Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Sitter processorfläkten kopplad i rätt uttag på moderkortet? Tror en del datorer vägrar starta om man inte har någon fläkt kopplad på uttaget avsett för processorn. (brukar stå CPU_FAN eller liknande, obs! kan även finnas flera)

Japp de sitter korrekt isatta! Både cpu_fan och cpu_fan1 är ikopplade, har testat byta dem osv, inget där heller.

Permalänk
Medlem

Bytte till gamla kylaren nu, inget där heller. Borde vara moderkortet som gått hem då kanske?
Tror ni det finns någon chans att det kan vara processorn som gått? Eller något annat?

Permalänk
Medlem

du skrev "lyser moderkortet med en orange-aktig färg" mitt lyser dock grönt. har inte vissa kort olika färger om saker inte stämmer?
kan du inte titta i nån manual?

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Testa dra ut allt, dra om alla sladdar och starta med moderkortet på en låda.

Permalänk
Medlem

http://www.computerhope.com/forum/index.php?topic=131911.0

The flashing orange light on the Dell typically indicates either a bad power supply or a bad motherboard. The first (and easiest) troubleshooting step is to replace the power supply.

Dvs antingen nätagget som är kasst, eller så har du råkat röka moderkortet.

Och byta moderkort i en delldator är inte det roligaste då dom kör 9 av 10 ggr sina egna specc på skruvhål och gud fan vet vad
Så risken är den att du får byta chassi med.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Xeedy: hittar tyvärr ingen, inte ens online.
Eoat: Gör det just nu!
Toivo83: Den lyser, den blinkar inte. Men får nog ta den smällen att jag köper ett nytt moderkort och chassi, tyvärr. Några tips på bra chassin?

Permalänk
Medlem

vad heter datorn? tänkte kolla om man hittar en manual

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Dell studio XPS 8100.

Ser nu att min processor har en LGA1156 socket, finns ju inte alls några såna moderkort någonstans..

Permalänk
Hedersmedlem

*** 2 trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat två trådar som handlar om samma sak. Notera hur detta förklaras i forumregel § 3.3:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Att bryta mot denna regel kan leda till att alla trådar låses och att rätten att ställa frågan anses förbrukad.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Titta under CPUn så det inte har böjts någon pin eller brunnit.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

http://www.dell.com/support/Manuals/us/en/19/Product/studio-x...

googlade lite och hittade massor av trådar om denna datorn och detta problemet.
värka vanligt och oftas är det nätagget som är slut.
9 av 10 trådar så är det nätagget som är slut. (oftar händer det när dom pillar i datorn eller flytta den på nått sätt)
Men den beter sig även så här om man tillexempel kopplar in saker på modekortet som typ nätverkskort.
Om du får för dig att byta nätagg står allt i manualen jag länkade till hur du gör, alla specs och passform

sen läste jag att orange led på kortet är att mobo får ström sen här du en grön lampa på baksidan som ska lysa grönt om ditt nätagg har ström.

sen detta.
Just note, this machine will not respond to the power button for at least 10 seconds after the plug is inserted in the power supply. The green light at the back will blink during that period.

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeedy:

http://www.dell.com/support/Manuals/us/en/19/Product/studio-x...

googlade lite och hittade massor av trådar om denna datorn och detta problemet.
värka vanligt och oftas är det nätagget som är slut.
9 av 10 trådar så är det nätagget som är slut. (oftar händer det när dom pillar i datorn eller flytta den på nått sätt)
Men den beter sig även så här om man tillexempel kopplar in saker på modekortet som typ nätverkskort.
Om du får för dig att byta nätagg står allt i manualen jag länkade till hur du gör, alla specs och passform

sen läste jag att orange led på kortet är att mobo får ström sen här du en grön lampa på baksidan som ska lysa grönt om ditt nätagg har ström.

sen detta.
Just note, this machine will not respond to the power button for at least 10 seconds after the plug is inserted in the power supply. The green light at the back will blink during that period.

Har gott och väl läst igenom tiotal om inte hundratal utav de trådarna redan, anledningen till att jag fortsatta skriva här är för att inget utav de där lösningarna funkade. Har i alla fall beställt nya delar och ska pillra ihop det en annan gång.

Har en annan fråga för den delen, skulle det fungera att köra en dator utan chassi, alltså att man ställer moderkortet på t.ex ett bord, kopplar på en kylare och nätagg, tutar & kör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavyK:

Har gott och väl läst igenom tiotal om inte hundratal utav de trådarna redan, anledningen till att jag fortsatta skriva här är för att inget utav de där lösningarna funkade. Har i alla fall beställt nya delar och ska pillra ihop det en annan gång.

Har en annan fråga för den delen, skulle det fungera att köra en dator utan chassi, alltså att man ställer moderkortet på t.ex ett bord, kopplar på en kylare och nätagg, tutar & kör?

ja det funkar man kan ställa det på en kartong eller nått liknande.
dock har du ingen Power knapp så fixa en eller kortslut stiften på mobo så den starta.
har du beställt nätagg?

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeedy:

ja det funkar man kan ställa det på en kartong eller nått liknande.
har du beställt nätagg?

Japp, testade köra igång allt igen men då kördes endast fläkten på nätagget i någon sekund sen så stannade den. Inget lyser på moderkortet.
Värt att tillägga är ju att jag under alla omständigheten använt antistat-armband.

Edit: Kan det vara så att den stannar för att den inte ligger under någon load? Har bara nätagget, kylaren, moderkakan och RAM-minnet isatt. Men varför kylarfläktarna inte gick igång det vet jag inte i sådanna fall, skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavyK:

Japp, testade köra igång allt igen men då kördes endast fläkten på nätagget i någon sekund sen så stannade den. Inget lyser på moderkortet.
Värt att tillägga är ju att jag under alla omständigheten använt antistat-armband.

Edit: Kan det vara så att den stannar för att den inte ligger under någon load? Har bara nätagget, kylaren, moderkakan och RAM-minnet isatt. Men varför kylarfläktarna inte gick igång det vet jag inte i sådanna fall, skumt.

Ok. Så systemet reagerade när du tryckte på powerknappen åtminstone?
Men cpu-fläkten gick aldrig igång? Och sen lägger allting av?
Om det finns några lysdioder som lyser, hur reagerar de? (edit: ok du skrev att ingenting lös på moderkortet. men på nätagget då?)

Om nätagget fungerade gissar jag att datorn hade försökt starta om sig upprepade gånger. Men det behöver inte vara så. Men därför gissar jag ändå på att nätagget är knas.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ok. Så systemet reagerade när du tryckte på powerknappen åtminstone?
Men cpu-fläkten gick aldrig igång? Och sen lägger allting av?
Om det finns några lysdioder som lyser, hur reagerar de? (edit: ok du skrev att ingenting lös på moderkortet. men på nätagget då?)

Om nätagget fungerade gissar jag att datorn hade försökt starta om sig upprepade gånger. Men det behöver inte vara så. Men därför gissar jag ändå på att nätagget är knas.

Men komigen, efter allt, så fick jag ett DoA nätagg? Hoppas inte.

Det är ingen powerknapp inblandad, har kopplat nätagget till moderkortet och fläktarna i kortet, sen så kopplar jag in nätagget för att se ifall det fungerar bra, men då körs fläkten i nätagget ett varv sen lägger den av. CPU fläktarna går inte ens igång någonting.

Kanske inte ens borde fungera det jag håller på med, men jag har för mig att man kan göra såhär för att se ifall grejerna fungerar prima innan man har i dem i burken sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavyK:

Men komigen, efter allt, så fick jag ett DoA nätagg? Hoppas inte.

Det är ingen powerknapp inblandad, har kopplat nätagget till moderkortet och fläktarna i kortet, sen så kopplar jag in nätagget för att se ifall det fungerar bra, men då körs fläkten i nätagget ett varv sen lägger den av. CPU fläktarna går inte ens igång någonting.

Kanske inte ens borde fungera det jag håller på med, men jag har för mig att man kan göra såhär för att se ifall grejerna fungerar prima innan man har i dem i burken sen.

Jag måste ha missat något. Har du ett nytt nätagg?
När körs fläkten i nätagget? När du kopplar in sladden i vägguttaget?

Om du har kopplat nätagget till moderkortet med stora ATX-kontakten
och den lilla för cpun,
har lagt i cpu och monterat kylare,
minst en ram-sticka i,
kopplat in nätagget i vägguttaget och
trycker på power-knappen eller bryggar power-switch-pinsen på moderkortet
- vad händer?

Saker du inte ska göra:
- Fippla med sladdar/kontakter medan något är igång
- Ha nätagget kopplat till vägguttaget medan du kopplar in det till moderkortet
- Ha några andra saker anslutna till systemet tills du hittat felet än det absolut nödvändigaste - inga usb, inga sata

Saker du kan testa:
- Titta i cpu-sockeln efter spår av skador
- Testa en ram-sticka i taget
- Testa en ram-slot i taget
- Blåsa rent i ram-slots och pci-slots
- Blåsa rent i usb-portar, sata-portar mm.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag måste ha missat något. Har du ett nytt nätagg?
När körs fläkten i nätagget? När du kopplar in sladden i vägguttaget?

Om du har kopplat nätagget till moderkortet med stora ATX-kontakten
och den lilla för cpun,
har lagt i cpu och monterat kylare,
minst en ram-sticka i,
kopplat in nätagget i vägguttaget och
trycker på power-knappen eller bryggar power-switch-pinsen på moderkortet
- vad händer?

Det enda jag gör är att jag kopplar i allt som du sa, sedan flippar jag I/O switchen på nätagget, vet inte vars power-switch pinsen sitter på mitt moderkort, eller om de ens finns. Har ett msi b75a-g41 b75 atx moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavyK:

Det enda jag gör är att jag kopplar i allt som du sa, sedan flippar jag I/O switchen på nätagget, vet inte vars power-switch pinsen sitter på mitt moderkort, eller om de ens finns. Har ett msi b75a-g41 b75 atx moderkort.

Ah. Ok. Men då ska du testa att starta moderkortet nu genom att koppla in powerswitchen och trycka på den eller kortsluta pinsen som startar moderkortet.

Edit:
Ny bild: Koppla in en strömbrytare/power-knapp till dessa två pins eller kortslut på annat sätt.

Det är btw förvirrande att kortet heter g41 (som är ett äldre chipset för socket 775) och du säger att du har en cpu för 1156, när detta moderkort har socket 1155.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ah. Ok. Men då ska du testa att starta moderkortet nu genom att koppla in powerswitchen och trycka på den eller kortsluta pinsen som startar moderkortet.

Nu hänger jag inte med alls. Powerswitch?
Ah, de som följer med chassit? Har inte fått hem den än, kommer imorgon. Går det inte att få igång den utan dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavyK:

Nu hänger jag inte med alls. Powerswitch?
Ah, de som följer med chassit? Har inte fått hem den än, kommer imorgon. Går det inte att få igång den utan dessa?

Nej det låter snarare som ett friskhetstecken att nätagget snurrar ett varv och stänger av sig självt, när du slår på det.
Sen måste man starta upp systemet med power-switchen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nej det låter snarare som ett friskhetstecken att nätagget snurrar ett varv och stänger av sig självt, när du slår på det.
Sen måste man starta upp systemet med power-switchen.

Jahaja, alltså är det min metod som var felaktig, tackar så mycket för svar såhär dags på dygnet.
Köpte en ny processor f.ö med socket LGA1155, så den passar.

Tackar ännu en gång, godnatt!

Permalänk
Medlem

vad hände sen fick du skiten att funkar?

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE