Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft: "Lanseringen av Xbox One utan motstycke"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Lanseringen av Xbox One utan motstycke"

Efterfrågan på Xbox One är skyhög och mängden förbokningar och leveransklara enheter överträffar alla tidigare Xbox-lanseringar, uppger Microsoft-chefen Phil Harrison.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror inte att kontrollen blir någon större hit i Sverige, Men kul att det går bra för dem ändå, Konkurrens är bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Men hur många har sålts då? Mer än Playstation 4 eller hur blir det?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det kommer bli precis som förra generationen. Enda ställen som Xbox har en sägan är UK och USA. Resten av världen kommer vara totaltdominerad av Sony, speciellt nu när den har priset till sin fördel och släpps i fler länder i år.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Discokungen

Jaha. Hur många är "fler än innan"?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Frågan är vad annat företagen kan säga vid lansering oavsett hur det faktiskt går. "Försäljningen har gått trögt och intresset är lite halvljummet så här vid lansering." Inte så troligt.

Permalänk
Medlem

När kommer Xbox One kontroller stöd till PC?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Frågan är vad annat företagen kan säga vid lansering oavsett hur det faktiskt går. "Försäljningen har gått trögt och intresset är lite halvljummet så här vid lansering." Inte så troligt.

AKA: "Försäljningen har inte gått så bra som vi hade hoppats på men vi har i alla fall överträffat alla tidigare Xbox-lanseringar"

Permalänk

Att säga att de sålt fler än tidigare Xbox'ar betyder ju med största sannolikhet att de inte sålt fler än PS4 gjorde, annars hade de förmodligen haft det som jämförelse istället. Att t.ex. Amazon kommenterar tillgången kan säkert också vara en medveten strategi från MS, det är ju många lanseringar som har strypt utbud för att kunna "sälja slut" och verka populärt.

Finns ju flera paralleller till finansmarknaden och börsen...du försöker ju alltid lägga emmissioner under marknadspris så de blir övertecknade direkt eftersom det är viktigare än att få minst möjliga dilution för aktieägarna... att ha en emission som inte blir fulltecknad är ju en katastrof rent signalmässigt. Samma sak gäller ju här, har du en så pass viktig lansering så SKA den bli slutsåld annars har du tillveckat för många enheter eller satt för högt pris. För signalen att den sålt slut är ju en viktig marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Det är klart att de slår rekord. Till och med Wii U slog rekord första dagarna.

Det här med att synkronisera släpp av produkter och se till att ha förhållandevis många i lager för att sälja riktigt mycket under första dygnet eller första veckan är ju något ganska nytt. Förmodligen tycker företagen att de tjänar på det eftersom det blir bra rubriker och bra PR.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Frågan är vad annat företagen kan säga vid lansering oavsett hur det faktiskt går. "Försäljningen har gått trögt och intresset är lite halvljummet så här vid lansering." Inte så troligt.

Om dom inte hade sålt så många så skulle dom nog inte uttalat sig alls, Siffrorna kommer ju att presenteras senare i vilket fall så det finns ingen anledning att säga något som inte stämmer.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

När kommer Xbox One kontroller stöd till PC?

Nångång under 2014. Lär komma någon som gör fulhack innan dock

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Tyst om siffror, betyder oftast dåliga siffror eller åtminstone sämre än konkurrenten.Hoppas ändå på en försäljning för konkurrentens skull. Dock verkar de har stressat ut den med tanke på lagersaldot.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

vore ju intressant att se siffror hur dom står sig emot PS4 och dess hittills uppsamlade förhandsbokningar. Jag har väldigt svårt att tro att dom är i närheten av dom siffrorna med tanke på alla klumpiga uttalanden och ändringar dom gjort månader innan release.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Är än osäker på PS4/Xbone, i slutändan kommer spelen till PC oftast.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Moderator
Forumledare

Har jag missat något? Trodde försäljningen precis börjat i USA.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Avvaktar än så länge med nästa konsol. Vill se barnsjukdommarna fixas först innan jag bestämmer mig för ps4 eller Xbox one. Just nu lutar det åt Xbox one eftersom jag gillar dess spel mest, forza, titanfall, halo osv. Fast jag kan vänta, min PC duger gott o väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

När kommer Xbox One kontroller stöd till PC?

Skrivet av Oneone:

Nångång under 2014. Lär komma någon som gör fulhack innan dock

Det går inte att använda mottagaren till xbox 360 kontrollen då? Mottagaren borde ju använda sig av samma teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tyst om siffror, betyder oftast dåliga siffror eller åtminstone sämre än konkurrenten.Hoppas ändå på en försäljning för konkurrentens skull. Dock verkar de har stressat ut den med tanke på lagersaldot.

Sony lanserade sina siffror ett dygn efter försäljning starten och det har nästan bara gått några få timmar då tidszonen i USA är ganska stora till skillnad från oss i Sverige, Så imorgon lär du få veta eller i kväll

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tyst om siffror, betyder oftast dåliga siffror eller åtminstone sämre än konkurrenten.Hoppas ändå på en försäljning för konkurrentens skull. Dock verkar de har stressat ut den med tanke på lagersaldot.

Skrivet av NordhNet:

Har jag missat något? Trodde försäljningen precis börjat i USA.

Skrivet av Cenorida:

Sony lanserade sina siffror ett dygn efter försäljning starten och det har nästan bara gått några få timmar då tidszonen i USA är ganska stora till skillnad från oss i Sverige, Så imorgon lär du få veta eller i kväll

Tack, då var jag inte fel på det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Entusiast

Ser att foliehattarna är framme igen, är det så svårt att tro att XBone säljer bra? De har inte direkt mycket konkurrens utöver Sony, tro fan att folk köper.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Hedersmedlem

Sa inte Microsoft samma sak om deras surface RT och surface pro (både ettan och tvåan?). Det berodde bara på strypt tillgång, inte på stor efterfrågan...
Inte för att jag tror att efterfrågan är liten på xbox one. Tvärt om är det säkerligen ett väldans sug efter den nya konsolen. Men Microsoft har ropat "vargen kommer" några gånger nu när det gäller "försäljning över förväntan" av deras hårdvara. Förtroendet från min sida ligger väl inte direkt på topp när det kommer till myttemjuks "försäljningsstatistik"/reklam.

Det enda jag egentligen vill ha sagt är att konsolen säkerligen är eftertraktad men jag litar inte för 5 öre på Microsofts uttalande om detta ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Snusfri

Enligt rapporter på andra forum så är MS uttalanden fabrikationer.
Flertalet affärer runt i USA har fått in mellan 4-20st och många har osålda enheter medans PS4 säljer som smör och har sålt runt 2.3 miljoner enheter sedan lanseringen.

Finns mycket att läsa om detta på NeoGAF.

Skrivet av stn1337:

Det går inte att använda mottagaren till xbox 360 kontrollen då? Mottagaren borde ju använda sig av samma teknik.

Nej, de använder inte samma teknik tyvärr.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Ser ut som att det börjar bli dyrt att vara ett dedikerat Halo fan. Lurar mig väl själv om jag intalar mig själv att "nästa" släpps till 360in. Inte så troligt. Svår situation, det är som att köpa ett spel för 5000:-, konsollen betyder inte något. Damn you Microsoft. Damn you technology. :>

Permalänk
Medlem

Det är uppenbarligen scriptat manus och de skulle säga det oavsett försäljningssiffrorna precis som med surface RT.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så skulle jag vara förvånad ifall de INTE sålde mer en både Xbox och Xbox 360, som båda hade en dålig lansering med väldigt få enheter sålda första månaden.

Om inte så har de verkligen misslyckats.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cooling23:

När kommer Xbox One kontroller stöd till PC?

Skrivet av Oneone:

Nångång under 2014. Lär komma någon som gör fulhack innan dock

Skrivet av stn1337:

Det går inte att använda mottagaren till xbox 360 kontrollen då? Mottagaren borde ju använda sig av samma teknik.

Eller så köper man en vanlig kontroll för Xbox One?
Jag har alltid använt en helt vanlig gammal Xbox 360-kontroll utan problem till PC (Via USB).

Det verkar som om den nya Xbox One-kontrollen har micro-uSB men det borde ju i så fall bara vara så enkelt som att använda en adapter?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Buzzwords och corporate bullshit.

Det kanske har gått bättre, men om man inte har hårda siffror att jämföra med så betyder det inte ett skit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Nej, de använder inte samma teknik tyvärr.

Självklart är det samma teknik, precis som alla andra trådlösa prylar, men de använder väl olika mjukvara bara för att tvinga folk att köpa en ny dongle.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Enligt källor har Gamestop 2.3milj förbokningar som inte fått en PS4a så det skulle vara intressant att veta hur många som Xone har? Men kul med ny hårdvara så MS har sålt en Xone till mig iaf.

Så länge MS har fler konsoler färdig än Sony så kommer de sälja fler än Sonys miljon som de sålde förra fredagen idag.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.