Skrivet av tomten51:
Ursäkta Larsoni men jag vill lägg in mina 50 öre här också
Friheten från är formen som kräver kontroll, så ja. Inlärt beteende är inte kontroll, dottern lär sig av mamman och sonen av pappan, det är en universell biologisk norm. Självklart finns det undantag från denna norm men till skillnad från djuren har vi lärt oss uppskatta och acceptera norm överskridande beteende och denna acceptans har bara blivit större och större sedan vi först gick ur grottan. Men en tomboy är och förblir en flicka. Restrerande i.e trans fungerar på samma logik, vill du bli kallad för man eller kvinna är det upp till dig att informers om detta.
Skickades från m.sweclockers.com
Skrivet av Larsioni:
@Tomten51
Inlärt beteende som går emot den unversiella biologiska normen ÄR kontroll. Det är detta som är genus "pedagogikens" syfte när de tex attackerar småbarn på dagis. Detta är en form av hjärntvätt, det är en attack på deras kön, samt könsindentitet. Barnen påtvingas motsatta könsroller, och det måste påtvingas eftersom det inte kommer naturligt. Det är ingeting barnen dras åt naturligt.
Skrivet av Larsioni:
De könsroller vi har har kommit fram på naturlig väg då män och kvinnor är olika, vad genus "pedagogikerna" sysslar med är att artificiellt skapa något som män och kvinnor naturligt inte dras till. Att du inte förstår skillnaden står klart, att du dessutom tycker att det är ok att barn hjärntvättas i skolan från tidig ålder är rent ut sagt beklämmande. Och visst är det så att med genus "pedagogik" så blir barnens beteende en konstruktion. Det är helt riktigt. En onaturlig konstruktion som då har blivit påtvingad, från tidig ålder.
Att stötta individen är något helt annat än att göra barn till en del av ett politiskt projekt. Ett politiskt projekt som genus"pedagogiken" är.
Inom rimlighetens gränser kan ni inte själva tro på vad ni säger.
Det naturliga beteendet för människan återfinns i förhistorisk tid. Det är inte ett naturligt beteende att mamman dammsuger, det är ett skapat beteende. Det är inte ett naturligt beteende att Pappa kör bil, det är ett skapat beteende.
Könsroller är i mångt och mycket konstruktioner, arbetsdelningen är ett lämpligt studieobjekt där de kvinnliga arbetsuppgifterna i bonde samhällen är lämpliga studieobjekt. Kvinnornas sysselsättning krävde mer fysiskt arbete än männens uppgifter. Givetvis finns även fenomenet kvar idag i underutvecklade regioner där det är kvinnor som har till uppgift att göra det för det dagliga livets tyngsta arbete: Sköta vatten försörjningen.
Sen så kan man ta sig en titt på arbetsolycksfallen:
Är det så att könsrollerna är naturliga och tar tillvara på könens bästa förmågor så är det rimligt att det återspeglas i olycksstatistiken. Vad vi dock ser att den primitiva primärroll mannen har som våldsverkare och försvarare inte återspeglas i sannolikheten att drabbas av våld. Kvinnor löper dubbelt så stor risk att utsättas för våld i sin yrkesverksamhet.
Då ska vi också minnas att den Svenska arbetsmarknaden är tämligen könssegregerad.
Då tar vi inlärningen: Barnet kommer i det stadie då de själv inte kan välja sin närvaro eller geografisk placering alltid att lära sig mer av den närvarande föräldern än den icke närvarande.
Ponera en Bondfamilj med 4 barn, alla söner. Rimligtvis så kommer sönernas arbete i hemmet att delas mellan föräldrarna och deras exponering mot den kvinnliga könsrollen kommer att öka jämfört med en familj med jämnare könsfördelning bland barnen.
Vi fortsätter.
Överlag så har män i medelklass, borgarskap eller skråväsende varit den yrkesarbetande föräldern. Skråtillhörigheten har gått i arv och då till söner, döttrar har i regel varit undantagna arvsrätt med undantag för gifta döttrar men då är det mannen arvet har tillfallit.
Arvsrätten är en lag, är arvsrätten en lag formad efter våra nedärvda egenskaper eller för att bevara dem?
I och med att skråväsendet var förbehållet män är det rimligt att anta att majoriteten av skräddarna var män, skräddare arbetar med mjuka ting och yrket ärvdes bland sönerna. Nu stipulerade givetvis lagen att så skulle vara fallet. Men vi kommer till en intressant fråga:
Idag är syslöjd och annat arbete med textil främst en feminin syssla. Är det så att dagens kvinnor sysslar med något de på naturlig väg inte är optimerade för att göra eller var det så att männen för i tiden sysslade med något de inte var optimerade för att göra. Eller bestod hela skräddarskrået av undantag?
Nu finns det förstås en till rimlig förklaring ni kan åberopa: Att män är mer lämpade för yrkesarbete än kvinnor. Vi kan tillexempel hävda att kvinnor är såpass optimerade för hemarbete att det skulle vara omöjligt för dem att inte vara hemma med barnen, vilket förvisso innebär att bondesamhällets kvinnor inte utnyttjades optimalt i enighet med de naturliga förutsättningarna. Men men.
Är det så att män är överlägsna när det kommer till yrkesarbete så torde vi finna stöd för det i det primitiva där män jagade, det ska väl då konstateras att en större del av födan troligen var skaldjur och annat mer lättåtkomligt under vandringstiderna. Det Danska låneordet Kökkenmödding tror jag nog att ni känner till.
Men vi ponerar att mäns jakt drevs av deras fysiska överlägsenhet, hur överförs den fysiska överlägsenheten till en överlägsenhet att sitta still och köra lastbil, kranbil eller bulldozer? För att inte säga flyga stridsplan eller styra patrullbåt?
Minns väl att den kvinnors förmåga till dräktighet har en börja och ett slut och slutet har en tendens att komma närmare början med barnfödslarna. Det är således orimligt att anta att en kvinnas optimala effekt uppnås i hemmet under hela hennes livslängd. Lika lite idag som igår.
Under den tidiga civilisationen fram tills bondesamhället och vad vi nog ska vara ärliga om, fram tills Dagis blev vanligt på 70-talet har barnpassningen varit en begränsad syssla för kvinnor. I de tidiga civilisationerna och i bondesamhället bröt barn tidigare med sina föräldrar, de ansågs giftasmogna och lämpade för yrkesarbete i tidiga tonåren för att inte säga i 5-6 års åldern beroende på epok.
Idag är den direkta dygnet runt inblandningen för modern i barnets uppväxt begränsad till föräldraledigheten, den stora massa väljer att yrkesarbeta och låter därefter uppsikten dagtid över barnet tillhandahållas av individer som valt en sådan yrkesbana.
Skrivet av Larsioni:
@Tomten51
Jag har beskrivit riskerna med detta, och jag vidhåller att det inte är nyttigt, det är inte hälsosamt, det skadar barnen och i förlängningen samhället..
Risk är sannolikhet + konsekvens. Du har inte beskrivit några risker utan lyft fram de konsekvenser du tror att genuspedagogik kan komma att ha.
Även om de konsekvenser du lyft fram uppfattas som negativa av dig så är det inte rimligt att anta att de är negativa för individen. Du måste därmed lyfta fram varför de konsekvenser du ser är negativa för individen.
Skrivet av Larsioni:
Det är också som så här att det är inte skolans uppgift att fostra barnen, det faller på föräldrarna, inte på skolan.
Det ska sägas då att Skolan är den institution som har störst kontakt med barnen under deras uppväxt.
Att du nu hävdar att skolan inte har till uppgift att fostra barn hänger på att du anser att fostran är något annat än skolning.
Låt mig utveckla.
Du ser fenomenet Fostran som något separat från inlärning, Det kräver att fostran är dogmatisk och tänk inte på vilka negativa tankar du har om begreppet dogmatisk.
Slutsumman efter fullgjord skolgång är en individ som är summan av dess delar. Inställningen till andra individer beror givetvis till viss del på de etiska förhållningssätt som barnet har fått sig itutat, det beror också på de upplevelser som barnet har fått av sin uppväxt men det beror också på den idévärld som barnet själv skapar med hjälp av etiska förhållningssätt, erfarenheter och framförallt utbildningen.
Om jag skall fostra ett barn till att bli en ekonomiskt ansvarsfull individ räcker det inte med att ihärdigt föra fram en sådan dogma. Jag måste ge individen verktygen att agera ekonomiskt ansvarsfullt.
Låt oss tänka följande tanke: Skolan talar inte om Genus, men du talar om Genus och vikten av normer. Skolan talar däremot om vikten av individualitet och ger barnen de didaktiska verktyg som krävs för att uppfylla de helst har. Effekten kommer vara att barnet har två motsatta övergripande ideologier: Individualitet och normativitet Den har dock verktygen att förverkliga det båda teorier stipulerar.
Vad är det som är uppfostran och vad är inte uppfostran i ett sådant läge?
Skrivet av Larsioni:
Ett exemple på queerfeministernas och genus"pedagogikens" vansinne
På ett dagis.
"Om någon får syskon, skrivs grattiskort där det står "grattis till ditt syskon", istället för "grattis till lillasyster".
– Det är så lätt att lägga en värdering i att det blev en lillasyster och säga att hon är söt och gullig, säger Jenni Nilsson."
Ok, så inom kort kommer således syskon att bytas ut mot "hen/höna" eftersom det är så lätt att lägga en värdering i att det blev en bror eller syster....om man tillåter sig att följa den logiska utvecklingen i den här genus idiotin så är det där det i slutändan hamnar...dvs ett tredje "kön", som bekant inte existerar men som blir artificiellt skapat.
Nu är det inte vansinne, du förutsätter nämligen att dagispersonalen vet vilket kön det nyfödda barnet har. För att hålla sig till ditt behov av att veta könet krävs det att dagispersonalen tar reda på det innan de ger barnet kortet. Det är inte helt orimligt att föräldrar även idag undviker att ta reda på barnets klön under graviditeten, det är inte heller helt orimligt att dagispersonalen är medveten om vilken dag födseln kommer att ske.
Är det verkligen dagispersonalens uppgift om att upplysa dagisbarnen om deras syskons förmodade könstillhörighet?