Skrivet av JesperT:
Jag tycker det ser ut som att ni försöker nagelfara Sentenced lite väl mycket istället för att försöka förstå vad han vill säga, vilket iallafall för mig känns rätt uppenbart.
Det handlar helt enkelt om tolkningen av orden chans/möjlighet och att det kan betyda lite olika sak beroende på vad man syftar på.
Vi har tex precis samma intagningskrav för Civilingenjörsutbildningen (eller annan utbildning för den delen) oavsett om du kommer från en fattig arbetarfamilj eller en gammal överklassfamilj. Chanserna att komma in är lika för alla i meningen att vi inte har separata intagningspoäng beroende på "klass", "ras" eller annat.
Chansen uppställda av samhället i form av inträdeskrav och liknande är samma för alla. Därav kan man säga att alla har samma chanser.
Däremot så föds ju givetvis folk med olika förutsättningar. Vissa har lägre intelligens, vissa högre. Det kommer att påverka hur svårt du kommer att ha det att få bra betyg och hur svårt det kommer att vara att klara en civilingenjörsutbildning. Det betyder inte att samhället är orättvist om du fötts med lägre intelligens, men att du tyvärr kommer att få kämpa hårdare för att nå målet.
I den meningen har vi givetvis olika "chanser".
Samma sak gäller om man fötts in i en rik respektive fattig familj. Det påverkar i högsta grad hur mycket man får kämpa i livet.
Det är därför viktigt att skilja på chanser som samhället kontrollerar (som samma intagningskrav för alla oavsett bakgrund) och dina chanser som beror på att du fötts in i olika miljöer och har olika biologiska förutsättningar.
När Sentenced skriver att alla har samma chanser så menar han (som jag förstått det) att samhället ger alla samma chanser när det gäller vem som får tillträde var. Att olika personer har mer eller mindre svårt att uppnå kraven av personliga skäl är en helt annan fråga.
Men denna definition av "samhället" håller ju bara om det medvetet definieras att enbart innehålla "hårda" värden som t ex ett intagningskrav. "Personliga skäl" innefattar ju ovan även uppväxt och miljö, vilket ju också måste anses vara samhälleliga faktorer — premissen i tråden är att samhällets utveckling, av någon anledning, skulle gå mot att öka klyftor, dvs olika gruppers förutsättningar (vilket vore trivialt bortom mening att objektivt kontrollera med ovanstående definition: har folk från Rinkeby andra intagningskrav på KTH? Nej! Alltså finns inga klyftor!) — och det kan därför inte separeras till en "helt" annan fråga.
Det är inkomplett att släppa alla externa faktorer och säga "chansen är lika för alla!", för det är ett statistiskt uttalande utifrån utfall, som att det t ex skulle vara lika stor chans för 5 att dyka upp på en vanlig tärning som 3. Men om man då observerar en tärning som över tid landar på 5 i 75% av fallen så måste man ju ha förmågan att kunna revidera sitt antagande om att det inte finns några fler faktorer som spelar in — annars kan man inte förklara eller behandla observerade fenomen. Modellen är oanvändbar, i.e. "fel".
Om det hade varit sant att "chansen är lika för alla!" så vore det lätt att kontrollera: det hade varit en likformig fördelning av toppjobb, låglönejobb, akademiska meriter, kriminalitet, hälsa, etc., över samhällsspektrumet (i statistiskt användbara urval). Det skulle inte uppstå skillnader genom att begränsa geografiskt, efter föräldrars utbildningsgrad eller lönenivå, etc., för dessa saker hade enligt premissen inte varit relevanta variabler. Det var därför t ex Swiifty retoriskt frågade om det var genetiska egenskaper som utgjorde skillnaden, för externa faktorer spelade ju enligt definitionen ingen roll i det samlade "chans"-begreppet. Att klumpa ihop de faktorer som trots allt leder till dessa observerade skillnader i okvantiferbara begrepp som "låg ambition"/"vill inte" och därefter ändå säga "chansen är lika för alla*! [*(om vi stryker snedfördelande faktorer)]" är på sin höjd en lek med ord, men inte användbart.
Därtill måste observationernas ramar nu begränsas till "medel-Svensson", för utanför denna grupp saknar modellen förutsägande värde — dvs stämmer inte — men problemställningen handlar ju om att alla inte är "medel-Svensson" (hade det varit fallet så hade jag definitionsmässigt varit ombord med att sociala klyftor inte existerat). Det går nu inte ens att behandla begreppet längre; är problematiken då ur världen? Det går fortfarande att konstatera att det finns skillnader, men det går inte längre att ställa frågan: "Varför?".
Det var i mina ögon ett fall av att låta konfirmeringsbias styra tolkningen av mätdata så pass gravt att man hellre förändrar definitioner av grundläggande koncept så att problemet inte längre ens går att formulera och då "försvinner", än förändrar en modell som inte stämmer med verkligheten. Problemet uppstår egentligen inte i definitionssteget, utan i att först göra separationen i externa och individbaserade faktorer, sedan "glömma bort" den externa delen när vidare resonemang görs som om man fortfarande hade alla aspekter kvar, och då helt plötsligt nå en enkel slutsats. "x+y=5; bestäm x och y. Lösning: anta att y=0. Alltså är x=5, alltså är y=0, och vi har löst problemet".
Det kan som du säger i din slutsats ovan vara viktigt att kunna skilja på dessa faktorer, beroende på vad man vill betrakta, för de är av olika natur i vissa aspekter. Jag tror en majoritet skulle kalla det förkastligt enligt vår demokratiska definition ifall "hårda" värden som intagningspoäng, skattesatser, pensionsålder, etc., berodde på t ex kön eller födelseort — det finns inte mycket att diskutera. Däremot skulle det vara stor spridning i synen på övriga samhälleliga faktorer, från de extrema nidbilderna "alla ska ha exakt samma av allt!" till vänster, till "ingen reglering av någonting!" till höger. Men efter att ha skiljt dessa faktorer så kan man inte bara stryka den ena för vidare behandling — det är där logikproblemen kommer in, och modellen rasar.