Apple börjar sälja nya Mac Pro i december

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Sen tror jag inte att "professionella" skulle lägga ut 37k på en apple som den, men men.

den är snygg men helt klart diss... tack vare priset

Vilken annan grupp användare än professionella musik/video-skapare känner du till som köper Mac Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardinen:

Det är nog ingen idé att jämföra bara processorn i Mac Pro med motsvarande i PC världen. Det verkar ju som att Mac Pro'n använder både CPU och GPU för dagliga beräkningar samt använder ett operativsystem som hanterar det. Och det kanske man får ta med i prestanda siffror, och framförallt, pris när man jämför med PC.

Hade bara betalat den summan om jag kunnat raytracea i realtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Det ser ut att vara en turbinkylare... undra hur mycket den låter

Riktigt tyst enligt uppgift

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv

Vad härligt - frakt ingår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Det är Xeon E5 v2(Ivy Bridge) den är baserad på. Dvs upp till 12 kärnor per CPU. Och det verkar bli max en CPU.
Folk klagar redan på priset ser jag. Försök sätta ihop en dator med Xeon E5 v2, 2xTitan(bör vara hyffsat jämförbart) och PCIe SSD för lägre pris..

Två Titans är det nog inte. Firepro är avsett för kalkyleringar, t.ex. Cad och 3D-programmering och allt vad det heter.
http://www.amd.com/us/products/workstation/graphics/ati-firep...

Så med andra ord är det överpris som tusan, som vanligt

Permalänk
Medlem

En till mig och en till flickvännen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Det ser ut att vara en turbinkylare... undra hur mycket den låter

Tystare än en MacMini påstår Apple själva vilket är nära ljudlöst. Undra dock hur den låter vid lite tyngre belastning. iMac:arna från 2012 är enormt tysta även vid belastning så tysta maskiner kan Apple bygga.

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir imponerad av storleken (litenheten?) ?
GJ Apple !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Två Titans är det nog inte. Firepro är avsett för kalkyleringar, t.ex. Cad och 3D-programmering och allt vad det heter.
http://www.amd.com/us/products/workstation/graphics/ati-firep...

Så med andra ord är det överpris som tusan, som vanligt

Det var nog mer menat att ett D700 ≈ Titan i prestanda. Jag tror vissa skulle uppskattat om Apple hade Geforce-kort som alternativ för CUDA-acceleration.

Permalänk
Medlem

Texten borde ändras till: "Redan i juni presenterade Apple den nya generationen Mac Pro, som nästan inte har några likheter med föregångarna. Inuti en cylinderformad och fläkttunnelliknande konstruktion lyckas Apples ingenjörer med konststycket att klämma in rejält påkostade komponenter och kyla det hela med en enda fläkt. Den enda likheten med andra Apple-produkter och tidigare Mac Pro, är det extrema och hutlösa priset."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av taliz:

Det är Xeon E5 v2(Ivy Bridge) den är baserad på. Dvs upp till 12 kärnor per CPU. Och det verkar bli max en CPU.
Folk klagar redan på priset ser jag. Försök sätta ihop en dator med Xeon E5 v2, 2xTitan(bör vara hyffsat jämförbart) och PCIe SSD för lägre pris..

Titan är inte jämförbara alls. Det är Firepro baserade på Tahiti ser det ut som. Lite svårt att hitta exakt information då AMD själva inte släppt de där korten än. Hur som helst är det motsvarande 7870, 7950 och 7970 fast med annan mjukvara. Så du får titta på Quadro om du ska ha något liknande från Nvidia.

För övrigt trevligt att Apple äntligen stoppar in vettiga grafikkort i en arbetsdator. Förra versionen kom ju med AMD 5770 eller 5870. Inte direkt idealt för att arbeta med. Sen är det viktigt att påpeka att storleken kommer med en kostnad och det är möjligheten att konfigurera datorn. Den har inga PCIe-platser eller extra utrymme för något. Allt utföver det som ingår, till och med extra lagring utöver SSD, måste kopplas externt. Så vill man ha en hårddisk så får man köpa USB eller om man vill ha lite hastighet så får det bli en DAS för Thunderbolt. Jag gissar att diverse musiker är lite lätt irriterade på att deras utrustning generellt är kopplad med Firewire och PCIe, vilket inte stöds av nya Mac Pro. Får hoppas att någon tillverkar externa chassin för PCIe som kopplas till thunderbolt och att det dyker upp adaptrar för Firewire, annars finns det många som kommer bli ledsna.

Skrivet av Mikael07:

Någon som hittar specs/info om AMD Firepro D300 (eller D500, D700) ??
Verkar inte finnas i det ordinära sortimentet, så det kanske är en specialmodell för Mac Pro? Svårt egentligen att säga något om prisvärdheten innan man vet något om dessa grafikkort.

De korten verkar inte finnas än men vad man kan läsa sig till av specifikationer och blandade rykten så är de baserade på Tahiti, så motsvarande 7870 till 7970 fast med mer minne och annan firmware. Vad jag minns av tidigare bilder så är det specialkort och inga vanliga PCIe i Mac Pro. Så det är möjligt att de inte dyker upp någon annan stans heller. I sann Appleanda verkar det bara vara RAM som går att byta ut den här gången. SSDn verkar köra egen kontakt och den sitter monterad tillsammans med ett av grafikkorten.

Jag tycker faktiskt att det är lite tråkigt att de går i den här riktningen när det gäller arbetsstationer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Sen tror jag inte att "professionella" skulle lägga ut 37k på en apple som den, men men.

den är snygg men helt klart diss... tack vare priset

För professionella är inköpspriset inte så intressant, utan hur mycket den kostar under sin livslängd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hahaha - jag gillar idén och "papperskorgen" är ju snygg men vitsen med gamla Mac Pro var väl ändå att det gick att uppgradera och customizera litegranna.

Var ska man lagra har dom tänkt? Sist jag såg specen fanns iaf inte 10GbE så då är man väl hänvisad till externa ThunderBolt-kabinett för diskar (om det nu finns några ännu ). Som vanligt med Apple så ifall inte deras "låsta" specifikation passar som handen i handsken - och kommer så att göra under produktens livstid - så är man antingen rökt eller hänvisad till att kludda ner skrivbordet alldeles med externa tillbehör.

Har dom tänkt att professionella användare ska köpa någon svindyr ThunderBolt -> 10GbE -adapter i sann Apple anda eller? Eller ska dom sitta med flertalet ThunderBolt-kabinett om dom behöver mera lagring än vad som går att klämma in i "papperskorgen"?

Lycka till Apple säger jag

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Erik.dv:

Det var nog mer menat att ett D700 ≈ Titan i prestanda. Jag tror vissa skulle uppskattat om Apple hade Geforce-kort som alternativ för CUDA-acceleration.

Nej ingen hade uppskattat om Apple hade Geforce i en Mac Pro. De skulle i så fall erbjuda Quadro. Av någon anledning har de valt bort det. Kanske var AMD mer villiga att erbjuda speciallösningar än Nvidia var. Eller så var de helt enkelt billigare. Vem vet. Apple körde ju AMD förra generationen också men de kör Nvidia i laptopar. Så det är ju ingen principiell fråga direkt. Skulle ju kunna vara något med drivrutiner också. Vad vet jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Man kan säga mycket om apple men designa saker kan de definitivt göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Skulle tro att man får rätt mycket mer prestanda om man plockar ihop en burk för 28000kr själv...

Det beror på hur man bygger den. Min senaste kostade mer än så (kylning chassi etc medräknat) och är bra mycket långsammare.

Jag är förvånad över hur extremt billig den är, själv.

Permalänk

Bara jag som ser hela konceptet med designen?
Man kan värma snabbnudlar/-kaffe i cylindern då ägarna inte längre har råd med annat

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Powerknappen på baksidan, innovativt, med är det praktiskt att rota runt på baksidan var gång den skall bootas?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikael07:

Skulle tro att man får rätt mycket mer prestanda om man plockar ihop en burk för 28000kr själv...

28k? Jag får det till 20,2 med moms strax över 21k.?? Hur mycket får man för det egentligen om man vill ha ECC minnen, PCIe ssd och bra design?? visa mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av laller:

Haha, 37k. Stackars plånbok på alla fanboys som är tvungna att köpa den.

Det är en arbetsstation... skärp dig.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

12Gb Vram? Borde det inte vara 6gb eftersom att de speglas?

Rätta mig om jag har fel men eftersom att Firepro är ett beräkningskort så körs det inte med crossfire. Så allt minne utnyttjas.

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

12Gb Vram? Borde det inte vara 6gb eftersom att de speglas?

Borde gå att använda allt, det finns inte syfte att spegla data om det inte är cf där båda korten jobbar med samma texturer.. Här ska ju korten köra allmänna beräkningar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

En perfekt maskin för porr och WoW.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

dyker upp adaptrar för Firewire, annars finns det många som kommer bli ledsna.

Finns redan
http://store.apple.com/se/product/MD464ZM/A/apple-thunderbolt...
Lär dyka upp ganska många adaptrar till thunderbolt.

Edit: Hittade även denna låda, man får ju isåfall väga kostnaderna att köpa nya saker mot något liknande.
http://www.magma.com/catalog/thunderbolt-pcie-expansion
http://www.sonnettech.com/product/echoexpresschassis.html

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

En riktig skönhet!

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Lär dyka upp ganska många adaptrar till thunderbolt.

Det förvånar mig lite att ingen säljer externa lådor med PCIe platser som kopplas in på thunderbolt. Det är ju PCIe, så det behövs inte ens någon speciellt avancerad logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tycker faktiskt att det är lite tråkigt att de går i den här riktningen när det gäller arbetsstationer.

Ja, även om jag tycker den är häftig så är det verkligen form over function. Galet med så pass begränsade uppgraderingsmöjligheter i en stationär arbetsdator ämnad för professionellt bruk. Och vad gör det att chassit är litet när man måste ha en hög med komponenter drällandes bredvid med tillhörande kabelhärva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Det förvånar mig lite att ingen säljer externa lådor med PCIe platser som kopplas in på thunderbolt. Det är ju PCIe, så det behövs inte ens någon speciellt avancerad logik.

Faktiskt så finns det också (finns nog flera alternativ)
http://www.magma.com/catalog/thunderbolt-pcie-expansion
http://www.sonnettech.com/product/echoexpresschassis.html

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker den ser för jävlig ut?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Är det bara jag som tycker den ser för jävlig ut?

Nej.. Samma här. Alltid tyckt att Apples produkter varit snygga, men nja, inte denna!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W