Upprustning av dator till server

Permalänk

Upprustning av dator till server

Hej! Jag har en gammal dator som står och skräpar här som jag hade tänkt göra en server av, jag vet inte så mycket om den bara detta:

Intel Pentium 133Mhz, fläkten trasig
31mb sdminne
tnt2
1.6BG hdd, sönder

Jag vet ingenting om fläkt, nätagg eller nått sånt, den har stått i ett förråd på farsans jobb i typ 7 år

Jag är inte så haj på vad en server ska ha för prestande, så det vore snällt om ni kunde posta några vettiga uppgraderingar här, inte för dyra bara, och var jag kan hitta grejorna för ett vettigt pris!

Tack på förhand

/ SKURT

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Avstängd

Vad ska den användas till?
Om den ska vara en filserver så kan det bli problem
om du monterar en större disk.
Text vissa bios klara inte större diskar.

Fast man kan ju alltid köra Linux......

Permalänk
Medlem

den klarar lätt av mindre webserver-, routing-, ftp-jobb under linux utan uppgradering, men om du skall ha en spelserver får du nog byta det mesta.

Som sagt, hårddisk kan bli ett probem om du vill ha över 8gb på det kortet, men det brukar gå att lösa med program från hårddisktillverkaren.

Om du skall byta moderkort måste troligen nätaggregatet och lådan också byta om det är ett AT-kort som sitter i nu. Finns ju nyare sådana med men det skulle jag inte satsa på. Så om du vill ha mer processorkraft och moderkort.. ja då blir det som att köpa en helt ny dator.

Visa signatur

.: Min Portföljdator : Länk :.
.: Duron 0.8@1.0 : KT7A-Raid : AiW Radeon 8500DV 'buildt by ATI' : Nec Fe950+ : ~92Gb Raid 0 : Vattenkylt i Hq45 :.

Permalänk
Inaktiv

Nya hårdisk och en cd-r som bränner debian (oki något som freebsd går väll också bra ).

Linux kan bota från disken även om inte bios brukar gilla det.
Men dock så ska bioset klara LBA eller vad det heter kanske någon annan kommer ihåg?