Permalänk

GTX 770 2 eller 4GB

Tjenare!

Det har blivit dags för nytt grafikkort och jag har bestämt mig för ett 770. Jag spelar på 1920x1080p men vet att t.ex. BF4 använder lite mer än 2GB vram på ultra. Om ett 770 hade kunnat utnyttja 4GB så hade det inte varit någon fråga om vilket kort jag skulle köpa men tyvärr så är det ju inte så enkelt. Det finns även planer på att köra SLI i framtiden. Vad jag undrar är hur mycket vram ett 770 kan utnyttja och huruvida det kan vara värt att köra på ett kort med 4GB istället för ett med 2. Jag undrar också om 4GB skulle göra någon (märkbar) skillnad i SLI.

Visa signatur

| Define R4 | i5 4670k @ 4,4 | Asus DCII GTX 780 | Corsair CX750M | WD Caviar Black 1TB | Corsair Vengeance LP 8GB | ASUS DVD±RW DRW-24B5ST | Philips 273E3LH | Logitech G500s |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av airplanemodels:

Tjenare!

Det har blivit dags för nytt grafikkort och jag har bestämt mig för ett 770. Jag spelar på 1920x1080p men vet att t.ex. BF4 använder lite mer än 2GB vram på ultra. Om ett 770 hade kunnat utnyttja 4GB så hade det inte varit någon fråga om vilket kort jag skulle köpa men tyvärr så är det ju inte så enkelt. Det finns även planer på att köra SLI i framtiden. Vad jag undrar är hur mycket vram ett 770 kan utnyttja och huruvida det kan vara värt att köra på ett kort med 4GB istället för ett med 2. Jag undrar också om 4GB skulle göra någon (märkbar) skillnad i SLI.

Du lär få ut mer än med 2GB iaf. Visst det stoppar kanske vid mellan 2.5 - 3.0GB, det beror på vilken upplösning och FPS du vill ha.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

läste någonstans att ett 770 inte har tillräckligt hög bussbredd för att kunna utnyttja alla 4gb ändå
mitt 770 med 2gb klarar bf4 i ultra 2xmsaa med 60-80 fps, dippar till 40 vid explosioner/~30-40 modeller samtidigt, och toppar 100-120 när lite syns
dock spelar jag på 1080p, ska du ha mer än så bör du skaffa mer minne
jag hade nog skaffat ett r9 290(x) om jag köpt ett nytt kort idag
dock måste jag rekommendera twinfrozr iallafall, det är knäpptyst - hela tiden (eller om fläktarna inte kommit upp över 40% än bara)

Permalänk
Skrivet av Lindell90:

läste någonstans att ett 770 inte har tillräckligt hög bussbredd för att kunna utnyttja alla 4gb ändå
mitt 770 med 2gb klarar bf4 i ultra 2xmsaa med 60-80 fps, dippar till 40 vid explosioner/~30-40 modeller samtidigt, och toppar 100-120 när lite syns
dock spelar jag på 1080p, ska du ha mer än så bör du skaffa mer minne
jag hade nog skaffat ett r9 290(x) om jag köpt ett nytt kort idag
dock måste jag rekommendera twinfrozr iallafall, det är knäpptyst - hela tiden (eller om fläktarna inte kommit upp över 40% än bara)

Personligen måste jag passa på att prisa dig Lindell90, det är inte var dag man på Sweclockers stöter på någon som faktiskt är objektiv angående märke på grafikkort! mycket trevligt att se :)! jag måste även anse att din obeservation är korrekt angående grafikkorten samt förslaget på 290X om budget så tillåter. 770 är ett fantastiskt kort som tyvärr hålls tillbaka av sin dåliga buss för minnet.

En intressant sak som kanske kan hjälpa/påskynda ditt beslut är att 2xx serien från AMD faktiskt sätter sig i Crossfire via PCI-E porten istället för via en brygga på grafikkortet, tydligen har resultatet dessutom varit gott så detta kan ju alltid ses som en fördel?

Personligen hjälpte jag nyligen en person att uppgradera för BF4 och med den budget som då tillgavs köpte personen ifråga ett 280X från XFX (http://www.komplett.se/xfx-radeon-r9-280x-3gb-gddr5/804914) Jag har personligen inte hunnit göra några observationer på kortet men kan anse att två av dessa i Crossfire ger dig en bra punkt för prestanda gentemot pris, speciellt då kortet kommer med 3gb Vram. Värt att fundera på!

Ha nu ett gott nytt år allihopa

// Sture den STORE!!

Permalänk
Hjälpsam

Ett problem till är priset, ett 4Gb 770 kostar som ett R9 290. . . o det är "bara" 800:- upp till ett GTX780

Jag tar ett 2Gb kort eller sparar till ett GTX780

Permalänk
Skrivet av thli72:

Ett problem till är priset, ett 4Gb 770 kostar som ett R9 290. . . o det är "bara" 800:- upp till ett GTX780

Jag tar ett 2Gb kort eller sparar till ett GTX780

Jag har nyligen köpt ett GTX 780 från Gigabyte och är än så länge mycket nöjd. Jag har endast hunnit testa BF3 med Ultra inställningar och det flyter på bra till skillnad från mitt gamla GTX 560Ti, glömde tyvärr kolla FPS när jag spelade lite snabbt igårkväll.
Kan du spara ihop och köpa en 780 så skulle jag personligen rekommendera det

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: i7-4770K @ 3.5GHz GPU: GTX 780 OC 3GB RAM: 8GB (2 x 4GB) @ 1,333MHz MB: G1.Sniper Z87
SSD: 250GB Samsung 840 Basic HDD: WD Desktop Green 3TB PSU: CoolerMaster G750M @ 750W.

Permalänk
Avstängd

Det är helt rätt att GTX 770 inte kan använda 4GB fullt ut. Att ens Nvidia slängt på det på kortet är snudd på falsk marknadsföring. Dessutom kostar kortet nästan som ett GTX 780 och då skulle jag välja 780 alla dagar i veckan. Om du inte är ljudkänslig så kan 290 ev. vara något. Presterar bättre än GTX 780 och är billigare. Problemet är kylaren dock.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Lindell90:

läste någonstans att ett 770 inte har tillräckligt hög bussbredd för att kunna utnyttja alla 4gb ändå
mitt 770 med 2gb klarar bf4 i ultra 2xmsaa med 60-80 fps, dippar till 40 vid explosioner/~30-40 modeller samtidigt, och toppar 100-120 när lite syns
dock spelar jag på 1080p, ska du ha mer än så bör du skaffa mer minne
jag hade nog skaffat ett r9 290(x) om jag köpt ett nytt kort idag
dock måste jag rekommendera twinfrozr iallafall, det är knäpptyst - hela tiden (eller om fläktarna inte kommit upp över 40% än bara)

Citat:

Personligen hjälpte jag nyligen en person att uppgradera för BF4 och med den budget som då tillgavs köpte personen ifråga ett 280X från XFX (http://www.komplett.se/xfx-radeon-r9...b-gddr5/804914) Jag har personligen inte hunnit göra några observationer på kortet men kan anse att två av dessa i Crossfire ger dig en bra punkt för prestanda gentemot pris, speciellt då kortet kommer med 3gb Vram. Värt att fundera på!

Har faktiskt kollat lite på både R9 280x och R9 290. R9 290x är (tyvärr) lite över budget. Det enda som hindrar mig från att köpa AMD är deras drivrutiner. Eftersom jag spelar mycket FSX så är det viktigt att grafikkortet funkar bra med FSX, något som grafikkort från AMD inte alltid gör. Har hört om problem med att hela spelet krashar när man använder ett kort från AMD. Detta har att göra med deras drivrutiner. De äldre drivrutinerna har funkat bra men de nya får tyvärr spelet att krasha. Annars hade R9 280x varit det perfekta kortet för mig.

Citat:

Jag har nyligen köpt ett GTX 780 från Gigabyte och är än så länge mycket nöjd. Jag har endast hunnit testa BF3 med Ultra inställningar och det flyter på bra till skillnad från mitt gamla GTX 560Ti, glömde tyvärr kolla FPS när jag spelade lite snabbt igårkväll.
Kan du spara ihop och köpa en 780 så skulle jag personligen rekommendera det

Om jag skulle skippa ny processorkylare och fler chassifläktar så är det bara 1-200 kr kvar till ett 780. Jag har använt datorns inbyggda grafik sen slutet på augusti så att spara längre vill jag helst undvika.

Visa signatur

| Define R4 | i5 4670k @ 4,4 | Asus DCII GTX 780 | Corsair CX750M | WD Caviar Black 1TB | Corsair Vengeance LP 8GB | ASUS DVD±RW DRW-24B5ST | Philips 273E3LH | Logitech G500s |