Installation av arctic cooler extreme III (290x)

Permalänk

Installation av arctic cooler extreme III (290x)

Hej!

Håller på att installera nya kylarn och har lite funderingar.. här kommer lite bilder så ser ni hur långt jag kommit:
(Skriver lite frågor mellan bilderna)

Måste denna sitta kvar under kortet eller ersätter den som hänger med kylarn den som satt på ? (lät den sitta kvar under plattan som hänger med kylaren, fick dock byta skruvar till dom som hängde med kylarn.)

finns bara 12 utav dessa.. behöver 16! (använde pads och lite egna mods av för stora ''kylklossar'')

Går det bra så här eller ska ramarna vara utanför ? (var ganska dum som tog bort den plattan då den ska sitta kvar på kylarn och sen skruvas fast från under kortet)

Tack på förhand!

Edit's: Skrev dit det jag gjorde nu på efterhand för dom som är intresserade!

Permalänk

för dom som undrar så gick det skitbra, -24 grader under spelande! its amejsin

Permalänk

-24 det var kallt. Hur bar du dig åt då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

-24 det var kallt. Hur bar du dig åt då.

Menar såklart -24 av det som var innan bytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

-24 det var kallt. Hur bar du dig åt då.

"artic cooling", verkar som den lever upp till sitt namn!

Permalänk

Bild på det slutgiltiga resultatet?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Skrivet av Johnny_M93:

Menar såklart -24 av det som var innan bytet.

Ha ha då vet jag det.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Bild på det slutgiltiga resultatet?

Ska bara ladda upp ett kort! kommer strax

Permalänk
Medlem

najs, vad är den minsta hastigheten (i procent) man kan köra fläktarna i när man spelar utan att temp springer iväg? om du testat alltså.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Hur låter den?

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

najs, vad är den minsta hastigheten (i procent) man kan köra fläktarna i när man spelar utan att temp springer iväg? om du testat alltså.

kör på 100% hela tiden, låter inget ändå

Skrivet av Jagheter:

Hur låter den?

Nada! Eller iallafall mindre än all mina chassifläktar.. fast dom låter inte mycket

Permalänk
Medlem

OC nu till 1.2 GHz o skriv vilka temps du får.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

hehe ok, får se om jag delar samma uppfattning när jag får min om någon dag.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Här kommer lite bilder :3

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

OC nu till 1.2 GHz o skriv vilka temps du får.

försöker faktiskt komma på hur man överklockar.. care to teach me ? :3

Permalänk
Medlem

tycker det e fetelåg temp antingen har du skitkallt i rummer eller så kyler den 1:1 !!!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bjonss13:

tycker det e fetelåg temp antingen har du skitkallt i rummer eller så kyler den 1:1 !!!

Sitter med fönstret öppet hela tiden, så det är ganska kallt på mitt rum, yes. :3 men min temp är på 45-55 när jag spelar BF4, 60 top väldigt sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny_M93:

försöker faktiskt komma på hur man överklockar.. care to teach me ? :3

Tror du går in i CCC och sen ska det nog finnas en flik som heter power tune eller nått sånt. Och så skriver du in önskad prestanda/temperatur osv. Så klockar den upp sig själv.

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Tror du går in i CCC och sen ska det nog finnas en flik som heter power tune eller nått sånt. Och så skriver du in önskad prestanda/temperatur osv. Så klockar den upp sig själv.

så mycket har jag listat ut, men vet inte hur mycket jag kan klocka kortet.. vet inte hur mycket det klarar av :3

Permalänk

Där är verkligen många minneskapslar på det kortet.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny_M93:

så mycket har jag listat ut, men vet inte hur mycket jag kan klocka kortet.. vet inte hur mycket det klarar av :3

Sätt den på 1200 MHz om det går, sen se om det funkar i MSI kombustor :P. Om inte klocka ner, om det funkar klocka mer! !

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Sätt den på 1200 MHz om det går, sen se om det funkar i MSI kombustor :P. Om inte klocka ner, om det funkar klocka mer! !

har mem clock på 1500 och core på 1050 just nu. Har över 200 FPS på black ops 2 zombies :3 går fram och tillbaka mellan 170 och 210.. (vet dock inte om det är bra)

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Där är verkligen många minneskapslar på det kortet.

16 st runt om kylplattan och 3 runt om.. 2 st små och en lite större. Hänger dock med 12 st kylflens klossar i rätt storlek, tur man är hantverkare och har verktyg! *knips* *knips* :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny_M93:

16 st runt om kylplattan och 3 runt om.. 2 st små och en lite större. Hänger dock med 12 st kylflens klossar i rätt storlek, tur man är hantverkare och har verktyg! *knips* *knips* :3

Länkade din tråd till andra med det kortet om det inte gjorde nått

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Länkade din tråd till andra med det kortet om det inte gjorde nått

Inga problem alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny_M93:

har mem clock på 1500 och core på 1050 just nu. Har över 200 FPS på black ops 2 zombies :3 går fram och tillbaka mellan 170 och 210.. (vet dock inte om det är bra)

Så länge du inte ser några artefakter eller att programmet kraschar så är det bra. Klocka mer!

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

OC nu till 1.2 GHz o skriv vilka temps du får.

Vad jag hört så har 290-korten dålig ASIC-kvalité och klarar inte 1,2ghz, kanske om du drar upp spänningen på 1,3v eller mer.

Skrivet av Johnny_M93:

försöker faktiskt komma på hur man överklockar.. care to teach me ? :3

Skrivet av jonasies:

Tror du går in i CCC och sen ska det nog finnas en flik som heter power tune eller nått sånt. Och så skriver du in önskad prestanda/temperatur osv. Så klockar den upp sig själv.

MSI-AB, använd INTE amds egna CCC för 290-kort eftersom CCC applicerar OC direkt vid systemstart och om du botchar en OC med CCC på ett 290-kort så måste du eventuellt installera om OS, dessutom så stödjer inte CCC på de nya kortet mhz-OC utan %-OC, ett djävulens påfund.

Skrivet av jonasies:

Sätt den på 1200 MHz om det går, sen se om det funkar i MSI kombustor :P. Om inte klocka ner, om det funkar klocka mer! !

Se ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

MSI-AB, använd INTE amds egna CCC för 290-kort eftersom CCC applicerar OC direkt vid systemstart och om du botchar en OC med CCC på ett 290-kort så måste du eventuellt installera om OS, dessutom så stödjer inte CCC på de nya kortet mhz-OC utan %-OC, ett djävulens påfund.

Kan man inte starta safemode i windows och ändra klockningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av derpious:

Kan man inte starta safemode i windows och ändra klockningen?

Jag råkade ut för detta, Datorn hängde sig efter att jag ändrat den lilla pluppen i CCC (där man ställer powertune) men körde senaste systemåterställningspunkt och rollade tillbaks. Funkade fint och efter det så ändrar jag bara i MSI AB

Men som svar på din fråga, nej eftersom Windows inte kommer ladda ATI:s driver i felsäkert läge.

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Skrivet av razorblade86:

Jag råkade ut för detta, Datorn hängde sig efter att jag ändrat den lilla pluppen i CCC (där man ställer powertune) men körde senaste systemåterställningspunkt och rollade tillbaks. Funkade fint och efter det så ändrar jag bara i MSI AB

Men som svar på din fråga, nej eftersom Windows inte kommer ladda ATI:s driver i felsäkert läge.

Tänkte inte på detta men det är ju logiskt. Underligt att många resecenter missat detta också.