Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD blickar mot 20 nanometer och 3D-transistorer

Permalänk
Melding Plague

AMD blickar mot 20 nanometer och 3D-transistorer

Inom det närmaste halvåret ska AMD påbörja övergången till 20 nanometer. Samtidigt talar företaget om att anamma en ännu okänd tillverkningsteknik med Finfet-transistorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

shieeeeeet, ännu svårare att handla nya saker nu då.

Permalänk
Medlem

Vore ju fantastiskt om AMD skulle göra en riktig comeback och börja kriga med intel igen. Kommer förmodligen dröja ett par år oavsett. Men jäkligt kul att de pressar på med nytt!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

GO AMD! Keep the Intel prices down!

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Medlem

Spännande!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Ännu ett uttalande från AMD utan så mycket som ett pip angående Steamroller till AM3+

Piledriver > Steamroller
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimonReborn:

GO AMD! Keep the Intel prices down!

Snarare att de hindrar så Nvidia inte kan springa iväg med sina priser mer än de har gjort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Detta låter bra! Men var ska de ha 20nm tillverkningen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare att de hindrar så Nvidia inte kan springa iväg med sina priser mer än de har gjort.

Ja, detta. Intel har varit ok på sista tiden. NVIDIA gillar dock verkligen att höja rejält om de ligger före. Nu när 290X och allt släpps så händer de grejer.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Vore ju fantastiskt om AMD skulle göra en riktig comeback och börja kriga med intel igen. Kommer förmodligen dröja ett par år oavsett. Men jäkligt kul att de pressar på med nytt!

Finns ej något hopp där.. De blev sänkta när Intel lanserade Core 2 Duo och Core Quad och varit så sedan dess.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ännu ett uttalande från AMD utan så mycket som ett pip angående Piledriver till AM3+

FX-8320 och 8350 ÄR Piledriver baserade. Du tänker på Steamroller och Excavator, vilka även jag ser ivrigt fram emot nyheter om. Skulle vara grymt om AMD får ut nya CPU:er som kan tävla mot intels

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem

Tror man helt enkelt bara kan säga Pirate Islands 2014 på grafik och Excavator 2015 på CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare att de hindrar så Nvidia inte kan springa iväg med sina priser mer än de har gjort.

Skrivet av Xeno88:

Ja, detta. Intel har varit ok på sista tiden. NVIDIA gillar dock verkligen att höja rejält om de ligger före. Nu när 290X och allt släpps så händer de grejer.

Vad kostade HD 7990 vid lansering? Det är inte bara Nvidia som trissar upp priserna på GPUer.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Tror man helt enkelt bara kan säga Pirate Islands 2014 på grafik och Excavator 2015 på CPU?

Man undrar ju vad detta kommer i praktiken påverka energiförbrukning och prestanda per mm2 krets.

Amd har varit duktiga på gpgpu prestanda per kretsstorlek med de senaste serierna gpu:er.

Jag hoppas på Apu:er med lägre TDP och prestanda som motsvarar övre R7 desktop-segmentet som uppföljare på kaveri@FM2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Finns ej något hopp där.. De blev sänkta när Intel lanserade Core 2 Duo och Core Quad och varit så sedan dess.

Du glömmer att Phenom II lanserades som en succe emot en då överprisad LGA1366 marknad. Detta gjorde att AMD lyckades hålla en prestanda per krona nivå som Intel hade svårt att hänga med i. Detta gjorde även att Intel "tvingades" släppa 1156 och sedan 1155 socketen. Detta tog dock Intel över nästan ett halvår. Så att påstå att Intel varit totalt överlägsna sedan C2D och C2Q är inte sant.

Skrivet av €lysian:

Vad kostade HD 7990 vid lansering? Det är inte bara Nvidia som trissar upp priserna på GPUer.

Hur mycket kostade GTX 690 vid lansering? Ungefär vad HD 7990 kostade men senare så gick priserna ned.

http://www.dustinhome.se/product/5010744568/gigabyte-radeon-h...

Idag får du ett HD7990 för nästan 5000:- medan GTX Titan kostar fortfarande mellan 7500 - 8500:-

Nvidia har alltid trissat upp priserna.. Läs. 8800GTX och 8800Ultra. GTX Titan, GTX 780, GTX 680 och GTX 580. Etc. etc. AMD har först på senare tid börjat lansera lite dyrare GPU:er. Så Ja, det är mest Nvidia som trissar upp priser.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av €lysian:

Vad kostade HD 7990 vid lansering? Det är inte bara Nvidia som trissar upp priserna på GPUer.

Veckan innan release-dagen så såldes ett stulet exemplar på ebay för ett antal hundra tusen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Veckan innan release-dagen så såldes ett stulet exemplar på ebay för ett antal hundra tusen.

Ett engineer example ja. Måste varit årtiondets sämsta prestanda per krona köp.

Allt för att säga..

"Jag hade det först".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du glömmer att Phenom II lanserades som en succe emot en då överprisad LGA1366 marknad. Detta gjorde att AMD lyckades hålla en prestanda per krona nivå som Intel hade svårt att hänga med i. Detta gjorde även att Intel "tvingades" släppa 1156 och sedan 1155 socketen. Detta tog dock Intel över nästan ett halvår. Så att påstå att Intel varit totalt överlägsna sedan C2D och C2Q är inte sant.

Fast nej, socket 1156 var i planeringen hela tiden. Den är helt annorlunda från 1366-varianten. Inget de slänger ihop på ett halvår direkt antagligen lades grunden ett antal år tidigare. Phenom II var väldigt priseffektiva och bra på många sätt.

Permalänk

Trevligt! Vill ha AMD tillbaka på spelplanen!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Fast nej, socket 1156 var i planeringen hela tiden. Den är helt annorlunda från 1366-varianten. Inget de slänger ihop på ett halvår direkt antagligen lades grunden ett antal år tidigare. Phenom II var väldigt priseffektiva och bra på många sätt.

Tror nog de skynda på Intel en hel del. Självfallet var de planerat däremot så tvingade Phenom II de att börja jobba fortare. Det Phenom II medförde var en betydligt billigare plattform. Deras moderkort fick man lös på kring 900-1000:- medan Intel (som bara hade i7 vid den tidpunkten) sålde sina moderkort för nästan det tredubbla.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ja, detta. Intel har varit ok på sista tiden. NVIDIA gillar dock verkligen att höja rejält om de ligger före. Nu när 290X och allt släpps så händer de grejer.

Intel har väl knappas varit OK.

Lanserat topprodukter utan högre prestanda än motsvarande topprodukter i generationen innan. Har hänt 2 ggr i rad nu. Bra betalt tar dom iaf för produkterna, både de i tidigare generationerna och de nya. Med bra menar jag att priset per prestanda knappast sjunker mer än ytterst marginellt.

Permalänk
Medlem

20 nm är det jag väntar på. Jag hoppas det blir ett stort steg framåt när det gäller prestanda/Watt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Ett engineer example ja. Måste varit årtiondets sämsta prestanda per krona köp.

Allt för att säga..

"Jag hade det först".

Tänk om det hade varit en IPhone.... Jag undrar hur många miljoner den hade gått för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du glömmer att Phenom II lanserades som en succe emot en då överprisad LGA1366 marknad. Detta gjorde att AMD lyckades hålla en prestanda per krona nivå som Intel hade svårt att hänga med i. Detta gjorde även att Intel "tvingades" släppa 1156 och sedan 1155 socketen. Detta tog dock Intel över nästan ett halvår. Så att påstå att Intel varit totalt överlägsna sedan C2D och C2Q är inte sant.

Hur mycket kostade GTX 690 vid lansering? Ungefär vad HD 7990 kostade men senare så gick priserna ned.

http://www.dustinhome.se/product/5010744568/gigabyte-radeon-h...

Idag får du ett HD7990 för nästan 5000:- medan GTX Titan kostar fortfarande mellan 7500 - 8500:-

Nvidia har alltid trissat upp priserna.. Läs. 8800GTX och 8800Ultra. GTX Titan, GTX 780, GTX 680 och GTX 580. Etc. etc. AMD har först på senare tid börjat lansera lite dyrare GPU:er. Så Ja, det är mest Nvidia som trissar upp priser.

GTX 690

Radeon HD 7990

GTX Titan

GTX 780

Radeon R9 290X

Det sistnämnda här är bara preliminärt eftersom det inte har kommit ut än, men vissa källor hävdar att priset kommer landa på 699€ (6140 kr).
Om det är tänkt att positioneras mot GTX 780 så är det ju knappast billigt. Du kan inte ha varit med särskilt länge om du hävdar att det historiskt sett mest har varit Nvidia som trissar upp priserna.

Vad kostade Radeon HD 5970 och GeForce GTX 590? Det har varit krig mellan dessa två företag de senaste 10-15 åren, och båda har släppt svindyra kort som ska överglänsa den andra. Nvidia dumpar inte priserna riktigt lika mycket som AMD när korten har varit ute ett tag, men vid lansering är det precis lika dyrt oavsett.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b_andersson_79:

FX-8320 och 8350 ÄR Piledriver baserade. Du tänker på Steamroller och Excavator, vilka även jag ser ivrigt fram emot nyheter om. Skulle vara grymt om AMD får ut nya CPU:er som kan tävla mot intels

Men det var då fan att jag alltid blandar ihop dem! :/

Ja, det är steamroller jag menar, och det är oroväckande tyst om det. Om de nu bestämt sig för att inte släppa tycker jag de kan tala om det så att jag vet hur jag ska göra. Jag är kluven just nu. Jag har en Phenom II 965BE i dagsläget men det skulle kännas fånigt att skaffa 8350 om nu steamroller är runt hörnet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Tänk om det hade varit en IPhone.... Jag undrar hur många miljoner den hade gått för.

Inte tillräckligt mycket för att kunna försvara sej mot Apples advokater

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det sistnämnda här är bara preliminärt eftersom det inte har kommit ut än, men vissa källor hävdar att priset kommer landa på 699€ (6140 kr).
Om det är tänkt att positioneras mot GTX 780 så är det ju knappast billigt. Du kan inte ha varit med särskilt länge om du hävdar att det historiskt sett mest har varit Nvidia som trissar upp priserna. Du minns inte Radeon X-serien va?

Finns INGA bekräftade källor på att det kommer kosta runt 6 papp. Mest troligt kommer priset ligga kring 5k.

Och jo, nvidia överprisar allt. Det är typ lika illa som Apple.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Tror man helt enkelt bara kan säga Pirate Islands 2014 på grafik och Excavator 2015 på CPU?

Ungefär vad jag tänkte också. Fast Pirate Island 2014 var ju inte direkt långsökt med tanke på att Hawaii dyker upp nu i skiftet oktober och november plus att de redan slängt ur sig en 200-serie. Låter dumt att släppa en 300-serie en månad efteråt. Det mest deprimerande är väl just att det dröjer så länge innan de kommer igång med processorerna. Får hoppas att de i alla fall får ut Steamroller snart så vi får se om deras ingenjörer lyckats göra något vettigt med Bulldozer efter all denna tid. Det verkar ju som om de ska tackla några av de värsta flaskhalsarna i decode i alla fall så det har ju potential att bli snabbare. Får de till en bra prestanda/watt/pris med Kaveri så kan de nog få sålt rätt bra. Det har ju potential att ta över hela mellansegmentet av färdiga datorer som idag sitter med grafikkort i klassen 500-1000 kr. Men det kanske är att hoppas på för mycket. De har ju i alla fall visat att GCN är bra grejer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Finns INGA bekräftade källor på att det kommer kosta runt 6 papp. Mest troligt kommer priset ligga kring 5k.

Och jo, nvidia överprisar allt. Det är typ lika illa som Apple.

Det finns inga bekräftade källor på att det kommer att kosta runt 5000 kr heller. Din poäng?

Mina länkar visade att du har fel.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

GTX 690
http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=1234338&s=lar...

Radeon HD 7990
http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=1858387&s=lar...

GTX Titan
http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=1683724&s=lar...

GTX 780
http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=2015204&s=lar...

Radeon R9 290X
http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=2255511&s=lar...

Det sistnämnda här är bara preliminärt eftersom det inte har kommit ut än, men vissa källor hävdar att priset kommer landa på 699€ (6140 kr).
Om det är tänkt att positioneras mot GTX 780 så är det ju knappast billigt. Du kan inte ha varit med särskilt länge om du hävdar att det historiskt sett mest har varit Nvidia som trissar upp priserna.

Vad kostade Radeon HD 5970 och GeForce GTX 590? Det har varit krig mellan dessa två företag de senaste 10-15 åren, och båda har släppt svindyra kort som ska överglänsa den andra. Nvidia dumpar inte priserna riktigt lika mycket som AMD när korten har varit ute ett tag, men vid lansering är det precis lika dyrt oavsett.

Haha. Fram tills HD7970-serien så har inte en topp gpu från AMD gått för över 3700:-.

Kan man säga samma sak om Nvidia.. Nope. Dessutom finns det absolut INGA indikationer att 290X hamnar på över 6500:-

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds