Win 8 ändrar skärm fönster vid flytt till tv.

Permalänk
Medlem

Win 8 ändrar skärm fönster vid flytt till tv.

Halloj folk, Kör med 3 skärmar till gpun och min tv från HD kretsen på cpun (3570k).

Det känns som jag inte riktigt har 1080p fast det är 1080p. Tex när jag drar ett fönster över till tvn så blir fönstret större och i lägre upplösning, precis som om jag hade haft mindre än 1080p på tv'n.

Fast kollar jag på film (vissa) så är kvaliten perfekt, men inte alltid, känns mer lågupplöst.

Använder en sony KDL47W807ASN.

Kopplat med en aktiv hdmi kabel. Har input läget i datorn och den andra i tvn.

Känns som det har med kabeln att göra, men hur kan de ha det. 10m lång för övrigt men ska inte vara några problem.

Tankar, funderingar?

Permalänk
Medlem

Det är en ny "funktion" som tyvär fungerar riktigt dåligt imo. Du kan välja själv hur den skall skala. Kör själv alltid 100%. För om windows försöker skala om ett program som inte stödjer det så blir det suddigt och fult.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Halloj folk, Kör med 3 skärmar till gpun och min tv från HD kretsen på cpun (3570k).

Det känns som jag inte riktigt har 1080p fast det är 1080p. Tex när jag drar ett fönster över till tvn så blir fönstret större och i lägre upplösning, precis som om jag hade haft mindre än 1080p på tv'n.

Fast kollar jag på film (vissa) så är kvaliten perfekt, men inte alltid, känns mer lågupplöst.

Använder en sony KDL47W807ASN.

Kopplat med en aktiv hdmi kabel. Har input läget i datorn och den andra i tvn.

Känns som det har med kabeln att göra, men hur kan de ha det. 10m lång för övrigt men ska inte vara några problem.

Tankar, funderingar?

svarade

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är en ny "funktion" som tyvär fungerar riktigt dåligt imo. Du kan välja själv hur den skall skala. Kör själv alltid 100%. För om windows försöker skala om ett program som inte stödjer det så blir det suddigt och fult.
http://www.eightforums.com/attachments/tutorials/24816d137391...

När jag såg denna tråden så kom jag på att jag har samma problem utan att ha tänkt/brytt mig om det. Dock tror jag inte att kvalitén försämras, det är nog något TS inbillar sig.

Tack för tipset iaf

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Nej det är som vanlgt inte inställt å zoom. Ja ska försöka dra print screen imorn efter jobbet så får ni avgöra själva hur ni tycker det ser ut. och inbilla sig är svårt när man kan se pixlarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Nej det är som vanlgt inte inställt å zoom. Ja ska försöka dra print screen imorn efter jobbet så får ni avgöra själva hur ni tycker det ser ut. och inbilla sig är svårt när man kan se pixlarna

Men du kör 100 % eller ? du väljer skalning själv?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Men du kör 100 % eller ? du väljer skalning själv?

Vanlig standard 100%. problemet uppstod nu först på tvn och enbart där när ja fick kabeln för 1 vecka sedan. Gjorde söndet min förra.

Börjar fundera om det är hdmi kabeln de e fel på. Men hur kan den påverka detta liksom. Hz e inställt på 59 som standard prova med 24/60 med. Ingen skillnad på den fronten.