Permalänk
Medlem

Överhettning vid spelande

Tjenare, min dator blir väldigt varm och låter högt när jag spelar cs:go, tempen går upp i ca 75 C. Så jag tänkte köpa en ny fläkt men tänkte höra här med er om ni tror att det kan vara något annat som det är fel på?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du lämnar inga specifikationer för vilken dator du har. Svårt att veta om temperaturen är hög då Vissa laptops har ju t.ex. väldigt underdimensionerad kylning och 75 grader får då klassas som "normalt".

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du lämnar inga specifikationer för vilken dator du har. Svårt att veta om temperaturen är hög då Vissa laptops har ju t.ex. väldigt underdimensionerad kylning och 75 grader får då klassas som "normalt".

Oj ursäkta!

Har en stationär (ihopbygge)

AMD FX (tm)-4100 Quad-Core Processor 3.60 GHz

AMD Radeon HD 6800

Men har läst på lite och sett att det kan vara grafikkortet som blir för varmt oxå. Men det ligger på 50 C när jag inte gör någonting på datorn så tror inte att det ska vara något problem. Så jag funderar på att köpa en Cooler Master TX3 EVO kylare!

Permalänk
Medlem

Kanske räcker med att damma av den lite.
Men du kan juh lokalisera vad som låter, öppna och lyssna dig fram. Om det är CPU, GPU eller PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

75 grader är inte i närheten av "överhettning" som rubriken trådtiteln påstår. Vill du få ner temperaturen så kan du byta ut kylpasta, det kan vara så att den gamla har torkat ut.

Ursäkta?

Enligt Cpu-World så är maxtemp 70 celsius för den processorn, andra googleresultat verkar säga detsamma.
Vilket är en överhettning om det är så att det faktiskt är processorn som når 75 grader celsius.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 CPU: 3570K H80i MB: MSI Z77 MPower GPU: 780 Ti SC Minne: Crucial 2x8GB PSU: Corsair AX850 SSD: Intel 520x2 Ljud: Asus Xonar Essence STX + ATH-M50

Permalänk
Medlem

Monter om kylare ordentligt. Folk är otroligt dåliga på det och lika urdåliga på att kontrollera jobbet. Därför är det bäst är att ta ut moderkortet när du gör det. Sen kollar du från sidan och underifrån att benen gått igenom rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Monter om kylare ordentligt. Folk är otroligt dåliga på det och lika urdåliga på att kontrollera jobbet. Därför är det bäst är att ta ut moderkortet när du gör det. Sen kollar du från sidan och underifrån att benen gått igenom rätt.

Fast nu hade han ju en AMD FX CPU och den har ju absolut inga pinnar igenom moderkortet utan den har ju två snäppfästen, så att montera den fel är nästan omöjligt då den skulle trilla bort om det blev fel.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maaus:

*** bumpning ***

Jag har raderat detta inlägg eftersom bumpning inte är tillåten:

Citat:

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Om regeln inte följs kan det leda till att tråden låses.

/KimTjik

Permalänk
Entusiast
Skrivet av antonlundin:

75 grader är inte i närheten av "överhettning" som rubriken trådtiteln påstår. Vill du få ner temperaturen så kan du byta ut kylpasta, det kan vara så att den gamla har torkat ut.

Alltså, det är ju kul att du vill hjälpa till, men om du inte vet så ska du inte svara. Det drar ner kvalitén på Sweclockers något enormt.

TS, jag tycker inte vi vet tillräckligt mycket om din dator för att kunna svara än. Vad har du för chassi, kylning i det? Vad har du för kylare på processorn, den som kommer med eller?

Och grafikkortet, är det med eftermarknadskylare eller AMD's egna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maaus:

Men har läst på lite och sett att det kan vara grafikkortet som blir för varmt oxå. Men det ligger på 50 C när jag inte gör någonting på datorn så tror inte att det ska vara något problem.

helt ärligt tycker jag 50 grader standby är väldigt mycket med ett 68xx - Vad har du för kylare på det?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB