Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Tycker inte jag upplever förväntad skärpa från den där jämfört med andra 4K-burkar jag kikat på.
Internt kör den 4:2:0 och hdmi 4:2:2.

Citerar mig själv.
Vet inte varför men förra gången jag såg den tyckte jag allvarligt det såg ut som en interpolerad HD-rulle som hade fått lite skärpa.
Kollade nu igen och förutom ganska svag DR (scenen med skog under, pyramid i front) så är skärpan helt OK.

Kan nog bli en storsäljare. Är inte vän med mft dock pga svårigheter att få ordentlig vidvinkel. Kanske för att jag snålar då jag
redan har mitt lass med EF L gluggar och inte vill lägga en förmögenhet på en ny serie.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Verkar bli lite extra crop-faktor när man filmar jämfört med tidigare kameror i serien, åtminstone i 4K-läget. I övrigt verkar det vara en finfin kamera och jag är rätt så sugen på den. Men väntar lite för att se om priserna går ner eller om de börjar komma begagnat om ett år eller så. Även om 15000 kr är billigt så ligger det utanför min budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar bli lite extra crop-faktor när man filmar jämfört med tidigare kameror i serien, åtminstone i 4K-läget. I övrigt verkar det vara en finfin kamera och jag är rätt så sugen på den. Men väntar lite för att se om priserna går ner eller om de börjar komma begagnat om ett år eller så. Även om 15000 kr är billigt så ligger det utanför min budget.

Jag köpte ju som tidigare min GH3 för strax under halva priset ca 4-5 månader efter release. Så har man lite is i magen går de nog att fynda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag köpte ju som tidigare min GH3 för strax under halva priset ca 4-5 månader efter release. Så har man lite is i magen går de nog att fynda.

Ja man kan hoppas på ett fynd framåt hösten då kanske.

Permalänk
Medlem

Med tanke på skillnaden mellan 4K-kameror och detta år som verkar vara 4K's år så får vi hoppas att GH4 har lite
utrymme för förbättring att fortfarande, för dess pris, hänga med framåt hösten.

Ska bli intressant att se när alla får sina 4K hur mycket bättre både HD och kvalitén på filmerna blir.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ja det kan nog vara vettigt att vänta lite och se vad som kommer från andra tillverkare.
Dröjer väl inte länge innan mobiltelefonerna filmar i 4K med optik som knappt duger till VGA-upplösning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja det kan nog vara vettigt att vänta lite och se vad som kommer från andra tillverkare.
Dröjer väl inte länge innan mobiltelefonerna filmar i 4K med optik som knappt duger till VGA-upplösning...

Samsung har ju en som gör det.
Xperia Z1 hade det i sin roadmap men togs bort pga. att bionzengine inte var klar vid leverans.
Kanske kommer senare.

Men som du säger.. 4K är inte bara allkoering av pixlarna. Helst ska de användas också

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigatoni:

Inga prisuppgifter om modulen dock. 15 för kameran, 15 för modulen, douchebag panasonic

Jag citerar mig själv och bjussar på en några länkar: BHPhoto Adorama

Permalänk
Skrivet av Rigatoni:

Jag citerar mig själv och bjussar på en några länkar: BHPhoto Adorama

Intressant att klumpen undertill är dyrare än kameran. Nu var det ju iof ett rabbaterat pris om man köpte bägge men lite förvånande ändå. Men priset för vad man får tycker jag är riktig bra ändå!

Permalänk
Medlem

Test av bildinställningar,
https://vimeo.com/90598002

Mörker, ser ut som vilken som helst när det är för mörkt men får fart när den matas lite ljus,
http://www.youtube.com/watch?v=nFdnI7C2slk&feature=youtube_gd...

Permalänk
Medlem

Snart dags. Den är ute sen ett par veckor runt om i världen och europa verkar få sina första batchar 1 maj och 5 maj verkar vara dagen-D för oss i Sverige.

Permalänk
Medlem

Spontant tänker man ju på den som en filmkamera men den bör nog bli hyfsad även som stillbildskamera eller vad tror ni? Du får väl testa den lite Nisse när du får tillfälle och berätta vad du tycker. Själv har jag bytt bil precis, men tänk om man hade sparat de pengarna till kamerautrustning istället... Men familjen behövde bilen så det fick bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Spontant tänker man ju på den som en filmkamera men den bör nog bli hyfsad även som stillbildskamera eller vad tror ni? Du får väl testa den lite Nisse när du får tillfälle och berätta vad du tycker. Själv har jag bytt bil precis, men tänk om man hade sparat de pengarna till kamerautrustning istället... Men familjen behövde bilen så det fick bli så.

Ja alltså min GH3 tog utan tvekan tillräckligt bra bilder för någon kund/arbetsgivare jag någonsin stött på. Och den här har fått bättre ISO, 12 bilder/s och vad som enligt camera store TV är världens snabbaste autofokus (ink sony a6000).
Nu har ju jag börjat fota i princip endast hipster analogt på fritiden men visst kan jag ta lite stillbilder, kan ju ta kort på mina analoga kameror

Permalänk
Medlem

BTW, det går fortfarande inte att få ett rakt svar ens av dem som redan har kameran vilka minneskort som klarar vad.
Det enda jag fått höra från en riktigt säker källa är att Sandisk Extreme Pro 95mb/s klarar 4K men inte 1080p i 200mbit.
För det behövs de nya Class 3 korten som ju kostar nästan en miljon.
MEN Transcend har släppt ett som ska klara samtliga inspelningsformat och de säljer det i 128gb för det klart överkommliga priset av 1100 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2585373

Som sagt jag har sett folk påstå att Sandisk 95mb/s ska klara allt också men de har inte varit lika säkra källor som de som säger att kameran strejkar i 200mbit läget. Jag kommer vänta med att köpa något kort tills jag får det svart på vitt eller efter att ha testat själv.

Min misstanke är att eftersom vi pratar om att den ska ha minst (tror det var) 30mb/s som absolut minimum för att inte frysa och Sandisk Extreme 95/s inte är klassade för det så är det Class 3 som gäller. Men vissa Sandisk klarar det säkert och ännu mer beroende på det individuella kortet. De tar ju såklart i med lite säkerhetsmarginal när de gör korten och ratar för worst case.
Jag har haft class 4 kort som presterat långt över sin rating så med lite flyt funkar i alla fall ett av mina två Extreme.

Permalänk
Medlem

200Mbit/s är ju bara 25Mbyte/s.

Sjukt om inte Extreme Pro 95 skulle klara det? BMPCCs DNGs är ju större än 1MB/styck om jag inte missminner mig - vilket är minimum 24-30MB/s.

Är inte BMPCCs ProRes 220Mbit?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

200Mbit/s är ju bara 25Mbyte/s.

Sjukt om inte Extreme Pro 95 skulle klara det? BMPCCs DNGs är ju större än 1MB/styck om jag inte missminner mig - vilket är minimum 24-30MB/s.

Är inte BMPCCs ProRes 220Mbit?

Jo det är ju så men enligt Jordan på the camera store TV så sa kameran helt enkelt nej tack och vägrade i 1080p 200mbit men de använde kortet till allt annat dvs 4K och 1080p 96fps.
Sen har en annan lirare på något forum sagt att det funkade med hans 95mb/s kort. Därav min misstanke att den ligger precis på marginalen och vissa har tur.
Hur som haver så var ju det där 128GB kortet billigare än Sandisk Extreme Pro 64GB så man överlever ju.
Jag kommer som sagt testa mina kort först så vet jag till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

200Mbit/s är ju bara 25Mbyte/s.

Sjukt om inte Extreme Pro 95 skulle klara det? BMPCCs DNGs är ju större än 1MB/styck om jag inte missminner mig - vilket är minimum 24-30MB/s.

Är inte BMPCCs ProRes 220Mbit?

Nu har jag fått det svar från tre olika individer på dvxuser som var vänliga att testa. De kunde filma i 200mbit med Sandisk Extreme Pro.
En kille hade spelat in 40min uppdelat på 5 klipp med ett 45mb/s.
En annan testade med 30mb/s men då blev det njet.
Härliga nyheter med andra ord

Varför Jordan på the camerastore inte lyckades och även några av de andra recensenterna vet jag inte. Kan kanske varit en caviat från Panasonic att inte använda annat än class 3 eftersom de säljer sådana och sina micro P2 kort, men nu spekulerar jag villt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nu har jag fått det svar från tre olika individer på dvxuser som var vänliga att testa. De kunde filma i 200mbit med Sandisk Extreme Pro.
En kille hade spelat in 40min uppdelat på 5 klipp med ett 45mb/s.
En annan testade med 30mb/s men då blev det njet.
Härliga nyheter med andra ord

Varför Jordan på the camerastore inte lyckades och även några av de andra recensenterna vet jag inte. Kan kanske varit en caviat från Panasonic att inte använda annat än class 3 eftersom de säljer sådana och sina micro P2 kort, men nu spekulerar jag villt.

Låter mer rimligt! Å andra sidan var ju kortet du länkade till tidigare dubbelt så stort som ett 64 ExPro och typ billigare, så ska man köpa nytt är valet enkelt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Låter mer rimligt! Å andra sidan var ju kortet du länkade till tidigare dubbelt så stort som ett 64 ExPro och typ billigare, så ska man köpa nytt är valet enkelt.

ja det ser ut som ett prisvärt kort. Funkade dock ej på bmpcc (enligt en person på bmcuser).

Permalänk
Medlem

Familjen är i USA... aargh 1700$ för en GH4... kliar i köptarmen.

Undrar hur många korvören jag skulle få för min 600d med 4 objektiv...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Familjen är i USA... aargh 1700$ för en GH4... kliar i köptarmen.

Undrar hur många korvören jag skulle få för min 600d med 4 objektiv...

Jag har en 60d med fyra objekriv och funderar själv på att köpa en GH4. Kan man inte bara köpa en adapter? Känns tråkigt att sälja objektiven bara för att köpa nya likadana för GH4an.

Är förövrigt sjukt imponerad av den här kameran, helt klart det största hoppet inom budget DSLR-filming sen 7D:n kom. Har sett lite testklipp och det ser riktigt bra ut, väldigt lite moire och aliasing. Är så otroligt trött på all moire på min 60d, knappt så att jag vill filma utomhus eller i 720p60 med den. Har sett test med res charts med typ 7d och dom klarar knappt 500linjer, troligen kör dom knappt 720p egentligen så skalas det upp till 1080p

Permalänk
Medlem

Du kan köra EF-objektiv utan problem på GH4.
Dock bör Ni vänta tills Metabones Speedbooster med IRIS-kontroll. Sen kan ni köra EF-gluggarna på GH4. Dock manuell fokus men det antar jag att ni tänkt köra ändå...

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Snackats om EF Speedboostern i över ett år nu typ... so far nothing.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Familjen är i USA... aargh 1700$ för en GH4... kliar i köptarmen.

Undrar hur många korvören jag skulle få för min 600d med 4 objektiv...

USA-modellen är ju en världskamera utan "29min 59 sek spärren", den börjar iofs ett nytt klipp automatiskt men endå.

600d utan objektiv tror jag bringar ca 3K. Känns som det var smärtgränsen innan den försvann från hyllorna. Typ som GH2, den rasade och rasade men nu har den gått upp lite för att sedan ligga stadigt på ca 3K.
Ett annat exempel är det grymt underskattade Panasonic G6 som nu kostar 2490 kr, så jäkla prisvärt så det finns inte. Börjar sina på hyllorna och sedan går begpriset upp till ca 3K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja man kan hoppas på ett fynd framåt hösten då kanske.

Vi pratade ju om ifall GH3 skulle bli billigare,
"A couple of weeks ago I told you the GF7 will NOT be released this year. Well, here I have the next surprising news I got this from two sources: Panasonic decided to not release any G6 successor this year neither! They will discount the GH3 instead. The reason why there will be no G7 is due the poor sales of the G6."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Snackats om EF Speedboostern i över ett år nu typ... so far nothing.

Finns andra adaptrar som kan byra iris men tänkte snarare medelst vinsten av fstop och vinkel med speedboostern.

Jag hade behållt EF-gluggarna.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vi pratade ju om ifall GH3 skulle bli billigare,
"A couple of weeks ago I told you the GF7 will NOT be released this year. Well, here I have the next surprising news I got this from two sources: Panasonic decided to not release any G6 successor this year neither! They will discount the GH3 instead. The reason why there will be no G7 is due the poor sales of the G6."

Där ser man! Ja med rätt pris så varför inte. Samtidigt så är ju GH4 mer lockande rent ha-begär-mässigt. Nu filmar jag inte så jättemycket så jag har svårt att motivera några större investeringar så prisvärda alternativ är intressanta och en billig GH3 är inte fel. Men GH4 verkar ändå prisvärd med tanke på vad man får för pengarna. Men som sagt var jag väntar åtminstone fram till hösten med kameraköp. Jag låter er andra vara försökspersoner så får vi se vad ni kommer fram till.

Du har redan beställt GH4:an eller hur? Blir spännande att se vad du tycker om den när du fått prova den lite.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Grym kille. 10% var kameran. Jag hade nog varit impad med en SD-kamera också

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Nick Driftwood har gjort ett test som heter duga
Rekommenderar att ladda hem en högupplöst version,
https://vimeo.com/93427556