Alcatel-Lucent och British Telecom slår näthastighetsrekord

Permalänk
Melding Plague

Alcatel-Lucent och British Telecom slår näthastighetsrekord

Genom att förtäta datakanaler lyckas internetoperatören British Telecom skicka data i hela 1,4 terabit per sekund i det befintliga nätverket, vilket uppges vara nytt världsrekord.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Detta vore inte fel att ha hemma

Permalänk
Medlem

175GB/sec.
Daaamn!
Motsvarar max överföringshastighet på ca 1500 hårddiskar samtidigt.

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

175GB/sec.
Daaamn!
Motsvarar max överföringshastighet på ca 1500 hårddiskar samtidigt.

Yep det blir en fet raid 0 för att palla trycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Yep det blir en fet raid 0 för att palla trycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, snart kanske det är möjligt att ladda ner internet och köra skiten lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Japp, snart kanske det är möjligt att ladda ner internet och köra skiten lokalt.

Filtrera bort alla porrsidor så klarar man sig väl med en NAS med fyra hårddiskplatser. I alla fall när 6 TB diskarna kommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Filtrera bort alla porrsidor så klarar man sig väl med en NAS med fyra hårddiskplatser. I alla fall när 6 TB diskarna kommer...

Youtube på 4*6TB, jo tjena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Yep det blir en fet raid 0 för att palla trycket!

Skickades från m.sweclockers.com

1500diskar i raid 0, den failure chansen vill inte jag leka med iaf xD

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Japp, snart kanske det är möjligt att ladda ner internet och köra skiten lokalt.

Checkmate NSA.

Permalänk

"räcker mitt internet till att streama? Jag har 1,4 terabit/s ner och 1 upp. Kan jag streama 720p 29fps tror ni?"

Neh du.. det blir knapert.. går nog bara om du har medvind!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

Japp, snart kanske det är möjligt att ladda ner internet och köra skiten lokalt.

Det kunde man väl göra förut, köpa hela internet på en/några disketter. Innan det var vanligt med ett modem och det fanns väldigt få webbsidor. Tror inte det blir läge för det igen däremot

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Youtube på 4*6TB, jo tjena.

För det första - jag var inte seriös.
För det andra - hur många klipp på youtube är värda att spara ner. Jag hade filtrerat bort dem med.
För det tredje - även om man skippar youtube och några miljoner andra sidor så tror jag inte det räcker med 24 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

1500diskar i raid 0, den failure chansen vill inte jag leka med iaf xD

Ha en RAID5 och kör med en redundant disk!

Skrivet av jonasies:

Checkmate NSA.

Tänkte jag inte ens på, trevlig sidoeffekt.

Lade till ett till svar.
Permalänk
Medlem

Låter bra, min 1 Gbps anslutning börjar redan kännas långsam.

/s

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Låter bra, min 1 Gbps anslutning börjar bli långsam.

min 8 Mbps anslutning börjar bli långsam..

Permalänk

Det går ju tydligen att streama 4K-material. Och så sitter alla och säger att det inte går/inte behövs mm.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Rent spontant nänns det ju som att packetlossen lär bli högre om de smalar av kanalerna, Men i labbmiljö funkar det säkert klockrent!
Tror dock inte slutkund kan beställa i närheten av dessa hastigheter, majoriteten av switcharna i sverige(i lhg husen dvs) är ju som på 100mbit så det krävs ordentliga uppgraderingar innan, även om de kanske inte måste gräva upp kabeln, men men.

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Rent spontant nänns det ju som att packetlossen lär bli högre om de smalar av kanalerna, Men i labbmiljö funkar det säkert klockrent!
Tror dock inte slutkund kan beställa i närheten av dessa hastigheter, majoriteten av switcharna i sverige(i lhg husen dvs) är ju som på 100mbit så det krävs ordentliga uppgraderingar innan, även om de kanske inte måste gräva upp kabeln, men men.

Det känns inte som att "mellan BT Tower i centrala London och Adastral Park i Ipswich – en distans på 410 kilometer" är labbmiljö. Grejen är väl att fler abbonenter kan ha höghastighetsuppkoppling med nuvarande infrastruktur.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

min 8 Mbps anslutning börjar bli långsam..

Jo jag börjar också tycka det om mina 6,8Mbit/s som jag får ut Känns lite fel när man behöver koppla in mobilen för tethering om man ska tanka ner något större.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
99:e percentilen

En helt och hållet positiv nyhet, men någon faktisk förändring lär man inte märka på ett bra tag. Med en stor hink tur kanske man kan få 100 Mbit/s inom tio år, men det blir väl förmodligen att sitta på upp till 8 Mbit/s ADSL i ytterligare en halv evighet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Rent spontant nänns det ju som att packetlossen lär bli högre om de smalar av kanalerna, Men i labbmiljö funkar det säkert klockrent!
Tror dock inte slutkund kan beställa i närheten av dessa hastigheter, majoriteten av switcharna i sverige(i lhg husen dvs) är ju som på 100mbit så det krävs ordentliga uppgraderingar innan, även om de kanske inte måste gräva upp kabeln, men men.

Användningsområdet lär nog snarare vara för operatörer att i redan befintliga nät kunna öka kapaciteten utan att behöva gräva ner nya kablar, snarare än att erbjuda hastigheten till enskilda abonnenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Rent spontant nänns det ju som att packetlossen lär bli högre om de smalar av kanalerna

Inte så länge de använder vettig ECC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Rent spontant nänns det ju som att packetlossen lär bli högre om de smalar av kanalerna, Men i labbmiljö funkar det säkert klockrent!
Tror dock inte slutkund kan beställa i närheten av dessa hastigheter, majoriteten av switcharna i sverige(i lhg husen dvs) är ju som på 100mbit så det krävs ordentliga uppgraderingar innan, även om de kanske inte måste gräva upp kabeln, men men.

Va? Du får gärna utveckla det där lite.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 1 Gb/s kostar runt 1000 kr/månad idag, så vågar jag inte ens tänka på vad våra kära leverantörer hade tagit för 1 Tb/s!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Med tanke på att 1 Gb/s kostar runt 1000 kr/månad idag, så vågar jag inte ens tänka på vad våra kära leverantörer hade tagit för 1 Tb/s!

dom hade tagit din lever, själ + din förstfödde son för 1 Tb/s

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av simonw:

Va? Du får gärna utveckla det där lite.

Ja, verkligen..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

dom hade tagit din lever, själ + din förstfödde son för 1 Tb/s

Förmodligen hade de mjölkat sönder kunderna med 10, 100 och 500 Gb/s i sisådär 10-15 år innan det ens är tal om 1 Tb/s. Men ändå...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

UK har bland the sämsta näthastigheterna överlag i hela västvärlden och det är dyrt att bygga helt nytt, det kan vara väl behövligt att uppgradera det befintliga nätet i ett land så som UK som står ekonomiskt på ruinens (relativt till liknande länder) brant varvid en enda ny störreaktig kris kan stjälpa hela den ekonomiska skutan.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Med tanke på att 1 Gb/s kostar runt 1000 kr/månad idag, så vågar jag inte ens tänka på vad våra kära leverantörer hade tagit för 1 Tb/s!

Vad får dig att tro att detta ens har något med konsumentaccesser att göra överhuvudtaget..?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Vad får dig att tro att detta ens har något med konsumentaccesser att göra överhuvudtaget..?

Det har jag aldrig hävdat, det var en hypotetisk tanke.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.