Corsair: "Battlefield 4 älskar snabba minnen"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fantomsmurfen:

Det där är inte multiplayer. Stor skillnad på singleplayer och multiplayer.

Då undrar jag hur i hela vida världen folk kan dra slutsatser baserat på ett par FPS om det är multiplayer. Det är halvt omöjligt att få något som är reproducerbart där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Hade du och polarna samma OS, eftersom det ju verkar fungera mycket mycket bättre i Win8 för BF4.

Aa, vi satt alla på W7
Jag lirade på ultra -AA -fxaa, de körde på low och hackade som tusan
Dock har jag bättre grafikkort också, så den biten är egentligen inte så konstig..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Shit, det verkar typ som om dem vill att vi ska köpa snabbare/dyrare minnen.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av WoG:

Aa, vi satt alla på W7
Jag lirade på ultra -AA +fxaa, de körde på low och hackade som tusan
Dock har jag bättre grafikkort också, så den biten är egentligen inte så konstig..

kan inte varit spelbar fps men vem vet, alla gillar olika

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Då undrar jag hur i hela vida världen folk kan dra slutsatser baserat på ett par FPS om det är multiplayer. Det är halvt omöjligt att få något som är reproducerbart där.

De såg ia alla fall ut att lyckas rätt bra med det i Sweclockers test eftersom resultaten på högre grafikinställningar inte skillde nämnvärt vilket var förväntat.

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-battlefield-3/5

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

kan inte varit spelbar fps men vem vet, alla gillar olika

Nja, spelbart var det, men nöjd var jag inte. Hade avarage 80~fps, men droppade till 55 som värst. Då jag sitter på 144hz-skärm så ska jag upp i 120 när riktiga släpps iaf

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Det tar jag med en stor nypa salt tills jag ser ett oberoende test först. Kanske kan herrarna här på Swecklockers ta upp stafettpinnen?

Skrivet av Tony32:

swec test dirr

Skrivet av KKay:

SweClockers? Nope.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Helt trovärdigt "med en saltgruva".

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tror på det när jag ser ett oberoende test

Skrivet av KTL:

Saltkaret var det första jag tänkte på när jag läst klart artikeln.

Skrivet av Semjonov:

Hade det stått 2.2% hade jag kanske trott på det.

Skrivet av diddedraker:

Ett företag som säljer minnen som vill sälja mer minnen?
Nej, detta är nog helt ärligt

Men kul om det skulle bli mer utav det i framtiden. Men väntar på fler tester först.

Litar inte på Corsair? DICE vet vad dom håller på med, få spel tar sådan här stor nytta av det, Battlefield 4 är fruktansvärt bra optimerat, och skillnaden blir då för första gången på länge som ett spel tar större nytta av minne, då passar givetvis Corsair på att publicera resultaten, smart drag säger jag bara.

Skrivet av FoamBox:

Känns inte som att detta stämmer....

(18 Gilla) Känns som dessa personer inte vet någonting om datorer

Skrivet av Bordsvatten:

Känns konstigt att det helt plötsligt skulle göra så stor skillnad... *hämtar ett saltkar*

(11 Gilla) Plötsligt?

Skrivet av Orisons:

Njaaaa...detta går ju emot vad beprövad erfarenhet säger, men någon gång måste ju vara den första. Men jag är ytterst tveksam....

"Tveksam" Det är tveksamt vad användarna i denna tråd har för datorkunskaper.

Skrivet av EagiZ:

Men det vore intressant att se ett test från Sweclockers kring detta, låter ganska otroligt att det skulle vara någon märkbar skillnad.

Nej.

Skrivet av Mars SSX:

Om du nu vore en överklockare/entusiast så skulle du redan ha visst att en sådan liten prestandaökningen inte gör ett skit för dig.

Skrivet av Cirap:

skulle väl typ vara första gången i historien som ett spel får mer en 1fps skillnad med snabbare minnen...

Jag satt och överklockade minnen 2004 för att få ett par extra FPS, men nej det var nog bara en dröm, omöjligt att minnen kan påverka någonting i en dator.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är skeptisk.
Tror mer på:
LinusNoobTips

Med högre klockning på minnen följer högre latens.

(15 Gilla) Beror helt på spel, han har valt att testa helt fel, för han inte kunde bry sig, han är inte den gud folk tror han är, han jobbar mycket mer med PR och att spela in filmer, han har familj och barn som tar upp mycket tid, han spenderar inte så mycket tid framför datorn som han en gång gjorde, inte alls så tillförlitlig som han en gång var.

Skrivet av DavidtheDoom:

Ett test från SweC ombes!
(Jag gillar mina 16GB 2133MHz minnen förövrigt nu)

Du gillar dina 2133MHz nu? Varför köpte du dom om du inte visste detta förut?

Skrivet av GooGeL:

Snacka om att ett känt företag fullständigt skämmer ut sig.

Du om någon borde veta detta, snarare du som skämmer ut dig

Skrivet av Mars SSX:

Du lär knappast se någon skillnad från 1600 till 1866.

Skrivet av KKay:

Förbered dig på att bli besviken

Ja absolut, krävs större skillnader för att bli märkbart, men att det inte skulle vara någon skillnad alls tyder på okunskap.

Skrivet av babaknt:

Har varit svårt att motivera köpet av min Corsair Vengance Pro DDR3 16GB 2400 MHz. iaf tills nu...

Kanske sluta häng på SweClockers? Det är uppenbart att inga i denna nyhetstråden har någon koll på datorer what-so-ever.

Skrivet av Oneone:

faaaan va nice slipper jag köpa nytt grafikkort då! nytt ram och 20 % mer fps wow! / irony off.

Jag har tappat den lilla respekten jag haft för så många i denna tråd, känner igen ett dussintals profilbilder som jag sett under hela min tid på SweClockers, medlemmar registrerade 2002-2006, som inte har den blekaste aning om att snabba minnen gör skillnad i spel, det är fan otroligt.

Skrivet av SimonReborn:

lol, once again... marketing *facepalm*

Skrivet av Arazand:

Månadens sälj-pitch är "Battlefield 4 älskar X" allt är faen så.

*Månadens SweClockers Facepalm Gif*

Avslutar med mitt egna test från ArmA 3, är det saltkar på detta också?

Länk: http://i.imgur.com/Nes0xGL.jpg

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

Varför kommer du till SweClockers då det tydligen bara är dönickar här?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fantomsmurfen:

De såg ia alla fall ut att lyckas rätt bra med det i Sweclockers test eftersom resultaten på högre grafikinställningar inte skillde nämnvärt vilket var förväntat.

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-battlefield-3/5

Så om testet är helt reproducerbart, varför får i7 975 högre lägsta FPS än både 2500K och 2600K? 975 är lägre klockad och har lägre IPC så hur kan den ge högre lägsta FPS än 2600K om det inte finns mätfel i systemet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mars SSX:

Varför kommer du till SweClockers då det tydligen bara är dönickar här?

För att de som jobbar på Sweclockers gör ett bra jobb, även om frågan inte var riktad till mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så om testet är helt reproducerbart, varför får i7 975 högre lägsta FPS än både 2500K och 2600K? 975 är lägre klockad och har lägre IPC så hur kan den ge högre lägsta FPS än 2600K om det inte finns mätfel i systemet?

Jag sa nämnvärd skillnad. På högre grafikinställningar ligger många processorer väldigt nära varandra i prestandatstet. På lägre grafikinställningar är det tydliga skillnader. Varför fick man inga tydliga skillnader mellan de starkare processorerna på högre inställningar om testet skulle vara så dåligt som du menar?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Aktuella tester på minnen:
http://www.anandtech.com/show/7364/memory-scaling-on-haswell

Vore såklart en trevlig överraskning ifall nu BF4 bryter mot all tidigare trend...

Sedan till alla läsares glädje (och Zhrooms) länkar jag till guide gällande minnens hastighet,
och vad 'timings' betyder för prestanda

Edit: Borde förtydligat att endast första sidan är 'intressant' och kopplad till diskussionen om minnen och dess prestanda
http://www.anandtech.com/show/6372/memory-performance-16gb-dd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är skeptisk.
Tror mer på:
https://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4

Med högre klockning på minnen följer högre latens.

Han har lite dubbla meddelanden..

Permalänk
Medlem

Jaha då kanske man fick en anledning att kosta iväg 1600 Mhz minnena och köpa nått potentare?

Swec, fram med testriggen!

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persan96:

Vilket meddelande är det som är dubbelt? I ena videon pratar han om mängden och i andra pratar han om frekvensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Varför kommer du till SweClockers då det tydligen bara är dönickar här?

Nyheter, Emil & Jonas är bara för goa, men det är som dom själva säger, man blir nästan deprimerad när man läser kommentarer till deras Recensioner, när folk klagar på saker som står klart och tydligt i Recensionen, för folk läser inte, hoppar direkt till sista sidan och sittrar sig blind på en graf, sen vidare för att skriva hat kommentarer. Varje gång, folk lär sig inte. Skulle denna nyheten komma ut igen om 1 månad, skulle den få precis lika många "saltkar" posts, för folk vägrar acceptera att deras gyllene 1600 minnen kanske inte var det bästa köpet, otänkbart.

Skrivet av kazen_90:

För att de som jobbar på Sweclockers gör ett bra jobb, även om frågan inte var riktad till mig.

Precis, eller ja, allt är inte guld och gröna skogar, dom klagar stup i kvarten på att dom inte har tid, och det reflekteras tydligt i deras tester, Titan och 780 testerna var katastrofalt dåliga jämfört med andra större sidor, där testade dom allt från 3 skärmar i alla spel till 4 Titans, dubbelt så många spel m.m, SweClockers kan omöjligt mäta sig mot sådana tester med den lilla arbetskraften dom har. Skulle behöva anställa fler, en person som satt och gjorde benchmarks hela dagarna. (Viftar med armarna i luften)

Skrivet av Kefil:

Ja, i Metro visar det 10% Skillnad

Skulle vilja sett överklockade minnen i testet också, ~2500MHz CL7 var optimalt för 3930k.

Problemet idag med överklockning av minnen är att alla minneskretsar är värdelösa jämfört mot för ett par år sedan, dock finns det överflöd på begagnatmarknaden, men givetvis enormt mycket smidigare att köpa nytt direkt från butik, men då får man leva med högre latency helt enkelt.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

SweClockers? Nope.

Litar inte på Corsair? DICE vet vad dom håller på med, få spel tar sådan här stor nytta av det, Battlefield 4 är fruktansvärt bra optimerat, och skillnaden blir då för första gången på länge som ett spel tar större nytta av minne, då passar givetvis Corsair på att publicera resultaten, smart drag säger jag bara.

(18 Gilla) Känns som dessa personer inte vet någonting om datorer

(11 Gilla) Plötsligt?

http://img.pandawhale.com/52197-Picard-facepalm-gif-ubif.gif

"Tveksam" Det är tveksamt vad användarna i denna tråd har för datorkunskaper.

Nej.

Jag satt och överklockade minnen 2004 för att få ett par extra FPS, men nej det var nog bara en dröm, omöjligt att minnen kan påverka någonting i en dator.

(15 Gilla) Beror helt på spel, han har valt att testa helt fel, för han inte kunde bry sig, han är inte den gud folk tror han är, han jobbar mycket mer med PR och att spela in filmer, han har familj och barn som tar upp mycket tid, han spenderar inte så mycket tid framför datorn som han en gång gjorde, inte alls så tillförlitlig som han en gång var.

Du gillar dina 2133MHz nu? Varför köpte du dom om du inte visste detta förut?

Du om någon borde veta detta, snarare du som skämmer ut dig

Ja absolut, krävs större skillnader för att bli märkbart, men att det inte skulle vara någon skillnad alls tyder på okunskap.

Kanske sluta häng på SweClockers? Det är uppenbart att inga i denna nyhetstråden har någon koll på datorer what-so-ever.

Jag har tappat den lilla respekten jag haft för så många i denna tråd, känner igen ett dussintals profilbilder som jag sett under hela min tid på SweClockers, medlemmar registrerade 2002-2006, som inte har den blekaste aning om att snabba minnen gör skillnad i spel, det är fan otroligt.

*Månadens SweClockers Facepalm Gif*

Avslutar med mitt egna test från ArmA 3, är det saltkar på detta också?

Länk: http://i.imgur.com/Nes0xGL.jpg

http://i.imgur.com/Nes0xGL.jpg

Så din slutsats (vilken för övrigt är fruktansvärt överdriven, med snudd på k****d) är alltså att ingen här inne, kan något som helst om datorer? Och det baserar du på att de inte tror helt och hållet på ett test som Corsair utfört, som verkar något överdrivet, och där de inte angivit vare sig systemkonfiguration eller inställningar, och som dessutom drar helt andra slutsatser än vad så många andra siters minnestestande påvisat.

Jadu, vad skall man säga?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man ska se det som positivt att det går bättre med snabbare minnen eller som negativt att det går segare på ett annars bra system om man inte köpt supersnabba minnen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Med en Igpu i 5 fps bör man lägga till.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Nyheter, Emil & Jonas är bara för goa, men det är som dom själva säger, man blir nästan deprimerad när man läser kommentarer till deras Recensioner, när folk klagar på saker som står klart och tydligt i Recensionen, för folk läser inte, hoppar direkt till sista sidan och sittrar sig blind på en graf, sen vidare för att skriva hat kommentarer. Varje gång, folk lär sig inte. Skulle denna nyheten komma ut igen om 1 månad, skulle den få precis lika många "saltkar" posts, för folk vägrar acceptera att deras gyllene 1600 minnen kanske inte var det bästa köpet, otänkbart.

Precis, eller ja, allt är inte guld och gröna skogar, dom klagar stup i kvarten på att dom inte har tid, och det reflekteras tydligt i deras tester, Titan och 780 testerna var katastrofalt dåliga jämfört med andra större sidor, där testade dom allt från 3 skärmar i alla spel till 4 Titans, dubbelt så många spel m.m, SweClockers kan omöjligt mäta sig mot sådana tester med den lilla arbetskraften dom har. Skulle behöva anställa fler, en person som satt och gjorde benchmarks hela dagarna. (Viftar med armarna i luften)

Ja, i Metro visar det 10% Skillnad

http://images.anandtech.com/graphs/graph6372/50912.png

Skulle vilja sett överklockade minnen i testet också, ~2500MHz CL7 var optimalt för 3930k.

Problemet idag med överklockning av minnen är att alla minneskretsar är värdelösa jämfört mot för ett par år sedan, dock finns det överflöd på begagnatmarknaden, men givetvis enormt mycket smidigare att köpa nytt direkt från butik, men då får man leva med högre latency helt enkelt.

Jo Metro-testet är fint, synd att den endast påvisar resultat för IGP'n, interna grafiken i Ivy Bridge.
Artikeln var i huvudsak menad som en guide/snabbkurs för minnes-timings och hastigheter för alla som 'glömt'.

Borde förtydligat att endast första sidan är 'intressant' och kopplad till diskussionen om minnen och dess prestanda

Dock håller jag med dig i allmänhet, både vad gäller minnesprestanda förr/nu och i vilken grad man själv kan påverka den.
I dessa tiden med diverse OC-turbo och Auto-Clockz settings i BIOS för CPU/Mobo
så glöms minnesprestanda/trimning/optimering bort..

Att finna stabila, optimala minnesprestanda var förr mer än halva jobbet med OC.
I minnesberoende program och även (mer sällan) spel kunde detta leda till markanta förbättringar, allt från att koda film till att
ev. få tillräckliga FPS utand drops.

Håller även till viss del med dig om forumets nivå vad gäller tålamod för analytiska metoder för granskning och tester.

Självklart tycker redaktionen att djupa, omfattande och tidsödande recesioner känns meningslösa att skriva. Många av kommentarerna
haglas ut av respektive lägers fanboys. Självhyllande och ryggdunkande hurrarop för att man minsann köpte rätt graffekort och att resten i losergänget
borde skämmas och avsäga sitt Swec-medlemskap pga hur pantade de är..

Vi får de recensioner vi förtjänar, med snabbknapp till vinnande graf och slutplädering.

Permalänk
Medlem

Läste kommentarerna de flesta av er går inte på försälningsnacket bra jobbat resten av er tycker jag synd om

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Så din slutsats (vilken för övrigt är fruktansvärt överdriven, med snudd på k****d) är alltså att ingen här inne, kan något som helst om datorer? Och det baserar du på att de inte tror helt och hållet på ett test som Corsair utfört, som verkar något överdrivet, och där de inte angivit vare sig systemkonfiguration eller inställningar, och som dessutom drar helt andra slutsatser än vad så många andra siters minnestestande påvisat.

Jadu, vad skall man säga?

Haha din inflik i denna tråden fick mig att minnas hur detta ämne kan flamma upp:P

Seriöst, ifall någon orkar, leta upp tråden om minnesöverklockning, Zcenicx vs Blazin87.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Helt klart en aning överdrivet, som alla andra "tester" från tillverkare. Men det vore ju helt klart awesome om snabba minnen och överklockning av dom blir en grej igen. Det var ju typ regel för 10 år sedan. Ser fram emot lite oberoende tester!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Relevant

Skrivet av CorsairGeorge:

You guys are right to be skeptical - it's weird that the performance gap in a game was so tied to RAM. When the game comes out, I urge you to benchmark it yourself. The guy who wrote that article, Dustin, was an Anandtech reviewer for a long time and just recently joined Corsair.

His methods are pretty solid, and we talked about this last Friday. Very weird results, but they are repeatable.

Right now a 1600 MHz 8GB kit is about $80. a 2400 MHz 8GB kit is about $115.

The question is, for $35, is that performance gain worth it to you? That's up to you guys. I have spoken to some reviewers about BF4 as well and they're looking at memory speed, latency, bandwidth, etc. Very interesting to me.

But again, don't just take our word for it - when the game comes out, test it yourself.

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att det är så, men med benchmarkprogram så blir det märkbar skillnad, varför skulle de inte kunnat ha utvecklat ett spel som på samma sätt kan ta vara på ramminnenas hastighet? Allting måste inte alltid vara som de alltid har varit.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Datavetare

Anta att detta stämmer, en ökning av bandbredden med 50% ger ~25% bättre FPS i BF4.

Varför presterar då inte i7-3960X minst 25% bättre än i7-3770k? 3960X har 4 kanaler mot RAM vilket ger en total bandbredd på ~50GB/s med DDR3-1600 mot ~25GB/s på i7-3770.

Sedan verkar det som att man lyckats optimera BF4 en hel del för CPUer med färre CPU-kärnor under beta-tiden. Dessa siffror kommer från första dagen

Dold text

Ganska bedrövligt på 2 kärnors i3-or

Detta är mätt med samma GPU (nVidia Titan) men med de 3 "prestanda patchar" som kommit pålagda, nu ser det helt OK ut även på i3

Dold text

Prestanda på 6-kärniga CPUer verkar däremot inte ha påverkats så mycket av patcharna.

Och angående HT. Om det nu är så att BF4 har brutalt usel cache-hit-rate (vilket är det enda som skulle kunna förklara varför snabbare minne skulle hjälpa) så fungerar HT faktiskt riktigt bra! Har man väldigt hög cache-hit-rate så ger inte HT speciellt mycket då man måste dela ALU-enheter och vid bra cache-hit-rate så kan även en tråd utnyttja dessa väldigt bra.

I serverlaster är ofta "working-set" så stort att det inte kan få plats i CPU-cachen (inte ens på Xeons 20M cache) och i dessa lägen kommer ALU-enheterna stå oanvända för det tar lång tid att få in data från RAM. HT blir i det läget väldigt effektivt då det räcker att någon CPU-tråd har data tillgängligt. HT sänker också IPC per tråd vilket gör att en minnesaccess blir relativt sätt billigare då tiden är konstant men varje CPU-tråd hinner köra färre instruktioner under en viss tidsrymd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

20% mer fps pga lite snabbare ram?
Nej Corsair, jag tror ni ljuger för mig.
Och jag tycker inte om företag som ljuger för sina kunder

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Ni har väl hört senaste nyheten från asien? Om man spelar med en skärm på 30" får man plats med 20% högre FPS än på en 24" skärm! Helt galet! Så ut köp skärmar för glatta livet nu grabbar!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Anta att detta stämmer

Bra inlägg! Nu känns det igen lite bättre att sitta på en i5 2500K.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoZo:

Om jag tolkar det rätt också så kör de med samma timings i 1600Mhz respektive 2400Mhz. 22,7% låter väldigt högt.

Varför då ? Samma timing på 2400mhz innebär lägre latens.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9