Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD förbereder Kabini för stationära datorer med sockel FS1b

Permalänk
Melding Plague

AMD förbereder Kabini för stationära datorer med sockel FS1b

Processormakaren AMD har en ny sockel på gång för stationära datorer. Till grunden ligger den idag bärbara plattformen Kabini, som kommer säljas med fyra kärnor för under 500 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Även moderkorten bör bli billiga, eftersom de blir avskalade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hmm, ska se om vi kan köpa in en sån plattform till jobbet när de släpps, och testa
om de skulle fungera bra som kontorsmaskiner.

EDIT: Yay, tomteluvorna är tillbaka!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hoppas de är upplåsta.

Permalänk
Medlem

Dessa bör väll vara bra för HTPCn samt kanske billiga fil servrar?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hoppas de är uppblåsta.

Det är alltid svårt att läsa det där rätt :/

Om de faktiskt blir såhär snorbilliga så blir det nog en htpc faktiskt när man möblerat om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Kanske funkar fint. Sen dra på Furmark och låta AMD skräpet lida.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd

Ok inget för mig sanslöst då amd/intel skall måsta byta socklar hela tiden!!! finns inget skäl till detta.

Moderatorer: SLuta radera trådar som inte passar er. detta är ett forum man har all rätt o säga va man tycker....!!!!Specielt i sådann här frågor. jag står upp till vad jag säger menar det att det är totalt onödigt att slänga upp en i amds fall 3je sockel kan axpetera om det är med inbyggt moderkort osv då är det helt ok men inte om man ska för att få testa den måsta byta alla 3 grund komponenter..

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Ni kanske bör kolla era källor först, jag kan mycket väl ha fel men det verkar iaf engligt denna artiklen som att FX serien inte alls är EOL, inget osm sagts officielt än... den roadmapen ni har sade AMD var falsk och i länken här finns den som de själva sagt är den äkta. http://www.gamersnexus.net/news/1240-future-of-amd-cpus-fx-no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Ok inget för mig sanslöst då amd/intel skall måsta byta socklar hela tiden!!! finns inget skäl till detta.

Moderatorer: SLuta radera trådar som inte passar er. detta är ett forum man har all rätt o säga va man tycker....!!!!Specielt i sådann här frågor. jag står upp till vad jag säger menar det att det är totalt onödigt att slänga upp en i amds fall 3je sockel kan axpetera om det är med inbyggt moderkort osv då är det helt ok men inte om man ska för att få testa den måsta byta alla 3 grund komponenter..

Du förstår verkligen inte vad Kabini är för något va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskbilen1337:

Ni kanske bör kolla era källor först, jag kan mycket väl ha fel men det verkar iaf engligt denna artiklen som att FX serien inte alls är EOL, inget osm sagts officielt än... den roadmapen ni har sade AMD var falsk och i länken här finns den som de själva sagt är den äkta. http://www.gamersnexus.net/news/1240-future-of-amd-cpus-fx-no...

Grejen med det där är att den artikeln är utan källa. Faktum är att några nya FX-processorer helt och hållet försvunnit från roadmaps och från uttalanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du förstår verkligen inte vad Kabini är för något va?

Jag tror det finns fler saker personen i fråga inte förstår...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de kunde ha gjort något liknande en prispressad NUC med BGA istället för att göra så man kan byta processor. Jag tror att i praktiken kommer mini-itx moderkort vara det minsta som man kommer kunna köpa. Dessutom tror jag att de skulle kunna pressat priset ytterligare med en sådan lösning. Jag skulle också vilja se AMD gör något liknande Intels Centerton med 8 kärnor istället för grafikdelen till servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Du förstår verkligen inte vad Kabini är för något va?

Skrivet av traebit:

Jag tror det finns fler saker personen i fråga inte förstår...

Enligt va jag läser det till så ska den finnas redan för bärbara datorer, och nu planerar dom en ny sockel som med moderkort kommer att vara nerbantad. Poängen är att det är en helt ny sockel. Ok prislappen kommer att vara låg men vi har redan processorer i 500kr klassen för fm2 så varför inte bygga på den istället. det handlar inte om annan minneshantering en den som redan finns. Är det nu nått ni anser att jag inte förstår skapa inte singel inlägg i stuket jag citerade. Utan utveckla. Detta är ett forum som gör att man måste få svar på sina frågor om inte är det helt klart att man har all rätt att missförstå speceilt om man har handikapp såsom ADHD och asberger

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Enligt va jag läser det till så ska den finnas redan för bärbara datorer, och nu planerar dom en ny sockel som med moderkort kommer att vara nerbantad. Poängen är att det är en helt ny sockel. Ok prislappen kommer att vara låg men vi har redan processorer i 500kr klassen för fm2 så varför inte bygga på den istället. det handlar inte om annan minneshantering en den som redan finns. Är det nu nått ni anser att jag inte förstår skapa inte singel inlägg i stuket jag citerade. Utan utveckla detta är ett forum som gör att man måste få svar på sina frågor om inte är det helt klart att man har all rätt att missförstå speceilt om man har handikapp såsom ADHD och asberger

Kabini skulle inte gå att köra på FM2. Kabini har både nord och syd-brygga integrerat i processorn. Det har man inte på FM2. Och det av förklarliga skäl.
Dessutom riktar de sig åt olika marknader. Kabini ska ses lite som Atom. Ingen klagar över att Atom inte går att köra i sockel 1150 eller sockel 2011. Detta för att det inte finns något som helst skäl att köra atom i dessa moderkort.

Ska man lämna chipset helt i moderkort och inte ha något annat än CPU-kärnor i processorn så kommer vi vara 10 år tillbaka i utvecklingen. Och moderkorten kommer fortfarande inte passa alla processorer samtidigt. Du efterfrågar en krånglig och dyr lösning som inte är gynnsam för konsumenten. Även fast det kan se så ut vid första anblick.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av fiskbilen1337:

Ni kanske bör kolla era källor först, jag kan mycket väl ha fel men det verkar iaf engligt denna artiklen som att FX serien inte alls är EOL, inget osm sagts officielt än... den roadmapen ni har sade AMD var falsk och i länken här finns den som de själva sagt är den äkta. http://www.gamersnexus.net/news/1240-future-of-amd-cpus-fx-no...

Skrivet av Aleshi:

Grejen med det där är att den artikeln är utan källa. Faktum är att några nya FX-processorer helt och hållet försvunnit från roadmaps och från uttalanden.

Det hör till vanligheten att AMD dementerar läckor och rykten, oavsett om de är sanna eller ej. Med det sagt kommer "roadmapen" från samma PDF som den information om Kabini vi publicerat idag. Samtliga presentationsbilder i PDF-filen tillhör ursprungligen marknadsföringsmaterial riktat mot OEM-tillverkare och varför de ska samarbeta med AMD.

Jag skulle inte bli alls förvånad om AMD dementerar även denna rapport. Det enda jag kan säga är att vi inte skulle signera med vårt egna varumärke om vi inte var säkra på äktheten i den information vi publicerar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Tranceguy:

Ok inget för mig sanslöst då amd/intel skall måsta byta socklar hela tiden!!! finns inget skäl till detta.

Moderatorer: SLuta radera trådar som inte passar er. detta är ett forum man har all rätt o säga va man tycker....!!!!Specielt i sådann här frågor. jag står upp till vad jag säger menar det att det är totalt onödigt att slänga upp en i amds fall 3je sockel kan axpetera om det är med inbyggt moderkort osv då är det helt ok men inte om man ska för att få testa den måsta byta alla 3 grund komponenter..

Inlägget raderades på grund av ditt ordval och inget annat. Har du fler åsikter om modereringen eller anser att du blivit illa behandlad bör du skicka in ett meddelande via kontaktformuläret.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Kabini skulle inte gå att köra på FM2. Kabini har både nord och syd-brygga integrerat i processorn. Det har man inte på FM2. Och det av förklarliga skäl.
Dessutom riktar de sig åt olika marknader. Kabini ska ses lite som Atom. Ingen klagar över att Atom inte går att köra i sockel 1150 eller sockel 2011. Detta för att det inte finns något som helst skäl att köra atom i dessa moderkort.

Ska man lämna chipset helt i moderkort och inte ha något annat än CPU-kärnor i processorn så kommer vi vara 10 år tillbaka i utvecklingen. Och moderkorten kommer fortfarande inte passa alla processorer samtidigt. Du efterfrågar en krånglig och dyr lösning som inte är gynnsam för konsumenten. Även fast det kan se så ut vid första anblick.

tack för det svaret det gjorde att jag förstod bättre en det förra du gav mig.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

Ok inget för mig sanslöst då amd/intel skall måsta byta socklar hela tiden!!! finns inget skäl till detta.

Moderatorer: SLuta radera trådar som inte passar er. detta är ett forum man har all rätt o säga va man tycker....!!!!Specielt i sådann här frågor. jag står upp till vad jag säger menar det att det är totalt onödigt att slänga upp en i amds fall 3je sockel kan axpetera om det är med inbyggt moderkort osv då är det helt ok men inte om man ska för att få testa den måsta byta alla 3 grund komponenter..

Samtidigt som gnälltrådar ska få existera bara för att gnälla? Du verkar heller inte veta vad Kabini siktar in sig på för kundkrets.. Vi snackar om folk som typ vill ha en billig HTPC eller en laptop. De är inte menade att dyka upp i desktop PCs.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

jag undrar vad den kostar att tillverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Mupp:

jag undrar vad den kostar att tillverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Tre popcornpåsar och en påse nötter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

Smart drag av AMD, kan bli riktigt användbart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Vad tror ni om spelprestandan? The Sims 4?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Dessa bör väll vara bra för HTPCn samt kanske billiga fil servrar?

Personligen skulle jag vilja ha fler SATA-portar än två om jag skulle ha den i en filserver. Men htpc och enkla kontorsmaskiner bör väl fungera bra.

Permalänk

Sempron is back in action! Välkommen tillbaka Sempron!

Skrivet av ronnylov:

Personligen skulle jag vilja ha fler SATA-portar än två om jag skulle ha den i en filserver. Men htpc och enkla kontorsmaskiner bör väl fungera bra.

Finns multiadaptrar för att koppla in flera sata enheter till en port, visserligen får man hålla koll på bandbredden beroende på vilka och hur många diskar man kör.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Sempron is back in action! Välkommen tillbaka Sempron!

Finns multiadaptrar för att koppla in flera sata enheter till en port, visserligen får man hålla koll på bandbredden beroende på vilka och hur många diskar man kör.

Finns också kontrollerkort att ansluta via PCIe men då är det snart inte så billigt längre. Ofta är det mer prisvärt att köpa moderkort med många SATA-anslutningar på från början om man vet att man kommer att behöva det.

Permalänk
Entusiast

Den prislappen var riktigt trevlig. Ska bli intressant att se vad det dyker upp för roligt med kabini. Det finns ju helt klart möjligheter till många små billiga system.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vad tror ni om spelprestandan? The Sims 4?

Dåligt. Bättre satsa på en fm2 apu isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon99339:

Vad tror ni om spelprestandan? The Sims 4?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns lite tester på Kabini om man letar lite.
http://www.anandtech.com/show/6974/amd-kabini-review

Det är ingen direkt spelplattform eftersom målet är låg strömförbrukning. Så räkna inte med någon imponerande prestanda på verken CPU eller GPU. Däremot är den strömsnål, liten och billig. Om målet är en enklare speldator hade jag väntat tills Kaveri kommer och kollat var priset landar på. Där finns potential till betydligt bättre spelpreastanda men till ett högre pris såklart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om det skulle bli en homeless verision av Phenom