Inkomstkyftor i Sverige - Klyftorna är större än vad du tror

Permalänk
Medlem

[QUOTE="JesperT;14032630"]

Citat:

För all del. Hur svårt det är att ta sig någonstans varierar naturligtvis mycket beroende på intelligens och vilken miljö man föds in i och vilka ekonomiska resurser man har osv.
Dock så tycker jag att motsatt åsikt jämför med vad du tar upp är mer störande, dvs mentaliteten att inte anstränga sig nämnvärt för att nå någonstans och sedan sitta och tjura om att allt är orättvist när folk som verkligen ansträngt sig tjänar mer pengar än de gör.
Sverige är ändå ett land med väldigt hög levnadsstandard för de allra flesta och ytterst få har det så illa att de verkligen skulle stoppas att studera på grund av sin dåliga ekonomi.
Vid högre studier har vi studiebidrag och studielån för alla och de flesta studenter lever så under tämligen likvärdiga ekonomiska villkor (kan vara rätt knapert under studietiden för de flesta). Lägre utbildning är fritt tillgänglig för alla och kostnadsfri.

I andra länder i världen kan det dock givetvis se väldigt annorlunda ut där barn kan tvingas ut och jobba för att försörja familjen.

Jag instämmer, människor har det generellt bra och att klaga på någonting man själv kan förbättra leder sällen till resultat, om än att man lättar sitt egna samvete. Men situationen som den ser ut är att mantran och ord är inte något som räcker för att förändra människor. Politiker och folk som sitter i ledning för att ge en bättre tillvaro, deras fokus ligger på att förändra förutsättningar vilket i sin tur leder till förändring hos människorna i de olika sitsarna.

Att säga till barn som går i skolan, "ja, eran skolan ligger inte bra till och lärarna är inte tillräckligt kompetenta, ni är för många barn per lärare, men bit ihop nu, ta till vara på det ni har, folk i andra länder har det sämre" etc, det fungerar helt enkelt inte. Jag hade önskat att man kunde plantera sådana tankar och sedan att de ger den tänkta effekten. Istället får man arbeta från andra hållet, utbilda mer lärare, mer kompetent utbildning etc.

Citat:

Dom här två sakerna behöver ju inte stå i något sorts motsatsförhållande till varandra.
Ett samhälle som uppmuntrar att folk kan lösa sina problem genom att jobba lite hårdare låter alldeles förträffligt. Motsatsen skulle vara illa både för samhället och individen. Om folk känner att de kan få ett bättre liv om de anstränger sig lite mer så ger det framtidshopp och uppmuntrar folk att anstränga sig mer, vilket även är till gagn för samhället i stort.
Samtidigt kan man givetvis låta staten satsa på att stärka förutsättningarna för folk från grupper som har det svårare. Det är också självfallet högst gynnsamt både för samhället och individen.

Givetvis, men ett samhälle har inte den möjligheten att genom ord få den tänkta påverkan, iallafall vet jag inte hur den skulle kunna bli effektiv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Jag tycker det ser ut som att ni försöker nagelfara Sentenced lite väl mycket istället för att försöka förstå vad han vill säga, vilket iallafall för mig känns rätt uppenbart.
Det handlar helt enkelt om tolkningen av orden chans/möjlighet och att det kan betyda lite olika sak beroende på vad man syftar på.
Vi har tex precis samma intagningskrav för Civilingenjörsutbildningen (eller annan utbildning för den delen) oavsett om du kommer från en fattig arbetarfamilj eller en gammal överklassfamilj. Chanserna att komma in är lika för alla i meningen att vi inte har separata intagningspoäng beroende på "klass", "ras" eller annat.
Chansen uppställda av samhället i form av inträdeskrav och liknande är samma för alla. Därav kan man säga att alla har samma chanser.

Däremot så föds ju givetvis folk med olika förutsättningar. Vissa har lägre intelligens, vissa högre. Det kommer att påverka hur svårt du kommer att ha det att få bra betyg och hur svårt det kommer att vara att klara en civilingenjörsutbildning. Det betyder inte att samhället är orättvist om du fötts med lägre intelligens, men att du tyvärr kommer att få kämpa hårdare för att nå målet.
I den meningen har vi givetvis olika "chanser".
Samma sak gäller om man fötts in i en rik respektive fattig familj. Det påverkar i högsta grad hur mycket man får kämpa i livet.

Det är därför viktigt att skilja på chanser som samhället kontrollerar (som samma intagningskrav för alla oavsett bakgrund) och dina chanser som beror på att du fötts in i olika miljöer och har olika biologiska förutsättningar.
När Sentenced skriver att alla har samma chanser så menar han (som jag förstått det) att samhället ger alla samma chanser när det gäller vem som får tillträde var. Att olika personer har mer eller mindre svårt att uppnå kraven av personliga skäl är en helt annan fråga.

Men denna definition av "samhället" håller ju bara om det medvetet definieras att enbart innehålla "hårda" värden som t ex ett intagningskrav. "Personliga skäl" innefattar ju ovan även uppväxt och miljö, vilket ju också måste anses vara samhälleliga faktorer — premissen i tråden är att samhällets utveckling, av någon anledning, skulle gå mot att öka klyftor, dvs olika gruppers förutsättningar (vilket vore trivialt bortom mening att objektivt kontrollera med ovanstående definition: har folk från Rinkeby andra intagningskrav på KTH? Nej! Alltså finns inga klyftor!) — och det kan därför inte separeras till en "helt" annan fråga.

Det är inkomplett att släppa alla externa faktorer och säga "chansen är lika för alla!", för det är ett statistiskt uttalande utifrån utfall, som att det t ex skulle vara lika stor chans för 5 att dyka upp på en vanlig tärning som 3. Men om man då observerar en tärning som över tid landar på 5 i 75% av fallen så måste man ju ha förmågan att kunna revidera sitt antagande om att det inte finns några fler faktorer som spelar in — annars kan man inte förklara eller behandla observerade fenomen. Modellen är oanvändbar, i.e. "fel".

Om det hade varit sant att "chansen är lika för alla!" så vore det lätt att kontrollera: det hade varit en likformig fördelning av toppjobb, låglönejobb, akademiska meriter, kriminalitet, hälsa, etc., över samhällsspektrumet (i statistiskt användbara urval). Det skulle inte uppstå skillnader genom att begränsa geografiskt, efter föräldrars utbildningsgrad eller lönenivå, etc., för dessa saker hade enligt premissen inte varit relevanta variabler. Det var därför t ex Swiifty retoriskt frågade om det var genetiska egenskaper som utgjorde skillnaden, för externa faktorer spelade ju enligt definitionen ingen roll i det samlade "chans"-begreppet. Att klumpa ihop de faktorer som trots allt leder till dessa observerade skillnader i okvantiferbara begrepp som "låg ambition"/"vill inte" och därefter ändå säga "chansen är lika för alla*! [*(om vi stryker snedfördelande faktorer)]" är på sin höjd en lek med ord, men inte användbart.

Därtill måste observationernas ramar nu begränsas till "medel-Svensson", för utanför denna grupp saknar modellen förutsägande värde — dvs stämmer inte — men problemställningen handlar ju om att alla inte är "medel-Svensson" (hade det varit fallet så hade jag definitionsmässigt varit ombord med att sociala klyftor inte existerat). Det går nu inte ens att behandla begreppet längre; är problematiken då ur världen? Det går fortfarande att konstatera att det finns skillnader, men det går inte längre att ställa frågan: "Varför?".

Det var i mina ögon ett fall av att låta konfirmeringsbias styra tolkningen av mätdata så pass gravt att man hellre förändrar definitioner av grundläggande koncept så att problemet inte längre ens går att formulera och då "försvinner", än förändrar en modell som inte stämmer med verkligheten. Problemet uppstår egentligen inte i definitionssteget, utan i att först göra separationen i externa och individbaserade faktorer, sedan "glömma bort" den externa delen när vidare resonemang görs som om man fortfarande hade alla aspekter kvar, och då helt plötsligt nå en enkel slutsats. "x+y=5; bestäm x och y. Lösning: anta att y=0. Alltså är x=5, alltså är y=0, och vi har löst problemet".

Det kan som du säger i din slutsats ovan vara viktigt att kunna skilja på dessa faktorer, beroende på vad man vill betrakta, för de är av olika natur i vissa aspekter. Jag tror en majoritet skulle kalla det förkastligt enligt vår demokratiska definition ifall "hårda" värden som intagningspoäng, skattesatser, pensionsålder, etc., berodde på t ex kön eller födelseort — det finns inte mycket att diskutera. Däremot skulle det vara stor spridning i synen på övriga samhälleliga faktorer, från de extrema nidbilderna "alla ska ha exakt samma av allt!" till vänster, till "ingen reglering av någonting!" till höger. Men efter att ha skiljt dessa faktorer så kan man inte bara stryka den ena för vidare behandling — det är där logikproblemen kommer in, och modellen rasar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Dock så tycker jag att motsatt åsikt jämför med vad du tar upp är mer störande, dvs mentaliteten att inte anstränga sig nämnvärt för att nå någonstans och sedan sitta och tjura om att allt är orättvist när folk som verkligen ansträngt sig tjänar mer pengar än de gör.
[…]
Dom här två sakerna behöver ju inte stå i något sorts motsatsförhållande till varandra.

Det sistnämnda är nog en allmän bild av situationen, och mildrar kanske också det du anser störande i första paragrafen (för jag tror inte någon här argumenterat för att den åsikten vore ensidigt "rätt"). Det är få som ser det som ett svartvitt förhållande, och det skulle vara en förenkling bortom möjlig applikation att göra det.

Som jag nämnde tidigare så är det dock en inställning jag mer eller mindre aldrig stött på i personliga kontakter i livet: folk som skulle vara lata och klagar på att samhället inte ger dem en gräddfil. Min känsla är att denna epidemi snarare existerar som en anonym tanke eller kanske i en kvällstidningsartikel någonstans, eller försvinner runt myndighetsåldern (och att "ungdomen" alltid setts på som "förslappad"), men att tanken om att de finns lätt dyker upp psykologiskt. Jag anser att båda de extremer som presenterats i bilden av andra kan ses som följder av självtjäningsbias, beroende på vad man har för självbild. Andra erfarenheter kan leda till andra slutsatser.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

phz. Du skriver kloka saker, men ibland är det så högtravande att det rent av blir svårläst. Det är synd eftersom många av dina läsare förmodligen tappar tråden och/eller intresset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är betydligt lättare att vara en "slipad affärskvinna" när man startar livet som dotter till en av världens rikaste män och är släkt eller vän med halva USAs elit. Jag tror att jag skulle kunna vara minst lika framgångsrik som Hilton om jag hade tillgång till 4.5 miljarder dollar, ett storföretag, och Kamprads kontaktnät, vad tror du?

Känner du över huvud taget några högre chefer inom näringslivet, politiker eller högre tjänstemän?
Affärsvärlden (och staten) är inte någon meritokrati. Det är inte alls så att ju högre upp man kommer desto dugligare blir personerna som sitter där. Man skulle önska att det var så, men det är det inte.

Du känner mängder av sådana personer som är rena idioterna helt enkelt? Om vi nu ska fortsätta anekdotiskt så kan jag för varje hög tjänsteman du hittar peka på 3 städare/mcdonaldsarberare som är en del av iqreserven. För att kunna stiga upp över genomsnittslönen behöver du ha diverse kvalifikationer för att lyckas. Sociala, tekniska eller likvärdig. De som är rena puckon på den nivån kan man räkna på fingrarna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Men denna definition av "samhället" håller ju bara om det medvetet definieras att enbart innehålla "hårda" värden som t ex ett intagningskrav. "Personliga skäl" innefattar ju ovan även uppväxt och miljö, vilket ju också måste anses vara samhälleliga faktorer — premissen i tråden är att samhällets utveckling, av någon anledning, skulle gå mot att öka klyftor, dvs olika gruppers förutsättningar (vilket vore trivialt bortom mening att objektivt kontrollera med ovanstående definition: har folk från Rinkeby andra intagningskrav på KTH? Nej! Alltså finns inga klyftor!) — och det kan därför inte separeras till en "helt" annan fråga.

Jag vet inte om det där om att "har folk från Rinkeby andra intagningskrav på KTH? Nej! Alltså finns inga klyftor!" ska tolkas som en halmgubbe mot det jag skrev ?
Jag har iallafall aldrig påstått något sådant. Jag försökte som sagt reda ut vad Sentenced syftade på i olika sammanhang när han pratade om chans, eftersom ni pratade om varandra och verkade misstolka vad han menade. Pratar vi om de där "hårda" värdena (typ antagningskrav på KTH) och liknande så är reglerna lika för alla i stort sett i alla sammanhang. Vi har ingen adelskö till KTH och en arbetarkö eller dylikt.
Det är det här jag antar Sentenced syftar på när han talar om samma chans i det sammanhanget och jag försökte förklara. Där är det lika för alla.

Sedan har man givetvis andra faktorer i samhället plus individuella förutsättningar som avgör hur tufft det kommer att bli för en viss individ att få så bra betyg att vederbörande uppfyller antagningskraven.
Att de formella kraven vid antagningen skulle vara det enda som betyder något överhuvudtaget har jag aldrig påstått. Dock har vi kommit väldigt långt i Sverige när det gäller att ha lika formella krav för alla. Men även där finns en bit kvar att gå.

Skrivet av phz:

Det är inkomplett att släppa alla externa faktorer och säga "chansen är lika för alla!", för det är ett statistiskt uttalande utifrån utfall, som att det t ex skulle vara lika stor chans för 5 att dyka upp på en vanlig tärning som 3. Men om man då observerar en tärning som över tid landar på 5 i 75% av fallen så måste man ju ha förmågan att kunna revidera sitt antagande om att det inte finns några fler faktorer som spelar in — annars kan man inte förklara eller behandla observerade fenomen. Modellen är oanvändbar, i.e. "fel".

Här förstår jag inte vad du vill ha sagt. Jag har inte ställt upp någon modell av något slag, utan enbart försökt klargöra vad Sentenced menade.

Skrivet av phz:

Om det hade varit sant att "chansen är lika för alla!" så vore det lätt att kontrollera: det hade varit en likformig fördelning av toppjobb, låglönejobb, akademiska meriter, kriminalitet, hälsa, etc., över samhällsspektrumet (i statistiskt användbara urval).

Nej, det vore att totalt feltolka statistiken.
Du glömmer de kanske viktigaste faktorerna av alla : vår fria vilja och kulturens/omgivningens påverkan.

En del väljer att inte studera och nöjer sig kanske med ett enklare lågkvalificerat jobb och värderar annat i livet högre.
Vad man väljer att inrikta sig på kommer också att variera enormt beroende på intresse och begåvning.

Dessutom påverkar ens omgivning väldigt mycket. Växer du tex upp i en gammal bondesläkt där de äldre förebilderna alla jobbat inom jordbruket så är det stor chans att du påverkas av detta. Växer du upp med föräldrar som själva studerat så är det garanterat mer troligt att du själv börjar studera, jämför med om du växer upp i ett område där många ofta hoppar av skolan.

Det betyder inte att du automatiskt har sämre chanser att bli något annat än bonde om du växer upp i bondesläkten. Det är bara det att du mer naturligt kommer att göra det fria valet att fortsätta som bonde, eftersom du haft dina förebilder där.

Så även om chanserna skulle vara identiska så skulle vi fortfarande se den klassiska normalfördelningen i samtliga undersökningar som beror på skillnader i begåvning, intresse och i slutändan fria val.
För att få en likformig fördelning i utfallen skulle vi utöver "samma chanser" behöva göra så många orealistiska antaganden att det hela bara blir en intellektuell lek snarare än något kopplat till verkligheten. Vi måste anta att alla har samma medfödda begåvning, samma intressen, samma ambitioner och samma kulturella påverkan överallt. Inte ens i den mest hårdföra kommunistiska stat skulle detta kunna bli verklighet.

Skrivet av phz:

Det skulle inte uppstå skillnader genom att begränsa geografiskt, efter föräldrars utbildningsgrad eller lönenivå, etc., för dessa saker hade enligt premissen inte varit relevanta variabler. Det var därför t ex Swiifty retoriskt frågade om det var genetiska egenskaper som utgjorde skillnaden, för externa faktorer spelade ju enligt definitionen ingen roll i det samlade "chans"-begreppet. Att klumpa ihop de faktorer som trots allt leder till dessa observerade skillnader i okvantiferbara begrepp som "låg ambition"/"vill inte" och därefter ändå säga "chansen är lika för alla*! [*(om vi stryker snedfördelande faktorer)]" är på sin höjd en lek med ord, men inte användbart.

Därtill måste observationernas ramar nu begränsas till "medel-Svensson", för utanför denna grupp saknar modellen förutsägande värde — dvs stämmer inte — men problemställningen handlar ju om att alla inte är "medel-Svensson" (hade det varit fallet så hade jag definitionsmässigt varit ombord med att sociala klyftor inte existerat). Det går nu inte ens att behandla begreppet längre; är problematiken då ur världen? Det går fortfarande att konstatera att det finns skillnader, men det går inte längre att ställa frågan: "Varför?".

Här ser jag inte heller någon koppling till vad jag skrev, men jag kan ju kommentera lite av det ändå.
Ja, kulturen och omgivningen ha en påverkan på vilka val vi gör. Har inget att invända.
Ja, genetiska faktorer är en viktig skillnad mellan individer som sätter ett slags tak för hur långt vi kan nå inom olika områden. Genom hårt arbete kan man dock uppväga väldigt mycket av eventuella medfödda tillkortakommanden.
"Låg ambition"/"vill inte" är en orsak till att folk inte utvecklas mer, ja.

Och sociala klyftor existerar, ja. Vad de främst beror på kan man däremot diskutera.

Skrivet av phz:

Det var i mina ögon ett fall av att låta konfirmeringsbias styra tolkningen av mätdata så pass gravt att man hellre förändrar definitioner av grundläggande koncept så att problemet inte längre ens går att formulera och då "försvinner", än förändrar en modell som inte stämmer med verkligheten. Problemet uppstår egentligen inte i definitionssteget, utan i att först göra separationen i externa och individbaserade faktorer, sedan "glömma bort" den externa delen när vidare resonemang görs som om man fortfarande hade alla aspekter kvar, och då helt plötsligt nå en enkel slutsats. "x+y=5; bestäm x och y. Lösning: anta att y=0. Alltså är x=5, alltså är y=0, och vi har löst problemet".

Det kan som du säger i din slutsats ovan vara viktigt att kunna skilja på dessa faktorer, beroende på vad man vill betrakta, för de är av olika natur i vissa aspekter. Jag tror en majoritet skulle kalla det förkastligt enligt vår demokratiska definition ifall "hårda" värden som intagningspoäng, skattesatser, pensionsålder, etc., berodde på t ex kön eller födelseort — det finns inte mycket att diskutera. Däremot skulle det vara stor spridning i synen på övriga samhälleliga faktorer, från de extrema nidbilderna "alla ska ha exakt samma av allt!" till vänster, till "ingen reglering av någonting!" till höger. Men efter att ha skiljt dessa faktorer så kan man inte bara stryka den ena för vidare behandling — det är där logikproblemen kommer in, och modellen rasar.

Som sagt, jag har inte gjort någon modell där jag sagt något liknande av det du tar upp. Jag försökte reda upp vad sentenced menade med olika typer av "chans". Uppenbarligen misslyckades jag med min förklaring och nu är det tydligen jag som misstolkas istället.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det sistnämnda är nog en allmän bild av situationen, och mildrar kanske också det du anser störande i första paragrafen (för jag tror inte någon här argumenterat för att den åsikten vore ensidigt "rätt"). Det är få som ser det som ett svartvitt förhållande, och det skulle vara en förenkling bortom möjlig applikation att göra det.

Som jag nämnde tidigare så är det dock en inställning jag mer eller mindre aldrig stött på i personliga kontakter i livet: folk som skulle vara lata och klagar på att samhället inte ger dem en gräddfil. Min känsla är att denna epidemi snarare existerar som en anonym tanke eller kanske i en kvällstidningsartikel någonstans, eller försvinner runt myndighetsåldern (och att "ungdomen" alltid setts på som "förslappad"), men att tanken om att de finns lätt dyker upp psykologiskt. Jag anser att båda de extremer som presenterats i bilden av andra kan ses som följder av självtjäningsbias, beroende på vad man har för självbild. Andra erfarenheter kan leda till andra slutsatser.

Nej, det stämmer självfallet att ytterst få torde klaga på att de inte fått någon gräddfil jämfört med andra. Däremot är det betydligt fler som inbillar sig att andra fått åka i en gräddfil jämfört med dem och att de minsann skulle haft det lika gott ekonomiskt ställt om bara världen varit "rättvis".
Det är ju tom i stora drag det som är grunden för väldigt många att rösta vänster. Den knytna näven i fickans parti brukar ju sossarna kallas, tom av dem själva.
Det är högst mänskligt och naturligt att uppvärdera sig själv och tänka på detta sätt. Att ta in att andra människor kanske förtjänar sina framgångar är väldigt mycket svårare. Här har vi ett enormt bias om något.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

phz. Du skriver kloka saker, men ibland är det så högtravande att det rent av blir svårläst. Det är synd eftersom många av dina läsare förmodligen tappar tråden och/eller intresset.

Ja, jag förstår vad du menar, speciellt i denna tråd, och det kan vara behövligt att få höra det ibland (även om jag aldrig lär mig ). Min filosofi är dock att wall-of-texts är ett nödvändigt ont när frågor är komplexa. Jag har inget emot kortare inlägg när det inte finns mer att säga (tvärtom), men för ett ämne som kräver många vinklar för en meningsfull behandling så är det inte mycket att göra. Jag har fått både positiv och negativ kritik för detta.

Jag skriver medvetet kompakt för att hålla nere ordmängden, men det gör också texten "tyngre". Det är en "skada" av den omgivning jag vanligen skriver i, där detta ofta är ett krav. När texter blir långa så redigerar jag tills jag på minimerat utrymme själv tycker att jag förmedlar vad jag menar — varken mer eller mindre. Tanken är att en tung text med behagliga styckelängder trots allt ska vara lättare att ta in än dubbelt så många ord med samma mening. Det blir ett annat format än om jag skulle skriva skönlitteratur.

Jag försöker främja läsbarhet genom rimliga styckeindelningar och formatering där det kan passa (i mina ögon underlättar det att ha visuella markörer att "navigera" efter i forumtexter), men jag är medveten om att mina längsta inlägg i denna tråd kräver intresse för att läsa klart. Att ta in långa texter i sans-serif på en datorskärm är också problematiskt. Samtidigt så vore det ofullständigt lämna vad som i mitt huvud vore lösa trådar. Ett inlägg är en tänkt logisk enhet.

Slutligen, om jag ska vara krass, så skriver jag inte för att så många som möjligt ska läsa. Om jag inte ville att någon skulle läsa eller interagera så kunde jag skriva på ett papper och lägga det i papperskorgen, så klart, men min måttstock är ändå att skriva saker som jag själv skulle tänka mig att läsa. Eftersom jag är van vid att läsa sådan text som jag skriver, så blir den därefter. Hade jag skrivit för en dagstidning så hade det nog sett annorlunda ut . Men kritik tas emot — det är så man utvecklas och ibland behöver man hejdas (även om jag i denna tråd nog är uttömd).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Enda sättet att tolka det som sentenced skriver som gör att det make:ar sense är ifall man ser begreppet chans som binärt. I övrigt har phz sagt det mesta jag tänkte säga men mycket bättre och mer utförligt än jag själv orkat, en elogé till dig!

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Jag vet inte om det där om att "har folk från Rinkeby andra intagningskrav på KTH? Nej! Alltså finns inga klyftor!" ska tolkas som en halmgubbe mot det jag skrev ?

Det var en retorisk slutsats för att påvisa att det inte är komplett att bara titta på "hårda" värden för att bedöma om det finns klyftor, vilket inte är en position jag anser att du har uttalat, men har varit huvudanledningen till mina tidigare inlägg i tråden. Eftersom ditt svar var menat att reda upp missförstånd gällande denna modell så var det den jag syftade på. Att jag tryckte på just denna punkt, som du inte anser speglar din bild, var för att det var den punkten jag ansåg brast i tråden när jag skrev mina tidigare inlägg. Du poängterar upprepat också att detta är en nödvändig del för en förklaring: där är vi överens.

Skrivet av JesperT:

Jag har iallafall aldrig påstått något sådant. Jag försökte som sagt reda ut vad Sentenced syftade på i olika sammanhang när han pratade om chans, eftersom ni pratade om varandra och verkade misstolka vad han menade. Pratar vi om de där "hårda" värdena (typ antagningskrav på KTH) och liknande så är reglerna lika för alla i stort sett i alla sammanhang. Vi har ingen adelskö till KTH och en arbetarkö eller dylikt.
Det är det här jag antar Sentenced syftar på när han talar om samma chans i det sammanhanget och jag försökte förklara. Där är det lika för alla.

Sedan har man givetvis andra faktorer i samhället plus individuella förutsättningar som avgör hur tufft det kommer att bli för en viss individ att få så bra betyg att vederbörande uppfyller antagningskraven.
Att de formella kraven vid antagningen skulle vara det enda som betyder något överhuvudtaget har jag aldrig påstått. Dock har vi kommit väldigt långt i Sverige när det gäller att ha lika formella krav för alla. Men även där finns en bit kvar att gå.

Jag håller med dig, men jag anser att Sentenced tidigare bild i tråden var alltför okomplicerad och inte blandade in de "andra faktorerna", utan stannade innan din radbrytning och (mitt) fetstilade "givetvis" ovan, och då drog en färdig slutsats. Mitt inlägg handlade om varför jag ansåg att jag hade fog för att vara kritisk mot Sentenced modell, som du ansåg att jag bara hade missuppfattat. Du inkluderade ju just de mer komplexa bitarna innan du drog slutsatser, vilket var vad jag efterfrågade.

Skrivet av JesperT:

Här förstår jag inte vad du vill ha sagt. Jag har inte ställt upp någon modell av något slag, utan enbart försökt klargöra vad Sentenced menade.

Som ovan: mitt inlägg handlade om varför jag ansåg att jag hade fog för att vara kritisk mot Sentenced modell, vilket du antog bara var ett missförstånd. "Modellen" jag refererar till skulle vara den förenklade bilden där "alla har samma förutsättningar" bara på grund av att hårda förutsättningar är lika, och att variationer i utfall skulle bero på okvantifierbara dolda faktorer efter att ha förkastat alla mjuka förutsättningars inverkan.

Skrivet av JesperT:

Du glömmer de kanske viktigaste faktorerna av alla : vår fria vilja och kulturens/omgivningens påverkan.

En del väljer att inte studera och nöjer sig kanske med ett enklare lågkvalificerat jobb och värderar annat i livet högre.
Vad man väljer att inrikta sig på kommer också att variera enormt beroende på intresse och begåvning.

Dessutom påverkar ens omgivning väldigt mycket. Växer du tex upp i en gammal bondesläkt där de äldre förebilderna alla jobbat inom jordbruket så är det stor chans att du påverkas av detta. Växer du upp med föräldrar som själva studerat så är det garanterat mer troligt att du själv börjar studera, jämför med om du växer upp i ett område där många ofta hoppar av skolan.

Det betyder inte att du automatiskt har sämre chanser att bli något annat än bonde om du växer upp i bondesläkten. Det är bara det att du mer naturligt kommer att göra det fria valet att fortsätta som bonde, eftersom du haft dina förebilder där.

Så även om chanserna skulle vara identiska så skulle vi fortfarande se den klassiska normalfördelningen i samtliga undersökningar som beror på skillnader i begåvning, intresse och i slutändan fria val.

Jag säger inte emot, men slutsatsen är en följd just av att vi tar hänsyn till fler faktorer än bara "hårda". Jag fetstilar "omgivning" eftersom det har varit en huvudpunkt i det jag skrivit: att personer inte växer upp i ett vakuum. Mitt motexempel var tänkt att visa vad som händer om man inte tar med dessa aspekter.

Men även med detta inkluderat så gäller tanken om att "fri vilja" skulle vara överskuggande bara inom "medel-Svenssons" ramar, med antagandet att det inte finns några begränsande faktorer mellan sociala klyftor. Men med detta antagande så, visst, då finns de inte.

Är det sant? På global nivå är det uppenbarligen inte sant, där har vi konsensus i tråden. Har vi tillräckligt jämnt spelfält i Sverige för att det ska gälla? Trådens premiss var att skillnader ökade. Om man a priori antar att det inte finns några skillnader så är klyftor aldrig ett problem, och det går att undfärda allt som "lathet".

Skrivet av JesperT:

Vi måste anta att alla har samma medfödda begåvning, samma intressen, samma ambitioner och samma kulturella påverkan överallt.

Nej, vi behöver anta att vi har samma fördelning av dessa faktorer; inte att varje individ är identisk. Om omgivning inte skulle vara en faktor så skulle detta vara sant (om vi inte blandar in tänkta genetiska variationer, vilket var Swiifts retoriska fråga) — du inkluderar själv omgivning, för en modell utan en värdering av omgivning vore ofullständig.

Skrivet av JesperT:

Som sagt, jag har inte gjort någon modell där jag sagt något liknande av det du tar upp. Jag försökte reda upp vad sentenced menade med olika typer av "chans". Uppenbarligen misslyckades jag med min förklaring och nu är det tydligen jag som misstolkas istället.

Du misstolkar nog min misstolkade misstolkning. Jag ansåg inte att jag missat att Sentenced bara syftade på "hårda" värden när han lade fram sina ställningar: jag ansåg att det var en ofullständig förklaring att stanna där, utan de "mjuka" värden som du ju själv lägger till i varje steg för att få användbar modell.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Nej, det stämmer självfallet att ytterst få torde klaga på att de inte fått någon gräddfil jämfört med andra. Däremot är det betydligt fler som inbillar sig att andra fått åka i en gräddfil jämfört med dem och att de minsann skulle haft det lika gott ekonomiskt ställt om bara världen varit "rättvis".
Det är ju tom i stora drag det som är grunden för väldigt många att rösta vänster. Den knytna näven i fickans parti brukar ju sossarna kallas, tom av dem själva.
Det är högst mänskligt och naturligt att uppvärdera sig själv och tänka på detta sätt. Att ta in att andra människor kanske förtjänar sina framgångar är väldigt mycket svårare. Här har vi ett enormt bias om något.

Vi är helt överens om att det handlar mycket om psykologiska faktorer. Vi skiljer i bedömningen av hur många som anser sig vara förfördelade av samhället i en avundsjuka gentemot "överheten", kontra hur många som nedvärderar sitt egna privilegiums roll i sin utveckling. Vi håller nog båda med om att båda grupper existerar, och att ej heller detta är en "svart eller vitt"-relation (det finns inget som hindrar att vara bitter över båda delar ), men fördelningen är omöjlig att "mäta", åtminstone av oss, här; någon socionom kanske kan föreslå en mätmetod.

Som jag återkommit till i tråden så är mina personliga erfarenheter att den "lata" gruppen som använder andras uppfattade gräddfil som en förklaring till egen olycka måste vara rätt liten, och att få i praktiken verkar veta något exempel på faktiska bekantskaper i denna grupp. Det kan ju också vara en effekt av att jag, av olika anledningar, konsekvent umgåtts med en viss typ av människor. Bias kan finnas överallt.

Att säga att avundsjuka uppåt är anledningen att rösta vänster är lika sant som att säga att förakt nedåt är anledningen att rösta höger. Jag ser inte att någotdera egentligen bör vara en grund för någon, och båda uttalandena är främst provocerande utan att vara speciellt mätbara.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Du känner mängder av sådana personer som är rena idioterna helt enkelt?

Nej, jag känner många såna personer som är genomsnittliga, ett par som är lysande och ett par jag skulle kalla idioter.

Citat:

För att kunna stiga upp över genomsnittslönen behöver du ha diverse kvalifikationer för att lyckas. Sociala, tekniska eller likvärdig.

Det du behöver är tur eller pengar eller begåvning, och kontakter. Precis som överallt annars. Snitt-IQ är 100 i alla samhällsklasser.

Om du tror att alla som ärver pengar från pappa eller röker sig igenom civilekonomsutbildningen eller klarar att lyfta handen på kommando eller sålde en förlustbringande webbsite som sålde strumpor, är kloka, dugliga och väl förtjänta av hög lön... ja, då har du nog inte sett så mycket av världen.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Om du tror att alla som ärver pengar från pappa eller röker sig igenom civilekonomsutbildningen eller klarar att lyfta handen på kommando eller sålde en förlustbringande webbsite som sålde strumpor, är kloka, dugliga och väl förtjänta av hög lön... ja, då har du nog inte sett så mycket av världen.

Tvivlar på att det är särskilt många som klarar av att röka sig igenom en civilekonomsutbildning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej, jag känner många såna personer som är genomsnittliga, ett par som är lysande och ett par jag skulle kalla idioter.

Det du behöver är tur eller pengar eller begåvning, och kontakter. Precis som överallt annars. Snitt-IQ är 100 i alla samhällsklasser.

Om du tror att alla som ärver pengar från pappa eller röker sig igenom civilekonomsutbildningen eller klarar att lyfta handen på kommando eller sålde en förlustbringande webbsite som sålde strumpor, är kloka, dugliga och väl förtjänta av hög lön... ja, då har du nog inte sett så mycket av världen.

fast det sa jag ju aldrig. Självklart går det med en genomsnitts-IQ också. Men du behöver ambition och drömmar. Men generellt sett är de såklart inte något mer än genomsnittet. Det är snarare så att i gruppen med vanliga jobb så finns det även folk som saknar ambition, driv och diverse andra saker som gör att de blir kvar. Ja förutom de som är nöjda med sitt liv.

dumma och obegåvade personer kommer att ha svårt att ta sig igenom en civilekonom-utbildning. Generellt sett så är dum och obegåvad en nackdel i karriären. Men det är ju bra om du inte tycker det.

De kloka och dugliga stiger uppåt oftast. Med diverse andra personer. Men de stannar inte kvar i genomsnittet. Det betyder såklart inte att det finns kloka och dugliga även i genomsnittet. Men fler dumma och ambitionslösa än åt andra hållet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det du behöver är tur eller pengar eller begåvning, och kontakter. Precis som överallt annars. Snitt-IQ är 100 i alla samhällsklasser.

Det tvivlar jag rätt starkt på, men jag är öppen för att jag kan ha fel.
Har du några faktiska IQ undersökningar hos olika samhällsklasser du syftar på eller är bara ett antagande att alla har snitt 100 i IQ ?
Att snittet skulle bli precis 100 överallt ser i mina ögon inte ut som resultatet av en verklig undersökning.
Men finns sådana undersökningar så vore jag intresserad av dem.

Om jag skulle gissa så skulle jag tro att vi se en tydlig korrelation mellan högre samhällsklasser och högre IQ.
Det betyder givetvis inte att alla rika skulle vara smarta eller att alla fattiga skulle vara dumma, men i snitt så säger min logik att det borde vara såhär.
Varför ? Jo, de flesta vill hellre vara rika än fattiga. Och intelligensen är i högsta grad en konkurrensfördel i detta sammanhang när det gäller att ta sig uppåt i samhällshierarkin.

Det finns dock ett par saker som påverkar resultatet i annan riktning. För det första föds vissa in i rika familjer och då krävs det givetvis ingen intelligens för att vara rik.. Dock är de som verkligen föds in i rika familjer en väldigt liten del av befolkningen (dock beroende på var man drar gränsen för rik givetvis).
Sedan finns det många olika sorters "intelligens". Det man mäter i IQ test är en väldigt begränsad form av intelligens. En person som suger på IQ test kan mycket väl vara ett ekonomiskt geni.
Dock skulle jag tro att det finns ett ganska starkt samband mellan att prestera bra på IQ test och hur lätt man har att lära i övrigt. Här får gärna någon som vet mer fylla i, om det nu finns sådana undersökningar.

Mäter vi IQ hos dem som utfört högre studier jämfört med dem som inte ens gått gymnasiet torde skillnaden bli enorm, av naturliga skäl.
De som inte har ett "läshuvud"(vilket torde korrelera starkt med låg intelligens) märker att de passar bättre på annat håll och väljer att inte studera vidare.
Och utbildning är något som i högsta grad påverkar ens inkomst positivt (i de flesta fall iallafall).

Skrivet av Bananas2thebeat:

Om du tror att alla som ärver pengar från pappa eller röker sig igenom civilekonomsutbildningen eller klarar att lyfta handen på kommando eller sålde en förlustbringande webbsite som sålde strumpor, är kloka, dugliga och väl förtjänta av hög lön... ja, då har du nog inte sett så mycket av världen.

Den här attityden är det jag försökt säga är ganska vanlig i mina tidigare inlägg till phz, men som jag får svar att det mest är en överdriven nidbild för propagandans skull. Bara i den här tråden finns ju flera liknande exempel på hur vissa tycker att folk som lyckats ta sig upp lön och samhällsklasserna minsann haft en gräddfil.
Det är inte någon nidbild av vänstern, utan vad de själva ständigt framför. Att visa avsky för folk som tjänat pengar är, enligt mina erfarenheter betydligt vanligare än något annat budskap från den politiska inriktningen, iallafall från vänsterpartiet. Sossarna är väl lite bättre och pratar oftare om att hjälpa folk istället, vilket är utmärkt.
Fokus bör ligga på medkänsla och att hjälpa de som har det svårare mer än att avsky/hata och sabba för de som har det bättre.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det du behöver är tur eller pengar eller begåvning, och kontakter. Precis som överallt annars. Snitt-IQ är 100 i alla samhällsklasser.

Stämmer det verkligen att snitt-IQ är samma i alla samhällsklasser? Har du någon källa på det?

Permalänk
Medlem

Något jag undrar angående dessa samhällsklasser är varför skulle de försvinna?
Jag nekar inte till att de existerar men om man ser det såhär ett tag:
Samhällsklasser har funnits i alla tider som det har funnits utvecklade civilisationer(5000år tillbaka kanske?).
Samhällsklasser finns i alla världens samhällen idag(undantag skumma djungelbyar utan materiella krav kanske).

Finns det överhuvudtaget något som pekar på att detta kommer att ändras?
Personligen så tror jag nej, människan är egoistisk av sig så vi vill bara ha mer. Denna jakt på materiell framgång leder ju självklart till att vissa lyckas bättre än andra därmed blir det ju olika klasser.
Sedan så har vi inprogrammerat i gener att vara överlevare, fortplantare samt beskyddare till våra avkommor. För att lyckas bäst med detta underlättar det om man tillhör en "högre" klass därav en undermedveten strävan att nå dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Något jag undrar angående dessa samhällsklasser är varför skulle de försvinna?
Jag nekar inte till att de existerar men om man ser det såhär ett tag:
Samhällsklasser har funnits i alla tider som det har funnits utvecklade civilisationer(5000år tillbaka kanske?).
Samhällsklasser finns i alla världens samhällen idag(undantag skumma djungelbyar utan materiella krav kanske).

Finns det överhuvudtaget något som pekar på att detta kommer att ändras?
Personligen så tror jag nej, människan är egoistisk av sig så vi vill bara ha mer. Denna jakt på materiell framgång leder ju självklart till att vissa lyckas bättre än andra därmed blir det ju olika klasser.
Sedan så har vi inprogrammerat i gener att vara överlevare, fortplantare samt beskyddare till våra avkommor. För att lyckas bäst med detta underlättar det om man tillhör en "högre" klass därav en undermedveten strävan att nå dit.

det finns samhällsklasser i skumma djungelbyae utan materiella ting också. Människor är sociala varelse. I sociala grupperingar skapas samhällsklasser.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomten51:

Vad händer om vi räknar bort den där rikaste 1% från underlaget? Eller för all del den rikaste 5%, ser det mer ut som vi tror det ser ut då? Tycker dom ljuger lite med statistiken, de som inte är rika utan snuskigt rika förskjuter statisken. De som är snuskigt rika representerar ett gravt mycket värre problem än inkomstklyftorna som talas om i videon. De inte till att säga att vi inte har alldeles för stora inkomstklyftor.

En rimlig fråga.

Man säger ingenting om hur man egentligen mätt tillgångarna. De allra rikaste har sällan alla sina pengar på ett bankkonto. De brukar ligga i aktier och värdepapper som kan värderas på flera olika sätt. I en sådan propagandavideo går det bara att vara säker på en sak: De har genomgående valt de mått som ger störst effekt i staplarna. Sedan växlar man som alltid i dessa diskussioner fram och tillbaka mellan att tala om inkomster och förmögenheter.

För att förstå den del av statistiken där de flesta av oss befinner sig, föreslår jag ett litet tankeexperiment:

Ta er själva, eller ifall ni är för unga, era föräldrar som exempel.

Hur mycket tjänade ni när ni var 18? Vad hade ni för tillgångar? Vad hände sedan? Jobb, studier med studeilån? arbetslös? Något annat? Hur utvecklades era tillgångar, skulder och inkomster under åren? Har de varit konstanta under hela livet? Antagligen inte.

Placera in er själva i den så kallade studien. Sortera era år efter inkomst eller förmögenhet/skulder, vilket som varierar mest. Hur ser fördelningen ut? Det är den fördelning som skulle bildats om alla i hela Sverige levt ert liv till punkt och pricka. I olika skeden av livet hamnar samma människa på väldigt olika ställen i den färgglada grafiken. Är det orättvist?

Propagandavideon är till största delen byggt runt den så kallade "undersökningen" som påstås visa vad folk tycker och tror om hur pengar i allmänhet är eller skall vara fördelade. Har dessa resultat ens den minsta verklighetsförankring, sett utifrån den fördelning som uppstår, om ALLA förljer exakt samma bana i livet? Om ALLA väljer att hantera dessa pengar på samma sätt?

Ungefär så mycket är sådan statistik värd. Billig sensationsjournalistik från Aftonbladet. Det spelar ingen roll hur rättvist eller orättvist Sverige är, staplarna säger inte ett skit värt att lyssna på.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se grafer på hur stor del av sveriges skattepengar som kommer från vilken del av befolkningen. Utan engagerade företagare som också tjänar mycket pengar skulle någon med medellön inte ha det i närheten så välställt som de har nu när så mycket är skattefinansierat. Var tacksamma att det finns engagerade personer som är berädda att ta lite risker i livet och som när de lyckas anställer dig och inderekt finansierar en mycket större del av din sjukvård och dina barns skolgång än du själv gör. Don't bite the hand that feeds.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag skulle vilja se grafer på hur stor del av sveriges skattepengar som kommer från vilken del av befolkningen. Utan engagerade företagare som också tjänar mycket pengar skulle någon med medellön inte ha det i närheten så välställt som de har nu när så mycket är skattefinansierat. Var tacksamma att det finns engagerade personer som är berädda att ta lite risker i livet och som när de lyckas anställer dig och inderekt finansierar en mycket större del av din sjukvård och dina barns skolgång än du själv gör. Don't bite the hand that feeds.

Och utan "vanliga knegare" hade inte dessa engagerade företagare haft någon arbetskraft. Arbetare, aka, konsumenter är också beroende av en inte för liten del av kakan för att kunna få den engagerade företagarens rörelse att gå med vinst. Med nuvarande system behövs samtliga parter, men den engagerade företagaren och hans gelikar får sin arbetsinsats, indirekt, värderad ofantligt mycket högre. Ser man till de som förskansat sig allra bäst blir det minst sagt löjligt att påstå att de "behöver" så pass mycket kapital, med tanke på riskerna. Risken är inte precis att bli barskrapad, utan att bli lite mindre snuskigt rik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Och utan "vanliga knegare" hade inte dessa engagerade företagare haft någon arbetskraft. Arbetare, aka, konsumenter är också beroende av en inte för liten del av kakan för att kunna få den engagerade företagarens rörelse att gå med vinst. Med nuvarande system behövs samtliga parter, men den engagerade företagaren och hans gelikar får sin arbetsinsats, indirekt, värderad ofantligt mycket högre. Ser man till de som förskansat sig allra bäst blir det minst sagt löjligt att påstå att de "behöver" så pass mycket kapital, med tanke på riskerna. Risken är inte precis att bli barskrapad, utan att bli lite mindre snuskigt rik.

Ingen som hindrar arbetaren från att satsa sitt kapital och sin tid på ett eget företag. Sedan har du de företagare som inte kan ta ut miljonvinster och som har ungefär samma lön som sina anställda.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker klyftor är helt ointressant. Det viktigaste är hur fattiga de fattigaste är. Om man minskar fattigdomen och samtidigt ökar klyftorna så är det en win-win för alla.

Vänsterfolk ser hellre att alla är fattigare sålänge klyftorna är mindre. För mig är det viktigare att de fattigare blir rikare istället för att rika blir fattigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Jag tycker klyftor är helt ointressant. Det viktigaste är hur fattiga de fattigaste är. Om man minskar fattigdomen och samtidigt ökar klyftorna så är det en win-win för alla.

Vänsterfolk ser hellre att alla är fattigare sålänge klyftorna är mindre. För mig är det viktigare att de fattigare blir rikare istället för att rika blir fattigare.

Exakt min åsikt här också.
"Avundsjukefattigdom/relativ fattigdom" är inte något staten bör ägna sig åt att bekämpa, dvs fattigdom som bara existerar om man är missunnsam mot de som tjänar betydligt mer än en själv. Endast verklig fattigdom som är ett hot mot människors liv och hälsa bör bekämpas, så att folk kan få mat på bordet och bo drägligt osv.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Jag tycker klyftor är helt ointressant. Det viktigaste är hur fattiga de fattigaste är. Om man minskar fattigdomen och samtidigt ökar klyftorna så är det en win-win för alla.

Vänsterfolk ser hellre att alla är fattigare sålänge klyftorna är mindre. För mig är det viktigare att de fattigare blir rikare istället för att rika blir fattigare.

Så enda sättet att minska fattigdom är att skapa nya resurser? Jag tror att en omfördelning av resurser ofta är ett mer effektivt ingrepp i fattigdomsbekämpning, vilket för övrigt är utgångspunkten för den roll staten har idag.

Högermänniskor verkar ha oerhört svårt att förlika sig med klyftorna bör minska för att mindre ska bli fattiga. Det viktiga är att rika får fortsätta vara rika, inte att fler får det bättre...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xtenzion:

Jag tycker klyftor är helt ointressant. Det viktigaste är hur fattiga de fattigaste är. Om man minskar fattigdomen och samtidigt ökar klyftorna så är det en win-win för alla.

Vänsterfolk ser hellre att alla är fattigare sålänge klyftorna är mindre. För mig är det viktigare att de fattigare blir rikare istället för att rika blir fattigare.

Det är en kamp mot väderkvarnar, och återigen en väldigt svartvit bild av förhållanden. Åsikten du tillskriver "vänsterfolk" tror jag inte ens lyckas representera Kommunistiska partiet.

Att "klyftor" ofta nämns är för att det är en ständig grogrund för negativa samhällseffekter. Uttrycket "klyfta" är bildligt — det pekar inte bara på att det är ett stort avstånd, utan även på att det är svårt att förflytta sig från en sida till den andra. Det andra är en utsaga om "social mobilitet", som är negativt korrelerat med större skillnader i levnadsstandard. Aspekterna är inte samma sak, men de är sammankopplade. Ett avstånd i sig må vara endimensionellt, men det kan vara en parameter för mer än en sak.

Jag tycker det är märkligt att upprepat se en så onyanserad diskussion gällande "höger" och "vänster" i tråden. Ett av de absoluta fundamenten för "högern" i den liberala formen är att ha en hög social mobilitet — ändå så kommer självutnämnda förespråkare för någon diffus "höger" och onyanserat argumenterar emot att klyftor skulle ha någon betydelse. Det är svårt att greppa — jag antar att det bygger på att aktivt välja att inte göra kopplingen mellan social mobilitet och sociala skillnader, men det känns förenklat bortom användbarhet. När du säger "vänsterfolk" ovan så försöker du sätta en "vänsterstämpel" på de som ser problematik i sociala klyftor, trots att motverkandet av dessa är så nära besläktat med liberala grundpelare att man rent av kan citera så onyanserade debattörer som Ayn Rand:

Citat:

The middle class is the heart, the lifeblood, the energy source of a free, industrial economy, i.e., of capitalism; it did not and cannot exist under any other system; it is the product of upward mobility, incompatible with frozen social castes.

Texter mer främmande från "vänsterpolitik" än Rands hyperliberala skrifter som hyllar laissez faire-kapitalism är svåra att hitta, och likväl handlar det om vikten i att ha en stark och bred medelklass med hög social mobillitet. Hon skulle ändå snarast få en "vänsterstämpel" med trådens definitioner. Ju större "klyftorna" är, desto svårare är det att ta sig från en ände till den andra — det bör inte vara ett kontroversiellt faktum (även om det inte är den enda faktorn — det vore ytterligare ett falskt dilemma).

Både rimlig vänster- och högerpolitik söker att minska egentligen samma problem, för båda politiska falanger och dess anhängare är (bör vara) införstådda med problemen som uppstår, både på individ- och nationsnivå. På samma sätt som "vänsterfolk" inte argumenterar för att alla ska ha exakt samma skor och lön (förutom möjligen i någon sorts fiktiv nidbild hos självutnämnda "högeranhängare") så argumenterar "högerfolk" inte för en återgång till statarsamhället med distinkt och från födseln förutbestämt uppdelade "klasser" (förutom möjligen i någon sorts fiktiv nidbild hos självutnämnda "vänsteranhängare") — det är inte svart eller vitt, även om det vore mycket enklare så.

Däremot är det bra PR för båda politiska sidor att bilda ett falskt dilemma mellan respektive falangs ståndpunkter och polarisera debatten tills det snarare liknar AIK–Djurgården, men det är väl vår uppgift som röstande befolkning att försöka se genom detta.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att diskussionen har snedvridits en aning här. Vi kan ju, efter 4 sidor, konstatera att det finns skillnader i förutsättningar och att alla vill uppnå en omtalade "rättvisan" med diverse definitioner.

Det som verkligen är intressant med sociala klyftor är ju deras effekt på makronivå. Jo, klyftor gör det svårare för individen att lyckas, men ekonomin som helhet fungerar även sämre desto större klyftorna är. Exempel på denna effekt kan ses i bland annat en benägenhet för recessioner, mindre tillväxt (BNP), secular stagnation, lägre lönetillväxt samt även de faktorer som nämnts tidigare, såsom mindre social trygghet och högre kriminalitet.

Ingen (vettig människa) påstår att det inte finns ett behov av skillnader i inkomst, utan samhällsdiskussionen handlar ju främst om hur vi ska hålla klyftorna på en vettig nivå, där dessa kan komma över samt även motiveras med t.ex. hårt arbete, risktagande eller intelligens. Tyvärr ligger mycket av den nuvarande trenden på en svårgreppad nivå. Rörligheten av kapital jämfört med arbetskraft kommer antagligen alltid vara hög, men vissa begränsningar kan nog göras. Att göra det på ett sätt som inte skadar tillgången är förstås en utmaning... vidare borde facken stärkas, men det är nånting som verkar vara svårt politiskt i dagens läge. Svaret är inte helt lätt att finna, och en bred samhällsdiskussion behövs!

För de intresserade rekommenderar jag bland annat The Great Divergence av Timothy Noah (väldigt populärvetenskaplig), The Price of Inequality av Joseph Stiglitz (Nobelprisvinnare i ekonomi) och mycket av det som Larry Summers jobbat med senaste tiden, bland annat hans tal på IMF Research Conference för några veckor sedan.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ingen (vettig människa) påstår att det inte finns ett behov av skillnader i inkomst, utan samhällsdiskussionen handlar ju främst om hur vi ska hålla klyftorna på en vettig nivå, där dessa kan komma över samt även motiveras med t.ex. hårt arbete, risktagande eller intelligens. Tyvärr ligger mycket av den nuvarande trenden på en svårgreppad nivå.

Inkomstklyftorna i Sverige är mycket låga, varför man ofta väljer att prata om förmögenheter istället. Men som har skrivits tidigare leder hög lön inte nödvändigtvis till förmögenhet och en förmögenhet är inte alltid något man kan komma åt. Det kan vara en bostad man har ägt i 30 år som idag är mycket mer värdefull än vid inköp och det kan vara ett bolag. För att komma åt det kapitalet behöver man sälja, och man kan ju diskutera hur stort problem det är att en person äger en bostad värd 6 miljoner kronor eller ett företag värt 100 miljoner. Ska vi beskatta villaägare så till den grad att de behöver flytta till ett billigare boende?

Skrivet av Henrik21:

vidare borde facken stärkas, men det är nånting som verkar vara svårt politiskt i dagens läge. Svaret är inte helt lätt att finna, och en bred samhällsdiskussion behövs!

Svenska fack är redan starka så det räcker och blir över. Vad skulle mer makt till facken åstadkomma, annat än högre arbetslöshet?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det som verkligen är intressant med sociala klyftor är ju deras effekt på makronivå. Jo, klyftor gör det svårare för individen att lyckas, men ekonomin som helhet fungerar även sämre desto större klyftorna är. Exempel på denna effekt kan ses i bland annat en benägenhet för recessioner, mindre tillväxt (BNP), secular stagnation, lägre lönetillväxt samt även de faktorer som nämnts tidigare, såsom mindre social trygghet och högre kriminalitet.

Att minska klyftorna kan göra på två sätt.

1. Genom höja skatten och omfördela resurser till de fattigaste.
2. Genom att lyfta minimum löner.

Detta verkar fungera förr i tiden när vi var mer isolerade. I dagens samhälle leder både 1 och 2 till ett lands konkurrens kraft sjunker och det skapar arbetslöshet.

Singapore är lite okänt för att extremt stora klyftor, men deras arbetslöshet ligger också på 2%.

Australien som jag bor i, är klyftorna större, men ändå tjänar underklassen här mer än vad den gör i Sverige. Jag själv har ett enkelt jobb, jag jobbar med handikappade, jobbar runt 35 timmar i veckan och tjänar 25.000 sek efter skatt. Min syster jobbar med samma jobb i Sverige och hon tjänar runt 17.000 efter skatt och hon jobbar heltid (40 timmar i veckan). Levnadskostnaden där jag bor är ungefär den samma som i Sverige. Det intressanta här är att skatterna är mycket lägre än i Sverige, ändå har de fattigaste det bättre här än vad de har det i Sverige. Välfärden här är jättefin, vi har "gratis" sjukvård med kortare köer, om man blir sjuk får man automatiskt tillgång till bidrag (inte som i Sverige där man tvingar cancer patienter ut i arbetslivet...).

En av de sakerna som jag tror ligger bakom att vi tjänar mer är att man inte har arbetstrygghet på samma sätt, det är mycket lättare att sparka folk, vilket innebär att om man har låg arbetsmoral så får man kicken och blir ersatt av någon som har en sådan. Därför jobbar folk extra hårt, och vi har ordspråk här som lyder "den bästa arbetstryggheten är att göra ett bra jobb" och det är så sant. Jobbade på Telia i Sverige för ett par år sedan, och jag har aldrig sett så dålig arbetsmoral, vissa lyfte inte många finger och satt och skröt "vafan ska de göra de kan ju inte sparka oss", det är just det som leder till lönerna hålls låga eftersom produktiviteten sjunker med låg arbetsmoral.

Dock använder man skattepengarna mycket mer effektivt här, om du förlorat ditt jobb och din partner kan försörja dig får du inte ett öre i bidrag, men kan du inte försörja dig så får du bidrag. Mycket smartare system om du frågar mig.

Skrivet av Sando:

vidare borde facken stärkas, men det är nånting som verkar vara svårt politiskt i dagens läge. Svaret är inte helt lätt att finna, och en bred samhällsdiskussion behövs!

Är du seriös? I det skicket som Europa är just, vill du verkligen göra Sverige mindre konkurrenskraftigt och öka arbetslösheten ytterligare?!?!?

Problemet med facken är man ökat kostnader för att producera varor och tjänster, vilket minskar landets konkurrensrkaft vilket leder till företag flyttar till mer konkurrenskraftiga länder och detta leder till ökad arbetslöshet.

Skrivet av Sando:

För de intresserade rekommenderar jag bland annat The Great Divergence av Timothy Noah (väldigt populärvetenskaplig), The Price of Inequality av Joseph Stiglitz (Nobelprisvinnare i ekonomi) och mycket av det som Larry Summers jobbat med senaste tiden, bland annat hans tal på IMF Research Conference för några veckor sedan.

Tack för boktipsen, Lary Summers tal lät ganska vettigt, han pratade mycket om de problem som USA har, men presenterade ingen lösning.

USA problem är att de är beroende av skuld, de har försökt lösa detta genom mer skuld vilket inte fungerar det är bara en väg till att gå bankrupt. USA måste gå till debt rehad och sluta låna pengar kort och gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är en kamp mot väderkvarnar, och återigen en väldigt svartvit bild av förhållanden. Åsikten du tillskriver "vänsterfolk" tror jag inte ens lyckas representera Kommunistiska partiet.

Både vänstern och socialdemokraterna vill båda.

1. Höja skatterna och omfördela resurser ifrån rika till fattiga
2. Höja minimum löner

Detta gör ett land mindre konkurrenskraftigt så företag flyttar utomlands och arbetslösheten kommer att öka.

Hög arbetslöshet gör fler fattigare, höjer man skatten tillräckligt mycket kommer klyftorna självklart att minska men alla blir fattigare.

Margaret Thatcher förklarar detta väldigt väl i denna videon

http://www.youtube.com/watch?v=pdR7WW3XR9c

Det fina med Thatcher var att hon kom ifrån en fattig familj och stod på de fattigas sida och hon via kapitalism gjorde alla rikare. Jag personligen skulle gärna friåka på rika människor, men detta är inte hållbart långsiktigt.