Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Har du SpeedStep (Power Saving function) aktiverat i BIOS? om ja, stäng av de så klockar den inte ner sig. jag tycker min i5:a blir lite långsam pga detta då den inte klockar upp å ned sig speciellt smidigt i mitt tycke, så jag har stängt av SpeedStep funktionen.

Hur man gör det kan vara olika beroende på moderkort, för att safe:a lite i mitt uttalande.
men bör vara liknande

BIOS ->CPU configuration ->Disable C1E and Intel speed step.

EDIT: hade fel benämning på funktionen, den heter SpeedStep, och inte SideStep som jag skrev först.

Men känns onödigt att den ska jobba i sin maxhastighet ifall jag inte gör några krävande saker.

Och så klart så dog internet igen när jag hade klockat cpun... Vet inte vad det är som gör att överklockningen sabbar mitt internet

Permalänk
Rekordmedlem

Om det bara är nätverket som påverkas så kanske du ska prova med ett nätverkskort och stänga av den interna kontrollern om du ska klocka så högt som du verkar vilja göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för övriga komponenter och isp? funkar allt när du kör oklockat?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL black Processor+ kylning: Intel Core i5 2500k @ 4.2 + Phanteks PH-TC14PE Mobo:Asrock z77 extreme4 Grafik: Gigabyte 7950 WF Minne: 32gb Corsair Vengeance DDR3 LP 1600mhz Nätagg: Corsair HX 750W

Permalänk

Finns en bra tråd på forumet ang överklockning och moderkort, hinner inte leta upp den nu men i stora drag så är ofta moderkortet boven i dramat när det gäller problem på andra komponenter än cpu/gpu och överclock. Moderkortet måste ju mata gpu med 25% av krämen, kör man då sli/xf samt oc på processorn så ligger många på gränsen även om moderkortet ska klara dessa förhållanden enligt tillverkan. Symptomen blir att andra komponenter så som inbyggt ljud och nätverk kan bli ostabila. Vet av egen erfarenhet att jag fick en mycket stabilare dator när jag gick från 24pin+4pin till 24pin+4pin+8pin. Så vad har du för moderkort och hur ser strömförsörjningen ut? Har du möjlighet att testa med annat moderkort? Ska se om jag hittar tråden imorron.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av fcol:

Det är så att jag har alltid haft mycket problem med att jag tappar kontakt med routern "anslutning mellan modem/router borta" och "Kunde inte hitta standardgateway" är de felmeddelanden jag får. Jag har alltid kört med en överklockning på cpun, men nu när jag har återställt all överklockning på datan har inte internet dött på två dagar.

Kan en överklockad cpu göra så att jag tappar kontakt med router?

En överklockad dock instabil cpu kan skapa alla problem mellan himmel och jord! Jag hade till exempel en instabil OC där datorn klarade 4h i OCCT stresstest, men gav mig en BSOD så fort jag startade en youtube film.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det bara är nätverket som påverkas så kanske du ska prova med ett nätverkskort och stänga av den interna kontrollern om du ska klocka så högt som du verkar vilja göra.

Har prövat med ett externt nätverkskort, samma problem där som med det inbyggda, och då är det inaktiverat

Skrivet av rNr:

Vad har du för övriga komponenter och isp? funkar allt när du kör oklockat?

680SLI, 8gb ram, Msi Z68A-GD65, Telia 100/10. Allt verkade funka i oklockat. Inget hände på två dagar då det brukar hända iallafall någon gång om dagen.

Skrivet av xxxPaladinxxx:

Finns en bra tråd på forumet ang överklockning och moderkort, hinner inte leta upp den nu men i stora drag så är ofta moderkortet boven i dramat när det gäller problem på andra komponenter än cpu/gpu och överclock. Moderkortet måste ju mata gpu med 25% av krämen, kör man då sli/xf samt oc på processorn så ligger många på gränsen även om moderkortet ska klara dessa förhållanden enligt tillverkan. Symptomen blir att andra komponenter så som inbyggt ljud och nätverk kan bli ostabila. Vet av egen erfarenhet att jag fick en mycket stabilare dator när jag gick från 24pin+4pin till 24pin+4pin+8pin. Så vad har du för moderkort och hur ser strömförsörjningen ut? Har du möjlighet att testa med annat moderkort? Ska se om jag hittar tråden imorron.

Msi Z68A-GD65 och ett XFX PRO CORE 850W. Jag har ingen möjlighet att pröva annat moderkort Och om jag skille köpa nytt är det väl bara Z77 som fortfarande har 1155 socket?

Permalänk
Medlem

Du kanske har vdrop problem. lek med calibraion. Kan du testa att avända nätvkortet då du har prime igång. och se om du den rälknar fel då. Sen så får jag komma på något bra svar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta och läsa en riktig guide för att överklocka, då du inte verkar ha någon aning om riktigt vad du håller på med.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Du kanske har vdrop problem. lek med calibraion. Kan du testa att avända nätvkortet då du har prime igång. och se om du den rälknar fel då. Sen så får jag komma på något bra svar.

Har valt Low Vdrop i bios sen förstår jag inte vad du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Tycker du ska ta och läsa en riktig guide för att överklocka, då du inte verkar ha någon aning om riktigt vad du håller på med.

Riktig guide? Vad är det jag kommer läsa där i som jag inte redan vet och har gjort? Har följt guiden här på sweclockers m.m, alla säger det samma.

Vad är det jag gör fel då eftersom jag enligt dig inte har en aning om vad jag gör, du verkar ju tydligen sitta på svaret.

Permalänk
Medlem

Jag fixade iallafall problemet med att den klockade ner sig. 1h i prime 4.6ghz och 1,4V och ingen crash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fcol:

Men känns onödigt att den ska jobba i sin maxhastighet ifall jag inte gör några krävande saker.

Och så klart så dog internet igen när jag hade klockat cpun... Vet inte vad det är som gör att överklockningen sabbar mitt internet

Vad har du för PSU samt moderkort? Låter som ditt nätaggregat inte orkar med när du överklockar, vilket kan få ett flertal konstiga problem att dyka upp. Har du senaste drivrutinerna till chipset, nätverk etc för moderkortet?

Permalänk
Skrivet av fcol:

Har prövat med ett externt nätverkskort, samma problem där som med det inbyggda, och då är det inaktiverat

680SLI, 8gb ram, Msi Z68A-GD65, Telia 100/10. Allt verkade funka i oklockat. Inget hände på två dagar då det brukar hända iallafall någon gång om dagen.

Msi Z68A-GD65 och ett XFX PRO CORE 850W. Jag har ingen möjlighet att pröva annat moderkort Och om jag skille köpa nytt är det väl bara Z77 som fortfarande har 1155 socket?

Nätagget borde klara din setup dock kanske på gränsen beroende på ålder. Tappar ca 5-10% effekt/år (åldras).

Hittade länken om moderkort:
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...

Vad jag kunde se på ditt kort så har du bara 24+4 strömförsörjning så det kan vara boven i dramat. Skulle rekommendera att prova med en annan bräda, du får bra z77 brädor billigt nu. Men se till att det är minst 24+8 strömförsörjning, helst mer (många asus rog brädor och msi mpower har det). Köp via nätet så har du 14 dagars öppet köp, kan ju vara värt 50 kronor ifrakt att testa

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Nätagget borde klara din setup dock kanske på gränsen beroende på ålder. Tappar ca 5-10% effekt/år (åldras).

Hittade länken om moderkort:
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...

Vad jag kunde se på ditt kort så har du bara 24+4 strömförsörjning så det kan vara boven i dramat. Skulle rekommendera att prova med en annan bräda, du får bra z77 brädor billigt nu. Men se till att det är minst 24+8 strömförsörjning, helst mer (många asus rog brädor och msi mpower har det). Köp via nätet så har du 14 dagars öppet köp, kan ju vara värt 50 kronor ifrakt att testa

Jag har 24+8 ström till moderkortet och nätagget är väl typ 1 ½ år gammalt känns surt att köpta moderkort som inte är det nyaste om man inte är säker på att det är det som strular :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreez:

Vad har du för PSU samt moderkort? Låter som ditt nätaggregat inte orkar med när du överklockar, vilket kan få ett flertal konstiga problem att dyka upp. Har du senaste drivrutinerna till chipset, nätverk etc för moderkortet?

Skrivit det innan i tråden men msi z68a-gd65 och XFX PRO CORE 850W. Nätverkskortet har nyaste, chipset vet jag inte och bios har inte nyaste.

Permalänk
Medlem

Ska nu ha uppdaterat chipset drivers och till nyaste biosen

Permalänk
Medlem
Skrivet av fcol:

Skrivit det innan i tråden men msi z68a-gd65 och XFX PRO CORE 850W. Nätverkskortet har nyaste, chipset vet jag inte och bios har inte nyaste.

Oj, missade det.

Om du provar att backa ner överklockningen lite till runt 4.2 Ghz samt på lägre spänning, får du samma problem då med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreez:

Oj, missade det.

Om du provar att backa ner överklockningen lite till runt 4.2 Ghz samt på lägre spänning, får du samma problem då med?

Ska försöka

Permalänk
Medlem

Efter en liten överklockning till 4,2 så tog det typ 40min sen dog internet när jag spelade bf3...

Den säger att jag har fått anslutningsproblem till bredbandsmodemet och felsökning återställer inte det. Efter att ha tagit ut och datt in kontakten igen så funkar det igen, men sen dog det igen efter 10sek och ta ut/in flera gånger hjälpte inte denna gången, först efter efter att jag startade om datorn funkade det. Jag kunde pinga router under tiden internet inte funkade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fcol:

Efter en liten överklockning till 4,2 så tog det typ 40min sen dog internet när jag spelade bf3...

Den säger att jag har fått anslutningsproblem till bredbandsmodemet och felsökning återställer inte det. Efter att ha tagit ut och datt in kontakten igen så funkar det igen, men sen dog det igen efter 10sek och ta ut/in flera gånger hjälpte inte denna gången, först efter efter att jag startade om datorn funkade det. Jag kunde pinga router under tiden internet inte funkade.

Hade detta problem med en dålig nätverkskabel. Värt att testa en annan.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Hade detta problem med en dålig nätverkskabel. Värt att testa en annan.

Ska pröva att dra med en annan kabel till min brors rum där det finns en switch

Permalänk
Medlem

Hjälpte ej. Har med min överklockning att göra. När jag hade den på 4ghz händer det typ inte, går jag upp på 4,7 så händer det ofta... känns surt om det är moderkortet som jävlas -.-