rMBP eller Mac mini för Logic, Premiere & Audition?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Du säger ju

Då undrar jag vad är det du har lagt till som gör att det kostar så mycket, när du har haft planer på att köpa en MBPr som kostar mer i basutförandet?

Skrivet av nmc:

Du får inte med något tangentbord eller mus till minin. Bara det är väll runt 1000 lappen i retail pris.

Dold text

Går inte att rättvist jämföra förrän minin har blivit uppgraderad (när kan man våga sig till att hoppas att detta sker tro?). Jag vet att jag skulle vilja ha touchplattan i alla fall. Den ligger väl på runt 800 kronor. Antingen den eller en vanlig mus. Frågan är om en "vanlig" mus inte blir helt optimalt med Mac... Vet inte vad jag har fått för mig... Tangentbord är oklart.

rMBP är intressant eftersom den är hyfsat stark och erbjuder en mobilitet. Men eftersom jag är mer eller mindre helt säker på att jag när jag ska producera musik i Logic (som datorn i princip enbart ska vara till för) kommer sitta vid samma bord med tillhörande utrustning, så känns denna mobilitet överflödig. Om hårdvaran är snarlik mellan rMBP:n och minin, så blir det lite som att lägga de extra tusenlapparna på skärmen. Och en skärm har jag redan.

Uppdaterade inlägget.
Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Men så fort minin uppdateras borde den väl komma ikapp? Kan förstå att iMac:en är något vassare, men det känns som att det är flera tusenlappar som går åt till skärmen.

Nej, imac använder desktop CPU's, för stationära datorer alltså, medans minin har laptop-cpu.
Så visst, en uppdaterad mini kommer lite närmare men det är fortfarande skillnad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av borgona:

Jag tror dig, men har du någon källa på att den SSD som sitter i minin idag inte är en PCI?

Samma sak med CPU:n. Här nämner du ett test, har du möjligen en källa på det? Kan prova en sökning på Google så länge.

Vad är "TB2"? Thunderbolt 2? Och återigen, har du källa för vad det är för grafik som sitter i? Kort och gott alla test och spec du har hittat är jag intresserad av

Geekbench har en "results browser" som man kan kolla i, där med specifika mac-modeller också.

http://browser.primatelabs.com

Specs på alla mac:ar kan du hitta på www.everymac.com. Det sitter HD4000 i mac minin (intel, integrerat) och HD5200 (iris pro, intel) på retina 15":arna. Du kan köpa en 15"are med diskret NVIDIA-grafikkort också.

Som någon senare sade så sitter det ännu bättre processorer i en iMac så det KAN vara bättre att köpa en sådan om du tänkt ha datorn länge, men där betalar man väldigt mycket för skärmen just nu (iom. att de inte sänker priserna).

Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, imac använder desktop CPU's, för stationära datorer alltså, medans minin har laptop-cpu.
Så visst, en uppdaterad mini kommer lite närmare men det är fortfarande skillnad.

Det där var väldigt intressant, det hade inte slagit mig. Har du källa på det? Tror absolut inte du ljuger, men jag vill gärna ha en sida eller något på det (: Ser nu att boomhowler's sida förmodligen svarar på det.

Skrivet av boomhowler:

Geekbench har en "results browser" som man kan kolla i, där med specifika mac-modeller också.

http://browser.primatelabs.com

Specs på alla mac:ar kan du hitta på www.everymac.com. Det sitter HD4000 i mac minin (intel, integrerat) och HD5200 (iris pro, intel) på retina 15":arna. Du kan köpa en 15"are med diskret NVIDIA-grafikkort också.

Som någon senare sade så sitter det ännu bättre processorer i en iMac så det KAN vara bättre att köpa en sådan om du tänkt ha datorn länge, men där betalar man väldigt mycket för skärmen just nu (iom. att de inte sänker priserna).

Vad har du för budget?

Förstod inte riktigt poängen med den första länken. Vad gäller den andra så känns sidan användbar, tack! Som jag sade till Json_81 så hade det inte slagit mig att minin har laptop-processorer. Jag kanske hade fått för mig att den var en billigare version av Mac Pro:n. Den vore ju för övrigt fantastisk, men att hosta upp 30 000 kronor känns inte särskilt realistiskt. Jag ska inte köpa nu, det kanske blir om ett par år, men jag kollar runt lite. Precis som du säger känns det som onödiga pengar med iMac:en eftersom jag redan har en skärm. Men en fullskalig CPU vore inte fel...

Är minin då en bärbar dator utan skärm och batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Det där var väldigt intressant, det hade inte slagit mig. Har du källa på det?

Den absolut bästa Mac Mini processorn har i7-3720QM.
Kan du intels namngivning vet du att "QM" står för "Quad Core + Mobile". Du kan även hitta processorn i intels "3700 Mobile Series". Den har även en TDP av 45W - vilket är vanligt för snabbare laptop chip.

27'' iMacen å andra sidan har 4570, 4670, eller 4771. Dessa är alla medlämmar av intels 4500, 4600, och 4700 desktop series. De har alla dessutom en mycket högre TDP, up till ~85W.

Flera av dessa chip är icke överklocknings bara versioner av populära PC chip. (Speciellt 4670k och 4770k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Den absolut bästa Mac Mini processorn har i7-3720QM.
Kan du intels namngivning vet du att "QM" står för "Quad Core + Mobile". Du kan även hitta processorn i intels "3700 Mobile Series". Den har även en TDP av 45W - vilket är vanligt för snabbare laptop chip.

27'' iMacen å andra sidan har 4570, 4670, eller 4771. Dessa är alla medlämmar av intels 4500, 4600, och 4700 desktop series. De har alla dessutom en mycket högre TDP, up till ~85W.

Flera av dessa chip är icke överklocknings bara versioner av populära PC chip. (Speciellt 4670k och 4770k)

Intressant, tack! Det är inte så att du, eller någon annan här i tråden, har tillgång till någon sida som tydligt jämför Mac minin med förslagsvis Macbook Pro och iMAc? En sida som kanske jämför med relevanta program (Logic, Adobe CS o.s.v.)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Intressant, tack! Det är inte så att du, eller någon annan här i tråden, har tillgång till någon sida som tydligt jämför Mac minin med förslagsvis Macbook Pro och iMAc? En sida som kanske jämför med relevanta program (Logic, Adobe CS o.s.v.)?

Just dina program vet jag inte, men geekbench finns alltid:
http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört hackintosh ganska länge samt haft en del olika macar. Jag svarar gärna på några funderingar du kan tänkas ha kring ämnet. Har även byggt en hackintosh till en professionell fotograf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Tror man då bygger sig själv en så kallad "hackintosh". Mina kunskaper om detta är begränsade till att det heter just "hackintosh" och att det med största sannolikhet är olagligt.

Det är inte olagligt men det bryter mot villkoren så Apple kan nog spärra dig om dom kommer på dig.
Har dock aldrig hört att folk haft problem med det och man har gjort hackintosh i många år utan problem.

Permalänk
Medlem

Kolla på Barefeets, de har en del spännande tester. Bla. denna: http://www.barefeats.com/haswel2.html

Edit: Fel länk, fixat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Just dina program vet jag inte, men geekbench finns alltid:
http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks

Ah, intressant, tack! Hur testas maskinerna? Är det vanliga hårdvarutest?

Skrivet av beh:

Kolla på Barefeets, de har en del spännande tester. Bla. denna: http://www.barefeats.com/haswel2.html

Edit: Fel länk, fixat nu.

Jag kanske missat det, men jag ser inte minin någonstans...?

Kommer det här påverka minin, tro? Innebär det att en uppdatering faktiskt kan tänkas komma inom ett par månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Ah, intressant, tack! Hur testas maskinerna? Är det vanliga hårdvarutest?

Hur menar du?
Geekbench är ett benchmark-program som testar hur snabb hårdvaran är och poängsätter det.
Som 3Dmark ungefär.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jag kanske missat det, men jag ser inte minin någonstans...?

Här är en genomgång mellan gamla instegs iMac i5 och nuvarande Mini i7: http://www.barefeats.com/imac12b.html

Skrivet av borgona:

Kommer det här påverka minin, tro? Innebär det att en uppdatering faktiskt kan tänkas komma inom ett par månader?

Jag tror att Apple kommer att byta ut den nuvarande modellen av Mac Mini mot en som inte har 2.5" enheter och utbytbar RAM. I annan formfaktor. Om den är ett bättre köp än dagens? Tror inte det, men den kraftigaste versionen kommer att ha bättre GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur menar du?
Geekbench är ett benchmark-program som testar hur snabb hårdvaran är och poängsätter det.
Som 3Dmark ungefär.

Ah, jo, såklart Benchmarks är säkert bra, men jag skulle uppskatta faktiska programtest (Logic, Adobe CC) ännu mer

Skrivet av beh:

Här är en genomgång mellan gamla instegs iMac i5 och nuvarande Mini i7: http://www.barefeats.com/imac12b.html

Jag tror att Apple kommer att byta ut den nuvarande modellen av Mac Mini mot en som inte har 2.5" enheter och utbytbar RAM. I annan formfaktor. Om den är ett bättre köp än dagens? Tror inte det, men den kraftigaste versionen kommer att ha bättre GPU.

Rena spekulationer såklart, men tror du att den kanske skulle ta efter Mac Pro:n när det kommer till formfaktor? Hur kan den inte bli bättre? Tror du de skulle hålla igen och inte uppgradera CPU?

Det kan vara värt att tillägga att jag även funderar på program som Adobe Premiere och Audition, så om ni vill får ni gärna ta in dessa i era potentiella beräkningar också. Tänker att CPU och RAM (främst för PR då) står i fokus även här, så de kompletterar Logic fint. Har inte riktigt fått klart för mig huruvida GPU kan hjälpa renderingen. Jag vet inte heller om jag vill hålla allt till en Mac-miljö. Frågan om man ska köra program som dessa på OS X eller Windows är väl något kontroversiell, men om någon vågar sig på en kommentar så shoot!

Permalänk
Medlem

Till TS: Diskutera inte detta här utan ta diskussionen till http://forum.studio.se/index.php/page/index.html

Då får du hjälp av folk som vad som krävs för att göra musik i dator

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Till TS: Diskutera inte detta här utan ta diskussionen till http://forum.studio.se/index.php/page/index.html

Då får du hjälp av folk som vad som krävs för att göra musik i dator

Har lite blandade erfarenheter av det forumet. Sen så tror jag att hårdvarurelaterade frågor med fördel ställs här

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Ah, jo, såklart Benchmarks är säkert bra, men jag skulle uppskatta faktiska programtest (Logic, Adobe CC) ännu mer
Rena spekulationer såklart, men tror du att den kanske skulle ta efter Mac Pro:n när det kommer till formfaktor? Hur kan den inte bli bättre? Tror du de skulle hålla igen och inte uppgradera CPU?

Det kan vara värt att tillägga att jag även funderar på program som Adobe Premiere och Audition, så om ni vill får ni gärna ta in dessa i era potentiella beräkningar också. Tänker att CPU och RAM (främst för PR då) står i fokus även här, så de kompletterar Logic fint. Har inte riktigt fått klart för mig huruvida GPU kan hjälpa renderingen. Jag vet inte heller om jag vill hålla allt till en Mac-miljö. Frågan om man ska köra program som dessa på OS X eller Windows är väl något kontroversiell, men om någon vågar sig på en kommentar så shoot!

Största vinsten med övergången till Haswell är grafik och strömförbrukning. En mini drar redan lite ström. Tror inte att de har något intresse av att satsa på en Mac Pro look, jag skulle inte undergräva min topp modell på det sättet. Det blir nog mer åt Apple TV hållet / NUC hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Största vinsten med övergången till Haswell är grafik och strömförbrukning. En mini drar redan lite ström. Tror inte att de har något intresse av att satsa på en Mac Pro look, jag skulle inte undergräva min topp modell på det sättet. Det blir nog mer åt Apple TV hållet / NUC hållet.

Är inte Apple TV:ns utseende väldigt lik den nuvarande Mac minins?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Är inte Apple TV:ns utseende väldigt lik den nuvarande Mac minins?

Definitionsfråga.

Formen är väldigt lik, färgen och storleken inte så mycket.
Om man nu inte tänker på first-gen som BEH länkade.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Definitionsfråga.

Formen är väldigt lik, färgen och storleken inte så mycket.
Om man nu inte tänker på first-gen som BEH länkade.

Aha, okej! Tycker dock de är väldigt lika När vi ändå diskuterar Apple TV - är det lite som en HTPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Aha, okej! Tycker dock de är väldigt lika När vi ändå diskuterar Apple TV - är det lite som en HTPC?

Ja, men med vissa begränsningar. Som den är kan den bara streama film köpt från itunes / film konverterat till mp4 som delas från itunes på en dator på nätverket. Men om inte behöver surround fungerar airplay från plex på ipad/iphone alldeles utmärkt. Beamer finns även till OS X om man vill skicka från sin mac istället, tror den har stöd för surround. Alternativt använda plexconnect. Har inte testat det själv sen man behövde fippla med att installera ett certifikat på den men det fungerade bra innan och sägs fungera bra med nya lösningen också, bara lite långsammare bläddring.
Netflix och lite annat finns inbyggt i den.

För lagliga tjänster och om man har mycket övrig apple-hårdvara är den fantastisk imho, annars är det lite tveksamt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."