Varför är fiber så dyrt att installera

Permalänk
Medlem

Varför är fiber så dyrt att installera

Så de senaste veckorna har de grävt fiber runt där jag bor.
De har gjort ett stort jack i trottoaren och bara fyllt det med grus när de la ner fibern. Extra fråga: Vad gäller regler för sådant. de har lagat vägen men de de gjorde i trottoarer har de bara lämnat vilket gör snöröjning avsevärt jobbigare och smutsigare. Får grus överallt där man lägger snö. Borde de inte vara tvugna att laga det?

Så till frågan: De har grävt ner fiber längs tomtgränsen och vill ha 20 000 och 6 månader på sig för att dra in det till huset. Vad är grejen med det? Liksom fibern ligger redan där i marken hur kan det kosta 20 000 att gräva tre meter till husväggen det känns absurbt för att inte tala om 6 månaders leveranstid.

Kan någon ge lite klarhet på varför det är såhär?

Tack på förhand

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara timmarna att dra tre meter fiber som kostar, det är utrustning och planering, dessutom är det ju inte så att fibern som redan ligger utanför var gratis att dra, de förväntar sig givetvis att få tillbaka en del av den kostnaden i installationsavgifter.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Inaktiv

Skulle också gärna ha svar på denna fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av wrathian:

Det är ju inte bara timmarna att dra tre meter fiber som kostar, det är utrustning och planering, dessutom är det ju inte så att fibern som redan ligger utanför var gratis att dra, de förväntar sig givetvis att få tillbaka en del av den kostnaden i installationsavgifter.

Här e svaret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan ju se det som en investering också, värdet på bostaden ökar ju.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Här betalade jag 6500kr för installation av fiber....då grävde jag förstås själv men det är rätt lätt gjort med sandjord
Fibern var redan framdragen till huset precis som för TS. Tiden det tog: 2 veckor innan gubbarna hade tid att komma och borra runt i mitt hus (in genom yttervägg, sen upp till fördelardosa i vinden, samt vänliga nog att dra ut tp-kablar dit jag ville ha dem utan extra kostnad, och sen löda kablarna vilket verkade vara pilligt värre). samma kväll hade jag allt igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120994:

Skulle också gärna ha svar på denna fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kogster:

Så de senaste veckorna har de grävt fiber runt där jag bor.
De har gjort ett stort jack i trottoaren och bara fyllt det med grus när de la ner fibern. Extra fråga: Vad gäller regler för sådant. de har lagat vägen men de de gjorde i trottoarer har de bara lämnat vilket gör snöröjning avsevärt jobbigare och smutsigare. Får grus överallt där man lägger snö. Borde de inte vara tvugna att laga det?

Så till frågan: De har grävt ner fiber längs tomtgränsen och vill ha 20 000 och 6 månader på sig för att dra in det till huset. Vad är grejen med det? Liksom fibern ligger redan där i marken hur kan det kosta 20 000 att gräva tre meter till husväggen det känns absurbt för att inte tala om 6 månaders leveranstid.

Kan någon ge lite klarhet på varför det är såhär?

Tack på förhand

Den stora delen av kostnaden ligger i jobbet som redan är utfört, schaktning samt markrör för fiber.

När man projekterar ett fibernät så brukar man räkna på ungefär vad det kostar att lägga ner fiber längst alla tomter i området, sedan så räknar man ut priset per tomt ifall alla som anmält intresse skulle välja att köpa tjänsten och gräva in den till huset.
När detta sedan är gjort och man har tillräckligt stort intresse, så börjar man gräva ner i hela området.

Då det antagligen används blåsfiber hos er, så kan man ofta inte sätta igång internet försen hela området är helt klart, då kopplingar som ligger mellan ditt hus samt huvudcentralen ej är färdiga! det är därför man ofta inte kan garantera kortare installationstid än 6 månader.

Du kan räkna på att schackt i asfall ligger på runt 500-800kr metern inkl återställning (det är därför man gärna går i jord, då detta kostar mindre än hälften per meter)

Låt oss säga att ett område på totalt 200 villor, skulle kräva runt 4 kilometer schakt sammanlagt.
Man går då ut med en intresseanmälan innan man börjar söka tillstånd för grävning och sådant (ofta är detta klart innan föreningen äns tar kontakt med firman som ska utföra jobbet).

Låt oss säga att 140 personer svarar på intresseanmälan, dessa är utspridda i området, vilket innebär att det troligen krävs att man lägger fiber i hela området ändå.

4 kilometer schakt kostar runt 1,6 miljoner räkna med ytterligare 250.000 för markrör samt fiber. så för markjobbet hamnar du på runt 1.850.000 kr (räknat på 400kr metern för att ligga i mitten)

Nu är det inte effektivt att lägga ner en fiberkabel (ofta 1 par) till varje hushåll, utan man delar upp området i ett antal bitar, låt oss säga 6 delskåp dit man drar en större fiber med fler fiberpar till som svetsas fast på ditt och dina grannars fiber, så det gå en obruten fiber från ditt hus till huvudcentralen.
dessa skåp kostar nog en 50.000kr till.

Totalt är vi uppe i 1.900.000 för endast schakt samt material, nu kommer lite arbete in.

Att svetsa ett helt sånthär skåp få man räkna på en dag per skåp. dvs 1 vecka för att få ihop områdets nät. dessa svetsare kostar för företaget runt 600kr timmen inkl material. 8 timmar per dag så får du fram ungefär 30.000 lägg sen på tiden det tar att ta fram ritningar, godkännande från kommun samt flera dagars planering, projektering av fibernätet. så lägg på ytterligare 100.000

2.000.000 kr är vi uppe i nu.

Nu kommer det till installationen, detta behövs att två man jobbar runt en timma var per hushåll, blåser in fiber, svetsar i skåp samt i hus.
280 timmar totalt för 140 hushåll. á 600kr, där har du ungefär 170.000 kr

Nu är vi i ditt hus med fibern, du har en lina fram och i ditt hus, samt fram till huvudcentralen. totalkostnad 2.170.000kr

Nu ska du ju dock ha utrustning i huvudcentralen, fiberswitchar kostar 10-20 papp styck med fiberkonverters till, ni behöver 4 stycken för 140 hushåll, men då nätet alltid ska förberedas för resten av området så sätts oftast 6 in i detta fall. 6x15.000 = 90.000 kr
till detta krävs också rack för att hålla ODFer, 140 patchar samt runt en dag för att patcha allt. säg att det hamnar på runt 15.000

Nu har du alltså en huvudcentral som fungerar och är upp-patchad. summan ligger på 2.275.000.

Men vänta! Du har ju ingenting som konverterar signalen från fibern i ditt egna hus! denna fiberkonverter om den är en hyffsad kvalitet går på runt 1000 kr styck, där har du ytterligare 140.000 kr

Totalt nu 2.415.000 kr och du har ett nät som fungerar (skippar fiberhyra och sådant här, då den kosten ofta tas direkt av föreningen)

NU ska allt dock dokumenteras ordentligt, all fiber ska mätas in och registreras.
gps sättning räkna med ytterligare 50.000 då ett annat företag kommer behövas hyras in (i de flesta fall). sedan ska alla fiber mätas upp, detta tar minst 1 dag på två personer och sedan ytterligare en dag för att sammanställa dokumenten. 14.000 kr till

Totalt nu 2.479.000

ofta ligger det mer möten och annan administration i detta, så ta detta med en nypa salt.

Dela nu dessa 2.479.000 på 140 hushåll, då företaget tänker ju inte gå i förlust på en affär som tagit 6 månader att genomföra.
Du ser du 17.710kr per hushåll, där företaget skulle gå +-0 kr på denna affär.

Jobbade som fiber projektör ett tag, och man är lite sur på vissa som tror att det är så lätt att bara trycka ner en fiber från gatan och så ska det fungera. det är en jäkla jobb att få upp ett fibernät på rätt sätt.

Som vissa säger "Den ligger ju redan i gatan" ja det gör den, för att någon har investerat i ditt område och vill ha tillbaka dessa pengar + avkastning.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Den stora delen av kostnaden ligger i jobbet som redan är utfört, schaktning samt markrör för fiber.

När man projekterar ett fibernät så brukar man räkna på ungefär vad det kostar att lägga ner fiber längst alla tomter i området, sedan så räknar man ut priset per tomt ifall alla som anmält intresse skulle välja att köpa tjänsten och gräva in den till huset.
När detta sedan är gjort och man har tillräckligt stort intresse, så börjar man gräva ner i hela området.
................
Som vissa säger "Den ligger ju redan i gatan" ja det gör den, för att någon har investerat i ditt område och vill ha tillbaka dessa pengar + avkastning.

Om man, som jag, bor i ett relativt nybyggt (Byggt 2006) område på 50 hus, med "Förberett för fiber". Vad innebär det? Jag har alltså uttagen i rummen men i elskåpet vet jag att det finns ett ställe där fiber ska vara inkopplat men de är tomt. Vet att de visade detta innan inflyttning men de blev aldrig något av det...

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

@OskarW90: Snygg sammanfattning !

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Om man, som jag, bor i ett relativt nybyggt (Byggt 2006) område på 50 hus, med "Förberett för fiber". Vad innebär det? Jag har alltså uttagen i rummen men i elskåpet vet jag att det finns ett ställe där fiber ska vara inkopplat men de är tomt. Vet att de visade detta innan inflyttning men de blev aldrig något av det...

Då borde det finnas tom-rör draget till elskåpet (utifrån gatan) du snackar om samt att tomrummet är till för en fiberkonverter (den brukar dela upp fibern i TV, Internet, Telefoni.

Har grannarna fiber ? Eller är det bara "husen" som är förberedda ?
Borde finnas dokumentation på detta i huspermen eller liknande.
Byggde ni huset eller köpte det nyligen ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Då borde det finnas tom-rör draget till elskåpet du snackar om samt att tomrummet är till för en fiberkonverter (den brukar dela upp fibern i TV, Internet, Telefoni.

/Homer_S

Alltså behövs det inte grävas något eller har jag fel? Endast in med fiber-kablarna ?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Alltså behövs det inte grävas något eller har jag fel? Endast in med fiber-kablarna ?

Det beror som sagt på lite.

Editerade mitt förra inlägg lite.
Det borde som sagt finnas dokumentation på det som är framdraget till huset osv i ritningar/någon pärm som ska finnas i huset.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

För att man ska...

* Planera vart/hur allt ska läggas

* Gräva och lägga ner markrör, tar en jävla tid.

* Blåsa fiber in till varje hus

* Svetsa in ex antal hus i ett/flera markskåp tillsammans med fibertuberna som går till noden.

* Patcha i noden eller tom bygga upp en helt ny

Sen kostar en fibersvets allt från 50-100K tex. Alla patchfiber, fiber från markskåp till husen, noden osv kostar en del där med, löner... Det är inte så svårt att förstå att det kommer kosta en del om inte markrören är färdig lagda.

Men hur många hus gäller det? Vi fick en beställning till firman för nån månad sen, och vi har blåst fibern till alla husen. Var ute idag och svetsa ihop allt och vi beräknas va klara innan jul, 25 hus. Så antingen är det en jävla massa hus eller så suger firman som gör det åt er

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Då borde det finnas tom-rör draget till elskåpet (utifrån gatan) du snackar om samt att tomrummet är till för en fiberkonverter (den brukar dela upp fibern i TV, Internet, Telefoni.

Har grannarna fiber ? Eller är det bara "husen" som är förberedda ?
Borde finnas dokumentation på detta i huspermen eller liknande.
Byggde ni huset eller köpte det nyligen ?

/Homer_S

Huset byggdes av en firma, huset köpte vi 2006. Ja vi har ju två pärmar fulla med dokumentation från firman. Borde kolla lite i den tror jag.
Grannarna har inte fiber, ingen som har brytt sig om att kolla då vi har rätt bra grupp-avtal med Comhem. Men jag vill gärna ha fiber

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Den stora delen av kostnaden ligger i jobbet som redan är utfört, schaktning samt markrör för fiber.

När man projekterar ett fibernät så brukar man räkna på ungefär vad det kostar att lägga ner fiber längst alla tomter i området, sedan så räknar man ut priset per tomt ifall alla som anmält intresse skulle välja att köpa tjänsten och gräva in den till huset.
När detta sedan är gjort och man har tillräckligt stort intresse, så börjar man gräva ner i hela området.

Då det antagligen används blåsfiber hos er, så kan man ofta inte sätta igång internet försen hela området är helt klart, då kopplingar som ligger mellan ditt hus samt huvudcentralen ej är färdiga! det är därför man ofta inte kan garantera kortare installationstid än 6 månader.

Du kan räkna på att schackt i asfall ligger på runt 500-800kr metern inkl återställning (det är därför man gärna går i jord, då detta kostar mindre än hälften per meter)

Låt oss säga att ett område på totalt 200 villor, skulle kräva runt 4 kilometer schakt sammanlagt.
Man går då ut med en intresseanmälan innan man börjar söka tillstånd för grävning och sådant (ofta är detta klart innan föreningen äns tar kontakt med firman som ska utföra jobbet).

Låt oss säga att 140 personer svarar på intresseanmälan, dessa är utspridda i området, vilket innebär att det troligen krävs att man lägger fiber i hela området ändå.

4 kilometer schakt kostar runt 1,6 miljoner räkna med ytterligare 250.000 för markrör samt fiber. så för markjobbet hamnar du på runt 1.850.000 kr (räknat på 400kr metern för att ligga i mitten)

Nu är det inte effektivt att lägga ner en fiberkabel (ofta 1 par) till varje hushåll, utan man delar upp området i ett antal bitar, låt oss säga 6 delskåp dit man drar en större fiber med fler fiberpar till som svetsas fast på ditt och dina grannars fiber, så det gå en obruten fiber från ditt hus till huvudcentralen.
dessa skåp kostar nog en 50.000kr till.

Totalt är vi uppe i 1.900.000 för endast schakt samt material, nu kommer lite arbete in.

Att svetsa ett helt sånthär skåp få man räkna på en dag per skåp. dvs 1 vecka för att få ihop områdets nät. dessa svetsare kostar för företaget runt 600kr timmen inkl material. 8 timmar per dag så får du fram ungefär 30.000 lägg sen på tiden det tar att ta fram ritningar, godkännande från kommun samt flera dagars planering, projektering av fibernätet. så lägg på ytterligare 100.000

2.000.000 kr är vi uppe i nu.

Nu kommer det till installationen, detta behövs att två man jobbar runt en timma var per hushåll, blåser in fiber, svetsar i skåp samt i hus.
280 timmar totalt för 140 hushåll. á 600kr, där har du ungefär 170.000 kr

Nu är vi i ditt hus med fibern, du har en lina fram och i ditt hus, samt fram till huvudcentralen. totalkostnad 2.170.000kr

Nu ska du ju dock ha utrustning i huvudcentralen, fiberswitchar kostar 10-20 papp styck med fiberkonverters till, ni behöver 4 stycken för 140 hushåll, men då nätet alltid ska förberedas för resten av området så sätts oftast 6 in i detta fall. 6x15.000 = 90.000 kr
till detta krävs också rack för att hålla ODFer, 140 patchar samt runt en dag för att patcha allt. säg att det hamnar på runt 15.000

Nu har du alltså en huvudcentral som fungerar och är upp-patchad. summan ligger på 2.275.000.

Men vänta! Du har ju ingenting som konverterar signalen från fibern i ditt egna hus! denna fiberkonverter om den är en hyffsad kvalitet går på runt 1000 kr styck, där har du ytterligare 140.000 kr

Totalt nu 2.415.000 kr och du har ett nät som fungerar (skippar fiberhyra och sådant här, då den kosten ofta tas direkt av föreningen)

NU ska allt dock dokumenteras ordentligt, all fiber ska mätas in och registreras.
gps sättning räkna med ytterligare 50.000 då ett annat företag kommer behövas hyras in (i de flesta fall). sedan ska alla fiber mätas upp, detta tar minst 1 dag på två personer och sedan ytterligare en dag för att sammanställa dokumenten. 14.000 kr till

Totalt nu 2.479.000

ofta ligger det mer möten och annan administration i detta, så ta detta med en nypa salt.

Dela nu dessa 2.479.000 på 140 hushåll, då företaget tänker ju inte gå i förlust på en affär som tagit 6 månader att genomföra.
Du ser du 17.710kr per hushåll, där företaget skulle gå +-0 kr på denna affär.

Jobbade som fiber projektör ett tag, och man är lite sur på vissa som tror att det är så lätt att bara trycka ner en fiber från gatan och så ska det fungera. det är en jäkla jobb att få upp ett fibernät på rätt sätt.

Som vissa säger "Den ligger ju redan i gatan" ja det gör den, för att någon har investerat i ditt område och vill ha tillbaka dessa pengar + avkastning.

Skrivet av wrathian:

Det är ju inte bara timmarna att dra tre meter fiber som kostar, det är utrustning och planering, dessutom är det ju inte så att fibern som redan ligger utanför var gratis att dra, de förväntar sig givetvis att få tillbaka en del av den kostnaden i installationsavgifter.

Tack för svar (det ena utförligare än det andra).

Det är hus en bit bort som får fiber installerat nu och de drog hålen i marken innan de ens nämnt nåt till oss. Så mer eller mindre antog att de fått stå för större del av kostnaden.

Ingen som har koll på vad som gäller för trottoarer?

Hur funkar det med att det är olika företag (skanova) som lagt fibern och som säljer anslutning (telia) jag antar kostnaden består av någon form av anslutningsavgift till skanova (med mera) men kan man ha en annan part att installera det än telia? Inget emot telia och förstår kostnaderna runt i kring bättre nu men vill ju alltid ha minst två erbjudanden.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Huset byggdes av en firma, huset köpte vi 2006. Ja vi har ju två pärmar fulla med dokumentation från firman. Borde kolla lite i den tror jag.
Grannarna har inte fiber, ingen som har brytt sig om att kolla då vi har rätt bra grupp-avtal med Comhem. Men jag vill gärna ha fiber

Ok, bara att höra med lokala energibolaget eller vilka det nu kan tänkas vara som håller i fibern i din stad.
För finns områdes skåp färdiga o slangar ligger i marken så borde det inte ta mer än en timme högst att blåsa in fibern o svetsa den (normalt sett).

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Ok, bara att höra med lokala energibolaget eller vilka det nu kan tänkas vara som håller i fibern i din stad.
För finns områdes skåp färdiga o slangar ligger i marken så borde det inte ta mer än en timme högst att blåsa in fibern o svetsa den (normalt sett).

/Homer_S

Tack för informationen!!

Har jag tur så är det då redan färdiga skåp och slangar då, håller tummarna!

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Och vad menas med att "svettsa" fibern. Det är väll inte riktigt material som lämpar sig att svettsa?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Tack för svar (det ena utförligare än det andra).

Det är hus en bit bort som får fiber installerat nu och de drog hålen i marken innan de ens nämnt nåt till oss. Så mer eller mindre antog att de fått stå för större del av kostnaden.

Ingen som har koll på vad som gäller för trottoarer?

Hur funkar det med att det är olika företag (skanova) som lagt fibern och som säljer anslutning (telia) jag antar kostnaden består av någon form av anslutningsavgift till skanova (med mera) men kan man ha en annan part att installera det än telia? Inget emot telia och förstår kostnaderna runt i kring bättre nu men vill ju alltid ha minst två erbjudanden.

Vet inte hur det är hos just dig, men oftast är det en lokal (energi) aktör som bygger ett stadsnät.
Där efter får man i dennes portal själv välja vilken leverantör man vill ha (utbudet varierar kraftigt mellan stadsnäten).

Telia, bredbandsbolaget, comhem brukar oftast skriva avtal med föreningar och man är då oftast låst i X antal år men installationsavgiften brukar då bli mindre.

Trottoaren är din kommuns gatukontor som (brukar) ha ansvar för.
Är det nyligen grävt så kommer asfalt först till våren då säsongen för det är över sedan nån vecka (här i norra skåne iaf)

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Tack för informationen!!

Har jag tur så är det då redan färdiga skåp och slangar då, håller tummarna!

Lycka till (håller tummarna)

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Och vad menas med att "svettsa" fibern. Det är väll inte riktigt material som lämpar sig att svettsa?

HeHe, så sant ! Svetsa i detta sammanhang är "skarva" fibertrådarna.

Det görs i en låda som kan se ut såhär.

http://www.tdfiberoptik.com/produkter/fibersvets-inno/fibersv...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Och vad menas med att "svettsa" fibern. Det är väll inte riktigt material som lämpar sig att svettsa?

Förutom att det är felstavat så är det ju så att säga inte ett material med god svetsbarhet. Man smälter ihop fibern utan tillsatser med en maskin. Det går rätt snabbt. Sedan kollar man dämpningen på skarven. Är de utanför spec så kapar man och gör om skarven.

Permalänk

Ont: Det kostar skjortan helt enkelt! Har mest svetsat själv men kan säga att bara det kan vara en förbenad skiva.

OT: Blir svettig av att läsa allt det, har själv bara jobbat vid mindre etableringar, med lägenhetshus osv. där man gått i befintliga kanaler. Glada var dom tiderna när det räckte med att dra koppar till lägenheterna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jobbade som fiber projektör ett tag, och man är lite sur på vissa som tror att det är så lätt att bara trycka ner en fiber från gatan och så ska det fungera. det är en jäkla jobb att få upp ett fibernät på rätt sätt.

Det är samma sak i många branscher, folk har generellt dålig koll på vad saker kostar. Lätt att bli förbannad men det är bara att gå vidare och acceptera att människor är människor.

Permalänk
Medlem

Föräldrarna ska tydligen snart få fiber då kommunen projekterat för det, och eftersom de bor ute på landet ska de tydligen få största delen av kostnaden subventioneras enligt något landsbygdsbidrag som finns att tillgå. Att största delen av grävkostnaderna i närheten är i åker torde också kunna hålla kostnaderna nere för kommunen som håller i projektet. Kommer inte ihåg några summor, men kostnaden verkade definitivt väldigt rimlig och prisvärd.

Och angående OP, 20000 för installation av fiber låter inte alls mycket i mina öron, definitivt rimlig kostnad.

Permalänk

Vän i Tyresö Stockholm fick dela betalningen på 140.000kr för fiberinstallation med 8 andra hushåll ca 18 lax var det lätt värt med tanke på han nu får 100/100 för 200kr jämnt månaden till skillnad från Comhems prissättning på kabelnät.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

20 000:- skulle jag lätt hosta upp för att få in fiber i mitt hus (ett hus som jag inte har än). Dels stiger ju värdet på huset och det är lägre månadskostnad än hutpriserna man annars får betala :/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Jag skulle råda alla att titta på öppna nät före något sånt bolag som att binda sig till Telia enbart.

Jo jag har ju tittat på en del hus och det är ju en sak som man kollar efter om det råkar sitta nån fiberdosa i huset. Ser man en så håller man käften så att inte någon potentiell budare hör... Man går och gnäller om något som ser ut som en fuktskada.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Bättre att se vad man får för pengarna istället. "Oändlig" bandbredd i teorin, billigare tjänster, stabilare tjänster etc etc... vem vill inte ha det

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Att husets värde ökar är bullshit när jag köpte hus så fanns det fiber i gatan och de husen som hade det indraget var inte dyrare för det... Det är bara ett sett för dem att hinka in 20 000

Visa signatur