Mediaspelaren Winamp läggs ned efter 15 år

Permalänk
Melding Plague

Mediaspelaren Winamp läggs ned efter 15 år

Den klassiska mediaspelaren Winamp går i graven. Ägaren AOL beslutar att lägga ned utvecklingen av samtliga versioner och stänga webbplatsen Winamp.com.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Slutet på en era. Påminns om många gamla minnen och mycket dålig musik.

RIP Winamp.

Permalänk
Medlem

Gör det opensource så andra kan ta över då.

Fattar inte vad det svåra är.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag nostalgisk
RIP Winamp!

Permalänk
Medlem

Ooh... när man var liten och installerade detta på sin första dator, som en annan skrev, slutet på en era...

RIP Winamp!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Skäggig legend

Neej! Nostalgin får mig att framkalla en tår..

Till minne: http://www.youtube.com/watch?v=cKqKrH0O9yg

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

R.I.P Winamp

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

noooooo ....

still using it

Permalänk
Medlem

Inte någon förlust egentligen men definitivt slutet på en era!

Permalänk
Medlem

Ah nostalgi. R.I.P

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Relik 📜

Winamp, it really whips the llama's ass.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt. Mycket kompetent spelare. Körde den i säkert 10 år.

Tror att många vått över till foobar, mycket kompetent spelare!

Permalänk
Medlem

Synd, men jag kör www.foobar2000.org sedan länge

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Det konstiga är ju att den på intet sätt är bortglömd och inte används längre.

Jag anade att jag är lite gammal som fortfarande använde Winamp, så jag googlade på vilka windows-musikspelare man ska använda 2013 om man är cool och inne och hamnade på denna länk:
http://lifehacker.com/five-best-desktop-music-players-1359017...
Ska man gå efter pollen under artikeln så är Winamp fortfarande i höst den populäraste spelaren.

Permalänk
Medlem

Kör den fortfarande, faktiskt. Och nuvarande version lär väl fungera i några år till, fram tills jag byter OS igen (från Win7) och då förhoppningsvis till en produkt som inte Microsoft tillverkat (med 8:an visade de verkligen hur lite de bryr sig om kunder som använder tangentbord och mus).

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Nnneeeeej det är den enda musikspelaren jag använder! Basic skin ftw! Jesus,till och med min tjej kommer bli ledsen av det här. Meen tror iofs att den kommer finnas tillgänglig på något sätt ändå, men jobbigt att dom tar bort den officiellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem

WTF använder den ju fortfarande. Orka med alla nymodigheter. Suck, kasst!!

Permalänk

Tack och lov så går den åtminstone fortfarande att använda.
Har alltid kört Winamp och kommer fortsätta med det.
2.95 är den version som har tilltalat mig mest hittils, underbar spelare!

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Neeeeej!
Otaliga timmar har spenderats till att lyssna på musik, byta skins, samt beskåda dess något magiska "Visualizations"! Blir nostalgisk bara av att tänka på det
Kan dock tillägga att jag inte använt winamp sen säkert 2009. ^^

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer jag inte kunna sakna winamp mer än på ett nostalgiskt sätt, är ju trots allt 4-5 år sedan jag använde det senast. Men under alla de år jag använde det innan var det en riktigt bra upplevelse. Vila i frid winamp, enligt Last.fm har du spelat upp över 50 000 låtar för mig <3

Permalänk
Medlem

Oj, att den fanns kvar. Användes flitigt innan de förstörde den med 5.5 och man hittade det överlägsna alternativet iTunes..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

R.I.P Winamp!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem

Daaaamn, deprimerande (fick mig att känna mig gammal också...)
Använder den fortfarande rätt mycket.

Foobar är väl tekniskt mer kompetent och mer slimmad, men är lite tristare i jämförelse, och på något sätt mindre intuitiv när man är så inkörd på winampspåret

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Winamp, it really whips the llama's ass.

Den ljudfilen demonstrerar verkligen vilket surround winamp kunde prestera!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Men vad fan... Först Windows 8 och så nu detta?? Jag är inte ens 30 men känner mig som 90... Jaha? Vad ska man använda istället?? Finns det någon spelare med liknande format och funktionalitet? Jag vill inte ha en spelare i helskärm eller som tar upp lika mycket som en videospelare

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men vad fan... Först Windows 8 och så nu detta?? Jag är inte ens 30 men känner mig som 90... Jaha? Vad ska man använda istället?? Finns det någon spelare med liknande format och funktionalitet? Jag vill inte ha en spelare i helskärm eller som tar upp lika mycket som en videospelare

Du kan väl fortsätta använda winamp. De versioner som finns ute slutar ju inte funka bara för att man inte kommer med nya.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

RIP Winamp, många fina minnen
Har själv tyvärr ej använt den sedan jag började streama musik igenom Spotify.

Men det känns dock som att Spotify har långt kvar innan de uppnår enkelheten och funktionaliteten som Winamp hade redan i de tidigare versionerna.

Permalänk
Medlem

Synd...
Som tur är har jag flyttat till MediaMonkey sen några år tillbaka. Riktigt bra och kompetent spelare (med Gold-versionen såklart!)

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem

Vad ska man använda nu då? Winamp har varit det enda som dugit.

Permalänk

Sämsta datorrelaterade nyheten jag läst på länge. Hoppas det inte dröjer så många år innan det dyker upp ett alternativ som är ens i närheten av lika bra.

Men å andra sidan, nuvarande version fungerar bra som den är, ingen katastrof fören man börjar få problem med nya operativsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*