Firefox, hur fixa svensk stavningskontroll?

Permalänk

Firefox, hur fixa svensk stavningskontroll?

Jag har Firefox installerat på engelska och hittar verkligen inte var jag kan installera ett svenskt "språkpaket" så att jag kan välja att kolla stavningen för svenska. I nuläget har jag två engelska varianter att välja mellan, när man bockar i "Check Spelling" i valfritt textfält. Det ena är "English (United Kingdom)" och det andra är "English (United States)".

Någon som vet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Subdubwise:

Jag har Firefox installerat på engelska och hittar verkligen inte var jag kan installera ett svenskt "språkpaket" så att jag kan välja att kolla stavningen för svenska. I nuläget har jag två engelska varianter att välja mellan, när man bockar i "Check Spelling" i valfritt textfält. Det ena är "English (United Kingdom)" och det andra är "English (United States)".

Någon som vet?

http://foersom.com/org/HowTo/MozillaSwedishDictionary.html

Finns en länk lite längre ner som heter
Svensk Ordlista 1.49

Klicka på den -> done.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag har Firefox installerat på engelska och hittar verkligen inte var jag kan installera ett svenskt "språkpaket" så att jag kan välja att kolla stavningen för svenska. I nuläget har jag två engelska varianter att välja mellan, när man bockar i "Check Spelling" i valfritt textfält. Det ena är "English (United Kingdom)" och det andra är "English (United States)".

Någon som vet?

Jag har gjort så här i modernare Firefox när jag installerar ordlistor/språkpaket:
Högerklickar i en textrutan, t ex svarsrutan här i forumet och väljer Språk - Lägg till ordlista samt följer det som kommer upp.
Då får man en nyare svensk ordlista än 1.49.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

http://foersom.com/org/HowTo/MozillaSwedishDictionary.html

Finns en länk lite längre ner som heter
Svensk Ordlista 1.49

Klicka på den -> done.

Tack! Det fungerade. Tråkigt dock om det är en relativt utdaterad ordlista. Återstår väl att se helt enkelt.

Skrivet av CeciliaB:

Jag har gjort så här i modernare Firefox när jag installerar ordlistor/språkpaket:
Högerklickar i en textrutan, t ex svarsrutan här i forumet och väljer Språk - Lägg till ordlista samt följer det som kommer upp.
Då får man en nyare svensk ordlista än 1.49.

Jag kommer endast till addons.mozilla.org/en-US/firefox/language-tools/ när jag klickar på "Add Dictionaries..." i högerklicksmenyn, och där finns det endast "Language Pack" att ladda ner på svenska – inget "Dictionary" finns för det svenska språket där.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte finnas något annat att göra än att använda äldre listor tyvärr ! Helt sjukt,...

Permalänk
Skrivet av wasabi:

Det verkar inte finnas något annat att göra än att använda äldre listor tyvärr ! Helt sjukt,...

Verkar som det ja. Riktigt tråkigt att det ska vara på det här viset. Tror dock att det löser sig om man installerar Firefox på svenska, men är inte helt säker. Oavsett vad så ska det ju inte behövas för att få tillgång till en uppdaterad svensk ordlista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Verkar som det ja. Riktigt tråkigt att det ska vara på det här viset. Tror dock att det löser sig om man installerar Firefox på svenska, men är inte helt säker. Oavsett vad så ska det ju inte behövas för att få tillgång till en uppdaterad svensk ordlista.

Hejsan Subdubwise och wasabi

Ni måste läsa längre ner på sidan! Titta på "Alternative solution".

http://foersom.org/HowTo/MozillaSwedishDictionary.html

Ursäkta mig, det är jätte svårt att skriva svenska.