Kinesisk telefontillverkare tar klivet till 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Melding Plague

Kinesisk telefontillverkare tar klivet till 2 560 x 1 440 pixlar

Jakten på högre upplösning skruvas upp ytterligare ett snäpp när kinesiska Vivo skvallrar om en ny flaggskeppstelefon med 2 560 x 1 440 pixlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Börjar gå överstyr..

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Vad är det som händer?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Börjar gå överstyr..

Går aldrig överstyr. Fler pixlar är alltid bättre Frågan är väl om det finns annat att prioritera idag. Skulle hellre se att de jobbade på skärmarnas responstid i stället för upplösning! Men ingenting blir ju precis sämre om man har fler pixlar. Hårdvaran räcker och blir över för att driva runt det idag ändå, särskilt nu när det börjar komma fler telefoner med 3000+mah batteri!

Permalänk

Löjligt, man ser ju ingen skillnad ändå. Satsa på att börja massproducera högupplösta desktopskärmar istället!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Fixa mindre 1440p, och då menar jag inte mindre än 10"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Går aldrig överstyr. Fler pixlar är alltid bättre Frågan är väl om det finns annat att prioritera idag. Skulle hellre se att de jobbade på skärmarnas responstid i stället för upplösning! Men ingenting blir ju precis sämre om man har fler pixlar. Hårdvaran räcker och blir över för att driva runt det idag ändå, särskilt nu när det börjar komma fler telefoner med 3000+mah batteri!

Jo, en sak: Batteritiden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Går snabbare på fronten med att högupplösa mobiler än Datorskärmar verkar det som ;> haha

Permalänk
Inaktiv

Ville ha en sån klump i fickan....

Permalänk
Medlem

Bara för att vara först och kunna skylta med det...

Varför kan inte tillverkare satsa på mer användbara egenskaper? juste, för det säljer inte lika bra...

Permalänk
Medlem

Börjar bli överdrivet nu, som megapixlar på småkameror. Komma alla som inte kan nått tro att högre upplösning är det enda som gör en skärm bra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det var väl onödigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Och där kom dagens sak jag aldrig kommer att behöva på en enhet under 24 tum

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Master of Overkill

Skit bra med så stor upplösning då man får plats med skit mycket på framsidan

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag väntar på 4k på 4", jag gillar mina telefoner så oanvändbara det bara går

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Perfekt för Oculus Rift dock.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

I den här takten kommer jag ha 4K på mobilen innan datorn..
Ser hellre utveckling hos desktopskärmar (högre hz och ppi) men där händer det inte ett skit.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skit bra med så stor upplösning då man får plats med skit mycket på framsidan

Fast det skalas väl ändå om så att du inte får plats med mer än normalt? skulle det inte skalas om hade det varit omöjligt att pricka rätt knappar utan en nål, typ. Eller är jag helt ute och vimsar nu?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av milo_:

Fast det skalas väl ändå om så att du inte får plats med mer än normalt? skulle det inte skalas om hade det varit omöjligt att pricka rätt knappar utan en nål, typ. Eller är jag helt ute och vimsar nu?

På windows phone är knapparna helt tex costume storlek.

Så bara bestämma själv så tror det blir bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

På windows phone är knapparna helt tex costume storlek.

Så bara bestämma själv så tror det blir bra.

Då så, fler tillverkare borde anamma den egenskapen tycker jag. Låter väldigt vettigt.

Permalänk
Medlem

Ser man ens någon skillnad på det jämfört med 1080p? Jag skulle hellre se att de satsade på batteritiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Err... jag har 1080p på min HTC One, jag ser inga pixlar avsett hur noga jag än stirrar så... varför ska man ha mer än så? Man behöver ju bara så bra pixel densitet så att man inte kan se pixlarna längre. Så fokus borde vara på att göra färg, kontrast, svärta, vitbalans osv att bli bättre om man nu ska lägga mer fokus på skärmarna alls. Mer pixeldensitet behövs ju knappast på mobiltelefoner, på vanliga skärmar däremot... 24-tum 4K, säljer mitt ena ben för en sådan.

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Då Antennerna i mobiltelefonerna idag är sämre än vad de nånsin varit förut så kanske det är dags att lägga iallfall 1% av budgeten på att göra bättre antenner?

Nokia 3210 piskar vilken lur som helst på marknaden idag, men nä fan, snart får vi 4k upplösning istället.
Batteritid är den också totalt onödig att ha, varför ska man ha batteritid när man ändå ska ha mobilen i ett labb under mikroskop för att kunna utnyttja alla pixlarna på sin display?

Det går fan nära på inte ens att göra "blindtest" på en 720P eller 1080P skärm på 4.5" ändå, så redan 1080P är bara till att bränna prestanda och batteri i onödan.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det mänskliga ögat kan uppfatta någon skillnad på så stora upplösningar på en liten skärm.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Får plats fler genvägar på hemskärmen. Det är ju nice!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

På windows phone är knapparna helt tex costume storlek.

Så bara bestämma själv så tror det blir bra.

Ja vill också ha knappar i kostymstorlek, snyft.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Då Antennerna i mobiltelefonerna idag är sämre än vad de nånsin varit förut så kanske det är dags att lägga iallfall 1% av budgeten på att göra bättre antenner?

Nokia 3210 piskar vilken lur som helst på marknaden idag, men nä fan, snart får vi 4k upplösning istället.
Batteritid är den också totalt onödig att ha, varför ska man ha batteritid när man ändå ska ha mobilen i ett labb under mikroskop för att kunna utnyttja alla pixlarna på sin display? ...

Skulle lätt köpa en smartphone idag som hade teleskopantenn bara för att det är så jäkla coolt. Bra mottagning blev det också. Skulle den ha teleskopantenn och vara vikbar så vore det ju den perfekta retro/future fusionphonen

OT: Alltid bra att utvecklingen drivs framåt även om det i detta fall känns som att området inte direkt är prio 1 för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då Antennerna i mobiltelefonerna idag är sämre än vad de nånsin varit förut så kanske det är dags att lägga iallfall 1% av budgeten på att göra bättre antenner?

Nokia 3210 piskar vilken lur som helst på marknaden idag, men nä fan, snart får vi 4k upplösning istället.
Batteritid är den också totalt onödig att ha, varför ska man ha batteritid när man ändå ska ha mobilen i ett labb under mikroskop för att kunna utnyttja alla pixlarna på sin display?

Det går fan nära på inte ens att göra "blindtest" på en 720P eller 1080P skärm på 4.5" ändå, så redan 1080P är bara till att bränna prestanda och batteri i onödan.

Håller med, mottagningen har bara blivit sämre och sämre sedan början av 2000-talet. Nokia 3210 var bra mycket bättre än dagens mobiler men inte ens i närheten av t.ex. Motorola CD930 eller Ericsson 318 som ofta klarade avstånd upp till 30km till närmaste mast.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

Skulle lätt köpa en smartphone idag som hade teleskopantenn bara för att det är så jäkla coolt. Bra mottagning blev det också. Skulle den ha teleskopantenn och vara vikbar så vore det ju den perfekta retro/future fusionphonen

OT: Alltid bra att utvecklingen drivs framåt även om det i detta fall känns som att området inte direkt är prio 1 för många.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Sötast
Skrivet av houze:

Håller med, mottagningen har bara blivit sämre och sämre sedan början av 2000-talet. Nokia 3210 var bra mycket bättre än dagens mobiler men inte ens i närheten av t.ex. Motorola CD930 eller Ericsson 318 som ofta klarade avstånd upp till 30km till närmaste mast.

Då jag håller med dig så är det viktigt att veta skillnader på Frekvenser också!

De gamla GSM frekvenserna på t.ex 800Mhz har en enormt mycket längre våglängd än dagens på t.ex 2100Mhz vilket är en stor del av förkaringen till varför täckningen krymper för varje generation.

Detta är dock en tradeoff man gör för att öka datahastigheten vilket är viktigare och blir viktigare för varje generation, vilket också är anledningen till att vi måste bygga masterna mycket tätare nu än förr!

Med det sagt så hade det ändå alltid varit en vinst att ha en rejäl antenn som fungerar bättre än dagens.