Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Får random fps drops när jag spelar spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om inte CPU:n tas hand om på rätt sätt (tänker både bios och strömmässigt) så kommer sådant här att kunna uppstå. Den hanterar inte så strömhungriga CPU:er därav ickestödet av Asrock.

Läs min Edit 2. Har jag fel?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Detta låter ytterst osannolikt då chipset 970 är kompatibelt med 8320? Det beror väl inte på moderkortet i sig, utan chipsetet?

Rätta mig om jag har fel.

Edit: ...och hur skulle detta kunna orsaka FPS-drops?

Om det var så så skulle 8320 vara med på den listan, eller hur? Men det är den inte. Det moderkortet har INTE stöd för den processorn.

Ang fps-drop så är det inte omöjligt, exakt hur det funkar i det här fallet vet jag inte - fråga Asrock. Men det händer att en CPU kan ge FPS-drop. Ett exempel som jag märkte av häromdagen var när jag spelade mirror's edge och hade en bra bit över 60 FPS men sen blev jag överfallen och soldater sköt efter mig och när fönsterrutorna splittrades så sjönk fps-en ner till 7. Det visade sig att PhysX var aktiverat av någon anledning men eftersom jag har ett AMD-grafikkort så skulle PhysX skötas av processorn. Därav FPS-droppen. Nu är detta inte samma sak som för Ts utan bara ett exempel på att processorn kan orsaka FPS-drop.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Låt mig förtydliga;

I AM3-serien (prollarna upplistade) finns inga 8-kärniga CPU:er, och de skriver med kompatiblitet med AM3+ CPU:er, där vi hittar 8320 som är en 8-kärning en. Jag ser inga kompatiblitetsproblem här inte?

Du kan inte titta på den korta listan och säga att alla 8-kärniga processorer fungerar. ATT 8-kärninga CPUer fungerar gör det men inte alla. Du måste titta på CPU-supportlistan här och där listas alla CPUer som moderkortet har stöd för. 8320 är inte med http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Extreme4/?cat=CPU

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casper:

Läs min Edit 2. Har jag fel?

Den enda som har 8 kärnor är Bulldozers inte Piledrivers så det är där det spårar ut. Varför vet inte jag bara Asrock.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Den enda som har 8 kärnor är Bulldozers inte Piledrivers så det är där det spårar ut. Varför vet inte jag bara Asrock.

Det är alltså moderkortet som är boven? Känns surt då det var jag som tipsade TS om denna kombo....

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Det är alltså moderkortet som är boven? Känns surt då det var jag som tipsade TS om denna kombo....

Jo jag vet det mkt väl. Råkade göra samma sak för typ ett år sedan när jag skulle uppgradera en av mina tidigare datorer. När det kommer till AMD så behöver man kolla noga på CPU-supportlistan hos moderkortstillverkaren.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Av rättviseskäl är korspostning inte tillåtet, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få svar på sina frågor och få sina trådar uppmärksammade. Skapar någon flera trådar om samma sak trycks andra medlemmars trådar ner i trådlistningen snabbare, vilket blir orättvist. Det blir dessutom enklare för andra forummedlemmar att hjälpa dig om allting finns samlat i en enda tråd.