Permalänk

tack till alla som svarat, jag kommer imorgon att försöka genomföra de felsökningsmetoder som rekomenderats & kontakta en bekant som är insatt i ämnet. Om inget av dessa fungerar så antar jag att ett nytt moderkort är på sin plats!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min dator, turns out att CPU-strömmen inte var inkopplad.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av root123:

Hoppas du inte tänkt "ETT" riskorn som någon rekommenderat här ... . Då skiter det sej garanterat ....

Kylpastan ska täcka processorn som ett tunt jämnfördelat täcke över HELA CPU-ytan , ett riskorn är i praktiken som en piss i Missisippi i sammanhanget ... misslyckad kylning/höga temp på CPU leder per automatik till att systemet - d v s din dator stängs ner automatiskt av BIOS ...

Du har nog missuppfattat syftet med pastan... Den ska inte göra mer än att fylla i de pyttesmå ojämnheterna som finns på metallytan, då behöver man inte mer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Här är en bra guide från Arctic silver: http://www.arcticsilver.com/methods.html
Ett riskorn är något för lite. Jag kör med en sträng och det funkar mycket bättre än ett riskorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackop195:

Placerade det rakt ovanifrån och vickade den lite (så att kylpastan sprids ut något, detta var tydligen rekomenderat av en guide) och sedan så tryckte ner fästena eller låsningen och vred dem så att de låste sig.

Jag vill minnas att om du vrider fästena när dom sitter på plats, så låser du upp dom. Fästena ska väl vara låsta innan du trycker på kylaren?

Någon får gärna rätta mig, men vill minnas att det är så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av root123:

Hoppas du inte tänkt "ETT" riskorn som någon rekommenderat här ... . Då skiter det sej garanterat ....

Kylpastan ska täcka processorn som ett tunt jämnfördelat täcke över HELA CPU-ytan , ett riskorn är i praktiken som en piss i Missisippi i sammanhanget ... misslyckad kylning/höga temp på CPU leder per automatik till att systemet - d v s din dator stängs ner automatiskt av BIOS ...

http://www.hardwaresecrets.com/printpage/What-is-the-Best-Way...

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackop195:

Placerade det rakt ovanifrån och vickade den lite (så att kylpastan sprids ut något, detta var tydligen rekomenderat av en guide) och sedan så tryckte ner fästena eller låsningen och vred dem så att de låste sig.

Där har vi felet! man ska INTE vrida efter att man har tryckt ner pinnarna.
Vrida gör att den lossar igen.

Gör så här rikta in pinnarna så skårorna i dessa pekar mot centrum av kylaren, tryck ner 2 pinnar samtidigt diagonalt ordentligt tills det tar stop, och sen dom andra 2.

Och som sagt VRID INTE efteråt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Där har vi felet! man ska INTE vrida efter att man har tryckt ner pinnarna.
Vrida gör att den lossar igen.

Gör så här rikta in pinnarna så skårorna i dessa pekar mot centrum av kylaren, tryck ner 2 pinnar samtidigt diagonalt ordentligt tills det tar stop, och sen dom andra 2.

Och som sagt VRID INTE efteråt.

Phuw, då hade jag rätt i mitt inlägg över dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Phuw, då hade jag rätt i mitt inlägg över dig

aha, såg inte ditt inlägg innan jag skrev, men det är riktigt som du skriver till 100%

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skit, då har jag också gjort fel.
Fast i ärlighetens namn satt fläkten j-vligt bra och temperaturen har inte varit något problem heller. Strange...

Hittade ett klipp på hur den skall installeras:
Intel instruktionsvideo

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Skit, då har jag också gjort fel.
Fast i ärlighetens namn satt fläkten j-vligt bra och temperaturen har inte varit något problem heller. Strange...

Hittade ett klipp på hur den skall installeras:
Intel instruktionsvideo

jo dom är fan hemska, fick en dator gratis som "överhettade" det var bara intel standardfläkten som inte satt fast som den skulle för 1 av fästena var knäckta

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.