på prestanda, men jag kan w7 till skillnad emot w8. Bara problem med inställningar osv eftersom jag inte vet hur man hittar saker helt enkelt.

Du vet att du kan hitta inställningarna på exakt samma ställe som windows 7 om du kör klassiska kontrollpanelen tex.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Jag hade ett litet problem med mitt ljudkort, det tog ett tag innan Asus släppte de officiella drivrutinerna. Inget mer än det.

Skrivet av Oneone:

Du vet att du kan hitta inställningarna på exakt samma ställe som windows 7 om du kör klassiska kontrollpanelen tex.

... som inte är helt lätt att hitta när man först sätter sig med windows 8. Annars har du rätt

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Just cause 2 kraschar utan anledning, om det beror på w8 har jag ingen aning om, annars fungerar allt, till och med på min galna dv7 laptop (med w8)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Du vet att du kan hitta inställningarna på exakt samma ställe som windows 7 om du kör klassiska kontrollpanelen tex.

Jag ska dock invända lite där. En hel del, vad jag märkt, av det "klassiska" är fördummat och inflyttat i "Modern UI", som inställningarna för nätverk och bluetooth t.ex.
Att byta credentials på skolans trådlösa nätverk höll på att göra mig galen, jag hittade inte ens hur man gjorde utan det löste sig själv när jag blåste burken och bytte från 8.1 Preview till RTM.
Samma med parningen av min mobil över bluetooth, fick inte ordning på det förrän jag installerat om och nollat allt.
Hoppas det inte händer igen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Hade problem med att multiboxa olika konton på ett onlinespel jag körde förr, jag hade gjort ett sorts "program" som gjorde om mina knapptryck på G1, G2, G3 osv på mitt logitech tangentbord att aktivera olika fönster. Programmet kunde ej känna igen fönstrenas namn och allting krånglade. Detta fungerade perfekt på windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

... som inte är helt lätt att hitta när man först sätter sig med windows 8. Annars har du rätt

Det 8 gör så mycket bättre än allt annat är sök-funktionen. Windows+"kont"+enter så är man inne i kontrolpanelen.

Jag hatade w8 tills jag lärde mig kortkommandot win+d (tog 1 dag för mig att bli tillräckligt irriterad för att hitta lösningen), men efter det är det en kärlekshistoria. Jag upplever det som mycket snabbare och smidigare än w7.

Kör för övrigt w8 både på jobbet och hemma och inte stött på några problem (fick uppgradera hemma för jag tyckte att datorn var så slö med w7, trots snabbare cpu/disk/ram/gpu).

Permalänk
Inaktiverat konto

Kör 8.1 RTM genom Bootcamp på min Macbook Pro och ljusstyrkan på skärmen går inte att sänka då den är på högsta. Troligen drivrutinerna som krånglar med 8 och 8.1. Annars har jag inte stött på några andra problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Just cause 2 kraschar utan anledning, om det beror på w8 har jag ingen aning om, annars fungerar allt, till och med på min galna dv7 laptop (med w8)

Jag har spelat JC2 på Win8 utan problem

OnT: Har inte heller några kompatibilitetsproblem. Allt har fungerat. Tycker Win8 är bra om jag installerar Start8. Startar mycket fortare än Win 7 för mig, särskilt på min stationära dator med SSD på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jag hade ett litet problem med mitt ljudkort, det tog ett tag innan Asus släppte de officiella drivrutinerna. Inget mer än det.

... som inte är helt lätt att hitta när man först sätter sig med windows 8. Annars har du rätt

Du menar till skillnad från att man trycker på windowsknappen - skriver kontrollpanelen och enter?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mitt Ralink wifi kort har haft lite problem med att koppla upp sig på nätverk. Dör lite ibland etc.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jobbar man åt kommuner etc. så kan det bli problem med mail och jobb hemifrån.. Tjejen fick låna en av mina Win7 datorer igår senast.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har fungerat utmärkt. Även Kotor-spelen som enligt Microsoft inte är kompatibla fungerade utmärkt, troligen på grund av de fixarna jag gjorde för att få dem att fungera korrekt i Windows 7.

Creative hade i början lite problem med att drivrutinerna inte sparade inställningarna korrekt. Det fixades dock sedan, även om det tydligen dykt upp i 8.1 igen. De är väl dock den enda tillverkaren som alltid har problem vi släpp av nya Windows-versioner så det vore förvånande om det inte krävdes lite pill i början.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jobbar man åt kommuner etc. så kan det bli problem med mail och jobb hemifrån.. Tjejen fick låna en av mina Win7 datorer igår senast.

Varför då? Förklara.

Permalänk
Medlem

direct x11.1 win 8

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Om du har någorlunda modern hårdvara så borde det mesta funka perfekt:)
Mitt funkar utmärkt här iafall.
Om du skulle ha väldigt gammal kringutrustning så brukar det oftast funka med att köra med kompalitetsläge i värsta fall:)

Kör win 8.1 på min gammla Intel Core 2 Duo som även har nForce 610i styrkretsen, trotts att det inte finns drivers så funkar den näst intill felfritt. har dock inte testat spel osv på den men den borde klara av lättare saker xD

Min Dator i cig fungerar felfritt och när 8.1 släpps på skivor så blir det att införskaffa till min backup dator också.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Inaktiv

Massor problem med windows 8.1 i professionella IT-drift sammanhang. Nästan inga alls i speldator-sammanhang. Allt hänger nog lite på hur du använder datorn och vad du använder den till. Ska den vara spel och multimedia så ser jag inga problem med windows 8. Ska den vara till mission critical arbete så håll dig till windows 7. (eller något ännu bättre gratioperativ)