Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

förstår inte vad som är problemet med dina skruvar. Antingen har du monterat ditt moderkort åt helv*te eller så har du monterar din kylare åt helv*te för jag sökte på google (både ditt moderkort och kylare) och var inga problem med riktningen av kylaren.

Skrivet av Laggzor:

frågar jag med här om du verkligen har kylaren korrekt monterad? så du inte lyckats få dit backplaten fel också så det andra blev fel eller nåt..., värt att dubbelkolla i alla fall. har du möjlighet att ta närbilder på hur den är monterad? samt bild bakifrån moderkorter om chassit har hål för detta på andra chassisidan.

jag kör liksom min 8350 i höga 1.46 vcore med min phanteks kylare och den går 60c cores / 70c sockel i prime95 och prime95 får den ju löjligt mycket varmare änn spel.

börjar också undra om hans kylare är felmonterad eller nånting, med 1.4~ vcore skall den absolut inte gå så varm.

http://www.noctua.at/images/faqs/faq_mounting_holes.jpg
Som ni ser på den här bilden för när man ska montera den på intel mobos så sitter de 4 hålen lika långt ifrån varann, alltså i en kvadrat, så då går fläkten att vrida och montera hur man vill men på mitt moderkort som är för amd, så är det INTE samma fästen utan man får fästen till för både amd och intel. Och för amd så kan ni se på nästa bild, mobot jag har, att de svarta plastfästena sidan om där cpun sitter, de tas bort och man skruvar fast fästena i de fyra skruvarna, och de bildar inte en kvadrat så den går inte att rotera 90 grader utan det extra kitet som ja inte kan få tag på då jag inte har kvittot kvar på fläkten!
http://www.gigabyte.se/fileupload/product/2/3901/4451_big.jpg

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Kollar man unboxing videos av din kylare så får man ju med ett "AMD Set".. Är det då fel på detta eller har du monterat det fel? Jag monterade här om veckan en NH-D14 från Noctua på ett AM3+ moderkort och det gick finfint att få det att blåsa horisontellt

Jo läs nästa post jag precis skrev, man får till amd med, men man fick inte fästen så det gick att rotera.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jo läs nästa post jag precis skrev, man får till amd med, men man fick inte fästen så det gick att rotera.

Kolla min Edit

Nej det stämmer ju, UB9 har ju plattan med skruvhål vänd åt "fel" håll jämfört med de andra Noctua kylarna.. Konstigt!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Kollar man unboxing videos av din kylare så får man ju med ett "AMD Set".. Är det då fel på detta eller har du monterat det fel? Jag monterade här om veckan en NH-D14 från Noctua på ett AM3+ moderkort och det gick finfint att få det att blåsa horisontellt

Edit: Hmm, hittar ingen info om "rätt" AMD set men vissa bilder på google visar den installerad som du har och vissa visar "på rätt sätt" :S

Skrivet av Laggzor:

frågar jag med här om du verkligen har kylaren korrekt monterad? så du inte lyckats få dit backplaten fel också så det andra blev fel eller nåt..., värt att dubbelkolla i alla fall. har du möjlighet att ta närbilder på hur den är monterad? samt bild bakifrån moderkorter om chassit har hål för detta på andra chassisidan.

jag kör liksom min 8350 i höga 1.46 vcore med min phanteks kylare och den går 60c cores / 70c sockel i prime95 och prime95 får den ju löjligt mycket varmare änn spel.

börjar också undra om hans kylare är felmonterad eller nånting, med 1.4~ vcore skall den absolut inte gå så varm.

Skrivet av Buzz996:

förstår inte vad som är problemet med dina skruvar. Antingen har du monterat ditt moderkort åt helv*te eller så har du monterar din kylare åt helv*te för jag sökte på google (både ditt moderkort och kylare) och var inga problem med riktningen av kylaren.

http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_u9b_se2_manual_en.pdf
Här är manualen för fläkten, och då kan ni kolla på mitt moderkort och fästena här så ser ni att det inte går att rotera med delarna man får till just denna fläkten.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Kolla min Edit

Nej det stämmer ju, UB9 har ju plattan med skruvhål vänd åt "fel" håll jämfört med de andra Noctua kylarna.. Konstigt!

Skrivet av Laggzor:

frågar jag med här om du verkligen har kylaren korrekt monterad? så du inte lyckats få dit backplaten fel också så det andra blev fel eller nåt..., värt att dubbelkolla i alla fall. har du möjlighet att ta närbilder på hur den är monterad? samt bild bakifrån moderkorter om chassit har hål för detta på andra chassisidan.

jag kör liksom min 8350 i höga 1.46 vcore med min phanteks kylare och den går 60c cores / 70c sockel i prime95 och prime95 får den ju löjligt mycket varmare änn spel.

börjar också undra om hans kylare är felmonterad eller nånting, med 1.4~ vcore skall den absolut inte gå så varm.

Skrivet av Buzz996:

förstår inte vad som är problemet med dina skruvar. Antingen har du monterat ditt moderkort åt helv*te eller så har du monterar din kylare åt helv*te för jag sökte på google (både ditt moderkort och kylare) och var inga problem med riktningen av kylaren.

Kollar ni här så ser ni att Noctua HAR detta extra kit som de kan skicka till en om man vill rotera den!

KOLLA: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=36&lng=en

Men då jag inte har kvittot kvar för jag tänkte att det är "bara" en fläkt så slängde jag den..

EDIT: Saken är att Inet har den med på sin sida men inga i lager varken i ngn butik, huvudlagret eller leverantör..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_u9b_se2_manual_en.pdf
Här är manualen för fläkten, och då kan ni kolla på mitt moderkort och fästena här så ser ni att det inte går att rotera med delarna man får till just denna fläkten.

ja jävlar ja, förvånad att noctua har sån montering på amd men den synd det, känns lite snålt gjort av dom faktiskt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Kollar ni här så ser ni att Noctua HAR detta extra kit som de kan skicka till en om man vill rotera den!

KOLLA: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=36&lng=en

Men då jag inte har kvittot kvar för jag tänkte att det är "bara" en fläkt så slängde jag den..

EDIT: Saken är att Inet har den med på sin sida men inga i lager varken i ngn butik, huvudlagret eller leverantör..

Är du säker på att du måste ha kvitto? jag menar liksom det är noctua som nocuta. Köper man en iphone från mediamarkt kan man ju fortfarande gå till en apple store och be om service (produktbyte till exempel). Eller har jag fel?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Är du säker på att du måste ha kvitto? jag menar liksom det är noctua som nocuta. Köper man en iphone från mediamarkt kan man ju fortfarande gå till en apple store och be om service (produktbyte till exempel). Eller har jag fel?

Detta är taget från deras hemsida: "Owners of Noctua NH-U12P SE2 and NH-U9B SE2 CPU coolers can obtain the NM-A90 Upgrade-Kit free of charge via this form. A proof of purchase (photo, scan or screenshot of the invoice) of both a Noctua NH-U12P SE2 / NH-U9B SE2 CPU cooler and either a socket AM2/AM2+/AM3 mainboard or socket AM2/AM2+/AM3 CPU are required."

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Detta är taget från deras hemsida: "Owners of Noctua NH-U12P SE2 and NH-U9B SE2 CPU coolers can obtain the NM-A90 Upgrade-Kit free of charge via this form. A proof of purchase (photo, scan or screenshot of the invoice) of both a Noctua NH-U12P SE2 / NH-U9B SE2 CPU cooler and either a socket AM2/AM2+/AM3 mainboard or socket AM2/AM2+/AM3 CPU are required."

Det där är bara dåligt gjort egentligen, borde bara uppge serienummer eller nåt unikt för varje kylare...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Det där är bara dåligt gjort egentligen, borde bara uppge serienummer eller nåt unikt för varje kylare...

Ja ellerhur! Ett så pass känt varumärke inom den branschen att de först och främst inte skickar med alla delar utan även gör det så svårt att få tag i dem..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Ja ellerhur! Ett så pass känt varumärke inom den branschen att de först och främst inte skickar med alla delar utan även gör det så svårt att få tag i dem..

Tänker spontant.. ingen annan som sitter med en sådan kylare och kvitto som kan begära kitet från noctua och kanske skicka till dig?

Alternativt kan du alltid fråga snällt bilder på noctuan och lite bedjan kanske hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Tänker spontant.. ingen annan som sitter med en sådan kylare och kvitto som kan begära kitet från noctua och kanske skicka till dig?

Alternativt kan du alltid fråga snällt bilder på noctuan och lite bedjan kanske hjälper?

Det kan jag faktiskt göra! Bra tips! Så alla som har en av då två fläktarna och kör på en intel och inte behöver fästen själv hade JÄTTEgärna fått bidra till detta men ja jag kan ju alltid köra puppyeyes i form av text för att kanske få tag på de

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Alltså för i helvete! Nu va cpun uppe i 82 grader oklockad med sidan på lådan av helt och allt... Allt detta kan ju inte bara bero på att cpu fläkten sitter som den gör! Grafikkorten låg på 68 resp 62 grader som högst också..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Alltså för i helvete! Nu va cpun uppe i 82 grader oklockad med sidan på lådan av helt och allt... Allt detta kan ju inte bara bero på att cpu fläkten sitter som den gör! Grafikkorten låg på 68 resp 62 grader som högst också..

Förmodligen inte monterad rätt, du kanske rörde kylaren när du skulle skruva fast den så du fått luftbubblor? För lite eller för mycket kylpasta? Sitter för löst fastskruvad?

Mycket som kan vara orsaken men knappast att den sitter sådär då jag hade min Scythe Yasya monterad exakt sådär å de funkade bra å den lär inte vara så mycket bättre än den där kylaren. Kanske t.o.m. sämre då den är rätt gammal samt sitter med originalfästena.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Alltså för i helvete! Nu va cpun uppe i 82 grader oklockad med sidan på lådan av helt och allt... Allt detta kan ju inte bara bero på att cpu fläkten sitter som den gör! Grafikkorten låg på 68 resp 62 grader som högst också..

bör inte kunna göra den skilldnaden av att sitta åt fel håll, däremot om den inte sitter ordentligt / taskigt med pasta så.

montera nyligen om min gpu som pastan torkat på, gick från 4200rpm 90c -> crash till 1800rpm 75c ljudlös

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Förmodligen inte monterad rätt, du kanske rörde kylaren när du skulle skruva fast den så du fått luftbubblor? För lite eller för mycket kylpasta? Sitter för löst fastskruvad?

Mycket som kan vara orsaken men knappast att den sitter sådär då jag hade min Scythe Yasya monterad exakt sådär å de funkade bra å den lär inte vara så mycket bättre än den där kylaren. Kanske t.o.m. sämre då den är rätt gammal samt sitter med originalfästena.

Skrivet av Laggzor:

bör inte kunna göra den skilldnaden av att sitta åt fel håll, däremot om den inte sitter ordentligt / taskigt med pasta så.

montera nyligen om min gpu som pastan torkat på, gick från 4200rpm 90c -> crash till 1800rpm 75c ljudlös

Ska köpa ett define r4 imorgon för lite bättre ventilation bland annat och ska då också lägga på ny kylpasta, hur mycket tycker ni jag ska ta för har hört lite olika, "en ärta", "ett riskorn" etc etc och ett riskorn är ju mindre än en ärta..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Förmodligen inte monterad rätt, du kanske rörde kylaren när du skulle skruva fast den så du fått luftbubblor? För lite eller för mycket kylpasta? Sitter för löst fastskruvad?

Mycket som kan vara orsaken men knappast att den sitter sådär då jag hade min Scythe Yasya monterad exakt sådär å de funkade bra å den lär inte vara så mycket bättre än den där kylaren. Kanske t.o.m. sämre då den är rätt gammal samt sitter med originalfästena.

Plus att själva fästet, alltså de 2 skruvarna du sätter fast fläkten med i fästet i mobon är helt nerskruvade alltså bra spända... men kan prova ny pasta

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Skrivet av Osmanix:

Ska köpa ett define r4 imorgon för lite bättre ventilation bland annat och ska då också lägga på ny kylpasta, hur mycket tycker ni jag ska ta för har hört lite olika, "en ärta", "ett riskorn" etc etc och ett riskorn är ju mindre än en ärta..

Riskorn....ärta flyter ut och kladdar bara ner runtomkring processorn.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Riskorn....ärta flyter ut och kladdar bara ner runtomkring processorn.

La på ny kylpasta idag och det blev lite mindre klick denna gången.
Sen köpte jag ett nytt chassi, define r4 idag med 2 extra 140mm fläktar.
Så nu sitter allt i detta chassit med 2 fläktar fram, en bak och en i botten som blåser mot grafikkorten. Så alla fyra fläktarna är 140mm.

Så startade jag en runda bf och nollställde hwmonitor och när ja tabbade ner spelet efter ett tag så hade volten varit uppe och peakat på 1.502v när den är satt på 1.425 stock!
Och tempen hade varit uppe i 80 grader...

EDIT: bara för att klargöra, alla fläktar blåser in i datorn förutom den där bak som blåser ut varmluften.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Kolla min Edit

Nej det stämmer ju, UB9 har ju plattan med skruvhål vänd åt "fel" håll jämfört med de andra Noctua kylarna.. Konstigt!

Skrivet av Laggzor:

ja jävlar ja, förvånad att noctua har sån montering på amd men den synd det, känns lite snålt gjort av dom faktiskt

Skrivet av Buzz996:

Är du säker på att du måste ha kvitto? jag menar liksom det är noctua som nocuta. Köper man en iphone från mediamarkt kan man ju fortfarande gå till en apple store och be om service (produktbyte till exempel). Eller har jag fel?

Skrivet av aSparrow:

Tänker spontant.. ingen annan som sitter med en sådan kylare och kvitto som kan begära kitet från noctua och kanske skicka till dig?

Alternativt kan du alltid fråga snällt bilder på noctuan och lite bedjan kanske hjälper?

Skrivet av krrjon:

Förmodligen inte monterad rätt, du kanske rörde kylaren när du skulle skruva fast den så du fått luftbubblor? För lite eller för mycket kylpasta? Sitter för löst fastskruvad?

Mycket som kan vara orsaken men knappast att den sitter sådär då jag hade min Scythe Yasya monterad exakt sådär å de funkade bra å den lär inte vara så mycket bättre än den där kylaren. Kanske t.o.m. sämre då den är rätt gammal samt sitter med originalfästena.

Skrivet av Osmanix:

La på ny kylpasta idag och det blev lite mindre klick denna gången.
Sen köpte jag ett nytt chassi, define r4 idag med 2 extra 140mm fläktar.
Så nu sitter allt i detta chassit med 2 fläktar fram, en bak och en i botten som blåser mot grafikkorten. Så alla fyra fläktarna är 140mm.

Så startade jag en runda bf och nollställde hwmonitor och när ja tabbade ner spelet efter ett tag så hade volten varit uppe och peakat på 1.502v när den är satt på 1.425 stock!
Och tempen hade varit uppe i 80 grader...

Hör och häpna!
Jag var inne på Inet innan idag och köpte det jag skrev i förra posten och förklarade mitt problem för en kille där.
Och att jag inte kan få tag i ett sådant monteringskit utan ett kvitto på fläkten.
Då säger han att han kan skriva ut ett kvitto till mig!!
Så han slog det som ett köp i datorn och skrev ut kvittot för att sen makulera det i datorn, så jag har ett kvitto nu PLUS att jag har kvar kvittot på moderkortet vilket också behövdes för att bevisa att den har am3+ socket.. Löjligt ellerhur?
Men iallafall så kan jag nu beställa ett sådant monteringskit!

Men sen tillbaka till huvudproblemet som jag även skrivit en ny sak om i förra posten.. Nytt, större och bättre chassi med fler fläktar och cpun kom ändå upp i 80 grader när ENDAST BF4 var igång på datorn, INGA andra program, alltså maxar BF4 min processor?? WTF?
Plus att den är satt till 1.425 volt med turbosaken igång på kärnorna, och ändå hade den varit uppe i 1.502 volt under tiden jag spelade...

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Hör och häpna!
Jag var inne på Inet innan idag och köpte det jag skrev i förra posten och förklarade mitt problem för en kille där.
Och att jag inte kan få tag i ett sådant monteringskit utan ett kvitto på fläkten.
Då säger han att han kan skriva ut ett kvitto till mig!!
Så han slog det som ett köp i datorn och skrev ut kvittot för att sen makulera det i datorn, så jag har ett kvitto nu PLUS att jag har kvar kvittot på moderkortet vilket också behövdes för att bevisa att den har am3+ socket.. Löjligt ellerhur?
Men iallafall så kan jag nu beställa ett sådant monteringskit!

Men sen tillbaka till huvudproblemet som jag även skrivit en ny sak om i förra posten.. Nytt, större och bättre chassi med fler fläktar och cpun kom ändå upp i 80 grader när ENDAST BF4 var igång på datorn, INGA andra program, alltså maxar BF4 min processor?? WTF?
Plus att den är satt till 1.425 volt med turbosaken igång på kärnorna, och ändå hade den varit uppe i 1.502 volt under tiden jag spelade...

ja att den varit uppe i 1.5v förklarar ju temperaturen i alla fall, säker att ingen auto oc är igång i bios? testade du ladda optimized defaults?

annars vette fan

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Hör och häpna!
Jag var inne på Inet innan idag och köpte det jag skrev i förra posten och förklarade mitt problem för en kille där.
Och att jag inte kan få tag i ett sådant monteringskit utan ett kvitto på fläkten.
Då säger han att han kan skriva ut ett kvitto till mig!!
Så han slog det som ett köp i datorn och skrev ut kvittot för att sen makulera det i datorn, så jag har ett kvitto nu PLUS att jag har kvar kvittot på moderkortet vilket också behövdes för att bevisa att den har am3+ socket.. Löjligt ellerhur?
Men iallafall så kan jag nu beställa ett sådant monteringskit!

Men sen tillbaka till huvudproblemet som jag även skrivit en ny sak om i förra posten.. Nytt, större och bättre chassi med fler fläktar och cpun kom ändå upp i 80 grader när ENDAST BF4 var igång på datorn, INGA andra program, alltså maxar BF4 min processor?? WTF?
Plus att den är satt till 1.425 volt med turbosaken igång på kärnorna, och ändå hade den varit uppe i 1.502 volt under tiden jag spelade...

Vet inte hur det är med amd processorer men 1.5 volt låter lite väl högt... Men testa först med monteringskitet o se om det blir någon skillnad. Det bör bli en skillnad så du sprutar in varm luft från 2 grafikkort maxat ju.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

ja att den varit uppe i 1.5v förklarar ju temperaturen i alla fall, säker att ingen auto oc är igång i bios? testade du ladda optimized defaults?

annars vette fan

Skrivet av Buzz996:

Vet inte hur det är med amd processorer men 1.5 volt låter lite väl högt... Men testa först med monteringskitet o se om det blir någon skillnad. Det bör bli en skillnad så du sprutar in varm luft från 2 grafikkort maxat ju.

Nytt rekord!

screenshot software

Nä jag kunde inte hitta ngt med auto oc i bios heller..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Lite förvånad över att ingen föreslagit det innan, men utifrån vad jag läst om den kylaren så verkar den inte ha den bästa kyleffekten? Mitt förslag hade varit en annan kylare. Stock volt på din processor ska tydligen vara 1,375v också, kan väl vara boostfunktionen som trimmar upp det lite extra möjligen? Vore väl att få ner volten (om den kan hållas stabil då) samt att potentiellt byta kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Lite förvånad över att ingen föreslagit det innan, men utifrån vad jag läst om den kylaren så verkar den inte ha den bästa kyleffekten? Mitt förslag hade varit en annan kylare.

Har en kompis som har samma kylare, sen kör han också med en intel och ligger lite lägre i volt men han e inte över 60 grader när han spelar..
Och den kan inte va så dålig så den inte kan hålla tempen under 80 grader!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Har en kompis som har samma kylare, sen kör han också med en intel och ligger lite lägre i volt men han e inte över 60 grader när han spelar..
Och den kan inte va så dålig så den inte kan hålla tempen under 80 grader!

AMD processorerna går väl överlag varmare än intels dito? Sen kan ju "lite lägre i volt" betyda rätt mycket. Min i5 760 går på 1,175V, det är 0,325V mindre än din, vilket kan låta lite men i processorsammanhang är en jävla massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

AMD processorerna går väl överlag varmare än intels dito? Sen kan ju "lite lägre i volt" betyda rätt mycket. Min i5 760 går på 1,175V, det är 0,325V mindre än din, vilket kan låta lite men i processorsammanhang är en jävla massa.

njae, den ska nog hålla vanlig temp i alla fall, oavsett är anledningen till att den går så varm att han kommer upp i 1.5v på något sätt.

jag fick inte ens ut realistiska värden på min cpu ocklockad, ( 9 idle, 25 load jo tjena ) innan jag överklocka med hög spänning då började realistiska värden komma fram.. så så otroligt varm i stock är dom inte, iofs kör jag phanteks kylare men TS kylare borde lätt hantera stock tycker jag.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

njae, den ska nog hålla vanlig temp i alla fall, oavsett är anledningen till att den går så varm att han kommer upp i 1.5v på något sätt.

jag fick inte ens ut realistiska värden på min cpu ocklockad, ( 9 idle, 25 load jo tjena ) innan jag överklocka med hög spänning då började realistiska värden komma fram.. så så otroligt varm i stock är dom inte, iofs kör jag phanteks kylare men TS kylare borde lätt hantera stock tycker jag.

Jo, men när den suger varmluft från ett hett grafikkort och dessutom suger mot grafikkortet där det troligtvis är lite extra luftmotstånd så får den det nog jobbigare, och är kylaren redan klen för de lite starkare processorerna (vilket FX 8350 väl är?) så blir det nog väldigt problematiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Hör och häpna!
Jag var inne på Inet innan idag och köpte det jag skrev i förra posten och förklarade mitt problem för en kille där.
Och att jag inte kan få tag i ett sådant monteringskit utan ett kvitto på fläkten.
Då säger han att han kan skriva ut ett kvitto till mig!!
Så han slog det som ett köp i datorn och skrev ut kvittot för att sen makulera det i datorn, så jag har ett kvitto nu PLUS att jag har kvar kvittot på moderkortet vilket också behövdes för att bevisa att den har am3+ socket.. Löjligt ellerhur?
Men iallafall så kan jag nu beställa ett sådant monteringskit!

Men sen tillbaka till huvudproblemet som jag även skrivit en ny sak om i förra posten.. Nytt, större och bättre chassi med fler fläktar och cpun kom ändå upp i 80 grader när ENDAST BF4 var igång på datorn, INGA andra program, alltså maxar BF4 min processor?? WTF?
Plus att den är satt till 1.425 volt med turbosaken igång på kärnorna, och ändå hade den varit uppe i 1.502 volt under tiden jag spelade...

Klart bf4 maxxar din cpu. Bf4 äter cpu power till frukost o du har inte den bästa heller, plus sli lär garanterat flaska din cpu iaf om du kör 1080p.

Testa montera om kylaren med CLU pasta o se över volt inställningarna i bios, kolla om du har senaste bios, och testa default bios dvs resetta den.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Men 2 av 6 fläktar (inkl nätagg) på rätt håll är väl inte så dåligt pinkat? eller

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M