Monterad speldator för max 8 000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Betalade du med kort så dröjer det nog till efter helgen om du får tillbaka pengarna. Det viktigaste är väl att de inte har börjat bygga för att du ska kunna avbeställa.

Jag beställde den från Komplett ändå nu, får ligga ute med pengarna till nästa vecka och i värsta fall skicka tillbaka Inetdatorn om de hunnit skicka den
De skulle kolla med lagret och återkomma till mig.

Den verkade ju mycket bättre den där. La till en 2TB hdd och GTX 780 3gb och det blev ändå billigare än Inets

Tack som fan för att du tog dig tid att tipsa om erbjudandet!

/Aluk

Permalänk
Medlem

När jag klickar på länken till processorn så står det att de inte längre har den i sitt sortiment. Weird.

(Ytterligare en) dum fråga kanske, men:
Finns i5 4670K som både "vanlig" och "Haswell" ? Det stod Haswell i beskrivningen av datorn men det står inte det om man söker på i5 4670k

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aluk:

Jag beställde den från Komplett ändå nu, får ligga ute med pengarna till nästa vecka och i värsta fall skicka tillbaka Inetdatorn om de hunnit skicka den
De skulle kolla med lagret och återkomma till mig.

Den verkade ju mycket bättre den där. La till en 2TB hdd och GTX 780 3gb och det blev ändå billigare än Inets

Tack som fan för att du tog dig tid att tipsa om erbjudandet!

/Aluk

Skickar Inet sin dator så kan du inte returnera den. Det är en dator som byggs och du har således inte returrätt på denna.

Skrivet av Aluk:

När jag klickar på länken till processorn så står det att de inte längre har den i sitt sortiment. Weird.

(Ytterligare en) dum fråga kanske, men:
Finns i5 4670K som både "vanlig" och "Haswell" ? Det stod Haswell i beskrivningen av datorn men det står inte det om man söker på i5 4670k

Det är samma processor.
Se till att ringa Inet på direkten och avbeställ. Mail duger inte som jag skrev ovan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skickar Inet sin dator så kan du inte returnera den. Det är en dator som byggs och du har således inte returrätt på denna.

Det är samma processor.
Se till att ringa Inet på direkten och avbeställ. Mail duger inte som jag skrev ovan.

Jag pratade med dem för en stund sedan, ordern är makulerad och ingenting har skickats. Får tillbaka pengarna om ett par arbetsdagar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aluk:

Jag pratade med dem för en stund sedan, ordern är makulerad och ingenting har skickats. Får tillbaka pengarna om ett par arbetsdagar

Heja!
Du gjorde rätt i att beställa.
Edit:Komplett tog ner sin Black Friday för en halvtimme sen eller så.
Det verkar ha varit lite tokigt med min webbläsare bara.

Klart jag kommer tillbaka om det finns chans att du kan få bättre + spara liten slant att köpa öl/glögg/pepparkakor eller annat roligt för.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Heja!
Du gjorde rätt i att beställa.
Edit:Komplett tog ner sin Black Friday för en halvtimme sen eller så.
Det verkar ha varit lite tokigt med min webbläsare bara.

Klart jag kommer tillbaka om det finns chans att du kan få bättre + spara liten slant att köpa öl/glögg/pepparkakor eller annat roligt för.

Jävligt schysst som sagt!

Känns ju ännu bättre nu när jag fick mer för pengarna såklart

/Aluk

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Heja!
Du gjorde rätt i att beställa.
Edit:Komplett tog ner sin Black Friday för en halvtimme sen eller så.
Det verkar ha varit lite tokigt med min webbläsare bara.

Klart jag kommer tillbaka om det finns chans att du kan få bättre + spara liten slant att köpa öl/glögg/pepparkakor eller annat roligt för.

Någon tyckte jag behöver ett kraftfullare nätagg pga GTX780-kortet, borde jag ha det?

Permalänk
Medlem

"Why manufacturers like Cooler Master are still carrying power supplies with fake wattages is a mystery to us. We know that this is a very low-end power supply, but this doesn't give the manufacturer the right to lie. This unit should be labeled as a 450 W unit and sold for half of it's price. Being labeled as a 600 W product and sold for USD 70 is a complete rip-off.

If you pull more than 450 W from this product, it will offer real risk to your computer..."

http://www.hardwaresecrets.com/article/Cooler-Master-eXtreme-...

Det där låter ju jävligt dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aluk:

"Why manufacturers like Cooler Master are still carrying power supplies with fake wattages is a mystery to us. We know that this is a very low-end power supply, but this doesn't give the manufacturer the right to lie. This unit should be labeled as a 450 W unit and sold for half of it's price. Being labeled as a 600 W product and sold for USD 70 is a complete rip-off.

If you pull more than 450 W from this product, it will offer real risk to your computer..."

http://www.hardwaresecrets.com/article/Cooler-Master-eXtreme-...

Det där låter ju jävligt dåligt

Ja det låter inte bra. Jag köpte också det paketet men med det föreslagna kortet GTX 770. Nätaggregatet borde väl klara av det i alla fall. Men kanske blir svårt att köra med dubbla grafikkort? Men det borde väl inte vara några problem med ditt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeline:

Ja det låter inte bra. Jag köpte också det paketet men med det föreslagna kortet GTX 770. Nätaggregatet borde väl klara av det i alla fall. Men kanske blir svårt att köra med dubbla grafikkort? Men det borde väl inte vara några problem med ditt grafikkort?

Jag vet faktiskt inte, men jag ska kolla om jag får byta till ett 750W på måndag för att vara säker. Jävla mycket stök det var bara för att man vill spela lite datorspel då!

Permalänk

Om någon missade Komplett PC Black Edition dator, så finns det visst möjlighet att få något liknande. Från deras facebook:
"Ni som är intresserade av Komplett PC Black Edition - den var för populär så vi sålde slut. MEN, vänligen kontakta vår kundservice på 031-710 20 00 så löser vi motsvarande till er, öppet till kl22. Såklart vi löser en riktigt riktigt bra Komplett PC deal på Black Friday ;)"

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzomniac:

Om någon missade Komplett PC Black Edition dator, så finns det visst möjlighet att få något liknande. Från deras facebook:
"Ni som är intresserade av Komplett PC Black Edition - den var för populär så vi sålde slut. MEN, vänligen kontakta vår kundservice på 031-710 20 00 så löser vi motsvarande till er, öppet till kl22. Såklart vi löser en riktigt riktigt bra Komplett PC deal på Black Friday ;)"

Tack så mycket!
Trodde de hade stängt för ikväll, men nu har jag bytt nätagg till ett 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aluk:

Tack så mycket!
Trodde de hade stängt för ikväll, men nu har jag bytt nätagg till ett 750W

Hur mycket fick du pröjsa extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeline:

Hur mycket fick du pröjsa extra?

Jag vet inte riktigt, beror ju såklart på vilket man byter till. Jag tog ett Corsair 750W, tror det skilde 300-400kr eller något mellan dem. Tror det nya kostade 750kr eller något. Så inte så farligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du ser detta i tid så rekommenderar jag dig att avboka ditt paket om du har beställt på faktura och köpa detta:

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10845

Lägg till en hårdisk på 1TB och byt grafikkort till ett gtx780.

Mer prestanda och billigare.

Fail att jag ser detta nu när den verkar vara slutsåld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzomniac:

Om någon missade Komplett PC Black Edition dator, så finns det visst möjlighet att få något liknande. Från deras facebook:
"Ni som är intresserade av Komplett PC Black Edition - den var för populär så vi sålde slut. MEN, vänligen kontakta vår kundservice på 031-710 20 00 så löser vi motsvarande till er, öppet till kl22. Såklart vi löser en riktigt riktigt bra Komplett PC deal på Black Friday ;)"

Skrivet av Lersa:

Fail att jag ser detta nu när den verkar vara slutsåld

Du kan ju alltid ringa dem på måndag (om de inte har öppet i helgen) och höra dig för. Skadar ju inte iallafall

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lersa:

Fail att jag ser detta nu när den verkar vara slutsåld

Skrivet av Aluk:

Du kan ju alltid ringa dem på måndag (om de inte har öppet i helgen) och höra dig för. Skadar ju inte iallafall

Lär ju vara slut iom att den endast såldes på "Black friday".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aluk:

Jag vet inte riktigt, beror ju såklart på vilket man byter till. Jag tog ett Corsair 750W, tror det skilde 300-400kr eller något mellan dem. Tror det nya kostade 750kr eller något. Så inte så farligt

Funderar på om jag oxå ska byta nätaggregatet? 600w rekommenderas till 770 och om det stämmer att paketets föreslagna 600w egentligen borde vara 450 enligt testet som du refererade till ovan känns det tveksamt även för mig. Dessutom köpte jag ju till en extra hårddisk.

Blev osäker nu hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeline:

Funderar på om jag oxå ska byta nätaggregatet? 600w rekommenderas till 770 och om det stämmer att paketets föreslagna 600w egentligen borde vara 450 enligt testet som du refererade till ovan känns det tveksamt även för mig. Dessutom köpte jag ju till en extra hårddisk.

Blev osäker nu hur ska jag göra?

Lite sent svar kanske, men han som visade mig recensionen på det nätaggregatet som följde med skrev såhär:

"With the class of hardware you are getting its not worth cutting a corner as vital as a PSU.
A good PSU goes bang. A bad PSU goes bang - and sends electrical surges to your motherboard killing all other components attached to it."

Det är möjligt att det som följer med funkar, men jag följde hans råd för att jag inte ville chansa när jag köper grejer för så mycket pengar. Speciellt inte när det skiljer typ 300-400kr bara

Så tänkte jag, men alla gör ju som de vill

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mikeline:

Funderar på om jag oxå ska byta nätaggregatet? 600w rekommenderas till 770 och om det stämmer att paketets föreslagna 600w egentligen borde vara 450 enligt testet som du refererade till ovan känns det tveksamt även för mig. Dessutom köpte jag ju till en extra hårddisk.

Blev osäker nu hur ska jag göra?

Skrivet av Aluk:

Lite sent svar kanske, men han som visade mig recensionen på det nätaggregatet som följde med skrev såhär:

"With the class of hardware you are getting its not worth cutting a corner as vital as a PSU.
A good PSU goes bang. A bad PSU goes bang - and sends electrical surges to your motherboard killing all other components attached to it."

Det är möjligt att det som följer med funkar, men jag följde hans råd för att jag inte ville chansa när jag köper grejer för så mycket pengar. Speciellt inte när det skiljer typ 300-400kr bara

Så tänkte jag, men alla gör ju som de vill

Stirra er inte blint på maxeffekten på nätagget.
Det är inte effekttalet som är det som motsvarar kvalité.

Ett 770 drar under 250W. Resterande system drar utan problem under 150W, troligen närmre 100W.

Ett nätagg ger bäst effektivitet mellan 30-80% av maxeffekten.

Att lyckas passa in IDLE och LOAD mellan 30-80% är alltså det ultimata. 450W fungerar alldeles utmärkt.

Alla rekommendationer och PSU calculators är kraftigt tilltagna:

  • De vill sälja stora dyra nätagg och tjäna pengar

  • De vill inte ta i underkant då de riskerar att bli anklagade och få dålig PR.

  • Nätagg droppar i effektivitet och även maxeffekten sjunker något. De flesta (framförallt utomlands) uppgraderar och byter sällan ut dessa komponenter då de är tråkiga och inte spännande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kanske avbeställer min order från Komplett pga förseningar/usel kundservice.

Har satt ihop något liknande (tror jag) på Inet. Skulle vilja kolla om delarna passar ihop och kommer att fungera:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4341985/inet-aluk1

Ser ni några problem? Skulle ni ändra på något?

Om jag vill göra den lite billigare, vad ska jag ändra på? Kanske måste byta grafikkort, men vad ska jag välja isåfall som är billigare men ändå bra tycker ni?

Mvh/

Aluk

Permalänk
Medlem

Sista valet; processor och grafikkort

Tror att jag har plockat ihop det jag vill ha nu men har två alternativ på processor och grafikkort.

Antingen:

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) & MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming-series +3 spel

Eller:

Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) & MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series +3 spel

Vilket alternativ tycker ni är bäst?
Alternativ 2 är lite billigare.

Tacksam för svar.

/Aluk