Permalänk
Medlem

Datorn fryser sig i några sekunder

Hej! Jo jag har märkt att min dator fryser emellanåt fast i några sekunder när jag är i windows. (inträffar aldrig när jag spelar) I vissa fall så fryser datorn ihop helt och jag måste resetta den. Har en känsla av att det kan vara hårddisken som spökar. Den är ungefär 5 år gammal och har körts i 9000 timmar. Detta har börjat hända på senaste tiden och hände alltså aldrig för någon vecka sen. Hoppas någon kunnig kan lista ut vad felet möjligtvis kan ligga i

Permalänk
Skrivet av Boxpox:

Hej! Jo jag har märkt att min dator fryser emellanåt fast i några sekunder när jag är i windows. (inträffar aldrig när jag spelar) I vissa fall så fryser datorn ihop helt och jag måste resetta den. Har en känsla av att det kan vara hårddisken som spökar. Den är ungefär 5 år gammal och har körts i 9000 timmar. Detta har börjat hända på senaste tiden och hände alltså aldrig för någon vecka sen. Hoppas någon kunnig kan lista ut vad felet möjligtvis kan ligga i

Om det är en äldre dator, så vore det ju enklare om du hade delat med dej vad det är för hårdvara i den.

Det kan vara allt från Moderkort, GPU, PSU till HDD och hård disken är ju vanligast efter lång och hård användning.

Sen är det ju A och O, vad man har på datorn också...

Pröva installera Malwarebytes och kör, innan du konstaterar din Hård disk eller annat spökar.

Som kör full skanning på det skulle jag rekommendera.

God Jul och Gott Nytt år så länge!

EDIT: Jag hoppas du har kollat alla kylare OSV som dom inte är fulla med damm, för då kan temperaturen stiga snabbt till tillhörande dator komponent vilket ofta resulterar i frysning. (CPU och GPU)

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]