Dell introducerar 4K-skärm för 5 700 kronor

Permalänk
Melding Plague

Dell introducerar 4K-skärm för 5 700 kronor

Skärmar med fyra gånger fler pixlar än 1080p till rimliga priser börjar leta sig ut på marknaden. Dell P2815Q är en 28-tummare med 4K-upplösning och lägre pris än Asus nykomling PB287Q.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

30Hz

Permalänk
Medlem

Dell gör någonting billigt?! What's the catch? Nevermind 30hz

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helllodar:

Dell gör någonting billigt?! What's the catch? Nevermind 30hz

Vi ska inte glömma den fina TN panelen heller!

Permalänk
Medlem

30Hz, 5ms. *kräkreflex*

Kommer dröja innan man kommer hitta rimliga 4K-skärmar för gamers

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Hade varit mer förstående om märket hade varit tex Andersson lr nå annat random Kina märke. Även om det är billigt så är det fortfarande för dyrt med tanke på specs. som är för att säga det milt, rent skit.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

TN och 30Hz dessutom för otroliga 5700:-, najs jag tar 3 ^^ .

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Haaa, tänk om det stödde 3D också, blir det 15hz?

Permalänk
Medlem

Men va fan 30hz går ju inte att spela på. Blev ju nästan glad och tänkte yes äntligen. Happ hap får se vad Asus har för spec på sin då.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Har något här testat "vanlig användning" i 30Hz på TN-panel? Låter inte trevligt.

Testade att köra min IPS i 30Hz men den vägrade.

Permalänk
Medlem

Extremt besviken nu, hoppades verkligen på denna skärm. TN själv är illa nog, att den toppar ut på 30hz gör den ju i princip omöjlig att använda som monitor till en dator.

Permalänk
Medlem

På tal om paneler vad är troligen bäst för gaming? Hört att IPS/IGZO Laggar till

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd

30 Hz, what a pos hahah.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Men va fan 30hz går ju inte att spela på. Blev ju nästan glad och tänkte yes äntligen. Happ hap får se vad Asus har för spec på sin då.

två stycken 28" som lanseras ungefär samtidigt till ungefär samma pris. Det är med 99% sannolikhet samma panel i Asus skärmen med andra ord ytterligare en skräp skärm.
Visst är det trevligt att det börjar dyka upp billiga 4k skärmar, men kan inte se något användningsområde för en 30Hz panel?

EDIT: Tydligen var Asus skärm 60Hz i alla fall!

Permalänk
Discokungen

30 Hertz och TN? Vad fan. Jag undrar hur de ska sälja de skärmarna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

30Hz, 5ms. *kräkreflex*

Kommer dröja innan man kommer hitta rimliga 4K-skärmar för gamers

Håller med om 30hz men snälla du säg att du skämtar om att 5ms är för mycket.

Permalänk
Medlem

Skärmen är ju såklart inriktad på kontorsarbete och liknande där man vill få plats med mycket information men inte behöver hög refresh eller färgnoggrannhet. 1337gamer-dissningarna känns rätt överflödiga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Skärmen är ju såklart inriktad på kontorsarbete och liknande där man vill få plats med mycket information men inte behöver hög refresh eller färgnoggrannhet. 1337gamer-dissningarna känns rätt överflödiga.

Mjo du har en poäng där. Känns fortfarande fantastiskt hur billigt 4K börjar bli. Känns som det var igår som EIZO lanserade sin 4K skärm för 100 000 eller var det nu var.

Ser den ut såhär så ser den iallafall inte billig ut...

Permalänk
Inaktiv

30Hz. Det känns som att sitta med en 60hz CRT. Nej det vill jag verkligen inte återuppleva igen. Det är som att bli fastbunden mellan två spett i dödsriket.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av lanbonden:

två stycken 28" som lanseras ungefär samtidigt till ungefär samma pris. Det är med 99% sannolikhet samma panel i Asus skärmen med andra ord ytterligare en skräp skärm.
Visst är det trevligt att det börjar dyka upp billiga 4k skärmar, men kan inte se något användningsområde för en 30Hz panel?

ASUS PB287Q är 60Hz och 1ms.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För någon som inte är så insatt i detta med uppdateringsfrekvenser vad gör det för skillnad? Jag var under intrycket att våra ögon bara behövde 28 hz, därav varför filmer är på 28 fps? Eller har jag fått allt om bakfoten?

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Avstängd

jag annade att det skulle bli såhär med 4K skärmarna så jag köpte qnix qx2710 och det verkar ha varit ett riktigt val. hellre 1440p i 110hz än 2160p i 30hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamed:

För någon som inte är så insatt i detta med uppdateringsfrekvenser vad gör det för skillnad? Jag var under intrycket att våra ögon bara behövde 28 hz, därav varför filmer är på 28 fps? Eller har jag fått allt om bakfoten?

Du har verkligen fått det om bakfoten och kommer sannolikt få en lektion i hur det fungerar av minst 3 till.
Nej, dina ögon ser inte i Hz. Att film går i 28 FPS är endast på grund av gammalt, det har precis börjat pratas om att höja frekvensen. Du märker enorm skilldnad på 30, 60, 120 Hz/FPS och så vidare.

Du kan pröva själv att ladda ned MSI Afterburner som kommer med "MSI Afterburner On-Screen Display Server". I det programmet kan du låsa din FPS till vad du vill. Starta ett spel och testa att ha din FPS låst till 60 först, sedan lås den till 30, och sedan 60 igen. Otrolig skilldnad. Men du ska så klart se till att din dator klarar att pumpa ut 60 FPS.

Edit: Hittade videon jag letade efter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av kinc:

ASUS PB287Q är 60Hz och 1ms.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det någon info om vad det är för paneltyp också? TN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamed:

För någon som inte är så insatt i detta med uppdateringsfrekvenser vad gör det för skillnad? Jag var under intrycket att våra ögon bara behövde 28 hz, därav varför filmer är på 28 fps? Eller har jag fått allt om bakfoten?

Jag tror nog du har fått allt om bakfoten

För det första så är väll ändå standard film i 24 fps (eller nått i stil med 23,9...). Personligen så tycker jag att jag känner skillnad på 30 fps och 60 fps t.ex. när jag spelar. Har dock aldrig gjort något större test...

Permalänk
ASUS Nordic

Det är TN.

Permalänk
Medlem

Hahahahahahaha, TN och 30 Hz? Tyvärr Delll, 5.700:- är alldeles för mycket för sådan skit.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

28hz? jag har hört 24fps i film och det är en standard för analoga projektorer som visar 24 bilder på en sekund och visar varje bild 1/24 dels sekund.

en digital bildskärm kan inte visa 1/24 bilders sekvenser utan där är 60hz 1/60 dels sekund det vanligaste. Eller 24x5 1/120 frekvens på 120hz hänger ni med?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Det kanske är synd att det bara är 30Hz men vet inte om den är riktigt till gamers ens. Många här som klagar har inte ens en dator att driva 1440p i 60Hz konstant med bra settings. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamed:

För någon som inte är så insatt i detta med uppdateringsfrekvenser vad gör det för skillnad? Jag var under intrycket att våra ögon bara behövde 28 hz, därav varför filmer är på 28 fps? Eller har jag fått allt om bakfoten?

~25 Hz är undre gränsen för där det är möjligt att lura hjärnan att uppleva en animation som rörlig, så filmindustrin har nöjt sig med den gränsen (sannolikt för att spara pengar och lagringsutrymme, analogt som digitalt). Övre gränsen för när hjärnan verkligen inte hinner med ligger däremot vid 300+ Hz.

30 Hz är väldigt lågt för en bildskärm, om man tänkt göra annat än enbart se på film på den. 60 Hz är väldigt mycket bättre, och är ju som bekant de facto standard, men även 120/144 och högre har definitivt en poäng, även om vissa inte märker någon större skillnad mellan 60 och 120+. Skillnaden mellan 30 och 60 är väldigt påtaglig.

Visa signatur

5950X, 3090